Miroslav Patrik "> Kvůli R35 přijedou zítra za poslanci husitští bojovníci - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/kvuli-r35-prijedou-zitra-za-poslanci-husitsti-bojovnici
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu: Kvůli R35 přijedou zítra za poslanci husitští bojovníci

23. listopadu 2005 | Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu
Autor: Miroslav Patrik, tel: 603 574 289
Občané několika obcí z Pardubického kraje se chystají ve čtvrtek 24. listopadu kolem 9 hodiny v husitských kostýmech a s replikami zbraní „dobýt“ Poslaneckou sněmovnu. Cílem této výpravy je upozornit poslance, že zastupitelé kraje v červnu schválili koncept územního plánu kraje se severní variantu rychlostní silnice R35 navzdory odborným podkladům, vyjádřením mnoha obyvatel, zástupců obcí a stanoviskům MD, MMR a MŽP, které doporučovaly jižní variantu této silnice. Tím dochází k rozporu mezi zájmem státu rychle R35 postavit a zastupiteli kraje, kteří podporují spornou variantu.

„Je to schizofrenní situace, neboť zastupitelé kraje podle nás rozhodli o špatně variantě R35 a přitom její výstavbu mají zaplatit všichni občané. Chybí zde nějaký mechanismus, který by podobné spory mezi státem a krajem uměl efektivně řešit,“ domnívá se Miroslav Patrik z Dětí Země, které se více než dva roky diskusí o variantách R35 na Pardubicku účastní.

Severní varianta R35 od Zámrsku přes Českou Třebovou až do Mohelnice je nevhodná z ekologických důvodů (vliv na krajinný ráz, vyšší emise a hluk v obcích, negativní dopady inverzní v České Třebové atd.), z finančního hlediska (vysoká členitost terénu zvýší cenu stavby), urbanistického i dopravního.

Podstatným rizikem je také její doba přípravy, neboť lze očekávat značný odpor více než desítky obcí v její severní trase a mnoha místních sdružení. Navíc postavené úseky nelze jako u jižní varianty průběžně využívat, muselo by se čekat až na její úplnou dostavbu.

Podrobné informace k akci:
Odjezd vlakem z Chocně do Prahy je v 6:44 hodin (resp. v 6:21 z České Třebové), příjezd vlakem do Prahy na hlavní nádraží je v 8:20 hodin. Odtud se výprava přesune před Poslaneckou sněmovnu.

Hlavní organizátor husitské jízdy do Prahy:
Ochránci přírody Končin-Sloupnice-Vilámova - Jiří Černý, mobil 777 148 435, sdruzeni@sloupnice.cz

Pořadatelé akce:
8 občanských sdružení - Ochránci přírody Končin-Sloupnice-Vilámova, Ochránci přírody katastrálního území České Heřmanice a Chotěšiny, Ochránci přírody údolí Husího krku z Řetové, Zelený Kohout z České Třebové, Občanské sdružení R35 Rybník, Občanské sdružení majitelů nemovitostí Rybník, Občanské sdružení majitelů nemovitostí Sloupnice-České Heřmanice a Děti Země.
10 spolupracujících obcí - Slatina, Zálší, Podrážky, České Heřmanice, Chotěšiny, Sloupnice, Řetová, Přívrat, Česká Třebová-Lhotka a Rybník.

Odkazy na internetové stránky o R35 na Pardubicku:
http://sloupnice.aktualne.cz
http://www.ctrebova.cz/doprava

===========================================================================

Příloha k tiskové zprávě ze dne 23. listopadu 2005:

Porovnání severní a jižní varianty R35 v úseku Zámrsk u Vysokého Mýta - východní hranice Pardubického kraje

R35 - SEVERNÍ VARIANTA

Slabé stránky:
- Varianta není v souladu s hodnocením dle „Posouzení vlivů ÚP VÚC Pk na životní prostředí – SEA“ (SURPMO, EMPLA - červen 2003) a se souhlasným stanoviskem MŽP (6. 8. 2003).
- Převládají negativa pro navazující povolení stavby: a) projednání budoucí EIA, když není v souladu se SEA, b) výrazný odpor trasou dotčených obcí, ekologických iniciativ a místních občanských sdružení, c) nepříznivé podmínky pro výstavbu - dlouhé úseky v dopravně nepřístupné krajině.
- Členitý terén - na trase je cca o 50 mostních konstrukcí více než na jižní (DHV Praha, listopad 2003).
- Téměř neexistující možnost etapizace výstavby.
- Výrazně vzdálenější horizont dokončení stavby a její plné využitelnost – variantu kritizuje MD a MMR.
- Je plně smysluplná pouze v kompletní dokončené trase.
- Má náročnější klimatické a terénní podmínky.

Silné stránky:
- Lepší dopravní napojení severovýchodní části Pardubického kraje.
- Posílení rozvojového potenciálu v území bývalého okresu Ústí nad Orlicí.
- Varianta byla Zastupitelstvem Pk schválena v konceptu ÚP VÚC Pk (červen 2005).
- Není vedena geologicky složitým územím Mladějovského vrchu.


R35 - JIŽNÍ VARIANTA

Slabé stránky:
- Varianta nebyla schválena Zastupitelstvem Pk v konceptu ÚP VÚC Pk (červen 2005).
- Obsahuje dlouhý a investičně nákladný tunel pod Mladějovským vrchem (řešení je ale šetrné ke krajině).

Silné stránky:
- Je vyhodnocena jako nejlepší dle „Posouzení vlivů ÚP VÚC Pk na životní prostředí – SEA“ (SURPMO, EMPLA - červen 2003) a dle souhlasného stanovisko MŽP (6. 8. 2003).
- Je vyhodnocena jako nejlepší v odborném posudku ČVUT Fakulta dopravní (duben 2004) a ČVUT Fakulta architektury (červen 2003).
- Je podporována a požadována z MŽP ČR.
- Od konce roku 2004 je podporována a požadována MD ČR, od podzimu 2005 i MMR.
- Předpokládají se příznivé podmínky pro budoucí povolování stavby: a) budoucí EIA naváže na souhlasné stanovisko SEA, b) části trasy již procesem EIA prošly - obchvat Vysokého Mýta pro nižší kategorii, c) dosud velmi malý odpor trasou dotčených obcí, d) zatím žádný deklarovaný odpor občanských sdružení a ekologických iniciativ.
- Velmi příznivé podmínky pro výstavbu - etapizace trasy (i velmi krátké úseky lze dopravně využít).
- Lze „ihned“ stavět dílčí úseky, obchvaty Vysokého Mýta a Litomyšle.
- Lze plně využít i v roce 2004 nově provedené úpravy na silnici č. I/35 v úseku Janov - Gaier.
- S ohledem na rovinatý a méně zalesněný terén bude snadnější dostavba navazujících objektů.
- Má výhodnější klimatické a terénní podmínky.
- Existují písemné garance nadstandardního přístupu státu při realizaci opatření na související silniční síti.
- Je odborně důvodný předpoklad výrazně dřívějšího (reálného) dokončení celé trasy.
Miroslav Patrik, tel: 603 574 289
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist