Tiskové zprávy
Občanské právní hlídky: Právní posouzení vyvěšení transparentu z Nuselského mostu odpůrci globalizace
Právní posouzení vyvěšení transparentu z Nuselského mostu odpůrci globalizace odpoledne 25.9.2000 a následného postupu Policie ČR
Vyvěąení transparentu z mostu je jednání moľná neobvyklé, ale nikoliv
protiprávní, alespoň v tomto konkrétním případě. O poruąení zákona by ąlo
například tehdy, pokud by lezci most poąkodili, bránili lidem v průchodu či
průjezdu po mostovce či neoprávněně pouľili ke svému jednání soukromý majetek.
Vzhledem k tomu, ľe most je veřejný, nedoąlo k jeho poąkození a lezci nijak
neomezovali provoz ani nezabírali veřejná prostranství, jejich jednání v
rozporu se zákonem č. 200/1992 Sb.1) nebylo. V této souvislosti nezbývá neľ
odkázat na Článek 2 odst. 3 Listiny základních práv a svobod, podle kterého
můľe kaľdý činit, co není zákonem zakázáno a nesmí být nucen činit, co zákon
neukládá.
Výąe uvedený výklad nepřímo potvrzuje i postup zasahujících policistů, kteří
přes opakovanou ľádost přítomných členů OPH Kateřiny Petráąové a Radima ©aąinky
nebyli schopni uvést, jakého protiprávního jednání se lezci dopustili.
Policie lezce po slanění dolů z mostu „zadrľela“ (nikoli ve smyslu § 75 an.
trestního řádu) a pravděpodobně předvedla. Protoľe nebyl naplněn ani jeden ze
zákonných důvodů2) k předvedení, policie svým jednáním podle vąeho překročila
své oprávnění, vymezené §§ 12 – 25 zákona č. 283/1991 Sb. o policii a poruąila
tak i Článek 2 odst. 3 Ústavy České republiky, podle které lze státní moc
uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon.
Jan Rovenský, Pavel Franc. Občanské právní hlídky
Tiskové oddělení OPH
tel.: 0608/721617, 02/9635067
e-mail: tisk.oph@centrum.cz
Vyvěąení transparentu z mostu je jednání moľná neobvyklé, ale nikoliv
protiprávní, alespoň v tomto konkrétním případě. O poruąení zákona by ąlo
například tehdy, pokud by lezci most poąkodili, bránili lidem v průchodu či
průjezdu po mostovce či neoprávněně pouľili ke svému jednání soukromý majetek.
Vzhledem k tomu, ľe most je veřejný, nedoąlo k jeho poąkození a lezci nijak
neomezovali provoz ani nezabírali veřejná prostranství, jejich jednání v
rozporu se zákonem č. 200/1992 Sb.1) nebylo. V této souvislosti nezbývá neľ
odkázat na Článek 2 odst. 3 Listiny základních práv a svobod, podle kterého
můľe kaľdý činit, co není zákonem zakázáno a nesmí být nucen činit, co zákon
neukládá.
Výąe uvedený výklad nepřímo potvrzuje i postup zasahujících policistů, kteří
přes opakovanou ľádost přítomných členů OPH Kateřiny Petráąové a Radima ©aąinky
nebyli schopni uvést, jakého protiprávního jednání se lezci dopustili.
Policie lezce po slanění dolů z mostu „zadrľela“ (nikoli ve smyslu § 75 an.
trestního řádu) a pravděpodobně předvedla. Protoľe nebyl naplněn ani jeden ze
zákonných důvodů2) k předvedení, policie svým jednáním podle vąeho překročila
své oprávnění, vymezené §§ 12 – 25 zákona č. 283/1991 Sb. o policii a poruąila
tak i Článek 2 odst. 3 Ústavy České republiky, podle které lze státní moc
uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon.
Jan Rovenský, Pavel Franc. Občanské právní hlídky
Tiskové oddělení OPH
tel.: 0608/721617, 02/9635067
e-mail: tisk.oph@centrum.cz
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk