Tiskové zprávy
Asociace regionálních značek, o.s.: Koordinátoři regionálních značek z ČR a Slovenska se sešli v Brně
22. října 2009 | Asociace regionálních značek, o.s.
Autor: Magda Sedmíková, tel: 606 102 818, 224 222 843
Autor: Magda Sedmíková, tel: 606 102 818, 224 222 843
BRNO - Ve dnech 12.-14.10. 2009 proběhlo v Brně setkání koordinátorů regionálních značek v ČR a na Slovensku, které mělo za cíl výměnu zkušeností nejen mezi českými, ale i slovenskými regiony a prohloubení spolupráce mezi nimi.
Brněnské setkání bylo zorganizováno Asociací regionálních značek, o.s. (ARZ) . „Jsme velmi potěšeni, že dorazili zástupci většiny regionů, kde značení probíhá. Setkání s takto velkou účastí proběhlo vůbec poprvé. Regionální koordinátoři tak měli možnost nejen ukázat výsledky své práce ostatním, ale vyslechnout si i cenné zkušenosti z jiných regionů,“ říká Tereza Wyderka, národní koordinátora ARZ.
Mezi účastníky byli nejen regionální koordinátoři deseti regionů sdružených v ARZ, ale i zástupci regionů, kde probíhá značení samostatně. Na setkání se představily i čtyři regiony, které o zavedení regionální značky teprve přemýšlejí - České Švýcarsko, Jeseníky, Prácheňsko a Český Západ. „Pozvání si velmi cením, účast pro mě byla velmi přínosná, především díky diskuzím s koordinátory již fungujících značek,“ vyjádřila se Kateřina Kvasničková z místní akční skupiny Český Západ.
Kolegové ze Slovenska seznámili ostatní s jejich systémem značení a s aktuální situací ve třech slovenských regionech, kde značení probíhá. Michal Tvrdoň představil regiony Kysuce a Záhorie a František Mach region Malé Karpaty.
Čeští regionální koordinátoři prezentovali své zkušenosti týkající se fungování regionální značky v jejich regionech a diskutovali možná řešení problémů, především co se týká financování a udržitelnosti značení. Hostem debaty byla také Petra Němcová z organizace Trast pro ekonomiku a společnost: „Jsem přesvědčena, že bychom mohli s některými zmiňovanými problémy pomoci,“ komentovala výsledky diskusí.
Josef Jančo z místní akční skupiny Moravský kras navrhl možnost partnerství s Národní sítí místních akčních skupin. O tomto partnerství říká: „Je nutné dohodnout spolupráci tak, aby byla přínosná pro obě strany. Myslím si, že ARZ má co nabídnout a zároveň by jistě došlo k posílení postavení regionálních značek.“
Přítomní účastníci byli dále seznámeni se zahraničními typy podpory regionální produkce. „Můžeme čerpat inspiraci od mnoha iniciativ v zahraničí, které mají s českými regionálními značkami mnoho společného, ale i mnoho zajímavých odlišností,“ vysvětluje Iva Dyková z ARZ.
Poslední den setkání byl věnován exkurzi do Moravského krasu k výrobcům s regionální značkou. Alexandra Dubničková z partnerské organizace REC Slovensko exkurzi chválí: „Zasvěcené povídání samotných výrobců pro mě bylo velmi zajímavé, stejně tak ukázka jejich tvorby, která byla u některých výrobků spojena i s ochutnávkou.“
Setkání proběhlo v rámci projektu „Sdílení zkušeností a vytvoření mezinárodní platformy v oblasti podpory regionálních produktů“, spolufinancovaného z Evropského sociálního fondu v Operačním programu lidské zdroje a zaměstnanost.
*******************************************************************************************
Cílem ARZ je podpora udržitelného rozvoje v regionech prostřednictvím rozvíjení regionálních značek pro výrobky a služby. ARZ koordinuje systém regionálních značek na národní úrovni, poskytuje poradenství a pomoc jednotlivým regionům při zavádění a rozvíjení regionální značky, zajišťuje propagaci, marketing a reklamu regionálních značek. V současnosti sdružuje 11 regionů: Krkonoše, Šumava, Beskydy, Moravský kras, Orlické hory, Vysočina, Górolsko Swoboda, Moravské Kravařsko, Polabí, Podkrkonoší a Haná. Databáze certifikovaných výrobků všech členských regionů čítá více než 250 výrobků.
Regionální značka garantuje původ výrobku v daném regionu, kvalitu výrobku, šetrnost k životnímu prostředí a jedinečnost ve vztahu k regionu (tradice, místní suroviny, ruční nebo duševní práce, motiv a specifičnost v regionu, výjimečná kvalita). Je určena zpravidla pro řemeslné nebo umělecké výrobky, potraviny nebo zemědělské a přírodní produkty.
Více informací na www.domaci-vyrobky.cz a www. arz.cz
Brněnské setkání bylo zorganizováno Asociací regionálních značek, o.s. (ARZ) . „Jsme velmi potěšeni, že dorazili zástupci většiny regionů, kde značení probíhá. Setkání s takto velkou účastí proběhlo vůbec poprvé. Regionální koordinátoři tak měli možnost nejen ukázat výsledky své práce ostatním, ale vyslechnout si i cenné zkušenosti z jiných regionů,“ říká Tereza Wyderka, národní koordinátora ARZ.
Mezi účastníky byli nejen regionální koordinátoři deseti regionů sdružených v ARZ, ale i zástupci regionů, kde probíhá značení samostatně. Na setkání se představily i čtyři regiony, které o zavedení regionální značky teprve přemýšlejí - České Švýcarsko, Jeseníky, Prácheňsko a Český Západ. „Pozvání si velmi cením, účast pro mě byla velmi přínosná, především díky diskuzím s koordinátory již fungujících značek,“ vyjádřila se Kateřina Kvasničková z místní akční skupiny Český Západ.
Kolegové ze Slovenska seznámili ostatní s jejich systémem značení a s aktuální situací ve třech slovenských regionech, kde značení probíhá. Michal Tvrdoň představil regiony Kysuce a Záhorie a František Mach region Malé Karpaty.
Čeští regionální koordinátoři prezentovali své zkušenosti týkající se fungování regionální značky v jejich regionech a diskutovali možná řešení problémů, především co se týká financování a udržitelnosti značení. Hostem debaty byla také Petra Němcová z organizace Trast pro ekonomiku a společnost: „Jsem přesvědčena, že bychom mohli s některými zmiňovanými problémy pomoci,“ komentovala výsledky diskusí.
Josef Jančo z místní akční skupiny Moravský kras navrhl možnost partnerství s Národní sítí místních akčních skupin. O tomto partnerství říká: „Je nutné dohodnout spolupráci tak, aby byla přínosná pro obě strany. Myslím si, že ARZ má co nabídnout a zároveň by jistě došlo k posílení postavení regionálních značek.“
Přítomní účastníci byli dále seznámeni se zahraničními typy podpory regionální produkce. „Můžeme čerpat inspiraci od mnoha iniciativ v zahraničí, které mají s českými regionálními značkami mnoho společného, ale i mnoho zajímavých odlišností,“ vysvětluje Iva Dyková z ARZ.
Poslední den setkání byl věnován exkurzi do Moravského krasu k výrobcům s regionální značkou. Alexandra Dubničková z partnerské organizace REC Slovensko exkurzi chválí: „Zasvěcené povídání samotných výrobců pro mě bylo velmi zajímavé, stejně tak ukázka jejich tvorby, která byla u některých výrobků spojena i s ochutnávkou.“
Setkání proběhlo v rámci projektu „Sdílení zkušeností a vytvoření mezinárodní platformy v oblasti podpory regionálních produktů“, spolufinancovaného z Evropského sociálního fondu v Operačním programu lidské zdroje a zaměstnanost.
*******************************************************************************************
Cílem ARZ je podpora udržitelného rozvoje v regionech prostřednictvím rozvíjení regionálních značek pro výrobky a služby. ARZ koordinuje systém regionálních značek na národní úrovni, poskytuje poradenství a pomoc jednotlivým regionům při zavádění a rozvíjení regionální značky, zajišťuje propagaci, marketing a reklamu regionálních značek. V současnosti sdružuje 11 regionů: Krkonoše, Šumava, Beskydy, Moravský kras, Orlické hory, Vysočina, Górolsko Swoboda, Moravské Kravařsko, Polabí, Podkrkonoší a Haná. Databáze certifikovaných výrobků všech členských regionů čítá více než 250 výrobků.
Regionální značka garantuje původ výrobku v daném regionu, kvalitu výrobku, šetrnost k životnímu prostředí a jedinečnost ve vztahu k regionu (tradice, místní suroviny, ruční nebo duševní práce, motiv a specifičnost v regionu, výjimečná kvalita). Je určena zpravidla pro řemeslné nebo umělecké výrobky, potraviny nebo zemědělské a přírodní produkty.
Více informací na www.domaci-vyrobky.cz a www. arz.cz
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk