Tiskové zprávy
Koalice Nádraží v centru: Odsun nádraží zhorší bydlení stovkám lidí
Koalice Nádraží v centru dnes poukázala na to, že plánovaný odsun brněnského hlavního nádraží zhorší kvalitu bydlení stovkám lidí především v Židenicích. Obyvatelé židenických ulic přiléhajících k železniční trati podají v rámci probíhajícího územního řízení své námitky a požadavky.
Z dokumentace předložené v územním řízení vyplývá, že v ulicích Klíny, Nevrklova, Jeronýmova, Nezamyslova, Životského, Táborská, Čelakovského, Šámalova, Skopalíkova, M. Kuncové, Podsednická, Čejkova a v řadě dalších budou pravidelně překračovány zákonné limity hluku. V řadě dalších ulic v okolí zkapacitněné železniční trati k odsunutému nádraží bude hluk trvale na hranici přípustného limitu.
Místní obyvatelé proto kritizují především nedostatečnost navržených protihlukových opatření. Obecný příslib výměny oken za zvukotěsná nepovažují za řešení, neboť není nikde závazně zakotven. Navíc takové opatření v podstatě neumožňuje v bytech větrat bez neustálého obtěžování hlukem. Rozšířením železniční trati ze dvou na čtyři koleje se vlaky více přiblíží k jejich domům, ulice bude stísněnější a méně prosluněná. Majitelé nemovitostí a bytů nejsou spokojeni ani s tím, že zhoršením podmínek pro bydlení klesne tržní cena jejich majetku.
Sdružení Židenice pro občany proto zorganizovalo petici požadující změnu technického řešení a finanční kompenzace.
Ke ohrožení pohody bydlení v Židenicích dojde proto, že byla zvolena varianta přestavby železničního uzlu s odsunutým nádražím. Doposud samostatná trať pro osobní dopravu směřující na stávající nádraží totiž má být podle projektu přeložena do trasy nákladního průtahu. V úseku procházejícím Židenicemi proto musí být trať rozšířena ze dvou na čtyři koleje. Vlaky se tak o další metry přiblíží k oknům lidí, kteří již nyní trpí hlukem. Výrazně se zvýší také frekvence provozu na trati.
Miroslav Patrik z Dětí Země k tomu říká:
„Stavební úřad nesmí rezignovat na svou roli nezávislého posuzovatele situace v místě stavby. Přestože Krajská hygienická stanice posuzující hlukové limity vydala k projektu souhlasné stanovisko, úřad se musí námitkami obyvatel Židenic zabývat komplexně a posuzovat i další faktory, jako je množství zeleně, proslunění ulice apod. Úřad musí stanovit takové podmínky, aby stavba nesnížila kvalitu bydlení stovek lidí.“
Martin Ander, ředitel Hnutí DUHA, dodává:
„Kdyby bylo nádraží modernizováno tam, kde je, mohli jsme teď řešit, jak židenickým občanům kvalitu bydlení zlepšit a nikoli horkotěžko bránit jejímu zhoršování.“
Podrobnosti:
Text petice židenických občanů je ke stažení zde: http://www.nadrazivcentru.cz/fotky/PETICE%20%20%20%AEUB,%20posledn%ED%20varianta.doc
Dušan Krátký, občanské sdružení Židenice pro občany, tel: 605 566 336
Miroslav Patrik, Děti Země, tel: 603 574 289, dz.brno@ecn.cz
Martin Ander, ředitel Hnutí DUHA, tel: 732 565 042, martin.ander@hnutiduha.cz
Svatopluk Bartík, mediální koordinátor koalice Nádraží v centru, tel: 776 706 868
Z dokumentace předložené v územním řízení vyplývá, že v ulicích Klíny, Nevrklova, Jeronýmova, Nezamyslova, Životského, Táborská, Čelakovského, Šámalova, Skopalíkova, M. Kuncové, Podsednická, Čejkova a v řadě dalších budou pravidelně překračovány zákonné limity hluku. V řadě dalších ulic v okolí zkapacitněné železniční trati k odsunutému nádraží bude hluk trvale na hranici přípustného limitu.
Místní obyvatelé proto kritizují především nedostatečnost navržených protihlukových opatření. Obecný příslib výměny oken za zvukotěsná nepovažují za řešení, neboť není nikde závazně zakotven. Navíc takové opatření v podstatě neumožňuje v bytech větrat bez neustálého obtěžování hlukem. Rozšířením železniční trati ze dvou na čtyři koleje se vlaky více přiblíží k jejich domům, ulice bude stísněnější a méně prosluněná. Majitelé nemovitostí a bytů nejsou spokojeni ani s tím, že zhoršením podmínek pro bydlení klesne tržní cena jejich majetku.
Sdružení Židenice pro občany proto zorganizovalo petici požadující změnu technického řešení a finanční kompenzace.
Ke ohrožení pohody bydlení v Židenicích dojde proto, že byla zvolena varianta přestavby železničního uzlu s odsunutým nádražím. Doposud samostatná trať pro osobní dopravu směřující na stávající nádraží totiž má být podle projektu přeložena do trasy nákladního průtahu. V úseku procházejícím Židenicemi proto musí být trať rozšířena ze dvou na čtyři koleje. Vlaky se tak o další metry přiblíží k oknům lidí, kteří již nyní trpí hlukem. Výrazně se zvýší také frekvence provozu na trati.
Miroslav Patrik z Dětí Země k tomu říká:
„Stavební úřad nesmí rezignovat na svou roli nezávislého posuzovatele situace v místě stavby. Přestože Krajská hygienická stanice posuzující hlukové limity vydala k projektu souhlasné stanovisko, úřad se musí námitkami obyvatel Židenic zabývat komplexně a posuzovat i další faktory, jako je množství zeleně, proslunění ulice apod. Úřad musí stanovit takové podmínky, aby stavba nesnížila kvalitu bydlení stovek lidí.“
Martin Ander, ředitel Hnutí DUHA, dodává:
„Kdyby bylo nádraží modernizováno tam, kde je, mohli jsme teď řešit, jak židenickým občanům kvalitu bydlení zlepšit a nikoli horkotěžko bránit jejímu zhoršování.“
Podrobnosti:
Text petice židenických občanů je ke stažení zde: http://www.nadrazivcentru.cz/fotky/PETICE%20%20%20%AEUB,%20posledn%ED%20varianta.doc
Dušan Krátký, občanské sdružení Židenice pro občany, tel: 605 566 336
Miroslav Patrik, Děti Země, tel: 603 574 289, dz.brno@ecn.cz
Martin Ander, ředitel Hnutí DUHA, tel: 732 565 042, martin.ander@hnutiduha.cz
Svatopluk Bartík, mediální koordinátor koalice Nádraží v centru, tel: 776 706 868
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk