Tiskové zprávy
Česká pirátská strana: Kdo zamořuje přírodu? Lidé budou mít nově k dispozici data o znečištění ve svém okolí
11. července 2023 | Česká pirátská strana
Evropský parlament podpořil vznik portálu průmyslových emisí, díky kterému budou mít lidé snazší přístup ke srozumitelným informacím o znečištění přírody ve svém okolí. Portál bude k dispozici online a umožní vyhledávat nejen podle lokality, ale také podle druhu znečištění nebo podle toho, o jaké průmyslové zařízení se jedná. Ukáže informace o úniku škodlivých látek do vzduchu, vody nebo půdy, zahrne i údaje o odpadní vodě nebo havarijních událostech.
„Stav životního prostředí má přímý dopad na lidské zdraví, ale třeba i na hodnotu nemovitostí. Je proto zásadní, aby lidé měli co nejlepší přístup k informacím o tom, zda se v jejich okolí nachází nějaký zdroj znečištění a jak velký problém to je,“ říká k evidenci průmyslových emisí Mikuláš Peksa, pirátský europoslanec a předseda Evropské pirátské strany.
Nový portál by měl nahradit už existující registr, ve kterém se ale data objevují se zpožděním a jsou pro veřejnost špatně srozumitelná. Spolu se zřízením portálu europoslanci odhlasovali také zrušení výjimky z informačních a jiných povinností u těžařů a některých zemědělských provozů.
Výměnou za lepší data odpadne průmyslu byrokracie
Průmyslníci na oplátku získají rychlejší povolovací procesy na část zařízení. Poslanci prosazují navíc „nouzový režim“ povolování, který by bylo možné aktivovat v případě nečekaných událostí, jako je pandemie nebo válka. V takovém případě by úřady musely vydat rozhodnutí do tří měsíců.
„Zrychlení administrativy a lepší koordinace na celoevropské úrovni je urgentně potřeba. Evropa potřebuje udělat technologický skok a maximálně efektivně zapojit nová řešení, která jsou šetrná k životnímu prostředí. Významně tím odlehčíme přírodě, nesmí se to ale zaseknout na byrokracii,“ vysvětluje změny Mikuláš Peksa.
Zrychlí například výstavba dobíječek pro elektroauta
Jako konkrétní příklad, kde zdlouhavá byrokracie a nekoordinovaný přístup jednotlivých států vysloveně brzdí potřebné změny, uvádí Peksa pravidla pro stavbu nabíjecích stanic pro elektromobily a plniček pro vodíkové vozy. Doposud totiž měly státy relativně volnou ruku v tom, kde jim umožní vzniknout a za jakých podmínek.
Europoslanci dnes ale odsouhlasili společná pravidla, která stanoví celoevropsky platné zásady. Nabíječky by na hlavních koridorech (TEN-T) měly stát po každém 60. kilometru a měly by být povinně veřejně přístupné.
Portál průmyslových emisí a změny v integrované prevenci a omezování znečištění jsou předmětem provázaných návrhů novel směrnice o průmyslových emisích (Industiral Emissions Directive) a nařízení o vykazování environmentálních dat v průmyslových instalacích (Industrial Emissions Portal). Výstavba dobíjecích stanic je upravená v nařízení AFIR (Deployment of alternative fuels infrastructure), u něhož poslanci už potvrzují kompromis dosažený v trialogu.
„Stav životního prostředí má přímý dopad na lidské zdraví, ale třeba i na hodnotu nemovitostí. Je proto zásadní, aby lidé měli co nejlepší přístup k informacím o tom, zda se v jejich okolí nachází nějaký zdroj znečištění a jak velký problém to je,“ říká k evidenci průmyslových emisí Mikuláš Peksa, pirátský europoslanec a předseda Evropské pirátské strany.
Nový portál by měl nahradit už existující registr, ve kterém se ale data objevují se zpožděním a jsou pro veřejnost špatně srozumitelná. Spolu se zřízením portálu europoslanci odhlasovali také zrušení výjimky z informačních a jiných povinností u těžařů a některých zemědělských provozů.
Výměnou za lepší data odpadne průmyslu byrokracie
Průmyslníci na oplátku získají rychlejší povolovací procesy na část zařízení. Poslanci prosazují navíc „nouzový režim“ povolování, který by bylo možné aktivovat v případě nečekaných událostí, jako je pandemie nebo válka. V takovém případě by úřady musely vydat rozhodnutí do tří měsíců.
„Zrychlení administrativy a lepší koordinace na celoevropské úrovni je urgentně potřeba. Evropa potřebuje udělat technologický skok a maximálně efektivně zapojit nová řešení, která jsou šetrná k životnímu prostředí. Významně tím odlehčíme přírodě, nesmí se to ale zaseknout na byrokracii,“ vysvětluje změny Mikuláš Peksa.
Zrychlí například výstavba dobíječek pro elektroauta
Jako konkrétní příklad, kde zdlouhavá byrokracie a nekoordinovaný přístup jednotlivých států vysloveně brzdí potřebné změny, uvádí Peksa pravidla pro stavbu nabíjecích stanic pro elektromobily a plniček pro vodíkové vozy. Doposud totiž měly státy relativně volnou ruku v tom, kde jim umožní vzniknout a za jakých podmínek.
Europoslanci dnes ale odsouhlasili společná pravidla, která stanoví celoevropsky platné zásady. Nabíječky by na hlavních koridorech (TEN-T) měly stát po každém 60. kilometru a měly by být povinně veřejně přístupné.
Portál průmyslových emisí a změny v integrované prevenci a omezování znečištění jsou předmětem provázaných návrhů novel směrnice o průmyslových emisích (Industiral Emissions Directive) a nařízení o vykazování environmentálních dat v průmyslových instalacích (Industrial Emissions Portal). Výstavba dobíjecích stanic je upravená v nařízení AFIR (Deployment of alternative fuels infrastructure), u něhož poslanci už potvrzují kompromis dosažený v trialogu.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk