Tiskové zprávy
Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu: O problémech dálnice D8 se ví i na evropské úrovni
Kritika dálnice D8 z Prahy do Drážďan ze strany ekologických organizací neprobíhá jenom u nás, ale také na evropské úrovni od mezinárodních organizací jako jsou Přátelé Země (FOE) nebo CEE Bankwatch Network. Jejich cílem je v tomto případě upozornit zástupce Evropské investiční banky a evropského fondu ISPA, že současná trasa nemá kvalitní ekologické parametry, neboť přes Chráněnou krajinnou oblast České středohoří a přírodní park Východní Krušné hory prochází po povrchu a nikoliv v tunelech. České ekologické organizace proto očekávají, že tyto názory tak výrazně ovlivní rozhodování o tom, zda EIB a fond ISPA poskytnou na tento sporný projekt, jakým je dálnice D8, požadované peníze.
„Na rozdíl od nás, jsou zástupci nevládních organizací evropskými úředníky a politiky standardně zváni na různá pracovní jednání a semináře, neboť je zde daleko větší zájem znát kritičtější názory na různé věci, o nichž se má rozhodovat,“ upozornil Miroslav Patrik z Dětí Země.
Například na konci roku 2002 proběhlo v Bruselu několik konferencí o financování velkých evropských staveb a o stavu přijímání soustavy NATURA 2000, které svolali nevládní skupiny, evropská komisařka pro životní prostředí Margot Wallströmová či poslanci Evropského parlamentu za Zelené. Na nich byly předloženy jak argumenty proti dálnici D8 u nás, tak i proti německé dálnici A17 ze strany Grüne Liga.
„Pokud Evropská unie dokáže odmítnout poslední návrhy na financování současné podoby této dálnice, neprospěje tím jen životnímu prostředí, ale zároveň i politické kultuře u nás, protože by úřady dostali signál, že takto nevhodný projekt nemůže s těmito penězi počítat,“ myslí si Pavel Přibyl z Hnutí DUHA, který je zároveň národním koordinátorem sítě nevládních organizací CEE Bankwatch Network.
Na krušnohorský úsek je podle údajů české vlády z února 2001 potřeba 20 miliard korun, přičemž po EIB nyní žádá úvěr 12 miliard korun (rozhodnutí má padnout v únoru) a po fondu ISPA aspoň 1,8 miliardy korun. Úsek přes České středohoří má stát kolem 8 miliard korun, současný úvěr od EIB činí 2,5 miliardy korun. Zbývajících 3,7 miliardy korun by pravděpodobně poskytnul Státní fond dopravní infrastruktury.
-
Hlavní argumenty proti dálnici D8:
- zásah do biotopů zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů
- ovlivnění přírodních stanovišť a ptačích oblastí připravované soustavy NATURA 2000
- ovlivnění krajinného rázu přírodního parku Východní Krušné hory dle stanoviska Agentury ochrany přírody a krajiny Praha z února 2000
- neprovedení přeshraničního posouzení vlivů stavby dálnice na životní prostředí za účasti české a německé veřejnosti podle česko-německé Dohody o spolupráci v oblasti ochrany životního prostředí z října 1996 a podle Úmluvy o posuzování vlivů na životní prostředí přesahujících hranice států
2) úsek D8-0805 přes Chráněnou krajinnou oblast České středohoří
- zásah do biotopů zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů
- nedoložení výrazné převahy veřejného zájmu vybudovat dálnici v CHKO bez dlouhého tunelu
- ovlivnění krajinného rázu CHKO dle odborného posudku ze září 2002
- průchod dálnice přes obec Vchynice
1) úsek D8-0807 přes Krušné hory