Tiskové zprávy
České dráhy: Na koleje ve Středočeském kraji vyjíždějí modernizované RegioSpidery
9. dubna 2025 | České dráhy
Cestujícím ve Středočeském kraji začínají sloužit další moderní regionální vlaky. České dráhy zahájily provoz prvního modernizovaného motorového vozu Regio-Shuttle RS1 v barvách Pražské integrované dopravy. V první fázi do konce ledna 2026 zamíří na koleje celkem devět vozů, které budou obsluhovat spoje z Benešova u Prahy do Vlašimi, Sedlčan a Tábora. Motorové vozy původem z Německa nesou ve flotile národní dopravce jméno RegioSpider.
„Jsem rád, že v rámci dobré spolupráce se Středočeským krajem nyní přinášíme vyšší kvalitu vlaků i na ty méně vytížené tratě v regionu. Právě na takové výkony jsou motorové vozy RegioSpider ideálním řešením, disponují spolehlivými a provozem osvědčenými technologiemi, jsou bezbariérové a po provedené modernizaci poskytují všechny služby, které cestující ve vlaku očekávají. Vzhledem ke své kapacitě aktuálně představují prakticky jedinou moderní náhradu už letitých motoráků řady 810 a starších jednotek RegioNova,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec a pokračuje: „Středočeši si tak po panterech a liškách mohou začít zvykat na dalšího člena železniční zvířecí rodiny. A ačkoliv vím, že pavouci nepatří zrovna mezi ty nejoblíbenější domácí mazlíčky, nepochybuji, že RegioSpidery si cestující oblíbí a budou s nimi jezdit rádi.“
Modernizované vozy RegioSpider komentuje také hejtmanka Petra Pecková: „Pro mnoho obyvatel Středočeského kraje je vlak neodmyslitelnou součástí jejich života pro cestu do práce, do školy nebo za službami. Středočeská veřejná doprava musí být nejen spolehlivá, ale také pohodlná a musí odpovídat standardům 21. století. Moderní RegioSpidery přinášejí cestujícím lepší komfort, bezbariérovost a moderní vybavení, které jim cestování usnadní. Postupně se nám daří zlepšovat železniční dopravu i v těch částech kraje, kde by jinak hrozilo, že lidé budou stále odkázáni na zastaralé soupravy.“
„Cestující ve Středočeském kraji dlouhodobě volají po modernějších a pohodlnějších vlacích, a právě proto pokračujeme v postupné obnově vozového parku. RegioSpidery sice nejsou zcela nové, protože nové soupravy této velikosti se v Evropě pro neelektrifikované tratě nevyrábějí, ale prošly modernizací, která jim umožní nabídnout vyšší komfort a spolehlivost na méně vytížených tratích, kde dlouhá léta jezdily zastaralé motorové vozy. Věřím, že cestující ocení nejen bezbariérový přístup a lepší vybavení, ale také fakt, že tato vozidla jsou připravena na budoucí provoz v souladu s novými bezpečnostními standardy ETCS. Naší prioritou je, aby vlaková doprava ve Středočeském kraji byla moderní, pohodlná a spolehlivá – a to i na těch tratích, které nejsou hlavními tahy, ale pro místní obyvatele znamenají klíčové spojení,“ říká Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy.
„S kolegy neustále pracujeme na tom, aby cestování vlaky v rámci systému PID ve Středočeském kraji bylo pro cestující komfortní a odpovídalo požadavkům a očekáváním, které jsou v dnešní době na ně kladeny. Motorové vozy RegioSpider v systémovém designu PID nahradí starší a již nevyhovující motorové jednotky 810 a jsem přesvědčen o tom, že s jejich nabízeným servisem budou cestující spokojeni,“ konstatuje Zdeněk Šponar, ředitel IDSK.
„Vozy prošly rozsáhlou modernizací v dílnách společnosti DPOV. Došlo k úpravám interiérů, dosazení klimatizačních jednotek, Wi-Fi a zásuvek a USB portů pro dobíjení cestovní elektroniky, moderního informačního systému a vlakového zabezpečovače,“ doplňuje Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu.
České dráhy postupně v průběhu následujících dvou let nasadí celkem 34 motorových vozů RegioSpider na méně vytížené tratě především na východě kraje, kde dosud jezdí jednotky RegioNova nebo motorové vozy řady 810. Kromě provozního souboru Benešovsko vyrazí další vozidla v následujícím období na tratě na Nymbursku a Kolínsku.
První RegioSpidery České dráhy nasadily do provozu v roce 2011 a od té doby s nimi získaly velmi dobré zkušenosti. Osvědčily se na mnoha regionálních spojích například na Liberecku nebo na Vysočině. Vozy pro Středočeský kraj zakoupily u společnosti Heros. Vyrobené byly v letech 1997 a 1998 a poté jezdily u německých dopravců HzL, BSB a SWEG. Počet motorových vozů RegioSpider se tak postupně rozšířil z původních 33 kusů na současných téměř šedesát kusů. Tento počet není konečný a ještě poroste.
Motorové vozy Regio-Shuttle RS1 výrobce Stadler mají moderní nízkopodlažní koncepci. Dvojice motorů s celkovým výkonem více než 500 kW pohání všechny nápravy ve dvounápravových podvozcích. Díky tomu mají vozy ideální jízdní vlastnosti: pohodlný a měkký chod a vysokou dynamiku jízdy. Maximální rychlost vozů je 120 km/h a kapacita se pohybuje podle provedení kolem 70 míst k sezení. Kromě Středočeského kraje se s nimi cestující setkávají také v kraji Libereckém, Ústeckém, Pardubickém a na Vysočině.
Kromě RegioSpiderů plánují České dráhy v letošním roce uvést na středočeské tratě dalších 8 motorových jednotek RegioFox, čímž počet těchto moderních vlaků v kraji stoupne na 18. V roce 2026 pak dorazí dalších 20 lišek, jak se jednotkám od polského výrobce PESA přezdívá. Jejich počet na středočeských tratích pak dosáhne 38 kusů, které Středočechům nabídnou 4 370 komfortních míst v klimatizovaných regionálních vlacích. V loňském roce pak ČD uvedly do provozu také celkem 22 úplně nových elektrických jednotek RegioPanter s 4 950 místy k sezení.
„Jsem rád, že v rámci dobré spolupráce se Středočeským krajem nyní přinášíme vyšší kvalitu vlaků i na ty méně vytížené tratě v regionu. Právě na takové výkony jsou motorové vozy RegioSpider ideálním řešením, disponují spolehlivými a provozem osvědčenými technologiemi, jsou bezbariérové a po provedené modernizaci poskytují všechny služby, které cestující ve vlaku očekávají. Vzhledem ke své kapacitě aktuálně představují prakticky jedinou moderní náhradu už letitých motoráků řady 810 a starších jednotek RegioNova,“ říká předseda představenstva a generální ředitel Českých drah Michal Krapinec a pokračuje: „Středočeši si tak po panterech a liškách mohou začít zvykat na dalšího člena železniční zvířecí rodiny. A ačkoliv vím, že pavouci nepatří zrovna mezi ty nejoblíbenější domácí mazlíčky, nepochybuji, že RegioSpidery si cestující oblíbí a budou s nimi jezdit rádi.“
Modernizované vozy RegioSpider komentuje také hejtmanka Petra Pecková: „Pro mnoho obyvatel Středočeského kraje je vlak neodmyslitelnou součástí jejich života pro cestu do práce, do školy nebo za službami. Středočeská veřejná doprava musí být nejen spolehlivá, ale také pohodlná a musí odpovídat standardům 21. století. Moderní RegioSpidery přinášejí cestujícím lepší komfort, bezbariérovost a moderní vybavení, které jim cestování usnadní. Postupně se nám daří zlepšovat železniční dopravu i v těch částech kraje, kde by jinak hrozilo, že lidé budou stále odkázáni na zastaralé soupravy.“
„Cestující ve Středočeském kraji dlouhodobě volají po modernějších a pohodlnějších vlacích, a právě proto pokračujeme v postupné obnově vozového parku. RegioSpidery sice nejsou zcela nové, protože nové soupravy této velikosti se v Evropě pro neelektrifikované tratě nevyrábějí, ale prošly modernizací, která jim umožní nabídnout vyšší komfort a spolehlivost na méně vytížených tratích, kde dlouhá léta jezdily zastaralé motorové vozy. Věřím, že cestující ocení nejen bezbariérový přístup a lepší vybavení, ale také fakt, že tato vozidla jsou připravena na budoucí provoz v souladu s novými bezpečnostními standardy ETCS. Naší prioritou je, aby vlaková doprava ve Středočeském kraji byla moderní, pohodlná a spolehlivá – a to i na těch tratích, které nejsou hlavními tahy, ale pro místní obyvatele znamenají klíčové spojení,“ říká Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy.
„S kolegy neustále pracujeme na tom, aby cestování vlaky v rámci systému PID ve Středočeském kraji bylo pro cestující komfortní a odpovídalo požadavkům a očekáváním, které jsou v dnešní době na ně kladeny. Motorové vozy RegioSpider v systémovém designu PID nahradí starší a již nevyhovující motorové jednotky 810 a jsem přesvědčen o tom, že s jejich nabízeným servisem budou cestující spokojeni,“ konstatuje Zdeněk Šponar, ředitel IDSK.
„Vozy prošly rozsáhlou modernizací v dílnách společnosti DPOV. Došlo k úpravám interiérů, dosazení klimatizačních jednotek, Wi-Fi a zásuvek a USB portů pro dobíjení cestovní elektroniky, moderního informačního systému a vlakového zabezpečovače,“ doplňuje Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu.
České dráhy postupně v průběhu následujících dvou let nasadí celkem 34 motorových vozů RegioSpider na méně vytížené tratě především na východě kraje, kde dosud jezdí jednotky RegioNova nebo motorové vozy řady 810. Kromě provozního souboru Benešovsko vyrazí další vozidla v následujícím období na tratě na Nymbursku a Kolínsku.
První RegioSpidery České dráhy nasadily do provozu v roce 2011 a od té doby s nimi získaly velmi dobré zkušenosti. Osvědčily se na mnoha regionálních spojích například na Liberecku nebo na Vysočině. Vozy pro Středočeský kraj zakoupily u společnosti Heros. Vyrobené byly v letech 1997 a 1998 a poté jezdily u německých dopravců HzL, BSB a SWEG. Počet motorových vozů RegioSpider se tak postupně rozšířil z původních 33 kusů na současných téměř šedesát kusů. Tento počet není konečný a ještě poroste.
Motorové vozy Regio-Shuttle RS1 výrobce Stadler mají moderní nízkopodlažní koncepci. Dvojice motorů s celkovým výkonem více než 500 kW pohání všechny nápravy ve dvounápravových podvozcích. Díky tomu mají vozy ideální jízdní vlastnosti: pohodlný a měkký chod a vysokou dynamiku jízdy. Maximální rychlost vozů je 120 km/h a kapacita se pohybuje podle provedení kolem 70 míst k sezení. Kromě Středočeského kraje se s nimi cestující setkávají také v kraji Libereckém, Ústeckém, Pardubickém a na Vysočině.
Kromě RegioSpiderů plánují České dráhy v letošním roce uvést na středočeské tratě dalších 8 motorových jednotek RegioFox, čímž počet těchto moderních vlaků v kraji stoupne na 18. V roce 2026 pak dorazí dalších 20 lišek, jak se jednotkám od polského výrobce PESA přezdívá. Jejich počet na středočeských tratích pak dosáhne 38 kusů, které Středočechům nabídnou 4 370 komfortních míst v klimatizovaných regionálních vlacích. V loňském roce pak ČD uvedly do provozu také celkem 22 úplně nových elektrických jednotek RegioPanter s 4 950 místy k sezení.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk