Tiskové zprávy
MŽP ČR: Rok 2003 v životním prostředí
Rok 2003 přinesl v oblasti životního prostředí řadu úspěchů – například vláda schválila průlomový plán odpadového hospodářství, sněmovna začala projednávat zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů, který by měl stimulovat rozvoj tohoto odvětví, šumavský národní park má teze nové koncepce a nového ředitele, který by je měl naplňovat. Na druhou stranu sněmovna neschválila novelu zákona o ochraně přírody, která by do českého právního řadu zakomponovala takzvanou soustavu Natura 2000. Sněmovna naopak schválila na novelu zákona o vnitrozemské plavbě, která v rozporu s evropskými pravidly umožní výstavbu vodních děl bez ohledu na jejich dopady na přírodu.
* Významný krok je schválení Plánu odpadového hospodářství vládou. Ministerstvo životního prostředí zde vytyčilo velmi ambiciózní cíle – například zvýšit využívání odpadů s upřednostněním recyklace na 55 % všech vznikajících odpadů do roku 2012 a zvýšit materiálové využití komunálních odpadů na 50% do roku 2010 ve srovnání s rokem 2000, snížit hmotnostní podíl odpadů ukládaných na skládky o 20 % do roku 2010 ve srovnání s rokem 2000 - a vláda tyto cíle vzala za svoje. Nyní se připravují krajské plány odpadového hospodářství, které by měly být s dokumentem přijatým vládou v souladu.
* V dohodě s MPO se podařilo vyjednat takovou podobu zákona o podpoře obnovitelných zdrojů, která by mohla skutečně efektivně stimulovat rozvoj tohoto energetického odvětví. Dá výrobcům elektřiny a tepla jistotu stabilního prostředí, což by mělo vést k vyšším investicím ze soukromých zdrojů v této oblasti. Podpora obnovitelných zdrojů energie přináší technologický rozvoj, zvýšení konkurenceschopnosti, efektivní využití zemědělské půdy, pracovní příležitosti zejména pro regiony ohrožené nezaměstnaností, vyšší soběstačnost obcí a regionů, snížení závislosti na dovozu, zlepšení životního prostředí, ochranu klimatu.
* MŽP připravilo návrh energetické politiky, který doložil, že spotřebu energie lze pokrýt bez bourání vesnic kvůli uhelným dolům i nových jaderných reaktorů a přitom snížit vysoké české emise oxidu uhličitého, který přispívá ke globálním změnám klimatu.
* Mezi priority MŽP patří krajinotvorné programy. Zdravá krajina se totiž dokáže s extremními klimatickými jevy jako jsou sucha či povodně lépe vypořádat. Programy jsou zaměřeny na konkrétní opatření – třeba vysazování remízků, revitalizaci napřímených koryt potoků a podobně. Oba krajinotvorné programy byly v letošním roce ve srovnání s rokem 2002 finančně posíleny. Program revitalizace říčních systémů byl zvýšen z přibližně 404 mil. Kč v roce 2002 na přibližně 576 mil. Kč v roce 2003, Program péče o krajinu pak ze 107 mil. Kč na 209 mil. Kč. Obdobné objemy finančních prostředků jako v roce 2003 lze očekávat u krajinotvorných programů i v roce 2004.
* Ministerstvo životního prostředí vypracovalo po letech sporů teze nové koncepce péče o Národní park Šumava. Respektují mezinárodní standardy a zároveň i místní podmínky. Důležitým partnerem při jejich naplňování budou šumavské obce, které s nimi vyjádřily souhlas. Ministr životního prostředí navíc inicioval vznik speciálního programu Státního fondu životního prostředí zaměřeného právě na obce v národních parcích. Ty by tak mohly například získat dotaci na stavbu čistíren odpadních vod a sběrných dvorů ve výši až 80 % plánovaných investic. Ministrovi se už letos podařilo získat do rozpočtu 5,6 milionu korun na ušlé daně z nemovitostí pro obce ve všech národních parcích. Od Nového roku bude mít šumavský národní park nového ředitele, který je jmenován na základě výběrového řízení. Je jím Alois Pavlíčko.
* Posílení role Ministerstva životního prostředí při odstraňování starých ekologických zátěží – důsledek nové společné směrnice Fondu národního majetku a MŽP. Ta převádí odborné kompetence v procesu kontroly a posuzování odstraňování starých ekologických zátěží vzniklých před privatizací a hrazených FNM kompletně na MŽP, odbor ekologických škod. Při odstraňování zátěží se bude postupovat podle priorit, které stanovuje MŽP v souladu s ochranou životního prostředí.
* Ozeleňování veřejné správy: na ministerstvu životního prostředí i v jeho resortních organizacích se v běžném úředním provozu používá recyklovaný papír od prosince 2002 a po zhodnocení všech kladů i záporů se úřad rozhodl používat jej i nadále. Ministr životního prostředí zaslal všem svým resortním kolegům, hejtmanům krajů, předsedům obou parlamentních komor i předsedům parlamentních klubů dopis, v němž je informoval o zkušenostech MŽP s používáním recyklovaného papíru a zároveň je také požádal, aby zvážili možnost používat recyklovaný papír na svých úřadech. Recyklovaný papír začal již používat i Senát i řada městských úřadů. MŽP také používá ekologicky šetrné výrobky, na akcích pořádaných MŽP se nepoužívají jednorázové lahve a preferuje se občerstvení z produktů ekologického zemědělství.
* Na základě návrhu MŽP byla zřízena Rada vlády pro trvale udržitelný rozvoj, která připraví strategii České republiky v této oblasti.
* Senát schválil návrh na ratifikaci Aarhuské úmluvy o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech životního prostředí. Pokud ratifikaci schválí i sněmovna, posílí to demokratické právo občanů vyjadřovat se k rozhodování o místě, kde žijí.
* Sněmovnou prošly (kromě jednoho) všechny zákony, které MŽP předložilo. Jednalo se především o novely zákonů, které jsou potřeba v souvislosti se vstupem do EU (například novela zákona o prevenci závažných havárií, novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí atd.) [1].
* Poslanecká sněmovna odmítla návrh, aby MŽP poprvé od roku 1995 přišlo o kompetence a ekologická stanoviska ke svým vlastním návrhům vládních koncepcí a programů si napříště připravovaly jednotlivé resorty samy.
* Zřejmě největším neúspěchem je zamítnutí novely zákona o ochraně přírody (zákon neprošel o jeden hlas). Proti překvapivě hlasovali i někteří poslanci vládní koalice, ačkoli vyhlášení soustavy Natura 2000 je i součástí Programového prohlášení vlády. Sněmovna svým hlasováním výrazně zkomplikovala splnění našich závazků vůči Evropské unii. Navíc paradoxně znemožnila, aby soukromí vlastníci dostávali kompenzace za případné ztráty, které jim způsobí hospodaření v chráněných územích. A v neposlední řadě ohrozila i možnost čerpání ze Strukturálních a Kohezního fondu – zde se totiž musí dokazovat soulad projektu se soustavou Natura 2000, oficiálně vyhlášenou podle zákona.
Poznámky:
[1] Přehled a stav projednávání návrhů předložených MŽP
a) Předložené a schválené návrhy:
* Novela zákona o integrované prevenci - schválena 22. 10. 2002, již vyšla ve Sbírce zákonů.
* Návrh zákona o zoologických zahradách - vrácen Senátem a schválen PS 18. 4. 2003, vyšel ve Sbírce zákonů
* Návrh zákona o Antarktidě - schválen 8. 7. 2003 , vyšel ve Sbírce zákonů
* Návrh novely zákona o chemických látkách – vrácen Senátem a schválen PS 23. 9. 2003, vyšel ve Sbírce zákonů
* Novela zákona o vodách – schválena 24. 10. 2003 a odeslána do Senátu
* Evropská úmluva o krajině – schválena 29. 10. 2003 na 22. Schůzi PS a postoupena Senátu
* Novela zákona o obchodování s ohroženými druhy – schválena 26. 11. 2003 a odeslána do Senátu
* Novela zákona o prevenci závažných havárií – schválena 26. 11. 2003 na a odeslána do Senátu
* Novela zákona o nakládání s geneticky modif. organismy, schválena 26. 11. 2003 a odeslána do Senátu
* Novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí - schválena 12.12.2003 a odeslána do Senátu
* Novela zákona o ovzduší - schválena 12.12.2003 a odeslána do Senátu
* Novela zákona o obalech - schválena 12.12.2003 a odeslána do Senátu
b) Předložené a projednávané návrhy poslaneckou sněmovnou
* Novela zákona o odpadech – prošlo 1. čtením a návrh projednávají výbory
* Úmluva o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech životního prostředí (Aarhuská úmluva) – schválena Senátem a ve sněmovně prošla 1. čtením 16.12.2003
* Protokol ke Smlouvě o Antarktidě – prošel 1. čtením 16.12.2003
* Protokol k Úmluvě o dálkovém znečišťování ovzduší přesahujícím hranice státu – předložena PS, zařazena na 23. schůzi PS
c) Návrhy schválené vládou a předložené Poslanecké sněmovně
* Návrh zákona o podpoře obnovitelných zdrojů energie – 1. čtení proběhne po Novém roce
d) Neschválen byl za celé období pouze jeden návrh zákona:
* Návrh novely zákona o ochraně přírody a krajiny – 3. čtení proběhlo 4. 11. 2003, ke schválení návrhu chyběl jeden hlas
* Významný krok je schválení Plánu odpadového hospodářství vládou. Ministerstvo životního prostředí zde vytyčilo velmi ambiciózní cíle – například zvýšit využívání odpadů s upřednostněním recyklace na 55 % všech vznikajících odpadů do roku 2012 a zvýšit materiálové využití komunálních odpadů na 50% do roku 2010 ve srovnání s rokem 2000, snížit hmotnostní podíl odpadů ukládaných na skládky o 20 % do roku 2010 ve srovnání s rokem 2000 - a vláda tyto cíle vzala za svoje. Nyní se připravují krajské plány odpadového hospodářství, které by měly být s dokumentem přijatým vládou v souladu.
* V dohodě s MPO se podařilo vyjednat takovou podobu zákona o podpoře obnovitelných zdrojů, která by mohla skutečně efektivně stimulovat rozvoj tohoto energetického odvětví. Dá výrobcům elektřiny a tepla jistotu stabilního prostředí, což by mělo vést k vyšším investicím ze soukromých zdrojů v této oblasti. Podpora obnovitelných zdrojů energie přináší technologický rozvoj, zvýšení konkurenceschopnosti, efektivní využití zemědělské půdy, pracovní příležitosti zejména pro regiony ohrožené nezaměstnaností, vyšší soběstačnost obcí a regionů, snížení závislosti na dovozu, zlepšení životního prostředí, ochranu klimatu.
* MŽP připravilo návrh energetické politiky, který doložil, že spotřebu energie lze pokrýt bez bourání vesnic kvůli uhelným dolům i nových jaderných reaktorů a přitom snížit vysoké české emise oxidu uhličitého, který přispívá ke globálním změnám klimatu.
* Mezi priority MŽP patří krajinotvorné programy. Zdravá krajina se totiž dokáže s extremními klimatickými jevy jako jsou sucha či povodně lépe vypořádat. Programy jsou zaměřeny na konkrétní opatření – třeba vysazování remízků, revitalizaci napřímených koryt potoků a podobně. Oba krajinotvorné programy byly v letošním roce ve srovnání s rokem 2002 finančně posíleny. Program revitalizace říčních systémů byl zvýšen z přibližně 404 mil. Kč v roce 2002 na přibližně 576 mil. Kč v roce 2003, Program péče o krajinu pak ze 107 mil. Kč na 209 mil. Kč. Obdobné objemy finančních prostředků jako v roce 2003 lze očekávat u krajinotvorných programů i v roce 2004.
* Ministerstvo životního prostředí vypracovalo po letech sporů teze nové koncepce péče o Národní park Šumava. Respektují mezinárodní standardy a zároveň i místní podmínky. Důležitým partnerem při jejich naplňování budou šumavské obce, které s nimi vyjádřily souhlas. Ministr životního prostředí navíc inicioval vznik speciálního programu Státního fondu životního prostředí zaměřeného právě na obce v národních parcích. Ty by tak mohly například získat dotaci na stavbu čistíren odpadních vod a sběrných dvorů ve výši až 80 % plánovaných investic. Ministrovi se už letos podařilo získat do rozpočtu 5,6 milionu korun na ušlé daně z nemovitostí pro obce ve všech národních parcích. Od Nového roku bude mít šumavský národní park nového ředitele, který je jmenován na základě výběrového řízení. Je jím Alois Pavlíčko.
* Posílení role Ministerstva životního prostředí při odstraňování starých ekologických zátěží – důsledek nové společné směrnice Fondu národního majetku a MŽP. Ta převádí odborné kompetence v procesu kontroly a posuzování odstraňování starých ekologických zátěží vzniklých před privatizací a hrazených FNM kompletně na MŽP, odbor ekologických škod. Při odstraňování zátěží se bude postupovat podle priorit, které stanovuje MŽP v souladu s ochranou životního prostředí.
* Ozeleňování veřejné správy: na ministerstvu životního prostředí i v jeho resortních organizacích se v běžném úředním provozu používá recyklovaný papír od prosince 2002 a po zhodnocení všech kladů i záporů se úřad rozhodl používat jej i nadále. Ministr životního prostředí zaslal všem svým resortním kolegům, hejtmanům krajů, předsedům obou parlamentních komor i předsedům parlamentních klubů dopis, v němž je informoval o zkušenostech MŽP s používáním recyklovaného papíru a zároveň je také požádal, aby zvážili možnost používat recyklovaný papír na svých úřadech. Recyklovaný papír začal již používat i Senát i řada městských úřadů. MŽP také používá ekologicky šetrné výrobky, na akcích pořádaných MŽP se nepoužívají jednorázové lahve a preferuje se občerstvení z produktů ekologického zemědělství.
* Na základě návrhu MŽP byla zřízena Rada vlády pro trvale udržitelný rozvoj, která připraví strategii České republiky v této oblasti.
* Senát schválil návrh na ratifikaci Aarhuské úmluvy o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech životního prostředí. Pokud ratifikaci schválí i sněmovna, posílí to demokratické právo občanů vyjadřovat se k rozhodování o místě, kde žijí.
* Sněmovnou prošly (kromě jednoho) všechny zákony, které MŽP předložilo. Jednalo se především o novely zákonů, které jsou potřeba v souvislosti se vstupem do EU (například novela zákona o prevenci závažných havárií, novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí atd.) [1].
* Poslanecká sněmovna odmítla návrh, aby MŽP poprvé od roku 1995 přišlo o kompetence a ekologická stanoviska ke svým vlastním návrhům vládních koncepcí a programů si napříště připravovaly jednotlivé resorty samy.
* Zřejmě největším neúspěchem je zamítnutí novely zákona o ochraně přírody (zákon neprošel o jeden hlas). Proti překvapivě hlasovali i někteří poslanci vládní koalice, ačkoli vyhlášení soustavy Natura 2000 je i součástí Programového prohlášení vlády. Sněmovna svým hlasováním výrazně zkomplikovala splnění našich závazků vůči Evropské unii. Navíc paradoxně znemožnila, aby soukromí vlastníci dostávali kompenzace za případné ztráty, které jim způsobí hospodaření v chráněných územích. A v neposlední řadě ohrozila i možnost čerpání ze Strukturálních a Kohezního fondu – zde se totiž musí dokazovat soulad projektu se soustavou Natura 2000, oficiálně vyhlášenou podle zákona.
Poznámky:
[1] Přehled a stav projednávání návrhů předložených MŽP
a) Předložené a schválené návrhy:
* Novela zákona o integrované prevenci - schválena 22. 10. 2002, již vyšla ve Sbírce zákonů.
* Návrh zákona o zoologických zahradách - vrácen Senátem a schválen PS 18. 4. 2003, vyšel ve Sbírce zákonů
* Návrh zákona o Antarktidě - schválen 8. 7. 2003 , vyšel ve Sbírce zákonů
* Návrh novely zákona o chemických látkách – vrácen Senátem a schválen PS 23. 9. 2003, vyšel ve Sbírce zákonů
* Novela zákona o vodách – schválena 24. 10. 2003 a odeslána do Senátu
* Evropská úmluva o krajině – schválena 29. 10. 2003 na 22. Schůzi PS a postoupena Senátu
* Novela zákona o obchodování s ohroženými druhy – schválena 26. 11. 2003 a odeslána do Senátu
* Novela zákona o prevenci závažných havárií – schválena 26. 11. 2003 na a odeslána do Senátu
* Novela zákona o nakládání s geneticky modif. organismy, schválena 26. 11. 2003 a odeslána do Senátu
* Novela zákona o posuzování vlivů na životní prostředí - schválena 12.12.2003 a odeslána do Senátu
* Novela zákona o ovzduší - schválena 12.12.2003 a odeslána do Senátu
* Novela zákona o obalech - schválena 12.12.2003 a odeslána do Senátu
b) Předložené a projednávané návrhy poslaneckou sněmovnou
* Novela zákona o odpadech – prošlo 1. čtením a návrh projednávají výbory
* Úmluva o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech životního prostředí (Aarhuská úmluva) – schválena Senátem a ve sněmovně prošla 1. čtením 16.12.2003
* Protokol ke Smlouvě o Antarktidě – prošel 1. čtením 16.12.2003
* Protokol k Úmluvě o dálkovém znečišťování ovzduší přesahujícím hranice státu – předložena PS, zařazena na 23. schůzi PS
c) Návrhy schválené vládou a předložené Poslanecké sněmovně
* Návrh zákona o podpoře obnovitelných zdrojů energie – 1. čtení proběhne po Novém roce
d) Neschválen byl za celé období pouze jeden návrh zákona:
* Návrh novely zákona o ochraně přírody a krajiny – 3. čtení proběhlo 4. 11. 2003, ke schválení návrhu chyběl jeden hlas
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk