Tiskové zprávy
Jihočeské matky/Občanské iniciativ pro ochranu životního prostředí: K chronickým potížím Temelína přibyl problém s palivem
18. listopadu 2005 | Jihočeské matky/Občanské iniciativ pro ochranu životního prostředí
Autor: Daniela Magerstinová
Autor: Daniela Magerstinová
V sobotu 19. listopadu 2005 bude 1. výrobní blok JETE plánovaně odstaven z důvodu provedení pravidelné zkoušky regulačních orgánů reaktoru.
Tato odstávka zřejmě souvisí s přetrvávajícím problémem netěsnosti palivových článků, který poprvé provozovatel a SÚJB připustili v říjnu tohoto roku. V důsledku toho se o necelé tři týdny zdrželo spouštění 1. výrobního bloku JETE.
Problém s palivem bude zřejmě jedním z důvodů, proč ČEZ výhledově uvažuje o změně dodavatele palivových článků.
„Sázka na firmu Westinghouse byla očividně sázkou na špatného koně,“ říká Monika Wittingerová z Jihočeských matek.
Původně měl být o víkendu plánovaně odstaven 2. výrobní blok JETE. Důvodem jsou zhoršující se vibrace turbíny, která je provozována několik měsíců bez jednoho oběžného kola. Technici se měli pokusit o korekci, která se však může provést pouze na odstaveném bloku. „Odstávka 2. výrobního bloku JETE musela být odložena, protože by byly odstaveny oba bloky JETE zároveň,“ říká Pavel Vlček z OIŽP.
Na atypický provoz turbogenerátoru bez oběžného kola upozorňoval již dříve nezávislý energetický konzultant ing. Vladimír Vlk: „Při dlouhodobém provozu namáhá vyšší tlak páry lopatky následného oběžného kola a může dojít k jejich poškození. Výrobce turbíny takový způsob dlouhodobého provozu turbíny nedoporučuje, připouští možnost provozu pouze pár desítek hodin v nezbytných případech.“
„Ukazuje se, že elektrárna Temelín se i v tzv. komerčním provozu neustále potýká s problémy“, dodává Pavel Vlček z OIŽP.
Mgr. Pavel Vlček, tel.: 777 006 241
Ing. Monika Wittingerová, tel: 603 516 603
Tato odstávka zřejmě souvisí s přetrvávajícím problémem netěsnosti palivových článků, který poprvé provozovatel a SÚJB připustili v říjnu tohoto roku. V důsledku toho se o necelé tři týdny zdrželo spouštění 1. výrobního bloku JETE.
Problém s palivem bude zřejmě jedním z důvodů, proč ČEZ výhledově uvažuje o změně dodavatele palivových článků.
„Sázka na firmu Westinghouse byla očividně sázkou na špatného koně,“ říká Monika Wittingerová z Jihočeských matek.
Původně měl být o víkendu plánovaně odstaven 2. výrobní blok JETE. Důvodem jsou zhoršující se vibrace turbíny, která je provozována několik měsíců bez jednoho oběžného kola. Technici se měli pokusit o korekci, která se však může provést pouze na odstaveném bloku. „Odstávka 2. výrobního bloku JETE musela být odložena, protože by byly odstaveny oba bloky JETE zároveň,“ říká Pavel Vlček z OIŽP.
Na atypický provoz turbogenerátoru bez oběžného kola upozorňoval již dříve nezávislý energetický konzultant ing. Vladimír Vlk: „Při dlouhodobém provozu namáhá vyšší tlak páry lopatky následného oběžného kola a může dojít k jejich poškození. Výrobce turbíny takový způsob dlouhodobého provozu turbíny nedoporučuje, připouští možnost provozu pouze pár desítek hodin v nezbytných případech.“
„Ukazuje se, že elektrárna Temelín se i v tzv. komerčním provozu neustále potýká s problémy“, dodává Pavel Vlček z OIŽP.
Mgr. Pavel Vlček, tel.: 777 006 241
Ing. Monika Wittingerová, tel: 603 516 603
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




