Tiskové zprávy
Sdružení obrany spotřebitelů ČR: Nigerijský spam svádí spotřebitele
Jeden a půl miliónu dolarů to je výhra, s níž se dá něco podniknout. A pokud ji člověk získá v e-mailové loterii a v první fázi po něm nikdo nic nechce, jde jistě o lákadlo, kterému mohou lidé podlehnout. Jenže neměli by, opět se jedná jen o další formu podvodného jednání a snahy vytáhnout z lidí peníze.
Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS) už mnohokrát varovalo spotřebitele před spamy, které slibují velkou výhru či jiný druh příjmu. Obvykle slibují obnos v řádech několika milionů eur či dolarů a k jejich získání stačí málo – napřed projevit zájem, identifikovat se a pak poslat na udanou adresu zanedbatelnou - ve srovnání s výhrou - sumu peněz. Organizátoři „loterie“ to zdůvodňují povinností zaplacení daní či náklady na převod peněz na číslo účtu „výherce“.
Na SOS se obrátil spotřebitel, který dostal před několika dny na svou e-mailovou adresu zprávu o výhře jeden a půl milionu dolarů. Zpráva působila věrohodně, podepsána byla představitelem loterijní komise, nikdo po něm nic nepožadoval, takže se identifikoval. Posléze obdržel informaci, že vyhraná částka byla deponována u Postbank Amsterdam, jejíž logo i logo jedné známé banky bylo součástí mailu, a byl požádán, aby se mailem spojil s konkrétní osobou z této banky. Až poté vznesl „bankovní ředitel“ požadavek na zaplacení 550 eur. V této chvíli se spotřebitel kontaktoval SOS, protože se mu to zdálo podezřelé.
„SOS varuje před podobnými výhrami. Jde o hromadně rozesílané podvodné zprávy. Pokud spotřebitel odpoví, bývá obvyklé, že se šiřitelé spamu od něj budou snažit získat zálohu na „nečekané výdaje“, které vznikly při převodu celé částky, nebo se ho dokonce pokusí vylákat do zahraničí. Kromě toho šiřitelé spamu získají díky reakci spotřebitele důkaz, že jeho e-mailová adresa je aktivní, a budou ji tudíž o to víc využívat při rozesílání dalších nevyžádaných zpráv,“ připomíná Ivana Picková z SOS a dodává: „Spotřebitelé by se neměli nechat omámit vysokou částkou. Známé pravidlo: ‚Kdo nehraje, nevyhraje!‘ platí stále“.
Podobné spamy mají některé společné znaky, podle nichž se dají spolehlivě identifikovat. Slibují mnohamilionové částky, vyzývají příjemce, aby zprávu držel v tajnosti až do ukončení transakce, zpráva se odesílá z tzv. freemailu, což je služba, kde si každý může obvykle zdarma zřídit e-mailový účet pod jakýmkoli jménem a úspěšně předstírat jinou identitu) a bývají psány anglicky a versálkami (velkými písmeny). Spotřebitel také obvykle nebyl s odesílatelem v žádném předchozím kontaktu.
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.cz
sos@spotrebitele.cz
Ivana Picková, public relations
pickova@spotrebitele.cz, 604 956 114
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v osmi krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.cz) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.
Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS) už mnohokrát varovalo spotřebitele před spamy, které slibují velkou výhru či jiný druh příjmu. Obvykle slibují obnos v řádech několika milionů eur či dolarů a k jejich získání stačí málo – napřed projevit zájem, identifikovat se a pak poslat na udanou adresu zanedbatelnou - ve srovnání s výhrou - sumu peněz. Organizátoři „loterie“ to zdůvodňují povinností zaplacení daní či náklady na převod peněz na číslo účtu „výherce“.
Na SOS se obrátil spotřebitel, který dostal před několika dny na svou e-mailovou adresu zprávu o výhře jeden a půl milionu dolarů. Zpráva působila věrohodně, podepsána byla představitelem loterijní komise, nikdo po něm nic nepožadoval, takže se identifikoval. Posléze obdržel informaci, že vyhraná částka byla deponována u Postbank Amsterdam, jejíž logo i logo jedné známé banky bylo součástí mailu, a byl požádán, aby se mailem spojil s konkrétní osobou z této banky. Až poté vznesl „bankovní ředitel“ požadavek na zaplacení 550 eur. V této chvíli se spotřebitel kontaktoval SOS, protože se mu to zdálo podezřelé.
„SOS varuje před podobnými výhrami. Jde o hromadně rozesílané podvodné zprávy. Pokud spotřebitel odpoví, bývá obvyklé, že se šiřitelé spamu od něj budou snažit získat zálohu na „nečekané výdaje“, které vznikly při převodu celé částky, nebo se ho dokonce pokusí vylákat do zahraničí. Kromě toho šiřitelé spamu získají díky reakci spotřebitele důkaz, že jeho e-mailová adresa je aktivní, a budou ji tudíž o to víc využívat při rozesílání dalších nevyžádaných zpráv,“ připomíná Ivana Picková z SOS a dodává: „Spotřebitelé by se neměli nechat omámit vysokou částkou. Známé pravidlo: ‚Kdo nehraje, nevyhraje!‘ platí stále“.
Podobné spamy mají některé společné znaky, podle nichž se dají spolehlivě identifikovat. Slibují mnohamilionové částky, vyzývají příjemce, aby zprávu držel v tajnosti až do ukončení transakce, zpráva se odesílá z tzv. freemailu, což je služba, kde si každý může obvykle zdarma zřídit e-mailový účet pod jakýmkoli jménem a úspěšně předstírat jinou identitu) a bývají psány anglicky a versálkami (velkými písmeny). Spotřebitel také obvykle nebyl s odesílatelem v žádném předchozím kontaktu.
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.cz
sos@spotrebitele.cz
Ivana Picková, public relations
pickova@spotrebitele.cz, 604 956 114
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v osmi krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.cz) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




