Miroslav Patrik "> Schvalování územního plánu Pardubického kraje finišuje - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/schvalovani-uzemniho-planu-pardubickeho-kraje-finisuje
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Děti Země: Schvalování územního plánu Pardubického kraje finišuje

28. prosince 2005 | Děti Země
Autor: Miroslav Patrik, tel: 603 574 289
Krajský úřad před pěti dny zveřejnil návrh plánu kraje

Téměř čtyřletý proces diskusí nad novým územním plánem Pardubického kraje se chýlí ke konci. V roce 2002 bylo schváleno zadání, letos koncept a nyní začíná poslední fáze, tj. schvalování návrhu. Jeho podoba je od 23. prosince do 23. ledna zveřejněna na krajském úřadě, na Městském úřadě v České Třebové a na internetových stránkách www.pardubickykraj.cz.

Během února mohou pak obce, města, vlastníci nemovitostí a občané poslat své námitky, nesouhlasy či připomínky. Děti Země očekávají nejvíce nesouhlasů proti severní variantě rychlostní silnice R35.

„Doufáme, že Ministerstvo dopravy zašle stanovisko, v němž bude nadále podporovat jižní variantu R35, stejně jako my a další místní sdružení a obce v trase její severní varianty,“ prohlásil Miroslav Patrik z Dětí Země.

Pokud by dotčené orgány státní správy prosazovaly ve svých stanoviscích různé varianty R35, pak by o ní podle § 136 stavebního zákona nakonec rozhodovalo Ministerstvo pro místní rozvoj. Přitom ministr Radko Martínek se již veřejně přiklonil k jižní variantě R35.

Česká vláda dokonce 14. prosince 2005 schválila se vznikem „Řídícího a koordinačního výboru pro výstavbu rychlostní silnice R35“, který bude řešit její trasování v Pardubickém kraji.

Severní varianta R35 od Zámrsku přes Českou Třebovou až do Mohelnice je nevhodná z ekologických důvodů (vliv na krajinný ráz, vyšší emise a hluk v obcích, negativní dopady inverzní v České Třebové atd.), z finančního hlediska (vysoká členitost terénu zvýší cenu stavby), urbanistického i dopravního.

Podstatným rizikem je také její doba přípravy, neboť lze očekávat značný odpor více než desítky obcí v její severní trase a mnoha místních sdružení. Navíc postavené úseky nelze jako u jižní varianty průběžně využívat, muselo by se čekat až na její úplnou dostavbu.

---
Přehled hlavních termínů k návrhu územního plánu VÚC Pardubického kraje:
- 23. 12. 2005 až 23. 1. 2006 = zveřejnění návrhu
- 7. 2. 2006 = termín pro podání připomínek k návrhu pro veřejnost
- 7. 2. 2006 = termín pro podání námitek k návrhu či nesouhlasu s vyřízením námitek vůči konceptu plánu pro vlastníky nemovitostí, jejichž práva jsou dotčena výstavbou veřejně prospěšných staveb (např. R35)
- 22. 2. 2006 = termín pro podání námitek k návrhu či nesouhlasu s vyřízením námitek vůči konceptu plánu pro obce a města, jejichž práva jsou dotčena výstavbou veřejně prospěšných staveb (např. R35)


*****
Příloha k tiskové zprávě ze dne 21. prosince 2005:

Porovnání severní a jižní varianty R35 v úseku Zámrsk u Vysokého Mýta - východní hranice Pardubického kraje

R35 - SEVERNÍ VARIANTA

Slabé stránky:
- Varianta není v souladu s hodnocením dle „Posouzení vlivů ÚP VÚC Pk na životní prostředí – SEA“ (SURPMO, EMPLA - červen 2003) a se souhlasným stanoviskem MŽP (6. 8. 2003).
- Převládají negativa pro navazující povolení stavby: a) projednání budoucí EIA, když není v souladu se SEA, b) výrazný odpor trasou dotčených obcí, ekologických iniciativ a místních občanských sdružení, c) nepříznivé podmínky pro výstavbu - dlouhé úseky v dopravně nepřístupné krajině.
- Členitý terén - na trase je cca o 50 mostních konstrukcí více než na jižní (DHV Praha, listopad 2003).
- Téměř neexistující možnost etapizace výstavby.
- Výrazně vzdálenější horizont dokončení stavby a její plné využitelnost – variantu kritizuje MD a MMR.
- Je plně smysluplná pouze v kompletní dokončené trase.
- Má náročnější klimatické a terénní podmínky.

Silné stránky:
- Lepší dopravní napojení severovýchodní části Pardubického kraje.
- Posílení rozvojového potenciálu v území bývalého okresu Ústí nad Orlicí.
- Varianta byla Zastupitelstvem Pk schválena v konceptu ÚP VÚC Pk (červen 2005).
- Není vedena geologicky složitým územím Mladějovského vrchu.

R35 - JIŽNÍ VARIANTA

Slabé stránky:
- Varianta nebyla schválena Zastupitelstvem Pk v konceptu ÚP VÚC Pk (červen 2005).
- Obsahuje dlouhý a investičně nákladný tunel pod Mladějovským vrchem (řešení je ale šetrné ke krajině).

Silné stránky:
- Je vyhodnocena jako nejlepší dle „Posouzení vlivů ÚP VÚC Pk na životní prostředí – SEA“ (SURPMO, EMPLA - červen 2003) a dle souhlasného stanovisko MŽP (6. 8. 2003).
- Je vyhodnocena jako nejlepší v odborném posudku ČVUT Fakulta dopravní (duben 2004) a ČVUT Fakulta architektury (červen 2003).
- Je podporována a požadována z MŽP ČR.
- Od konce roku 2004 je podporována a požadována MD ČR, od podzimu 2005 i MMR.
- Předpokládají se příznivé podmínky pro budoucí povolování stavby: a) budoucí EIA naváže na souhlasné stanovisko SEA, b) části trasy již procesem EIA prošly - obchvat Vysokého Mýta pro nižší kategorii, c) dosud velmi malý odpor trasou dotčených obcí, d) zatím žádný deklarovaný odpor občanských sdružení a ekologických iniciativ.
- Velmi příznivé podmínky pro výstavbu - etapizace trasy (i velmi krátké úseky lze dopravně využít).
- Lze „ihned“ stavět dílčí úseky, obchvaty Vysokého Mýta a Litomyšle.
- Lze plně využít i v roce 2004 nově provedené úpravy na silnici č. I/35 v úseku Janov - Gaier.
- S ohledem na rovinatý a méně zalesněný terén bude snadnější dostavba navazujících objektů.
- Má výhodnější klimatické a terénní podmínky.
- Existují písemné garance nadstandardního přístupu státu při realizaci opatření na související silniční síti.
- Je odborně důvodný předpoklad výrazně dřívějšího (reálného) dokončení celé trasy.
Miroslav Patrik, tel: 603 574 289
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist