Tiskové zprávy
Sdružení obrany spotřebitelů ČR: Nevhodný vánoční dárek můžete vrátit
Tak jako každý rok i letos se Sdružení obrany spotřebitelů ČR dotazovalo některých obchodníků, zda umožňují výměnu nevhodných vánočních dárků, které spotřebitelé dostali či zakoupili pod stromeček. Výsledky dopadly nad očekávání dobře. Přestože tuto povinnost zákon obchodníkům neukládá, většina velkých obchodních řetězců i menších obchodů možnost výměny svým zákazníkům nabízí a někteří dokonce vracejí zpět hotovost v případě, že si zákazník náhradní zboží nevybere.
„V letošním roce SOS oslovilo celkem 13 obchodních řetězců či známých obchodů, z nichž na otázky odpovědělo 10 obchodů“, informovala Petra Vaňková ze Sdružení obrany spotřebitelů ČR, která celý průzkum realizovala.
SOS položilo dotazovaným obchodům čtyři krátké otázky, které se týkaly možnosti výměny zboží (viz příloha tiskové zprávy).
Jak vyplývá z výsledků, oslovení prodejci vycházejí o Vánocích, ale i v průběhu celého roku svým zákazníkům vstříc a zboží na požádání vyměňují, i když jim tuto povinnost žádný zákon neukládá. Podmínky vrácení zboží se u jednotlivých obchodníků liší, a tak je důležité, aby si spotřebitelé před nákupem zjistili, zda konkrétní obchod možnost výměny nabízí a raději si možnost vrácení nechat potvrdit na kupní doklad. Ve stručnosti lze výsledky shrnout do zjištění, že obvykle mohou zákazníci vracet zboží neporušené, v originálním obalu, s původní visačkou a dokladem o koupi či záručním listem. Někteří obchodníci vyměňují také spodní prádlo a plavky, ale většina obchodů to z hygienických důvodů neumožňuje.
U internetových obchodů je situace poněkud odlišná, neboť zákazník má zákonem stanovené právo zboží zakoupené přes internet vrátit do 14 dnů bez udání důvodu, resp. odstoupení od smlouvy musí být do 14 dnů doručeno prodávajícímu. To neplatí pro zboží, které je zmíněno v § 53 občanského zákoníku v odstavci 8. Jedná se např. o CD a DVD s porušeným obalem apod.
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info
sos@spotrebitele.info
Petra Vaňková, public relations
vankova@spotrebitele.info, 224 239 940
František Lobovský, předseda Republikového výboru
lobovsky@spotrebitele.info, 603 248 266
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v osmi krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.info) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.
=========================================================================================
SOS položilo dotazovaným obchodům několik otázek:
1. Jste ochotni vyměňovat vánoční dárky vrácené z důvodu nevhodnosti? Pokud ano, za jakých podmínek? Co musí spotřebitel splnit, aby mu bylo zboží vyměněno (např. originální obal, visačku apod.)?
2. Týká se výměna pouze vánočního zboží (omezeno datem, do jakého je třeba zboží vyměnit) nebo je možné zboží vyměňovat v průběhu celého roku?
3. V případě prodeje textilního zboží, je možná výměna spodního prádla a plavek?
(Tato otázka se týká pouze obchodů, které se zabývají prodejem textilu.)
4. Jste ochotni vracet peníze, v případě, že si spotřebitel žádné náhradní zboží nevybere?
„V letošním roce SOS oslovilo celkem 13 obchodních řetězců či známých obchodů, z nichž na otázky odpovědělo 10 obchodů“, informovala Petra Vaňková ze Sdružení obrany spotřebitelů ČR, která celý průzkum realizovala.
SOS položilo dotazovaným obchodům čtyři krátké otázky, které se týkaly možnosti výměny zboží (viz příloha tiskové zprávy).
Jak vyplývá z výsledků, oslovení prodejci vycházejí o Vánocích, ale i v průběhu celého roku svým zákazníkům vstříc a zboží na požádání vyměňují, i když jim tuto povinnost žádný zákon neukládá. Podmínky vrácení zboží se u jednotlivých obchodníků liší, a tak je důležité, aby si spotřebitelé před nákupem zjistili, zda konkrétní obchod možnost výměny nabízí a raději si možnost vrácení nechat potvrdit na kupní doklad. Ve stručnosti lze výsledky shrnout do zjištění, že obvykle mohou zákazníci vracet zboží neporušené, v originálním obalu, s původní visačkou a dokladem o koupi či záručním listem. Někteří obchodníci vyměňují také spodní prádlo a plavky, ale většina obchodů to z hygienických důvodů neumožňuje.
U internetových obchodů je situace poněkud odlišná, neboť zákazník má zákonem stanovené právo zboží zakoupené přes internet vrátit do 14 dnů bez udání důvodu, resp. odstoupení od smlouvy musí být do 14 dnů doručeno prodávajícímu. To neplatí pro zboží, které je zmíněno v § 53 občanského zákoníku v odstavci 8. Jedná se např. o CD a DVD s porušeným obalem apod.
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info
sos@spotrebitele.info
Petra Vaňková, public relations
vankova@spotrebitele.info, 224 239 940
František Lobovský, předseda Republikového výboru
lobovsky@spotrebitele.info, 603 248 266
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v osmi krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.info) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.
=========================================================================================
SOS položilo dotazovaným obchodům několik otázek:
1. Jste ochotni vyměňovat vánoční dárky vrácené z důvodu nevhodnosti? Pokud ano, za jakých podmínek? Co musí spotřebitel splnit, aby mu bylo zboží vyměněno (např. originální obal, visačku apod.)?
2. Týká se výměna pouze vánočního zboží (omezeno datem, do jakého je třeba zboží vyměnit) nebo je možné zboží vyměňovat v průběhu celého roku?
3. V případě prodeje textilního zboží, je možná výměna spodního prádla a plavek?
(Tato otázka se týká pouze obchodů, které se zabývají prodejem textilu.)
4. Jste ochotni vracet peníze, v případě, že si spotřebitel žádné náhradní zboží nevybere?
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




