Barbora Petrová "> Ministr Šimonovský ocenil nejlepší řešení zklidňování dopravy ve městech a obcích - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/ministr-simonovsky-ocenil-nejlepsi-reseni-zklidnovani-dopravy-ve-mestech-a-obcich
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Nadace Partnerství: Ministr Šimonovský ocenil nejlepší řešení zklidňování dopravy ve městech a obcích

20. září 2005 | Nadace Partnerství
Autor: Barbora Petrová, tel: 542 422 762
Celkem šest realizovaných projektů vedoucích ke zklidňování dopravy v českých a moravských městech a obcích ocenil dnes v Praze místopředseda vlády a ministr dopravy Milan Šimonovský. Mezi nejkvalitnější dopravní řešení tak v roce 2005 patří v kategorii měst a městských částí projekty z Napajedel, Kadaně a Slatiňan, v kategorii obcí pak Vlkoš, Nivnice a Velká Polom. Způsob udělování cen letos souvisí s konceptem používání veřejných prostranství lidmi k původnímu účelu – potkávání se a také s efektivnějším využíváním veřejné dopravy. Uspořádání netradiční akce na území městské části Praha 1 umožnil a svou účastí podpořil starosta Vladimír Vihan.

V letošním 4. ročníku soutěže Nadace Partnerství Zklidňování dopravy ve městech a obcích přihlásily města a obce rekordních 18 projektů, které hodnotila dvanáctičlenná odborná komise vedená architektem Janem Mužíkem z Ústavu urbanismu Fakulty architektury ČVUT. Šest vítězů, kteří získají finanční prémii z celkové částky 300 tisíc korun z programu Nadace Partnerství Doprava pro 21. století. „Za dobu existence soutěže jsem zaznamenal významný pozitivní dopad zklidňujících dopravních prvků jako jsou například ostrůvky pro chodce, retardéry, zužovací pruhy, které nejen, že jsou funkční, tedy vedou řidiče k dodržování předpisů, ale zejména umožňují chodcům a cyklistům větší možnosti pohybu. Důležité také je, že zároveň vypadají esteticky dobře,“ popsal předseda poroty architekt Jan Mužík.

„Řešení prostoru ulic a chodníků je u nás příliš podřízeno automobilům a jejich potřebám jako jsou rychlý a plynulý průjezd či dostatek míst k parkování. Ostatní aktivity pěších a cyklistů a sociální kontakty na veřejných prostranstvích ¬jsou v důsledku toho nepřiměřeně omezeny,“ popisuje Petr Šmíd z Nadace Partnerství a dodává: „V Česku je také, ve srovnání s jinými státy, vysoký podíl nehod uvnitř obce a nehod s účastí chodců na celkovém počtu nehod.“

Kromě dvou hlavních kategorií byla vyhlášena také Cena společnosti Skanska, která je partnerem programu Nadace Partnerství Doprava pro 21. století. Toto ocenění za vynikající úroveň a originalitu zpracovaného projektu si odnesl ing. Martin Vilč, autor rekonstrukce mostu Sokolovských hrdinů v Karviné.

Šéfredaktorka časopisu Moderní obec Lýdia Stoupová zvlášť ohodnotila dlouhodobou koncepci omezování automobilové dopravy v historickém jádru města Opavy zvláštní Cenou časopisu Moderní obec.
„Nová Dopravní politika České republiky jednoznačně doporučuje zklidňovat dopravu v intravilánu. Dosud však byla finanční podpora dopravního zklidňování ze strany státu nedostatečná, což potvrzují i data o struktuře financování jednotlivých soutěžních projektů. Z dostupných údajů vyplývá, že finanční zátěž leží především na obecních rozpočtech,“ uvedl předseda dopravní komise Svazu měst a obcí Josef Dytrych a doplnil: „Obce se své zodpovědnosti rozhodně nezříkají, ale zejména ty menší by přivítali větší spoluúčast státních orgánů na financování bezpečnostních a zklidňujících dopravních opatření.“

Partnery vyhlášení soutěže jsou Ministerstvo dopravy, Besip, společnost Skanska, Svaz měst a obcí, časopis Moderní obec, Nadace Via a společnost Prosign reklama.

Kontakt:
Petr Šmíd, Nadace Partnerství, 274 816 727, 732 930 646, petr.smid@ecn.cz
Barbora Petrová, Nadace Partnerství, 542 422 762, barbora.petrova@ecn.cz
www.nadacepartnerstvi.cz, www.doprava21.ecn.cz

Soutěž Zklidňování dopravy ve městech a obcích v ČR chce uvést v širší známost kvalitní projekty zklidňování dopravy realizované v ČR a inspirovat tak k jejich následování. Kvalitními projekty jsou ty, které mají za následek zlepšení životního prostředí a bezpečnosti chodců a cyklistů na úkor rychlosti automobilové dopravy. Chceme ukázat, že takové projekty lze realizovat i v českém právním prostředí a s použitím finančních zdrojů u nás dostupných. Obce a města do soutěže dosud přihlásily 50 soutěžních projektů. Nejlepší projekty byly odměněny finanční prémií; dosud bylo takto rozděleno 1.160.000 Kč z grantových prostředků Nadace Partnerství. Kromě finančních cen bývá rovněž udělována Cena časopisu Moderní obec (za přínos ke zkvalitnění veřejných prostor) a počínaje ročníkem 2005 rovněž Cena společnosti Skanska (udělována autorům projektů za vynikající úroveň a originalitu zpracování projektů). Soutěže se mohou účastnit obce, města, městské obvody a části, zastoupené svým statutárním zástupcem. Soutěž probíhá ve dvou kategoriích (rozdělení dle názvu sídla) - kategorie obce a kategorie města a městské obvody a části. Přihlašované projekty musí být realizované v posledních pěti letech a být zaměřené na zvyšování bezpečnosti provozů, proměny veřejných prostor měst a obcí a založené především na optimálním uspořádání automobilové, cyklistické a pěší dopravy.

Soutěžní projekty jsou hodnoceny odbornou komisí, jejímiž členy jsou:
- Ing. Jiří Bárta (Nadace VIA)
- Ing. Luděk Bartoš (EDIP s.r.o)
- Josef Dytrych (Svaz měst a obcí ČR)
- Ing. Jindřich Frič (Ministerstvo dopravy ČR, BESIP)
- RNDr. Miroslav Kundrata (Nadace Partnerství)
- Ing. Robert Müller (Občanské sdružení Obecný zájem)
- Doc. Ing. arch. Jan Mužík, CSc. (Ústav urbanismu Fakulty architektury ČVUT)
- Ing. Pavel Skládaný (Centrum dopravního výzkumu)
- Doc. Ing. Petr Slabý, CSc. (Katedra silničních staveb Stavební fakulty ČVUT)
- Ing. Ludmila Součková (SKANSKA DS a.s., Divize Dopravní stavitelství)
- Ing. arch. Eva Staňková (Občanské sdružení Vaňkovka)
- Mgr. Lýdia Stoupová (měsíčník Moderní obec).

K projektům, které byly oceněny v minulých ročnících, patří například okružní křižovatky (Luhačovice, Cheb, Liberec), rekonstruované průtahy obcemi (Krmelín, Těšetice, Grygov), bezpečné zastávky MHD (Plzeň), omezení vjezdu těžkých vozidel do centra (České Budějovice) apod. Databáze všech soutěžních projektů (včetně základní charakteristiky a fotodokumentace) je k dispozici na www.doprava21.ecn.cz/databaze.php.
Více o soutěži: http://www.doprava21.ecn.cz/soutez.php

Nadace Partnerství je nejvýznamnější česká nadace podporující ekologické projekty ve všech regionech České republiky. Společně s pěti sesterskými nadacemi v Bulharsku, Maďarsku, Polsku, Rumunsku a na Slovensku je součástí asociace Environmental Partnership. Od svého vzniku v roce 1991 podpořila formou nadačních příspěvků ve výši přes 150 miliónů korun už na 1600 projektů nevládních neziskových organizací a obecních úřadů. Nadace je příjemcem příspěvku do nadačního jmění z Nadačního investičního fondu. V roce 2004 se Nadace Partnerství sloučila s Nadačním fondem Josefa a Petry Vavrouškových.

Program Doprava pro 21. století (společný program Nadace Partnerství a Nadace VIA) chce aktivně přispívat k tomu, aby dopravní politika v naší zemi zahrnovala promyšlenou a dostatečnou podporu trvale udržitelných druhů dopravy (veřejná osobní, cyklistická, pěší) za současného omezování růstu individuální automobilové dopravy. Jednou z priorit programu je bezpečnost silniční dopravy. Od počátku roku 2005 je partnerem programu stavební společnost SKANSKA. Více o soutěži: http://www.doprava21.ecn.cz/soutez.php

4. ročník soutěže (2005)
Čtvrtého ročníku se zúčastnilo rekordních 18 soutěžních projektů. Odborná komise rozhodla o udělení cen těmto projektům:

a) Kategorie města a městské obvody a části

Napajedla (průtah silnice III/49724 Masarykovým náměstím), prémie 70.000 Kč
http://www.doprava21.ecn.cz/napajedla.php

V rámci projektu byl vybudován střední dělící ostrůvek, dva přechody pro chodce chráněné koncovými částmi ostrůvku, parkovací plochy na náměstí byly stavebně odděleny od komunikace průtahu a byly rekonstruovány autobusové zastávky. Komise vysoce hodnotila především komplexnost řešení: realizace přinesla zvýšení bezpečnosti chodců, zklidnění a zpomalení automobilové dopravy bez újmy na její plynulosti a celkové zkvalitnění veřejných prostor.

Slatiňany (rekostrukce Škrovádské ulice), prémie 50.000 Kč
http://www.doprava21.ecn.cz/slatinany.php

Místní obslužná komunikace v obytné oblasti města byla rekonstruována, přičemž byly zúženy jízdní pruhy, zřízen víceúčelový pás s parkovacími stáními, dvoupruhové úseky komunikace jsou kombinovány s jednopruhovými, došlo k posílení veřejné zeleně. Hodnotící komise konstatovala, že jde o ukázkový příklad vhodného použití různých prvků dopravního zklidňování. Obzvlášť ocenila skutečnost, že navržené řešení vychází z nejnovějších poznatků o utváření silničního prostoru, které jsou zakotveny v připravované revizi ČSN 73 6110.
Kadaň (dopravní zklidnění průtahu silnice II/224, 3.etapa), prémie 30.000 Kč
http://www.doprava21.ecn.cz/kadan.php

Význam soutěžního projektu spočívá především v kontextu s dalšími etapami zklidnění průtahu městem, přičemž řešení navazujících etap bude ovlivněno praktickými zkušenostmi s již zprovozněnými úseky. Komise vyzdvihla fakt, že město Kadaň se rozhodlo v zájmu zvýšení bezpečnosti silničního provozu, zlepšení životního prostředí a odstranění bariérového efektu zmíněného průtahu investovat do dopravního zklidnění komunikace, která je ve vlastnictví kraje.

b) Kategorie obce

Vlkoš (cyklistická stezka Vlkoš – Věžky), prémie 60.000 Kč
http://www.doprava21.ecn.cz/vlkos.php

Komise ocenila především přínos řešení pro rozvoj každodenní cyklistické dopravy (do zaměstnání, do školy, za službami) mezi dvěma obcemi, z nichž jedna (Vlkoš) je obcí spádovou. Díky cyklostezce došlo k odklonu cyklodopravy z dopravně zatížené silnice II/436 a tím také k podstatnému zvýšení bezpečnosti silničního provozu. Na realizovanou cyklostezku budou navazovat další úseky v rámci mikoregionu Moštěnka.
Nivnice (úpravy středu obce , I.-III. etapa), prémie 60.000 Kč
http://www.doprava21.ecn.cz/nivnice.php

Realizace projektu přinesla jednak jasné definování prostor pro jednotlivé druhy dopravy (pěší, cyklistická, automobilová), jednak výrazné zkvalitnění veřejného prostoru v obci.
Velká Polom (Snížení dopravních rizik v obci), prémie 30.000 Kč
http://www.doprava21.ecn.cz/velkapolom.php

Hodnotící komise si velmi cení úsilí o zvýšení ochrany chodců v obci, kterou protíná vysoce frekventovaný průtah silnice I/11. Přestože principy dopravního zklidňování nabízejí i razantnější opatření, toto soutěžní řešení představuje maximum, které bylo možné za současných podmínek na průtahu silnice 1.třídy obcí prosadit (ostrůvek na vjezdu do obce, optické a akustické brzdy před vjezdem do obce apod.).

Dále byly uděleny dvě zvláštní ceny:
Opava (Zklidňování dopravy v centru města - etapa 2004), Cena časopisu Moderní obec
http://www.doprava21.ecn.cz/opava2.php
Cena byla udělena za dlouhodobou koncepci omezování automobilové dopravy v historickém jádru Opavy.

ing. Martin Vilč (autor projektu Rekonstrukce mostu Sokolovských hrdinů včetně souvisejících úprav, Karviná), Cena společnosti Skanska
http://www.doprava21.ecn.cz/karvina.php
Cena byla udělena za vynikající úroveň projektu rekonstrukce technické kulturní památky a přilehlých prostor.
Barbora Petrová, tel: 542 422 762
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist