Tiskové zprávy
MŽP ČR: MPO by mělo energetickou koncepci přepracovat
Dne 12. 12. 2003 vydalo Ministerstvo životního prostředí nesouhlasné stanovisko k návrhu Státní energetické koncepce [1]. To bude součástí materiálu, kterým se bude zabývat vláda. Stanovisko má pouze doporučující charakter – ovšem vzhledem k řadě nedostatků by vláda měla podle názoru MŽP uložit Ministerstvu průmyslu a obchodu přepracování celé koncepce.
Hlavními důvody pro vydání nesouhlasného stanoviska jsou zejména:
* Nesoulad se Státní politikou životního prostředí, která nepočítá s prolomením územních ekologických limitů těžby hnědého uhlí v Severočeské hnědouhelné pánvi a na Sokolovsku.
* Nesoulad se Státní surovinovou politikou, která ukládá rovněž respektování územních environmentálních limitů těžby a klade důraz na úspory a obnovitelné zdroje energie.
* Rozpor se schválenou územně plánovací dokumentací velkých územních celků Severočeské hnědouhelné pánve a Karlovarsko – chebské aglomerace, které územní ekologické limity těžby převzaly jako konsensuální výsledek jednání územních samospráv krajů, obcí a veřejnosti o budoucím funkčním využití a prostorovém uspořádání území.
* Nekoordinovanost prací na Státní energetické koncepci s dalšími souvisejícími koncepcemi zpracovávanými jinými ústředními správními úřady, jako je Dopravní politika ČR, zpracovávané dokumenty MŽP k ochraně klimatu Země a ochraně ovzduší, nebo s krajskými energetickými koncepcemi, zpracovávanými jednotlivými kraji.
* Vnitřní nekonzistence samotné Státní energetické koncepce. Ta spočívá v rozpornosti samotných priorit, cílů a opatření k zajištění maximální nezávislosti, maximální bezpečnosti a maximální udržitelnosti rozvoje energetiky – tomu ovšem neodpovídají navazující cíle a opatření.
* Nedořešení palivového cyklu u jaderné energetiky, spočívající v nejasnosti umístění meziskladů i trvalého úložiště vyhořelého jaderného paliva.
* Nedocenění účinnosti ekologické daňové reformy a stimulujících účinků ekonomických nástrojů k ovlivňování chování ekonomických subjektů ve vztahu k cenám energie.
* Nestandardní osnova a obsah Státní energetické koncepce, postrádající vyhodnocení současného stavu a tendencí, silných a slabých stránek, příležitostí a ohrožení, takže lze obtížně verifikovat správnost formulování základních problémů energetiky, vize jejího dalšího žádoucího vývoje, cílů a opatření.
* Absence mechanismů pro monitorování realizace koncepce podle předem určených výstižných indikátorů, umožňujících zpětnou vazbu a včasné korekce při nepředvídaných negativních důsledcích pro životní prostředí, sociální či ekonomické podmínky.
* Podcenění potřeby dosáhnout celospolečenského konsensu a snaha prosadit resortní pohled jako „veřejný zájem“.
[1] Stanovisko vydalo MŽP podle §14 zákona č. 244/92 o posuzování vlivu rozvojových koncepcí a programu na životni prostředí. Stanovisko je k dispozici na www. env. cz, rubrika Aktuality
Hlavními důvody pro vydání nesouhlasného stanoviska jsou zejména:
* Nesoulad se Státní politikou životního prostředí, která nepočítá s prolomením územních ekologických limitů těžby hnědého uhlí v Severočeské hnědouhelné pánvi a na Sokolovsku.
* Nesoulad se Státní surovinovou politikou, která ukládá rovněž respektování územních environmentálních limitů těžby a klade důraz na úspory a obnovitelné zdroje energie.
* Rozpor se schválenou územně plánovací dokumentací velkých územních celků Severočeské hnědouhelné pánve a Karlovarsko – chebské aglomerace, které územní ekologické limity těžby převzaly jako konsensuální výsledek jednání územních samospráv krajů, obcí a veřejnosti o budoucím funkčním využití a prostorovém uspořádání území.
* Nekoordinovanost prací na Státní energetické koncepci s dalšími souvisejícími koncepcemi zpracovávanými jinými ústředními správními úřady, jako je Dopravní politika ČR, zpracovávané dokumenty MŽP k ochraně klimatu Země a ochraně ovzduší, nebo s krajskými energetickými koncepcemi, zpracovávanými jednotlivými kraji.
* Vnitřní nekonzistence samotné Státní energetické koncepce. Ta spočívá v rozpornosti samotných priorit, cílů a opatření k zajištění maximální nezávislosti, maximální bezpečnosti a maximální udržitelnosti rozvoje energetiky – tomu ovšem neodpovídají navazující cíle a opatření.
* Nedořešení palivového cyklu u jaderné energetiky, spočívající v nejasnosti umístění meziskladů i trvalého úložiště vyhořelého jaderného paliva.
* Nedocenění účinnosti ekologické daňové reformy a stimulujících účinků ekonomických nástrojů k ovlivňování chování ekonomických subjektů ve vztahu k cenám energie.
* Nestandardní osnova a obsah Státní energetické koncepce, postrádající vyhodnocení současného stavu a tendencí, silných a slabých stránek, příležitostí a ohrožení, takže lze obtížně verifikovat správnost formulování základních problémů energetiky, vize jejího dalšího žádoucího vývoje, cílů a opatření.
* Absence mechanismů pro monitorování realizace koncepce podle předem určených výstižných indikátorů, umožňujících zpětnou vazbu a včasné korekce při nepředvídaných negativních důsledcích pro životní prostředí, sociální či ekonomické podmínky.
* Podcenění potřeby dosáhnout celospolečenského konsensu a snaha prosadit resortní pohled jako „veřejný zájem“.
[1] Stanovisko vydalo MŽP podle §14 zákona č. 244/92 o posuzování vlivu rozvojových koncepcí a programu na životni prostředí. Stanovisko je k dispozici na www. env. cz, rubrika Aktuality
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk