Tiskové zprávy
Ústecký kraj: Krajské zastupitelstvo schválilo znění smlouvy s Českými drahami a rozhodlo o zajištění základní dopravní obslužnosti ve veřejné autobusové dopravě
20. dubna 2005 | Ústecký kraj
Krajští zastupitelé dnes (20. dubna 2005) jednali o zajištění základní dopravní obslužnosti v autobusové a železniční dopravě v Ústeckém kraji. V usnesení věnovaném autobusové dopravě zastupitelé rozhodli o uzavření dodatků k smlouvám s jedenácti dopravci o závazku veřejné služby, uzavřeným původně pro rok 2004. Dnes schválené dodatky prodlužují platnost těchto smluv do konce roku 2006. Současně rozhodli o závazku veřejné služby pro zajištění základní dopravní obslužnosti Ústeckého kraje veřejnou linkovou dopravou na lince Děčín-Hřensko-Mezná s dopravcem Dopravní podnik města Děčína, a.s., rovněž s platností do konce roku 2006. „Uzavření těchto dodatků nám umožní připravit řádné výběrové řízení pro výběr dopravců, kteří budou dotovanou veřejnou autobusovou dopravu provozovat v našem kraji od roku 2007. Nyní vysíláme občanům tohoto kraje jasný signál – veřejná autobusová doprava bude jezdit v rozsahu, v jakém ji znají,“ konstatoval v průběhu jednání hejtman Jiří Šulc.
Krajské zastupitelstvo také projednalo obsah smlouvy o závazku veřejné služby ve veřejné drážní osobní dopravě a odsouhlasilo její podepsání. Vlastnímu podpisu ale bude podle dnešního usnesení zastupitelstva předcházet rozhodnutí Rady Ústeckého kraje o určení obsahu příloh této smlouvy, kterými jsou za a) Určení rozsahu a ztráty veřejné drážní osobní dopravy, za b) Železniční tratě a úseky tratí na území Ústeckého kraje a c) Kilometrické určení tras vlaků. Hejtmanovi Jiřímu Šulcovi krajské zastupitelstvo uložilo, aby smlouvu s Českými drahami, a.s. o závazku veřejné služby ve veřejné drážní osobní dopravě podepsal do tří dnů ode dne, kdy Rada Ústeckého kraje tyto přílohy schválí. Pro dotace do veřejné železniční dopravy je v tomto roce v krajském rozpočtu vyhrazeno 335 milionů korun. Ostatní kraje Českým drahám platí zálohově, ovšem s vědomím že uzavřený smluvní vztah nemusí být v souladu s českým a evropským právem. Hejtman Jiří Šulc s problémem seznámil generálního ředitele Českých drah, a.s., a také ministra dopravy ČR. „Ministr dopravy mi ale na můj dotaz, zda se kraj uzavřením smlouvy s Českými drahami nedopustí porušení podmínek českého a evropského práva neodpověděl,“ uvedl v rozpravě. Aby Ústecký kraj mohl Českým drahám vyplácet dotaci v závazku veřejné služby, je podle legislativy platné v České republice povinen předložit prokazatelné a přiřaditelné náklady na jednotlivé spoje, nikoli na tratě. „Tento legislativní rozpor, který nezavinil kraj a ani České dráhy, je hlavním důvodem zatím neuzavřených jednání s Českými drahami a je příčinou nepodepsání naší vzájemné smlouvy,“ vysvětlil v rozpravě člen krajské rady Milan Franc. „Pokud by v Ústeckém kraji přestaly některé vlaky jezdit, a já opakuji že o zastavení vlaku rozhodují České dráhy, které musí jednat s Českým drážním úřadem a nikoli s krajskou samosprávou, budeme připraveni nahradit tuto přepravu autobusy,“ uvedl v průběhu jednání krajského zastupitelstva hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc.
Krajské zastupitelstvo také projednalo obsah smlouvy o závazku veřejné služby ve veřejné drážní osobní dopravě a odsouhlasilo její podepsání. Vlastnímu podpisu ale bude podle dnešního usnesení zastupitelstva předcházet rozhodnutí Rady Ústeckého kraje o určení obsahu příloh této smlouvy, kterými jsou za a) Určení rozsahu a ztráty veřejné drážní osobní dopravy, za b) Železniční tratě a úseky tratí na území Ústeckého kraje a c) Kilometrické určení tras vlaků. Hejtmanovi Jiřímu Šulcovi krajské zastupitelstvo uložilo, aby smlouvu s Českými drahami, a.s. o závazku veřejné služby ve veřejné drážní osobní dopravě podepsal do tří dnů ode dne, kdy Rada Ústeckého kraje tyto přílohy schválí. Pro dotace do veřejné železniční dopravy je v tomto roce v krajském rozpočtu vyhrazeno 335 milionů korun. Ostatní kraje Českým drahám platí zálohově, ovšem s vědomím že uzavřený smluvní vztah nemusí být v souladu s českým a evropským právem. Hejtman Jiří Šulc s problémem seznámil generálního ředitele Českých drah, a.s., a také ministra dopravy ČR. „Ministr dopravy mi ale na můj dotaz, zda se kraj uzavřením smlouvy s Českými drahami nedopustí porušení podmínek českého a evropského práva neodpověděl,“ uvedl v rozpravě. Aby Ústecký kraj mohl Českým drahám vyplácet dotaci v závazku veřejné služby, je podle legislativy platné v České republice povinen předložit prokazatelné a přiřaditelné náklady na jednotlivé spoje, nikoli na tratě. „Tento legislativní rozpor, který nezavinil kraj a ani České dráhy, je hlavním důvodem zatím neuzavřených jednání s Českými drahami a je příčinou nepodepsání naší vzájemné smlouvy,“ vysvětlil v rozpravě člen krajské rady Milan Franc. „Pokud by v Ústeckém kraji přestaly některé vlaky jezdit, a já opakuji že o zastavení vlaku rozhodují České dráhy, které musí jednat s Českým drážním úřadem a nikoli s krajskou samosprávou, budeme připraveni nahradit tuto přepravu autobusy,“ uvedl v průběhu jednání krajského zastupitelstva hejtman Ústeckého kraje Jiří Šulc.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk