Jakub Kašpar "> Letecké společnosti budou také muset snižovat skleníkové emise - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/letecke-spolecnosti-budou-take-muset-snizovat-sklenikove-emise
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

MŽP ČR: Letecké společnosti budou také muset snižovat skleníkové emise

9. července 2008 | MŽP ČR
Autor: Jakub Kašpar, tel: 267 122 040, 724 175 927
Poslanci Evropského parlamentu přijali ve druhém čtení návrh směrnice o začlenění leteckých společností do systému obchodování s povolenkami na emise skleníkových plynů (EU ETS). K formálnímu ukončení legislativního procesu schvalování směrnice teď zbývá už jen potvrzení dohodnutého kompromisu Radou EU na jejím nejbližší zasedání. "Emise z letecké dopravy sice zatím tvoří pouze malou část emisí skleníkových plynů, na rozdíl od emisí z ostatních sektorů však velmi rychle rostou. Dohodnuté řešení dá v dostatečném předstihu výrobcům i provozovatelům letadel stimul k tomu, aby se i letecká doprava podílela na snižování celkového množství vypouštěných skleníkových plynů," říká náměstek ministra životního prostředí pro ochranu ovzduší a klimatu Aleš Kuták.

Podle dohody mezi Evropským parlamentem a Radou budou od roku 2012 do systému EU ETS zařazeni všichni operátoři provozující lety v Evropské unii (včetně zahraničních aerolinií i letů z EU do třetích zemí a naopak). Zpočátku bude 85 % emisních povolenek poskytováno leteckým provozovatelům zdarma a dalších 15 % emisních povolenek získají v dražbě. Příjmy z dražeb povolenek by měly být použity na financování:
* zmírňování klimatických změn;
* výzkumu technologií pro „čistší“ letadla;
* opatření na omezení úbytku lesů v rozvojových zemích;
* nízkouhlíkové dopravy.

Cílové snížení leteckých emisí skleníkových plynů se stanoví podle ročních průměrných emisí leteckých společností za období 2004–2006. V první fázi (v roce 2012) budou emise skleníkových plynů sníženy o 3 % a v druhé fázi (2013-2020) o 5 %. Tento podíl však může být v budoucnu ještě upravován v rámci celkové revize EU ETS.

Z působnosti směrnice jsou např. vyňaty průzkumné lety a malé společnosti produkující nízké emise CO2, stejně jako vojenské, či záchranné lety.

Evropská unie bude současně usilovat o dosažení dohody o globálních opatřeních na snížení skleníkových plynů z letecké přepravy. První krok by mohly v tomto ohledu představovat bilaterální dohody s mimoevropskými státy.
Jakub Kašpar, tel: 267 122 040, 724 175 927
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist