Tiskové zprávy
Arnika / Občanská iniciativa Pankráce: Při povolování nových silnic pro mrakodrapy na Pankráci porušil magistrát zákon
Ministerstvo pro místní rozvoj zrušilo povolení magistrátu ke stavbě nových silnic na Pankrácké pláni. Změna dopravní sítě, zahrnující i rozšíření severojižní magistrály, se měla provádět v souvislosti s připravovanou stavbou mrakodrapů a obchodních center v této části Prahy 4. Projektované stavby kritizují již řadu let občanská sdružení a památkáři. Proti navrženému dopravnímu řešení je i ministerstvo dopravy a Útvar rozvoje hlavního města. Rozhodnutí ministerstva pro místní rozvoj jim dává do značné míry zapravdu. Podle něj bylo rozhodnutí o stavbě nového dopravního systému vydáno v rozporu se zákonem.
„Rozhodnutí ministerstva je největším úspěchem občanských sdružení, která se již roky snaží prosadit rozumnou dostavbu Pankrácké pláně,“ vysvětluje Martin Skalský z Arniky. „Argumenty občanů byly zatím téměř vždy smeteny ze stolu jako neopodstatněné. Při povolování nové dopravní sítě však magistrát zašel příliš daleko a porušil několik zákonných ustanovení najednou,“ říká Skalský a doplňuje: „Stavba mrakodrapů a obřích nákupních center naráží na ochranu životního prostředí a zdraví lidí, další tisíce aut se do místní dopravní sítě jednoduše nevejdou. Rozšiřování magistrály by bylo jen prohlubováním hlouposti komunistických plánovačů. Navíc je v rozporu s proklamací rady hlavního města, že severojižní magistrálu přetvoří v městský bulvár se zklidněnou dopravou.“
Ministerstvo vytýká magistrátu, že neposoudil soulad navržených dopravních staveb se zákony a platným územním plánem. Magistrát navíc své rozhodnutí nezdůvodnil, ve spisu chybí stanovisko o posouzení vlivů na životní prostředí (proces EIA), podmínky rozhodnutí jsou zmatečné. „Magistrát učinil v řízení takové množství chyb, že způsobily nezákonnost celého rozhodnutí,“ říká právník Ondřej Tošner. Ministerstvo dalo zapravdu i obavám, že nové silnice na Pankráci výrazně zhorší kvalitu životního prostředí a bezpečnost silničního provozu. „Pokud by se magistrát požadavky na územně technické řešení staveb zabýval, musel by dospět k závěru, že dopravní řešení je v rozporu zejména s čl. 9 a s čl. 4. vyhlášky o obecných technických požadavcích na výstavbu, jež řeší požadavky na umístění stavby zejména z hlediska zachování pohody a zdravého životního prostředí, aby stavbou a jejím provozem nebylo obtěžováno okolí nad míru přípustnou, a požadavky zajišťující bezpečný a plynulý provoz na přilehlých komunikacích,“ píše se v rozhodnutí ministerstva.
Arnika, Občanská iniciativa Pankráce, Ateliér pro životní prostředí, Klub za starou Prahu a řada dalších organizací prosazují, aby se zástavba Pankrácké pláně řešila komplexně. „Nejprve by se měla zpracovat a schválit koncepce, která by určila zástavbu celého území i parametry jednotlivých staveb. Teprve pak je možné projektovat novou dopravní síť, která musí vycházet z potřeb města, nikoliv jen ze zájmů majitelů komerčních center,“ říká předsedkyně Občanské iniciativy Pankráce Marie Janoušková. Její sdružení kritizuje stavby výškových kancelářských budov a prosazuje, aby na Pankráci vzniklo více provozoven služeb a obchodů pro obyvatele okolních sídlišť. Proti mrakodrapům na horizontu Prahy protestují také památkáři, kteří se obávají vyřazení města ze seznamu UNESCO.
Nové dopravní řešení navrhla společnost ECM, která na Pankrácké pláni prosazuje stavbu mrakodrapů. Po zrušení územního rozhodnutí ministerstvem pro místní rozvoj se návrh na přestavbu pankráckých silnic vrátil zpět na Odbor územního rozhodování magistrátu. Protože odbor má být nejpozději do září zrušen, je možné, že o stavbě nakonec bude rozhodovat Městská část Praha 4 nebo magistrátní odbor dopravy.
Rozhodnutí Ministerstva pro místní rozvoj Vám v případě zájmu můžeme zaslat faxem (má celkem 10 stran).
„Rozhodnutí ministerstva je největším úspěchem občanských sdružení, která se již roky snaží prosadit rozumnou dostavbu Pankrácké pláně,“ vysvětluje Martin Skalský z Arniky. „Argumenty občanů byly zatím téměř vždy smeteny ze stolu jako neopodstatněné. Při povolování nové dopravní sítě však magistrát zašel příliš daleko a porušil několik zákonných ustanovení najednou,“ říká Skalský a doplňuje: „Stavba mrakodrapů a obřích nákupních center naráží na ochranu životního prostředí a zdraví lidí, další tisíce aut se do místní dopravní sítě jednoduše nevejdou. Rozšiřování magistrály by bylo jen prohlubováním hlouposti komunistických plánovačů. Navíc je v rozporu s proklamací rady hlavního města, že severojižní magistrálu přetvoří v městský bulvár se zklidněnou dopravou.“
Ministerstvo vytýká magistrátu, že neposoudil soulad navržených dopravních staveb se zákony a platným územním plánem. Magistrát navíc své rozhodnutí nezdůvodnil, ve spisu chybí stanovisko o posouzení vlivů na životní prostředí (proces EIA), podmínky rozhodnutí jsou zmatečné. „Magistrát učinil v řízení takové množství chyb, že způsobily nezákonnost celého rozhodnutí,“ říká právník Ondřej Tošner. Ministerstvo dalo zapravdu i obavám, že nové silnice na Pankráci výrazně zhorší kvalitu životního prostředí a bezpečnost silničního provozu. „Pokud by se magistrát požadavky na územně technické řešení staveb zabýval, musel by dospět k závěru, že dopravní řešení je v rozporu zejména s čl. 9 a s čl. 4. vyhlášky o obecných technických požadavcích na výstavbu, jež řeší požadavky na umístění stavby zejména z hlediska zachování pohody a zdravého životního prostředí, aby stavbou a jejím provozem nebylo obtěžováno okolí nad míru přípustnou, a požadavky zajišťující bezpečný a plynulý provoz na přilehlých komunikacích,“ píše se v rozhodnutí ministerstva.
Arnika, Občanská iniciativa Pankráce, Ateliér pro životní prostředí, Klub za starou Prahu a řada dalších organizací prosazují, aby se zástavba Pankrácké pláně řešila komplexně. „Nejprve by se měla zpracovat a schválit koncepce, která by určila zástavbu celého území i parametry jednotlivých staveb. Teprve pak je možné projektovat novou dopravní síť, která musí vycházet z potřeb města, nikoliv jen ze zájmů majitelů komerčních center,“ říká předsedkyně Občanské iniciativy Pankráce Marie Janoušková. Její sdružení kritizuje stavby výškových kancelářských budov a prosazuje, aby na Pankráci vzniklo více provozoven služeb a obchodů pro obyvatele okolních sídlišť. Proti mrakodrapům na horizontu Prahy protestují také památkáři, kteří se obávají vyřazení města ze seznamu UNESCO.
Nové dopravní řešení navrhla společnost ECM, která na Pankrácké pláni prosazuje stavbu mrakodrapů. Po zrušení územního rozhodnutí ministerstvem pro místní rozvoj se návrh na přestavbu pankráckých silnic vrátil zpět na Odbor územního rozhodování magistrátu. Protože odbor má být nejpozději do září zrušen, je možné, že o stavbě nakonec bude rozhodovat Městská část Praha 4 nebo magistrátní odbor dopravy.
Rozhodnutí Ministerstva pro místní rozvoj Vám v případě zájmu můžeme zaslat faxem (má celkem 10 stran).
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk