Tiskové zprávy
Koalice Nádraží v centru: Občanská koalice žádá premiéra: prosaďte nádraží v centru
Občanská koalice Nádraží v centru dnes vyzvala premiéra Jiřího Paroubka, aby se zasadil o to, že při přestavbě železničních tratí v Brně bude respektováno přání téměř 70 000 občanů modernizovat hlavní nádraží v atraktivní poloze v centru města. Požadavek koalice podporují také brněnské organizace sociálních demokratů a zelených.
Hlavním důvodem pro intervenci předsedy vlády je podle koalice nepřijatelný postup ministra dopravy a bývalého náměstka brněnského primátora Šimonovského, který projekt zahrnující odsun nádraží z centra prosazuje. Jím připravovaný model financování přestavby uzlu je v rozporu usnesením vlády [1]. Navíc 24,5 miliardy korun z veřejných rozpočtů má být utraceno neefektivním způsobem. Odsun nádraží totiž sníží atraktivitu železnice - prodlouží a zkomplikuje cestování téměř 50 000 lidí, kteří denně dojíždějí vlakem do Brna za prací, do škol či úřadů.
Hlavním cílem koalice Nádraží v centru pro nejbližší období je donutit politiky prosazující odsun nádraží, aby nelhali a nepodsouvali veřejnosti zkreslené informace. Přestože konference EUROPOINT [2] neměla žádné oficiální závěry, vedení města ji na svých internetových stránkách a propagačních materiálech interpretovalo jako jasnou dohodu o zdrojích financování projektu [3]. Stejně tak navzdory tvrzením ministra Šimonovského [4] přestavba brněnského železničního uzlu není jmenovitě uvedena jako jeden ze třiceti prioritních dopravních projektů v Evropské unie.
Občanská koalice Nádraží v centru bude i nadále prosazovat změny v projektu přestavby železničního uzlu tak, aby hlavní nádraží bylo modernizováno ve stávající poloze, tedy v souladu s přáním Brňanů vyjádřeným v referendu z října 2004. Hlavními důvody pro odmítnutí odsunu nádraží z centra zůstávají: snížení atraktivity železnice a rozbití stávajícího funkčního systému veřejné dopravy v Brně a okolí. Občanská koalice Nádraží v centru byla iniciátorem mohutné petiční akce, kterou si 25 000 Brňanů vynutilo na zastupitelstvu vypsání referenda o poloze modernizovaného nádraží. Největší místní referendum v historii České republiky proběhlo 9. října 2004 a 86 % z téměř 80 000 hlasujících se v něm vyjádřilo pro zachování nádraží v centru.
Martin Ander, ředitel Hnutí DUHA, říká:
„Premiér Paroubek by se měl do rozhodování o odsunu nádraží vložit. Ještě je čas zabránit tomu, aby se desítky miliard veřejných financí utopily v projektu, který lidem zkomplikuje každodenní cestování. Ještě je čas prosadit změny, jež budou respektovat přání 70 000 Brňanů, kteří v referendu dali hlas zachování nádraží v atraktivní poloze v centru města.“
Bližší informace:
Martin Ander, ředitel Hnutí DUHA, tel: 732 565 042, mail: martin.ander@hnutiduha.cz
www.nadrazivcentru.cz
Poznámky:
[1] V usnesení z 6. května 2002 česká vláda souhlasila s modelem vícezdrojového financování přestavby železničního uzlu, kde závazek státu (Státního fondu dopravní infrastruktury) činil 6 miliard korun. Ministerstvem dopravy aktuálně připravovaná „Rámcová smlouva o spolufinancování přestavby ŽUB“ však již hovoří o 14,5 miliardovém závazku státu, tedy více než dvojnásobku.
[2] Konferenci EUROPOINT uspořádalo 7. října 2005 město Brno. Náklady na konferenci přesáhly 45 000 Kč. Přitom konference neměla žádné oficiální závěry, ani neskončila závaznou dohodou partnerů.
[3] viz článek „EUROPOINT zná své zdroje financování“ uveřejněný na internetových stránkách www.zeleznicni-uzel-brno.cz a v Informačním zpravodaji projektu přestavby železničního uzlu Brno, prosinec 2005.
[4] viz tamtéž.
Hlavním důvodem pro intervenci předsedy vlády je podle koalice nepřijatelný postup ministra dopravy a bývalého náměstka brněnského primátora Šimonovského, který projekt zahrnující odsun nádraží z centra prosazuje. Jím připravovaný model financování přestavby uzlu je v rozporu usnesením vlády [1]. Navíc 24,5 miliardy korun z veřejných rozpočtů má být utraceno neefektivním způsobem. Odsun nádraží totiž sníží atraktivitu železnice - prodlouží a zkomplikuje cestování téměř 50 000 lidí, kteří denně dojíždějí vlakem do Brna za prací, do škol či úřadů.
Hlavním cílem koalice Nádraží v centru pro nejbližší období je donutit politiky prosazující odsun nádraží, aby nelhali a nepodsouvali veřejnosti zkreslené informace. Přestože konference EUROPOINT [2] neměla žádné oficiální závěry, vedení města ji na svých internetových stránkách a propagačních materiálech interpretovalo jako jasnou dohodu o zdrojích financování projektu [3]. Stejně tak navzdory tvrzením ministra Šimonovského [4] přestavba brněnského železničního uzlu není jmenovitě uvedena jako jeden ze třiceti prioritních dopravních projektů v Evropské unie.
Občanská koalice Nádraží v centru bude i nadále prosazovat změny v projektu přestavby železničního uzlu tak, aby hlavní nádraží bylo modernizováno ve stávající poloze, tedy v souladu s přáním Brňanů vyjádřeným v referendu z října 2004. Hlavními důvody pro odmítnutí odsunu nádraží z centra zůstávají: snížení atraktivity železnice a rozbití stávajícího funkčního systému veřejné dopravy v Brně a okolí. Občanská koalice Nádraží v centru byla iniciátorem mohutné petiční akce, kterou si 25 000 Brňanů vynutilo na zastupitelstvu vypsání referenda o poloze modernizovaného nádraží. Největší místní referendum v historii České republiky proběhlo 9. října 2004 a 86 % z téměř 80 000 hlasujících se v něm vyjádřilo pro zachování nádraží v centru.
Martin Ander, ředitel Hnutí DUHA, říká:
„Premiér Paroubek by se měl do rozhodování o odsunu nádraží vložit. Ještě je čas zabránit tomu, aby se desítky miliard veřejných financí utopily v projektu, který lidem zkomplikuje každodenní cestování. Ještě je čas prosadit změny, jež budou respektovat přání 70 000 Brňanů, kteří v referendu dali hlas zachování nádraží v atraktivní poloze v centru města.“
Bližší informace:
Martin Ander, ředitel Hnutí DUHA, tel: 732 565 042, mail: martin.ander@hnutiduha.cz
www.nadrazivcentru.cz
Poznámky:
[1] V usnesení z 6. května 2002 česká vláda souhlasila s modelem vícezdrojového financování přestavby železničního uzlu, kde závazek státu (Státního fondu dopravní infrastruktury) činil 6 miliard korun. Ministerstvem dopravy aktuálně připravovaná „Rámcová smlouva o spolufinancování přestavby ŽUB“ však již hovoří o 14,5 miliardovém závazku státu, tedy více než dvojnásobku.
[2] Konferenci EUROPOINT uspořádalo 7. října 2005 město Brno. Náklady na konferenci přesáhly 45 000 Kč. Přitom konference neměla žádné oficiální závěry, ani neskončila závaznou dohodou partnerů.
[3] viz článek „EUROPOINT zná své zdroje financování“ uveřejněný na internetových stránkách www.zeleznicni-uzel-brno.cz a v Informačním zpravodaji projektu přestavby železničního uzlu Brno, prosinec 2005.
[4] viz tamtéž.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




