Tiskové zprávy
Sdružení obrany spotřebitelů ČR: Klienti ČSOB žalují banku
SOS se dne 7. 11. 2005 prostřednictvím Veřejné výzvy obrátilo na klienty ČSOB a vyzvalo je k podání žaloby na ČSOB za podmínek v ní uvedených. SOS společně se spolupracující AK Holec, Zuska & Partneři následně přislíbilo, že žaloba proti ČSOB bude podaná do konce ledna 2006. Listopadová výzva SOS byla určena všem spotřebitelům, kteří jsou přesvědčeni, že jim ČSOB neoprávněně účtovala poplatek za vedení účtu, poplatek za zrušení účtu, poplatek za neoprávněnou reklamaci platební kartou či tzv. neadresný poplatek. K výzvě klientům ČSOB SOS přistoupilo na základě četných stížností klientů poté, co marně usilovalo o mimosoudní urovnání sporu s bankou.
Na výzvu SOS odpověděla řada spotřebitelů, kteří měli zájem připojit se k žalobě na ČSOB. Po zvážení situace a vyhodnocení obdržených podkladů (mnoho spotřebitelů nedoložilo jimi tvrzený neadresný poplatek který byl již přiznán pravomocným soudním rozhodnutím jako neoprávněný), dospěly advokátní kancelář Holec, Zuska & partneři a Sdružení obrany spotřebitelů ČR k názoru, že optimální variantou z hlediska procesní taktiky a hospodárnosti vedení sporu, je podání vzorkové (zkušební) žaloby dvou klientů banky – fyzické osoby podnikatele a nepodnikatele. Výhodou tohoto postupu oproti původně předpokládanému podání mnoha žalobních návrhů je především vyhnutí se riziku eventuálních zbytečně vzniklých nákladů u řady spotřebitelů (nákladů právního zastoupení ČSOB advokátem v případě jejího plného úspěchu ve věci, což ČSOB mediálně zdůrazňovala jako odstrašující argument) a předpoklad rychlejšího dosažení očekávaného rozhodnutí soudu o přípustnosti či nepřípustnosti účtování vytýkaných poplatků, což mohou uvítat nejen ostatní registrovaní zájemci o podání žaloby, ale i ti, co se pod vlivem negativní mediální kampaně ČSOB k iniciativě SOS dosud nepřipojili. AK společně s SOS volí strategii, která vyšle všem klientům jasný a pravdivý signál. Proto byly dne 30. 1. 2006 .k Obvodnímu soudu pro Prahu 1 podány obě žaloby – v prvním případě se jedná o spotřebitele, který nárokuje částku 2.345 Kč bez úroku z prodlení za poplatek za vedení účtu a zrušení účtu, v druhém o podnikatele, který nárokuje částku 4.168 Kč bez úroku z prodlení za poplatek za vedení účtu.
Žaloby ostatních registrovaných klientů banky budou podány po právní moci pozitivních soudních rozhodnutí. Na základě pozitivního rozhodnutí soudu bude možné bez větších obav podat žaloby nejen ostatních registrovaných, ale i dosud neregistrovaných klientů, které mohla ovlivnit četná odrazující a zastrašující mediální vystoupení zástupců ČSOB. S ohledem na tuto skutečnost SOS a AK i nadále umožní ostatním klientům banky se bezplatně připojit k výzvě SOS a nárokovat následně vrácení sporných poplatků prostřednictvím soudu.
O tomto postupu byli všichni registrovaní zájemci o podání žaloby informováni. O výsledku soudních rozhodnutí bude veřejnost informována.
SOS a GARDE-EPS podaly žalobu proti Českým aeroliniím
Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) spolu s právníky programu GARDE-EPS se dnes společně obrátili na Obvodní soud v Praze 6 s žalobou na zdržení se protiprávního jednání Českých aerolinií (ČSA). ČSA v přímém rozporu se zákonem znemožňují svým zákazníkům vyměnit dárkové poukázky, prodávané v rámci akce "Vánoce 2005 - darujte certifikát na zážitky", za letenky, po 30. 6. 2006.
SOS a právníci GARDE - programu Globální odpovědnosti EPS (GARDE - EPS) prozkoumali v rámci programu Transition Facilities financovaného Evropskou unií obchodní podmínky společností, nabízejících dárkové poukazy, vouchery, certifikáty na nákup zboží atp. ČSA v rámci rozsáhlé mediální kampaně v závěru loňského roku nabízely k prodeji tzv. "certifikáty na zážitky" aneb "zážitkové vánoční dárky", jejichž podstatou bylo předplacení si slevy na letenku. ČSA povolují uplatnit tuto slevu jen do 30. 6. 2006, poté platnost certifikátu zaniká a jeho držiteli není povoleno nárokovat refundaci jeho ceny. "V těchto podmínkách se dostaly ČSA do přímého rozporu s ustanoveními občanského zákoníku, které neumožňují sjednat zánik práva pro případ, že nebude ve smluvené době uplatněno. Kdyby to bylo možné, došlo by de facto k legalizaci bezdůvodného obohacení," uvádí právník programu GARDE-EPS Filip Gregor.
V této souvislosti oslovilo 12. 12. 2005 České aerolinie a.s. výzvou na zdržení se protiprávního jednání, adresovanou tehdejšímu předsedovi představenstva ČSA Ing. Jaroslavu Tvrdíkovi, a upozornilo je na nelegálnost obchodních podmínek jejich dárkového certifikátu "Vánoce 2005 - darujte certifikát na zážitky."
Martin Reisinger z SOS k tomu dodává: „Ze strany ČSA jsme dosud nedostali žádnou oficiální reakci, a to ani po opětovném připomenutí výzvy ze dne 20.1.2006. Vzhledem k tomu se SOS a EPS rozhodly podat žalobu na základě § 25 odst.2 zákona o ochraně spotřebitele. Účelem této žaloby je změna příslušných obchodních podmínek vánoční akce ČSA a zveřejnění této změny, která může mít dopad i na chování ostatních podnikatelů nabízejících za obdobných nelegálních obchodních podmínek vlastní dárkové poukazy.“
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.cz, sos@spotrebitele.cz
Ivana Picková, public relations
pickova@spotrebitele.cz, 604 956 114
GARDE – program Globální odpovědnost Ekologického právního servisu
tel.: 545 575 229, fax: 542 213 373
www.eps.cz, brno@eps.cz
Filip Gregor, právník
brno@eps.cz, 775 048 217
Statistika SOS za roku 2005
Oproti roku 2004, kdy SOS evidovalo 12 000 podnětů od spotřebitelů, znamenal loňský rok další vzestup podnětů. Všech forem kontaktu – osobních poraden, on-line poradny www.spotrebitele.info či jediné placené služby linky SOS po telefonu 900 08 08 08 (dotovaná cena 8 Kč/min) využilo 15 494 spotřebitelů. Nejvíce dotazů bylo v on-line poradně na www.spotrebitele.info – 28 % a na poradenské lince – 24 %.
Nejvíce potíží měli čeští spotřebitelé s uznáváním reklamací, což je problém, který trvá už mnoho let. Podnikatelé jsou přesvědčeni, že si spotřebitel v případě zamítnutí reklamace nenechá ani vypracovat znalecký posudek, ani nepodá žalobu, takže mnozí z nich zamítají často i evidentně oprávněné reklamace.
Problematickým zbožím i nadále zůstává obuv (17 %), následovaná v těsném závěsu výrobky elektroniky (počítače, DVD přehrávače apod.) – 16 % a mobilními telefony – 10 %.. Na jednu stranu je evidentní, že na českém trhu má místo nekvalitní obuv, prodávaná často za vysokou cenu, na druhou stranu mnozí spotřebitelé jednak netrvají na tom, aby jim byly při uzavírání kupní smlouvy poskytnuty veškeré informace o obuvi, především k čemu je určena. Někteří navíc přicházejí reklamovat až ve chvíli, kdy se z malé vady stala velká a prodejce ji – v takových případech oprávněně – zamítne.
U mobilních telefonů se spotřebitelé velmi často setkávají s tím, že při třetí reklamaci stejné vady, kdy by měl zákazník právo na odstoupení od smlouvy či nový výrobek, prodejce kupodivu zjistí, že do telefonu vnikla kapalina a reklamaci zamítne. Tato „vada“ se objevuje stále častěji a je s podivem, jak s postupující technickou úrovní jsou mobilní telefony najednou tak náchylné k vniknutí kapaliny.
SOS zásadně odmítá praktiky těch prodejců, kteří vystupují vůči spotřebiteli z pozice síly, navíc po nich mnohdy chtějí i poplatek za neoprávněnou reklamaci, na nějž nemají ze zákona žádný nárok.
Co se týče stížností na služby, největší problémy mají spotřebitelé s telekomunikacemi (20 %), v těsném závěsu jsou finanční služby (14 %), na dalším místě figurují služby spojené s bydlením a energiemi.
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v jedenácti krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.cz) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.
Na výzvu SOS odpověděla řada spotřebitelů, kteří měli zájem připojit se k žalobě na ČSOB. Po zvážení situace a vyhodnocení obdržených podkladů (mnoho spotřebitelů nedoložilo jimi tvrzený neadresný poplatek který byl již přiznán pravomocným soudním rozhodnutím jako neoprávněný), dospěly advokátní kancelář Holec, Zuska & partneři a Sdružení obrany spotřebitelů ČR k názoru, že optimální variantou z hlediska procesní taktiky a hospodárnosti vedení sporu, je podání vzorkové (zkušební) žaloby dvou klientů banky – fyzické osoby podnikatele a nepodnikatele. Výhodou tohoto postupu oproti původně předpokládanému podání mnoha žalobních návrhů je především vyhnutí se riziku eventuálních zbytečně vzniklých nákladů u řady spotřebitelů (nákladů právního zastoupení ČSOB advokátem v případě jejího plného úspěchu ve věci, což ČSOB mediálně zdůrazňovala jako odstrašující argument) a předpoklad rychlejšího dosažení očekávaného rozhodnutí soudu o přípustnosti či nepřípustnosti účtování vytýkaných poplatků, což mohou uvítat nejen ostatní registrovaní zájemci o podání žaloby, ale i ti, co se pod vlivem negativní mediální kampaně ČSOB k iniciativě SOS dosud nepřipojili. AK společně s SOS volí strategii, která vyšle všem klientům jasný a pravdivý signál. Proto byly dne 30. 1. 2006 .k Obvodnímu soudu pro Prahu 1 podány obě žaloby – v prvním případě se jedná o spotřebitele, který nárokuje částku 2.345 Kč bez úroku z prodlení za poplatek za vedení účtu a zrušení účtu, v druhém o podnikatele, který nárokuje částku 4.168 Kč bez úroku z prodlení za poplatek za vedení účtu.
Žaloby ostatních registrovaných klientů banky budou podány po právní moci pozitivních soudních rozhodnutí. Na základě pozitivního rozhodnutí soudu bude možné bez větších obav podat žaloby nejen ostatních registrovaných, ale i dosud neregistrovaných klientů, které mohla ovlivnit četná odrazující a zastrašující mediální vystoupení zástupců ČSOB. S ohledem na tuto skutečnost SOS a AK i nadále umožní ostatním klientům banky se bezplatně připojit k výzvě SOS a nárokovat následně vrácení sporných poplatků prostřednictvím soudu.
O tomto postupu byli všichni registrovaní zájemci o podání žaloby informováni. O výsledku soudních rozhodnutí bude veřejnost informována.
SOS a GARDE-EPS podaly žalobu proti Českým aeroliniím
Sdružení obrany spotřebitelů (SOS) spolu s právníky programu GARDE-EPS se dnes společně obrátili na Obvodní soud v Praze 6 s žalobou na zdržení se protiprávního jednání Českých aerolinií (ČSA). ČSA v přímém rozporu se zákonem znemožňují svým zákazníkům vyměnit dárkové poukázky, prodávané v rámci akce "Vánoce 2005 - darujte certifikát na zážitky", za letenky, po 30. 6. 2006.
SOS a právníci GARDE - programu Globální odpovědnosti EPS (GARDE - EPS) prozkoumali v rámci programu Transition Facilities financovaného Evropskou unií obchodní podmínky společností, nabízejících dárkové poukazy, vouchery, certifikáty na nákup zboží atp. ČSA v rámci rozsáhlé mediální kampaně v závěru loňského roku nabízely k prodeji tzv. "certifikáty na zážitky" aneb "zážitkové vánoční dárky", jejichž podstatou bylo předplacení si slevy na letenku. ČSA povolují uplatnit tuto slevu jen do 30. 6. 2006, poté platnost certifikátu zaniká a jeho držiteli není povoleno nárokovat refundaci jeho ceny. "V těchto podmínkách se dostaly ČSA do přímého rozporu s ustanoveními občanského zákoníku, které neumožňují sjednat zánik práva pro případ, že nebude ve smluvené době uplatněno. Kdyby to bylo možné, došlo by de facto k legalizaci bezdůvodného obohacení," uvádí právník programu GARDE-EPS Filip Gregor.
V této souvislosti oslovilo 12. 12. 2005 České aerolinie a.s. výzvou na zdržení se protiprávního jednání, adresovanou tehdejšímu předsedovi představenstva ČSA Ing. Jaroslavu Tvrdíkovi, a upozornilo je na nelegálnost obchodních podmínek jejich dárkového certifikátu "Vánoce 2005 - darujte certifikát na zážitky."
Martin Reisinger z SOS k tomu dodává: „Ze strany ČSA jsme dosud nedostali žádnou oficiální reakci, a to ani po opětovném připomenutí výzvy ze dne 20.1.2006. Vzhledem k tomu se SOS a EPS rozhodly podat žalobu na základě § 25 odst.2 zákona o ochraně spotřebitele. Účelem této žaloby je změna příslušných obchodních podmínek vánoční akce ČSA a zveřejnění této změny, která může mít dopad i na chování ostatních podnikatelů nabízejících za obdobných nelegálních obchodních podmínek vlastní dárkové poukazy.“
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.cz, sos@spotrebitele.cz
Ivana Picková, public relations
pickova@spotrebitele.cz, 604 956 114
GARDE – program Globální odpovědnost Ekologického právního servisu
tel.: 545 575 229, fax: 542 213 373
www.eps.cz, brno@eps.cz
Filip Gregor, právník
brno@eps.cz, 775 048 217
Statistika SOS za roku 2005
Oproti roku 2004, kdy SOS evidovalo 12 000 podnětů od spotřebitelů, znamenal loňský rok další vzestup podnětů. Všech forem kontaktu – osobních poraden, on-line poradny www.spotrebitele.info či jediné placené služby linky SOS po telefonu 900 08 08 08 (dotovaná cena 8 Kč/min) využilo 15 494 spotřebitelů. Nejvíce dotazů bylo v on-line poradně na www.spotrebitele.info – 28 % a na poradenské lince – 24 %.
Nejvíce potíží měli čeští spotřebitelé s uznáváním reklamací, což je problém, který trvá už mnoho let. Podnikatelé jsou přesvědčeni, že si spotřebitel v případě zamítnutí reklamace nenechá ani vypracovat znalecký posudek, ani nepodá žalobu, takže mnozí z nich zamítají často i evidentně oprávněné reklamace.
Problematickým zbožím i nadále zůstává obuv (17 %), následovaná v těsném závěsu výrobky elektroniky (počítače, DVD přehrávače apod.) – 16 % a mobilními telefony – 10 %.. Na jednu stranu je evidentní, že na českém trhu má místo nekvalitní obuv, prodávaná často za vysokou cenu, na druhou stranu mnozí spotřebitelé jednak netrvají na tom, aby jim byly při uzavírání kupní smlouvy poskytnuty veškeré informace o obuvi, především k čemu je určena. Někteří navíc přicházejí reklamovat až ve chvíli, kdy se z malé vady stala velká a prodejce ji – v takových případech oprávněně – zamítne.
U mobilních telefonů se spotřebitelé velmi často setkávají s tím, že při třetí reklamaci stejné vady, kdy by měl zákazník právo na odstoupení od smlouvy či nový výrobek, prodejce kupodivu zjistí, že do telefonu vnikla kapalina a reklamaci zamítne. Tato „vada“ se objevuje stále častěji a je s podivem, jak s postupující technickou úrovní jsou mobilní telefony najednou tak náchylné k vniknutí kapaliny.
SOS zásadně odmítá praktiky těch prodejců, kteří vystupují vůči spotřebiteli z pozice síly, navíc po nich mnohdy chtějí i poplatek za neoprávněnou reklamaci, na nějž nemají ze zákona žádný nárok.
Co se týče stížností na služby, největší problémy mají spotřebitelé s telekomunikacemi (20 %), v těsném závěsu jsou finanční služby (14 %), na dalším místě figurují služby spojené s bydlením a energiemi.
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v jedenácti krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.cz) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




