Tiskové zprávy
Sdružení obrany spotřebitelů ČR: SOS eliminuje nelegální obchodní podmínky internetových obchodů
Sdružení obrany spotřebitelů ČR reflektuje na poptávku ze strany podnikatelské veřejnosti a vytváří projekt spotřebitelského auditu obchodních podmínek podnikatelů. SOS zároveň reaguje na často se vyskytující nepravdivá a zavádějící tvrzení některých podnikatelských subjektů, kteří vydávají své obchodní podmínky za schválené či konzultované naším sdružením.
SOS se začalo v rámci projektu NROS financovaného Evropskou komisí v průběhu roku 2006 obracet na podnikatelskou veřejnost kromě dosavadních nabídek odborných seminářů i s nabídkou možnosti komplexní konzultace obchodních podmínek. Cílem je upozornit na nejčastější nedostatky z pohledu garance práv spotřebitelů - program nese název "SOS - Spotřebitelský audit obchodních podmínek".
SOS – Spotřebitelský audit obchodních podmínek (SAOP) vznikl za účelem zvýšení obecného povědomí o spotřebitelských právech mezi podnikateli a rovněž širší spotřebitelské veřejnosti. Mgr. Martin Reisinger, právník SOS, k tomu uvádí: „Právě proto, že podnikatelé jsou těmi, kteří spotřebitelská práva uvádějí v život prostřednictvím svých obchodních podmínek, je nutné, aby tyto obchodní podmínky byly v souladu s příslušnými právními předpisy.“
SAOP reaguje především na obecnou praxi provozovatelů internetových obchodů, kteří často navzájem kopírují obchodní podmínky bez přihlédnutí k jejich obsahu a předmětu své vlastní podnikatelské činnosti a díky tomu dochází k lavinovému efektu šíření nelegálních ustanovení těchto obchodních podmínek. V důsledku toho vznikají určité zvyklosti, které se dostanou do povědomí veřejnosti, ačkoli nemají oporu v právních předpisech. Časté problémy při reklamaci zboží – jako např. požadavek vrácení zboží v originálním obalu, poplatky za tzv. neoprávněné reklamace či jiné protiprávní podmínky by s přispěním programu SAOP mohly být postupně odstraňovány. „Sázíme i na pozitivní přístup podnikatelů, kteří budou v souvislosti se zvýšenou pozorností věnovanou obchodním podmínkám sami přistupovat k úpravám svých obchodních podmínek a půjdou tak ostatním obchodníkům příkladem v přístupu k zákazníkům“, říká Mgr. Klára Přikrylová z SOS.
Zájemci o SAOP se mohou obrátit na níže uvedený kontakt nebo navštívit: www.spotrebitele.info/audit.
Program SAOP je v rámci projektu Posílení ochrany práv spotřebitelů vytvořením právních kapacit spotřebitelských organizací spolufinancován z programu Evropské unie Transition Facility spravovaném Nadací rozvoje občanské společnosti.
Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.cz
sos@spotrebitele.cz
Mgr. Klára Přikrylová, prikrylova@spotrebitele.info
Mgr. Martin Reisinger, reisinger@spotrebitele.info
Petra Vaňková, public relations
vankova@spotrebitele.info
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra ve dvanácti krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.cz) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.
SOS se začalo v rámci projektu NROS financovaného Evropskou komisí v průběhu roku 2006 obracet na podnikatelskou veřejnost kromě dosavadních nabídek odborných seminářů i s nabídkou možnosti komplexní konzultace obchodních podmínek. Cílem je upozornit na nejčastější nedostatky z pohledu garance práv spotřebitelů - program nese název "SOS - Spotřebitelský audit obchodních podmínek".
SOS – Spotřebitelský audit obchodních podmínek (SAOP) vznikl za účelem zvýšení obecného povědomí o spotřebitelských právech mezi podnikateli a rovněž širší spotřebitelské veřejnosti. Mgr. Martin Reisinger, právník SOS, k tomu uvádí: „Právě proto, že podnikatelé jsou těmi, kteří spotřebitelská práva uvádějí v život prostřednictvím svých obchodních podmínek, je nutné, aby tyto obchodní podmínky byly v souladu s příslušnými právními předpisy.“
SAOP reaguje především na obecnou praxi provozovatelů internetových obchodů, kteří často navzájem kopírují obchodní podmínky bez přihlédnutí k jejich obsahu a předmětu své vlastní podnikatelské činnosti a díky tomu dochází k lavinovému efektu šíření nelegálních ustanovení těchto obchodních podmínek. V důsledku toho vznikají určité zvyklosti, které se dostanou do povědomí veřejnosti, ačkoli nemají oporu v právních předpisech. Časté problémy při reklamaci zboží – jako např. požadavek vrácení zboží v originálním obalu, poplatky za tzv. neoprávněné reklamace či jiné protiprávní podmínky by s přispěním programu SAOP mohly být postupně odstraňovány. „Sázíme i na pozitivní přístup podnikatelů, kteří budou v souvislosti se zvýšenou pozorností věnovanou obchodním podmínkám sami přistupovat k úpravám svých obchodních podmínek a půjdou tak ostatním obchodníkům příkladem v přístupu k zákazníkům“, říká Mgr. Klára Přikrylová z SOS.
Zájemci o SAOP se mohou obrátit na níže uvedený kontakt nebo navštívit: www.spotrebitele.info/audit.
Program SAOP je v rámci projektu Posílení ochrany práv spotřebitelů vytvořením právních kapacit spotřebitelských organizací spolufinancován z programu Evropské unie Transition Facility spravovaném Nadací rozvoje občanské společnosti.
Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.cz
sos@spotrebitele.cz
Mgr. Klára Přikrylová, prikrylova@spotrebitele.info
Mgr. Martin Reisinger, reisinger@spotrebitele.info
Petra Vaňková, public relations
vankova@spotrebitele.info
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra ve dvanácti krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.cz) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




