RNDr. Jindřich Petrlík "> Pod záminkou úspor navrhuje poslanec Aubrecht riskovat kontaminaci PCB - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/pod-zaminkou-uspor-navrhuje-poslanec-aubrecht-riskovat-kontaminaci-pcb
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Arnika - program Toxické látky a odpady: Pod záminkou úspor navrhuje poslanec Aubrecht riskovat kontaminaci PCB

Na první pohled progresivní novela zákona o odpadech, kterou nyní projednává Poslanecká sněmovna Parlamentu ČR, zavdala podnět k poslaneckému návrhu změny stávajícího zákona o odpadech, která může ve svém důsledku vést ke kontaminaci prostředí toxickými polychlorovanými bifenyly (PCB) (1) a v budoucnu mít za následek enormní sumy vydané na dekontaminaci prostředí. Poslanec Vlastimil Aubrecht zvolený za ČSSD v Ústeckém kraji při projednávání zákona ve Výboru pro životní prostředí Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR uspěl s návrhem rozšířit definici zařízení s obsahem polychlorovaných bifenylů, jež nemusejí být zlikvidována do konce roku 2010 (2).

Pozměňovací návrh je zdůvodňován jako jedno z opatření ke zmírnění dopadů hospodářské krize na průmyslové podniky v ČR. K jednomu z argumentů patří i zvyšování cen elektrické energie v důsledku nákladů na likvidaci PCB. „V důsledku přijetí Aubrechtova návrhu se může stát, že stovky až tisíce zařízení na území České republiky nebudou oproti původnímu předpokladu dekontaminovány a nechají se dosloužit. Často z nich pak mohou nebezpečné látky unikat do životního prostředí a kontaminovat půdu a ovzduší. Provozovatele velkých elektrorozvodných zařízení navíc návrh zpětně zbavuje některých povinností, což je proti základním pravidlům legislativy,“ vysvětlil závažnost Aubrechtem navržené změny zákona vedoucí programu Toxické látky a odpady sdružení Arnika RNDr. Jindřich Petrlík.

„Návrh nelze hodnotit jinak, než jako ústupek velkým energetickým společnostem,“ doplnil Petrlík. Už vícekrát jsme se setkali s tím, že rizika velkých firem byla přenášena na stát a daňové poplatníky. Končí to náklady na nutnou dekontaminaci prostředí v hodnotách desetimilionů korun pro jednotlivá zařízení (3). Navržená změna zákona jde rovněž proti požadavkům Stockholmské úmluvy (4), kterou Česká republika ratifikovala.

Sdružení Arnika se obrátí na poslance se žádostí, aby navržené změny v zákoně nepodpořili, a požádá o totéž i veřejnost.


1) Polychlorované bifenyly (PCB) jsou organické látky, jejichž toxicita i ve velmi nízkých koncentracích byla definitivně prokázána v 70. letech minulého století. Patří mezi látky s pravděpodobnými karcinogenními účinky na lidské zdraví. Nebezpečnost přítomnosti PCB v životním prostředí a v potravních řetězcích je násobena jejich schopností kumulovat se především v tukových tkáních organismů.
V minulosti byly používány do transformátorových a kondenzátorových olejů, do barev, plastifikátorů, ale třeba také na propisovací papíry, do inkoustů a dokonce i do rtěnek. Poté, co byl zjištěn jejich negativní vliv na lidské zdraví, byla v roce 1984 zakázána jejich výroba i v tehdejším Československu. Do roku 1989 se ovšem ještě používaly jako surovina pro výrobu dalších produktů. Dodnes jsou přítomny především v transformátorech a kondenzátorech a jsou nejspíše nejproblematičtější látkou v odpadech.
Podrobnosti o jejich charakteristice a účincích na stránce http://bezjedu.arnika.org/chemicka-latka.shtml?x=319920.

2) Nejproblematičtější částí návrhu poslance Vlastimila Aubrechta je změna §27 a to, že na konci § 27 odst. 8 se doplňují věty „tato povinnost se nevztahuje na vlastníky nebo provozovatele lehce kontaminovaných zařízení. Odůvodněný předpoklad nižšího obsahu PCB u lehce kontaminovaných zařízení prokazuje vlastník nebo provozovatel zařízení, na vyžádání kontrolního orgánu, na základě výsledků analýz vzorků dosud odebraných poměrem 1:500, jedné analýzy s výsledkem 50 - 500 mg/kg PCB k pětistům analýz s výsledkem nižším než 50 mg/kg PCB."

Na základě 500 analýz nelze říci, že další až tisíce zařízení PCB neobsahují. Bylo by to eventuelně možné na základě prokázaného statistického výpočtu a u zařízení vyrobených např. v jednom roce jedním výrobcem, nikoliv plošně na všechna zařízení. Navíc není psáno, že 500 analýz prokazuje jeden subjekt. Může tedy dojít k situaci, kdy velké společnosti odeberou centrálně 500 vzorků (což dnes mají) a o všech ostatních zařízení prohlásí, že obsahují mezi 50-500 mg/kg. Jedná se tedy také o jasné zvýhodnění velkých společností.

První věta návrhu změny je také sporná. Vlastníci zařízení s obsahem PCB měli povinnost vypracovat a zaslat plán postupného odstranění PCB k 31.3. 2009. Ti, co to neudělali, již porušili zákon. Nelze tedy povinnost měnit a vyvázat z ní někoho zpětně.

Celý návrh změn zákona najdete v příloze.

3) Viz například náklady na dekontaminaci rozvodny Ostrava – Kunčice:
zde http://www.cez.cz/cs/o-spolecnosti/media/tiskove-zpravy/306.html

4) Stockholmská úmluva je mezinárodní dohodou, jejíž ratifikací se signatářské státy zavazují k eliminaci 12 nejvýznamnějších persistentních organických látek: osmi látek používaných jako pesticidy, dvou průmyslových sloučenin a polychlorovaných dibenzodioxinů a dibenzofuranů, vznikajících mimovolně v chemické výrobě a při spalování chlorovaných látek. Stockholmská úmluva připravená na půdě UNEPu (Programu OSN pro životní prostředí) byla podepsaná 23. května 2001. Mimo jiné požaduje, že se v případě PCB strany úmluvy mají snažit o určení a odstranění z užívání zařízení, která obsahují více než 0,005 % polychlorovaných bifenylů a o objemech vyšších než 0,05 litrů. Více o úmluvě zde: http://bezjedu.arnika.org/clanky.shtml?x=208406



Příloha: Změny v zákoně dle návrhu poslance Vlastimila Aubrechta:

Pozměňovací návrhy ke sněmovnímu tisku č. 717, (novela zákona č. 185/2001 Sb., o odpadech a o změně některých dalších zákonů), zapracované do úplného znění paragrafů 26, 27 a 39 tučně vyznačené.
Díl 1
Odpady perzistentních organických znečišťujících látek a PCB
§26

Pro účely této části zákona se rozumí
a) PCB - polychlorované bifenyly, polychlorované terfenyly, monometyltetrachlordifenylmetan, monometyldichlordifenylmetan, monometyldibromdifenylmetan, veškeré směsi obsahující jednu nebo více z uvedených látek v celkové koncentraci těchto látek vyšší než 50 mg/kg,
b)zařízením obsahujícím PCB - každé zařízení, které obsahuje nebo obsahovalo PCB a nebylo dekontaminováno,
c)zařízením obsahujícím PCB a podléhajícím evidenci - zařízení obsahující PCB [písm. b)] s celkovým objemem náplně PCB více než 5 litrů,
d)lehce kontaminované zařízení - zařízení podle písm. c), které obsahuje, nebo u něhož lze na základě dostupných údajů důvodně předpokládat, že provozní kapaliny obsahují mezi 50 - 500 mg/kg PCB,
e)zařízeními, která mohou obsahovat PCB a podléhajícími evidenci - olejové transformátory, kondenzátory s kapalným dielektrikem, rezistory, indukční cívky a další elektrotechnická zařízení plněná elektroizolační kapalinou, hydraulická důlní zařízení, vakuová čerpadla, průmyslová zařízení s ohřevem teplonosnou kapalinou (duplikátory, obalovny silniční drti a podobně) nebo části těchto zařízení obsahující více než 5 litrů kapalin,
f)zařízením bez PCB - zařízení dle písmene b), které bylo úspěšně dekontaminováno a zařízení dle písmene d), u něhož byla prokázána nepřítomnost PCB dle § 27 odst. 10 písm. c)
g)dekontaminací - veškeré postupy, které umožní, aby zařízení, objekty a materiály obsahující PCB mohly být po prokázání nepřítomnosti PCB způsobem stanoveným prováděcím právním předpisem znovu používány, recyklovány nebo odstraněny. Dekontaminací může být i náhrada PCB jinými vhodnými látkami neobsahujícími PCB,

h)odstraňováním PCB - způsoby odstraňování odpadů uvedené pod kódy D8, D9, D10, Dl2
a Dl5 přílohy č. 4 k tomuto zákonu.

Povinnosti při nakládání s PCB, odpady PCB a zařízeními obsahujícími PCB

(1) Vlastníci PCB a odpadů PCB jsou povinni je odstranit a vlastníci, popřípadě provozovatelé zařízení obsahujících PCB a podléhajících evidenci a zařízení, která mohou obsahovat PCB a podléhají evidenci, jsou povinni tato zařízení dekontaminovat nebo odstranit v souladu s tímto zákonem v nejkratší možné době, nejpozději však do konce roku 2010, pokud neprokáží, že zařízení neobsahuje PCB. Transformátory, jejichž provozní kapalina obsahuje 50 - 500 mg/kg PCB a lehce kontaminovaná zařízení podle § 26 písm. d) mohou jejich vlastníci, popřípadě provozovatelé dekontaminovat nebo odstranit až na konci jejich životnosti.
(2) Získávání PCB z jiných látek za účelem jejich opětovného použití je zakázáno.
(3) Odstraňování PCB, odpadů PCB a zařízení obsahujících PCB je možné pouze v zařízeních k tomu určených.
(4) Provozovatelé zařízení obsahujících PCB a podléhajících evidenci, s výjimkou lehce kontaminovaných zařízení, jsou povinni označovat tato zařízení, včetně objektů, kde jsou tato zařízení umístěna, způsobem stanoveným prováděcím právním předpisem. Provozovatelé dekontaminovaných zařízení jsou povinni označovat tato zařízení způsobem stanoveným prováděcím právním předpisem. Zařízení lehce kontaminovaná a vstup do objektů, v nichž jsou umístěna lze označovat pouze uvedením údaje „kontaminované PCB<500 mg/kg".
(5) Provozovatelé zařízení obsahujících PCB a podléhajících evidenci nesmějí tato zařízení doplňovat PCB. Do doby vyřazení z provozu mohou tato zařízení pouze udržovat tak, aby PCB, které jsou v nich obsaženy, vyhovovaly technickým normám, aby zařízení byla v dobrém provozním stavu a aby nedocházelo k úniku jejich náplně.
(6) Zařízení obsahující PCB, které nepodléhá evidenci a které je součástí jiného zařízení, které je vyřazováno z provozu, musí být z něj, pokud je to proveditelné, vyjmuto a odstraněno v souladu se zákonem a prováděcím právním předpisem.
(7) Pokud vlastníci, popřípadě provozovatelé zařízení, která mohou obsahovat PCB [§ 26 písm. e)], do 31. prosince 2009 způsobem stanoveným prováděcím právním předpisem ministerstvu neprokáží, že jejich zařízení neobsahuje PCB, považují se tato zařízení za zařízení obsahující PCB. Tato povinnost se nevztahuje na vlastníky nebo provozovatele lehce kontaminovaných zařízení.
(8) Vlastníci PCB, odpadů PCB a vlastníci, popřípadě provozovatelé zařízení obsahujících PCB jsou povinni do 31. března 2009 vypracovat a zaslat ministerstvu plán postupného odstranění PCB, odpadů PCB a zařízení s obsahem PCB nebo plán dekontaminace odpadů PCB nebo zařízení s obsahem PCB pro období 2009 až 2010. Tyto plány musejí být splněny nejpozději do 31. prosince 2010; tato povinnost se nevztahuje na vlastníky nebo provozovatele lehce kontaminovaných zařízení. Odůvodněný předpoklad nižšího obsahu PCB u lehce kontaminovaných zařízení prokazuje vlastník nebo provozovatel zařízení, na vyžádání kontrolního orgánu, na základě výsledků analýz vzorků dosud odebraných poměrem 1:500, jedné analýzy s výsledkem 50 - 500 mg/kg PCB k pětistům analýzám s výsledkem nižším než 50 mg/kg PCB.
(9) Fyzické osoby oprávněné k podnikání a právnické osoby, které jsou vlastníky, popřípadě provozovateli zařízení obsahujících PCB, která nepodléhají evidenci, jsou povinny vypracovat seznamy těchto zařízení, stanovit časové lhůty pro vyřazení těchto zařízení z užívání a pro jejich odstranění, předat vyhotovené seznamy do 31. prosince 2008 ministerstvu a postupovat podle nich.
(10) Ministerstvo v dohodě s Ministerstvem zdravotnictví stanoví vyhláškou
a) podmínky pro dekontaminaci, technické požadavky na nakládání s PCB a technické požadavky na zařízení obsahující PCB včetně opatření na ochranu zdraví lidí a životního prostředí,
b) rozhodčí metody pro stanovení celkové koncentrace PCB v látkách, které je obsahují,
c) podrobnosti způsobu prokazování nepřítomnosti PCB,
d) způsob označování zařízení obsahujících PCB a podléhajících evidenci a způsob
označování dekontaminovaných zařízení,
e) náležitosti seznamů zařízení, která obsahují PCB a nepodléhají evidenci, a podrobnosti o
sběru a odstranění těchto zařízení.

§39
Evidence a ohlašování odpadů, zařízení k nakládání s odpady, shromažďovacích a sběrových míst, skladů odpadů, PCB, zařízení obsahujících PCB a odpadů PCB

(8) Osoby, které provozují zařízení obsahující PCB a podléhající evidenci podle § 26 písm. c) nebo provozují zařízení, která mohou obsahovat PCB a podléhají evidenci podle § 26 písm. e), nebo vlastní nebo drží PCB definované v § 26 písm. a) nebo vlastní odpady perzistentních organických znečišťujících látek podle § 27a odst. 1, jsou povinni vést samostatně evidenci o tomto zařízení, PCB a odpadech perzistentních organických znečišťujících látek v rozsahu stanoveném prováděcím právním předpisem a oznámit tuto skutečnost ministerstvu nejpozději do 1 roku ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, pokud tak již neučinili. Změny v evidovaných skutečnostech jsou tito podnikatelé povinni ohlásit ministerstvu neprodleně poté, co ke změně došlo. Způsob ohlašování změn v evidovaných skutečnostech stanoví prováděcí právní předpis. Tato povinnost se nevztahuje na laboratorní standardy používané ve výzkumu, vývoji, zkušebnictví či zdravotnictví. Osoby, které provozují nebo vlastní zařízení lehce kontaminovaná PCB podle § 26 písm. d) vedou o těchto zařízeních zjednodušenou evidenci v souladu s prováděcím právním předpisem bez nutnosti uvádění množství nebo koncentrace PCB obsažených v zařízení a dat a způsobů provedených nebo předpokládaných kontrol nebo výměn.

Přechodná ustanovení dle sněmovního tisku 717

1. Povinnost stanovenou v § 27 odst. 4 zákona č. 185/2001 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, jsou provozovatelé nebo vlastníci lehce kontaminovaných zařízení povinni splnit nejpozději do 1 roku ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
2. Úrovní zpětného odběru podle § 30 písm. o) zákona č. 185/2001 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, se pro roky 2009 a 2010 rozumí procentuální podíl vypočítaný tak, že se celková hmotnost použitých přenosných baterií nebo akumulátorů zpětně odebraných jejich výrobcem v daném kalendářním roce dělí celkovou hmotností přenosných baterií nebo akumulátorů uvedených na trh v České republice jejich výrobcem v daném kalendářním roce.
3. Řízení o pokutách týkající se § 31 a § 38 odst. 1 písm. b) a c) zákona č. 185/2001 Sb., ve znění účinném do dne nabytí účinnosti tohoto zákona, zahájená přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, se dokončí podle dosavadních právních předpisů.
4. Povinnost stanovenou v § 31c odst. 1 písm. b) zákona č. 185/2001 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, je výrobce povinen splnit nejpozději do 26. září 2009.
5. Povinnosti stanovené v § 31d, § 31g odst. 2 písm. b) a d), § 31g odst. 3 písm. a) a b), § 31godst. 5, § 31h odst. 2 a 4, § 3li odst. 1 a § 31 j odst. 1 zákona č. 185/2001 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, jsou výrobce nebo poslední prodejce povinni začít plnit nejpozději do 6 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
6. Návrh na zápis do Seznamu výrobců podle § 3le odst. 2 zákona č. 185/2001 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, je výrobce povinen podat nejpozději do 90 dnů ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
7. Ministerstvo životního prostředí zpřístupní Seznam výrobců podle § 31e odst. 8 zákona č. 185/2001 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, na portálu veřejné správy do 6 měsíců ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
8. Roční zprávu o bateriích a akumulátorech podle § 31f odst. 1 písm. a) nebo § 31p odst. 2 písm. c) zákona č. 185/2001 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, zpracují výrobce nebo provozovatel systému poprvé za kalendářní rok 2009.
9. Minimální úroveň zpětného odběru přenosných baterií nebo akumulátorů podle § 3lg odst. 1 písm. b) zákona č. 185/2001 Sb., věznění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, musí dosáhnout 25% do 26. září 2012 a 45% do 26. září 2016.
10. Výrobce je povinen zřídit místo zpětného odběru podle § 3 lg odst. 2 písm. a) zákona č. 185/2001 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, nejpozději do 2 roků ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona.
11. Výrobce je povinen zřídit místo zpětného odběru podle § 31 g odst. 2 písm. c) zákona č. 185/2001 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, nejpozději do 1. ledna 2011.
12. Minimální účinnosti procesů materiálového využití stanovené v § 31j odst. 3 písm. a) až c) zákona č. 185/2001 Sb., věznění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, musí výrobce v zařízeních dosáhnout nejpozději do 26. září 2011.
13. Ustanovení § 31 j odst. 4 zákona č. 185/2001 Sb., ve znění účinném ode dne nabytí účinnosti tohoto zákona, se vztahuje na přenosné baterie nebo akumulátory od 26. září 2009.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist