Tiskové zprávy
MŽP ČR: Letecké společnosti budou také muset snižovat skleníkové emise
Poslanci Evropského parlamentu přijali ve druhém čtení návrh směrnice o začlenění leteckých společností do systému obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů (EU ETS). K formálnímu ukončení legislativního procesu schvalování směrnice teď zbývá už jen potvrzení dohodnutého kompromisu Radou EU na jejím nejbližší zasedání. "Emise z letecké dopravy sice zatím tvoří pouze malou část emisí skleníkových plynů, na rozdíl od emisí z ostatních sektorů však velmi rychle rostou. Dohodnuté řešení dá v dostatečném předstihu výrobcům i provozovatelům letadel stimul k tomu, aby se i letecká doprava podílela na snižování celkového množství vypouštěných skleníkových plynů," říká náměstek ministra životního prostředí pro ochranu ovzduší a klimatu Aleš Kuták.
Podle dohody mezi Evropským parlamentem a Radou budou od roku 2012 do systému EU ETS zařazeni všichni operátoři provozující lety v Evropské unii (včetně zahraničních aerolinií i letů z EU do třetích zemí a naopak). Zpočátku bude 85 % emisních povolenek poskytováno leteckým provozovatelům zdarma a dalších 15 % emisních povolenek získají v dražbě. Příjmy z dražeb povolenek by měly být použity na financování:
* zmírňování klimatických změn;
* výzkumu technologií pro „čistší“ letadla;
* opatření na omezení úbytku lesů v rozvojových zemích;
* nízkouhlíkové dopravy.
Cílové snížení leteckých emisí skleníkových plynů se stanoví podle ročních průměrných emisí leteckých společností za období 2004–2006. V první fázi (v roce 2012) budou emise skleníkových plynů sníženy o 3 % a v druhé fázi (2013-2020) o 5 %. Tento podíl však může být v budoucnu ještě upravován v rámci celkové revize EU ETS.
Z působnosti směrnice jsou např. vyňaty průzkumné lety a malé společnosti produkující nízké emise CO2, stejně jako vojenské, či záchranné lety.
Evropská unie bude současně usilovat o dosažení dohody o globálních opatřeních na snížení skleníkových plynů z letecké přepravy. První krok by mohly v tomto ohledu představovat bilaterální dohody s mimoevropskými státy.
Podle dohody mezi Evropským parlamentem a Radou budou od roku 2012 do systému EU ETS zařazeni všichni operátoři provozující lety v Evropské unii (včetně zahraničních aerolinií i letů z EU do třetích zemí a naopak). Zpočátku bude 85 % emisních povolenek poskytováno leteckým provozovatelům zdarma a dalších 15 % emisních povolenek získají v dražbě. Příjmy z dražeb povolenek by měly být použity na financování:
* zmírňování klimatických změn;
* výzkumu technologií pro „čistší“ letadla;
* opatření na omezení úbytku lesů v rozvojových zemích;
* nízkouhlíkové dopravy.
Cílové snížení leteckých emisí skleníkových plynů se stanoví podle ročních průměrných emisí leteckých společností za období 2004–2006. V první fázi (v roce 2012) budou emise skleníkových plynů sníženy o 3 % a v druhé fázi (2013-2020) o 5 %. Tento podíl však může být v budoucnu ještě upravován v rámci celkové revize EU ETS.
Z působnosti směrnice jsou např. vyňaty průzkumné lety a malé společnosti produkující nízké emise CO2, stejně jako vojenské, či záchranné lety.
Evropská unie bude současně usilovat o dosažení dohody o globálních opatřeních na snížení skleníkových plynů z letecké přepravy. První krok by mohly v tomto ohledu představovat bilaterální dohody s mimoevropskými státy.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk