Tiskové zprávy
Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu: Kvůli R35 přijedou zítra za poslanci husitští bojovníci
23. listopadu 2005 | Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu
Autor: Miroslav Patrik, tel: 603 574 289
Autor: Miroslav Patrik, tel: 603 574 289
Občané několika obcí z Pardubického kraje se chystají ve čtvrtek 24. listopadu kolem 9 hodiny v husitských kostýmech a s replikami zbraní „dobýt“ Poslaneckou sněmovnu. Cílem této výpravy je upozornit poslance, že zastupitelé kraje v červnu schválili koncept územního plánu kraje se severní variantu rychlostní silnice R35 navzdory odborným podkladům, vyjádřením mnoha obyvatel, zástupců obcí a stanoviskům MD, MMR a MŽP, které doporučovaly jižní variantu této silnice. Tím dochází k rozporu mezi zájmem státu rychle R35 postavit a zastupiteli kraje, kteří podporují spornou variantu.
„Je to schizofrenní situace, neboť zastupitelé kraje podle nás rozhodli o špatně variantě R35 a přitom její výstavbu mají zaplatit všichni občané. Chybí zde nějaký mechanismus, který by podobné spory mezi státem a krajem uměl efektivně řešit,“ domnívá se Miroslav Patrik z Dětí Země, které se více než dva roky diskusí o variantách R35 na Pardubicku účastní.
Severní varianta R35 od Zámrsku přes Českou Třebovou až do Mohelnice je nevhodná z ekologických důvodů (vliv na krajinný ráz, vyšší emise a hluk v obcích, negativní dopady inverzní v České Třebové atd.), z finančního hlediska (vysoká členitost terénu zvýší cenu stavby), urbanistického i dopravního.
Podstatným rizikem je také její doba přípravy, neboť lze očekávat značný odpor více než desítky obcí v její severní trase a mnoha místních sdružení. Navíc postavené úseky nelze jako u jižní varianty průběžně využívat, muselo by se čekat až na její úplnou dostavbu.
Podrobné informace k akci:
Odjezd vlakem z Chocně do Prahy je v 6:44 hodin (resp. v 6:21 z České Třebové), příjezd vlakem do Prahy na hlavní nádraží je v 8:20 hodin. Odtud se výprava přesune před Poslaneckou sněmovnu.
Hlavní organizátor husitské jízdy do Prahy:
Ochránci přírody Končin-Sloupnice-Vilámova - Jiří Černý, mobil 777 148 435, sdruzeni@sloupnice.cz
Pořadatelé akce:
8 občanských sdružení - Ochránci přírody Končin-Sloupnice-Vilámova, Ochránci přírody katastrálního území České Heřmanice a Chotěšiny, Ochránci přírody údolí Husího krku z Řetové, Zelený Kohout z České Třebové, Občanské sdružení R35 Rybník, Občanské sdružení majitelů nemovitostí Rybník, Občanské sdružení majitelů nemovitostí Sloupnice-České Heřmanice a Děti Země.
10 spolupracujících obcí - Slatina, Zálší, Podrážky, České Heřmanice, Chotěšiny, Sloupnice, Řetová, Přívrat, Česká Třebová-Lhotka a Rybník.
Odkazy na internetové stránky o R35 na Pardubicku:
http://sloupnice.aktualne.cz
http://www.ctrebova.cz/doprava
===========================================================================
Příloha k tiskové zprávě ze dne 23. listopadu 2005:
Porovnání severní a jižní varianty R35 v úseku Zámrsk u Vysokého Mýta - východní hranice Pardubického kraje
R35 - SEVERNÍ VARIANTA
Slabé stránky:
- Varianta není v souladu s hodnocením dle „Posouzení vlivů ÚP VÚC Pk na životní prostředí – SEA“ (SURPMO, EMPLA - červen 2003) a se souhlasným stanoviskem MŽP (6. 8. 2003).
- Převládají negativa pro navazující povolení stavby: a) projednání budoucí EIA, když není v souladu se SEA, b) výrazný odpor trasou dotčených obcí, ekologických iniciativ a místních občanských sdružení, c) nepříznivé podmínky pro výstavbu - dlouhé úseky v dopravně nepřístupné krajině.
- Členitý terén - na trase je cca o 50 mostních konstrukcí více než na jižní (DHV Praha, listopad 2003).
- Téměř neexistující možnost etapizace výstavby.
- Výrazně vzdálenější horizont dokončení stavby a její plné využitelnost – variantu kritizuje MD a MMR.
- Je plně smysluplná pouze v kompletní dokončené trase.
- Má náročnější klimatické a terénní podmínky.
Silné stránky:
- Lepší dopravní napojení severovýchodní části Pardubického kraje.
- Posílení rozvojového potenciálu v území bývalého okresu Ústí nad Orlicí.
- Varianta byla Zastupitelstvem Pk schválena v konceptu ÚP VÚC Pk (červen 2005).
- Není vedena geologicky složitým územím Mladějovského vrchu.
R35 - JIŽNÍ VARIANTA
Slabé stránky:
- Varianta nebyla schválena Zastupitelstvem Pk v konceptu ÚP VÚC Pk (červen 2005).
- Obsahuje dlouhý a investičně nákladný tunel pod Mladějovským vrchem (řešení je ale šetrné ke krajině).
Silné stránky:
- Je vyhodnocena jako nejlepší dle „Posouzení vlivů ÚP VÚC Pk na životní prostředí – SEA“ (SURPMO, EMPLA - červen 2003) a dle souhlasného stanovisko MŽP (6. 8. 2003).
- Je vyhodnocena jako nejlepší v odborném posudku ČVUT Fakulta dopravní (duben 2004) a ČVUT Fakulta architektury (červen 2003).
- Je podporována a požadována z MŽP ČR.
- Od konce roku 2004 je podporována a požadována MD ČR, od podzimu 2005 i MMR.
- Předpokládají se příznivé podmínky pro budoucí povolování stavby: a) budoucí EIA naváže na souhlasné stanovisko SEA, b) části trasy již procesem EIA prošly - obchvat Vysokého Mýta pro nižší kategorii, c) dosud velmi malý odpor trasou dotčených obcí, d) zatím žádný deklarovaný odpor občanských sdružení a ekologických iniciativ.
- Velmi příznivé podmínky pro výstavbu - etapizace trasy (i velmi krátké úseky lze dopravně využít).
- Lze „ihned“ stavět dílčí úseky, obchvaty Vysokého Mýta a Litomyšle.
- Lze plně využít i v roce 2004 nově provedené úpravy na silnici č. I/35 v úseku Janov - Gaier.
- S ohledem na rovinatý a méně zalesněný terén bude snadnější dostavba navazujících objektů.
- Má výhodnější klimatické a terénní podmínky.
- Existují písemné garance nadstandardního přístupu státu při realizaci opatření na související silniční síti.
- Je odborně důvodný předpoklad výrazně dřívějšího (reálného) dokončení celé trasy.
„Je to schizofrenní situace, neboť zastupitelé kraje podle nás rozhodli o špatně variantě R35 a přitom její výstavbu mají zaplatit všichni občané. Chybí zde nějaký mechanismus, který by podobné spory mezi státem a krajem uměl efektivně řešit,“ domnívá se Miroslav Patrik z Dětí Země, které se více než dva roky diskusí o variantách R35 na Pardubicku účastní.
Severní varianta R35 od Zámrsku přes Českou Třebovou až do Mohelnice je nevhodná z ekologických důvodů (vliv na krajinný ráz, vyšší emise a hluk v obcích, negativní dopady inverzní v České Třebové atd.), z finančního hlediska (vysoká členitost terénu zvýší cenu stavby), urbanistického i dopravního.
Podstatným rizikem je také její doba přípravy, neboť lze očekávat značný odpor více než desítky obcí v její severní trase a mnoha místních sdružení. Navíc postavené úseky nelze jako u jižní varianty průběžně využívat, muselo by se čekat až na její úplnou dostavbu.
Podrobné informace k akci:
Odjezd vlakem z Chocně do Prahy je v 6:44 hodin (resp. v 6:21 z České Třebové), příjezd vlakem do Prahy na hlavní nádraží je v 8:20 hodin. Odtud se výprava přesune před Poslaneckou sněmovnu.
Hlavní organizátor husitské jízdy do Prahy:
Ochránci přírody Končin-Sloupnice-Vilámova - Jiří Černý, mobil 777 148 435, sdruzeni@sloupnice.cz
Pořadatelé akce:
8 občanských sdružení - Ochránci přírody Končin-Sloupnice-Vilámova, Ochránci přírody katastrálního území České Heřmanice a Chotěšiny, Ochránci přírody údolí Husího krku z Řetové, Zelený Kohout z České Třebové, Občanské sdružení R35 Rybník, Občanské sdružení majitelů nemovitostí Rybník, Občanské sdružení majitelů nemovitostí Sloupnice-České Heřmanice a Děti Země.
10 spolupracujících obcí - Slatina, Zálší, Podrážky, České Heřmanice, Chotěšiny, Sloupnice, Řetová, Přívrat, Česká Třebová-Lhotka a Rybník.
Odkazy na internetové stránky o R35 na Pardubicku:
http://sloupnice.aktualne.cz
http://www.ctrebova.cz/doprava
===========================================================================
Příloha k tiskové zprávě ze dne 23. listopadu 2005:
Porovnání severní a jižní varianty R35 v úseku Zámrsk u Vysokého Mýta - východní hranice Pardubického kraje
R35 - SEVERNÍ VARIANTA
Slabé stránky:
- Varianta není v souladu s hodnocením dle „Posouzení vlivů ÚP VÚC Pk na životní prostředí – SEA“ (SURPMO, EMPLA - červen 2003) a se souhlasným stanoviskem MŽP (6. 8. 2003).
- Převládají negativa pro navazující povolení stavby: a) projednání budoucí EIA, když není v souladu se SEA, b) výrazný odpor trasou dotčených obcí, ekologických iniciativ a místních občanských sdružení, c) nepříznivé podmínky pro výstavbu - dlouhé úseky v dopravně nepřístupné krajině.
- Členitý terén - na trase je cca o 50 mostních konstrukcí více než na jižní (DHV Praha, listopad 2003).
- Téměř neexistující možnost etapizace výstavby.
- Výrazně vzdálenější horizont dokončení stavby a její plné využitelnost – variantu kritizuje MD a MMR.
- Je plně smysluplná pouze v kompletní dokončené trase.
- Má náročnější klimatické a terénní podmínky.
Silné stránky:
- Lepší dopravní napojení severovýchodní části Pardubického kraje.
- Posílení rozvojového potenciálu v území bývalého okresu Ústí nad Orlicí.
- Varianta byla Zastupitelstvem Pk schválena v konceptu ÚP VÚC Pk (červen 2005).
- Není vedena geologicky složitým územím Mladějovského vrchu.
R35 - JIŽNÍ VARIANTA
Slabé stránky:
- Varianta nebyla schválena Zastupitelstvem Pk v konceptu ÚP VÚC Pk (červen 2005).
- Obsahuje dlouhý a investičně nákladný tunel pod Mladějovským vrchem (řešení je ale šetrné ke krajině).
Silné stránky:
- Je vyhodnocena jako nejlepší dle „Posouzení vlivů ÚP VÚC Pk na životní prostředí – SEA“ (SURPMO, EMPLA - červen 2003) a dle souhlasného stanovisko MŽP (6. 8. 2003).
- Je vyhodnocena jako nejlepší v odborném posudku ČVUT Fakulta dopravní (duben 2004) a ČVUT Fakulta architektury (červen 2003).
- Je podporována a požadována z MŽP ČR.
- Od konce roku 2004 je podporována a požadována MD ČR, od podzimu 2005 i MMR.
- Předpokládají se příznivé podmínky pro budoucí povolování stavby: a) budoucí EIA naváže na souhlasné stanovisko SEA, b) části trasy již procesem EIA prošly - obchvat Vysokého Mýta pro nižší kategorii, c) dosud velmi malý odpor trasou dotčených obcí, d) zatím žádný deklarovaný odpor občanských sdružení a ekologických iniciativ.
- Velmi příznivé podmínky pro výstavbu - etapizace trasy (i velmi krátké úseky lze dopravně využít).
- Lze „ihned“ stavět dílčí úseky, obchvaty Vysokého Mýta a Litomyšle.
- Lze plně využít i v roce 2004 nově provedené úpravy na silnici č. I/35 v úseku Janov - Gaier.
- S ohledem na rovinatý a méně zalesněný terén bude snadnější dostavba navazujících objektů.
- Má výhodnější klimatické a terénní podmínky.
- Existují písemné garance nadstandardního přístupu státu při realizaci opatření na související silniční síti.
- Je odborně důvodný předpoklad výrazně dřívějšího (reálného) dokončení celé trasy.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




