Miroslav Patrik "> Severní koridor R35 je z hlediska kvality ovzduší nepříznivý - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/severni-koridor-r35-je-z-hlediska-kvality-ovzdusi-nepriznivy
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu: Severní koridor R35 je z hlediska kvality ovzduší nepříznivý

10. prosince 2003 | Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu
Autor: Miroslav Patrik, tel: 545 210 393
Z vyjádření referátu životního prostředí bývalého Okresního úřadu v Ústí nad Orlicí ze srpna roku 2000 ke konceptu územního plánu okresu, které získaly Děti Země, vyplývá, že umístění rychlostní silnice R35 v severní variantě do těžiště souměstí Ústí nad Orlicí – Česká Třebová spolu s realizací dalších ekonomických aktivit v tomto prostoru bude znamenat vyšší zatížení této lokality se všemi zdravotními důsledky na obyvatele těchto měst. Z tohoto důvodu okresní úřad severní koridor silnice R35 jako dalšího významného zdroje emisí považoval za nepřijatelný a požadoval najít jiný.

„Severní vedení silnice R35 před třemi lety také kritizovalo Ministerstvo životního prostředí, které proto doporučilo využít koridor kolem stávající silnice č. I/35,“ doplňuje Miroslav Patrik z Dětí Země. Zároveň připomíná, že příští čtvrtek má zastupitelstvo kraje schvalovat koncept územního plánu a zároveň o koridoru R35 rozhodnout.

Spolu s okresním úřadem a s MŽP se k jinému koridoru tehdy také přiklonili i autoři posouzení vlivů konceptu územního plánu okresu na životní prostředí, kteří zdůraznili nutnost zbourat několik domů ve Lhotce a v Rybníku a výstavbu protihlukových stěn v Řetové.

Bývalý okresní úřad v Ústí nad Orlicí ve svém odmítavém vyjádření vycházel z odborné studie Dr. Evžena Quitta, CSc. z Brna pod názvem „Topoklimatické mapování pro potřeby ochrany ovzduší“. Z ní totiž vyplývá, že údolí Třebovky mezi Ústím nad Orlicí a Českou Třebovou je územím s vysokou četností inverzí a se sníženým rozptylem znečišťujících látek. Umístění dalšího zdroje znečištění ovzduší do tohoto prostoru, jakým by byla silnice R35 s hustým automobilovým provozem, by tak mohlo mít negativní zdravotní důsledky na obyvatele v obou městech a v blízkém okolí.

„Ani se nedivím, že okresní úřad v souladu s principem předběžné opatrnosti požadoval najít jiný koridor, což se při projednávání konceptu kraje nakonec podařilo, neboť je k výstavbě doporučen koridor jižní a ne severní,“ komentuje celou situaci Patrik.

Přestože se projednávání konceptu územního plánu okresu Ústí nad Orlicí se vznikem kraje nedokončilo, stanovisko MŽP ze srpna letošního roku zůstalo u trasování silnice R35 při řešení konceptu územního plánu celého kraje nezměněné. Na základě výsledků posouzení vlivů na životní prostředí podle zákona totiž opět podporuje jižní koridor podél stávající silnice č. I/35.

Navíc MŽP ve svém stanovisku upozorňuje, že „v případě, že by doporučená varianta silnice R35 v jižním koridoru nemohla být přijata v důsledku vyšších zájmů v území, je potřeba předložit odůvodnění těchto vyšších zájmů, které vedly k nepřijetí této varianty“.

Konečné rozhodnutí o koridoru silnice R35 v Pardubickém kraji lze očekávat již ve čtvrtek 18. prosince po 14 hodině, pokud samozřejmě zastupitelé vše časově zvládnou, na programu je ještě schválení rozpočtu na rok 2004, a pokud se shodnou na způsobu hlasování o konceptu.

Podrobné informace o rychlostní silnici R35 jsou na internetové stránce www.ctrebova.cz/doprava.

Příloha k tiskové zprávě Dětí Země ze dne 10. 12. 2003:


1) Výsledky „Odborného posouzení Konceptu ÚP VÚC Pardubického kraje, zaměřené na výběr koridoru pro rychlostní komunikaci R35“ - Fakulta dopravní ČVUT Praha, duben 2003

Jižní varianta je nejkratší, nejpřímější, obslouží nejvíce sídel a hlukem zasáhne nejmenší počet lidí a obcí. Její výhodou je také to, že v prostoru mezi Litomyšlí a Svitavami se dostává do souběhu se stávající trasou silnice I/35, což umožní její etapovou výstavbu. Na druhou stranu z ekologického hlediska ale v úseku Vysoké Mýto – východní hranice kraje třikrát prochází nadregionálními biokoridory. Tyto střety jsou však řešeny vedením trasy v tunelu. Negativní stránkou je její oddálení od České Třebové a od Ústí nad Orlicí, takže na silnici I/14 bude nutné postavit obchvaty obou měst.


2) Výtah z „Posouzení vlivů rozvojové koncepce ÚP VÚC Pardubického kraje na životní prostředí – koncept řešení“ – SURPMO, a. s., Ateliér Hradec Králové (Ing. arch. Alena Koutová), červen 2003

Závěry hodnocení: „Z porovnání s nulovou variantou vychází realizace rychlostní silnice R35 v jakékoliv variantě výrazně pozitivně s ohledem na celkové vlivy na životní prostředí. Při vzájemném porovnání navržených variant pak má optimální trasa následující průběh: v úseku Zámrsk – Petrušov v koridoru varianty C vedené v trase podvariant C-alt. a C-alt./1 a v úseku Petrušov – hranice kraje pak v koridoru podvarianty C/1. Méně vhodné z hlediska vlivů na životní prostředí je využití koridoru trasy B vedené v úseku Zámrsk – Třebovice trasami podvariant B-alt. a B/1. Třetí v pořadí je pak využití koridoru varianty A v úseku Zámrsk – Třebovice vedené trasami podvariant A/1 a A/2.“

Stanovisko Ing. arch. Jana Mužíka z FA ČVUT Praha: „Varianta „C“ nejvíce zlepšuje vztah (spádovost) měst nacházejících se již v povodí řeky Moravy, Svitav a Moravské Třebové a dále pak Litomyšl a Vysokého Mýta k centru kraje. Tato města, na rozdíl od České Třebové, Ústí nad Orlicí a Chocně nemají tak snadné a rychlé železniční spojení s hlavním městem kraje a státu. Varianta „C“ nahrazuje nezbytné obchvaty I/35 Vysokého Mýta a Litomyšle. Napojení České Třebové a Ústí nad Orlicí na R35 je nejvýhodnější po upravené silnici č. 358 s propojením na č. 360 ve variantě 1. Silnice č. 360 Ústí nad Orlicí – Litomyšle není v okolí Andrlova Chlumu přijatelnou trasou přivaděče na R35. Doporučuji hledat propojení silnic č. 360 a č. 315 severně od Sloupnice do prostoru Hrádek.“


3) Výtah ze „Souhlasného stanoviska o hodnocení vlivů Konceptu ÚP VÚC Pardubického kraje“ – Ministerstvo životního prostředí, 1. 8. 2003

„Do návrhu ÚP VÚC Pardubického kraje doporučujeme zapracovat nejvhodnější variantu silnice R35 a R43 z hlediska vlivů na životní prostředí, tzn. variantu, která byla doporučena v Posouzení vlivů rozvojové koncepce ÚP VÚC Pardubického kraje (v etapě jeho konceptu) na životní prostředí, červen 2003. V případě, že by doporučená varianta nemohla být přijata v důsledku vyšších zájmů v území, je potřeba předložit odůvodnění těchto vyšších zájmů, které vedly k nepřijetí doporučené varianty.“
Miroslav Patrik, tel: 545 210 393
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist