Tiskové zprávy
Sdružení obrany spotřebitelů ČR: SOS radí: Nakupujme s otevřenýma očima
Vyhláška Ministerstva zemědělství, která nabyla účinnosti od letošního září, uložila výrobcům špekáčků povinnost uvádět toto zboží na trh pouze ve stanovené kvalitě. Vynalézavost výrobců a distributorů však znovu slaví úspěch. Spotřebitelé si dál odnášejí z obchodů uzeniny, které s masem nemají mnohdy nic společného.
Výrobci špekáčků mají od září 2003 na základě nové vyhlášky č. 264/2003 Sb. povinnost vyrábět a nabízet pod tímto názvem zboží pouze v určité kvalitě (tj. z masa).
Aby se mohly i nadále vyrábět a v supermarketech či jinde prodávat tyto oblíbené uzeniny za nízké ceny a v nízké kvalitě, obchází výrobci a prodávající uvedený předpis tím, že spotřebitele vábí na stejně vypadající výrobky, avšak pod novými názvy, a hlavně s nesrovnatelnou kvalitou.
„Zaznamenali jsme případ spotřebitelky, která si až po výslovném upozornění všimla, že v supermarketu v Praze prodávají jakoby špekáčky pod jménem Opékáčky, ve kterých je drůbeží separát. Jiní výrobci – vyrábějí Buřty, Buřtíky aj., a protože výrobci od sebe navzájem opisují své nápady, jak úspěšně manipulovat se spotřebitelem, budou pulty obchodů brzy zaplavené množstvím různých jakoby a pseudouzenin v mezích zákona,“ konstatoval František Lobovský, předseda Republikového výboru Sdružení obrany spotřebitelů České republiky.
Lidé si dosud jasně neuvědomují, že podle vyhlášky č. 264/2003 Sb. musí být Špekáček skutečně z masa (tj. min. 40 %, max. obsah tuku 45 %) a nesmí obsahovat žádný drůbeží separát – tedy strojně oddělené maso drůbeže.
Různé Buřty, Buřtíky a Opékáčky nedávají spotřebitelům záruku vysoké kvality, i když jsou samozřejmě zdravotně nezávadné. Jsou to výrobky nižší jakosti za nižší cenu. Přesto při svých nákupech spotřebitelé ke své škodě mezi tímto kvalitativně různým zbožím dosud (z neznalosti) nerozlišují.
„Sdružení obrany spotřebitelů České republiky sice připravilo a šíří prostřednictvím svých poraden a dalšími dostupnými formami distribuce své vlastní informační letáky, avšak tato forma osvěty zdaleka nedostačuje. Jsme přesvědčeni, že zásadní obrat v informovanosti široké spotřebitelské veřejnosti by mohl nastat pouze v případě, pokud seriozní výrobci a obchodníci, kteří dbají o své dobré jméno, využijí kvalitu výrobků, kterou nabízejí, a představí ji na trhu jako svou konkurenční výhodu,“ konstatoval František Lobovský.
Zdaleka totiž nejde jen o špekáčky. Na trhu jsou další zhruba dvě desítky výrobků, které vyhláška rovněž chrání před nadměrným zlevňováním na úkor kvality. Jde o uzeniny prodávané pod názvem: šunka, kabanos, poličan, herkules, paprikáš, vysočina, o klobásy ostravskou a dunajskou, párky vídeňské, debrecínské či jemné, a salámy: šunkový, lahůdkový, spišský, gothajský, junior, český, turistický trvanlivý nebo lovecký.
Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info
sos@spotrebitele.info
František Lobovský,
předseda Republikového výboru
lobovsky@spotrebitele.info,
603 248 266
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v osmi krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.info) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International.
Výrobci špekáčků mají od září 2003 na základě nové vyhlášky č. 264/2003 Sb. povinnost vyrábět a nabízet pod tímto názvem zboží pouze v určité kvalitě (tj. z masa).
Aby se mohly i nadále vyrábět a v supermarketech či jinde prodávat tyto oblíbené uzeniny za nízké ceny a v nízké kvalitě, obchází výrobci a prodávající uvedený předpis tím, že spotřebitele vábí na stejně vypadající výrobky, avšak pod novými názvy, a hlavně s nesrovnatelnou kvalitou.
„Zaznamenali jsme případ spotřebitelky, která si až po výslovném upozornění všimla, že v supermarketu v Praze prodávají jakoby špekáčky pod jménem Opékáčky, ve kterých je drůbeží separát. Jiní výrobci – vyrábějí Buřty, Buřtíky aj., a protože výrobci od sebe navzájem opisují své nápady, jak úspěšně manipulovat se spotřebitelem, budou pulty obchodů brzy zaplavené množstvím různých jakoby a pseudouzenin v mezích zákona,“ konstatoval František Lobovský, předseda Republikového výboru Sdružení obrany spotřebitelů České republiky.
Lidé si dosud jasně neuvědomují, že podle vyhlášky č. 264/2003 Sb. musí být Špekáček skutečně z masa (tj. min. 40 %, max. obsah tuku 45 %) a nesmí obsahovat žádný drůbeží separát – tedy strojně oddělené maso drůbeže.
Různé Buřty, Buřtíky a Opékáčky nedávají spotřebitelům záruku vysoké kvality, i když jsou samozřejmě zdravotně nezávadné. Jsou to výrobky nižší jakosti za nižší cenu. Přesto při svých nákupech spotřebitelé ke své škodě mezi tímto kvalitativně různým zbožím dosud (z neznalosti) nerozlišují.
„Sdružení obrany spotřebitelů České republiky sice připravilo a šíří prostřednictvím svých poraden a dalšími dostupnými formami distribuce své vlastní informační letáky, avšak tato forma osvěty zdaleka nedostačuje. Jsme přesvědčeni, že zásadní obrat v informovanosti široké spotřebitelské veřejnosti by mohl nastat pouze v případě, pokud seriozní výrobci a obchodníci, kteří dbají o své dobré jméno, využijí kvalitu výrobků, kterou nabízejí, a představí ji na trhu jako svou konkurenční výhodu,“ konstatoval František Lobovský.
Zdaleka totiž nejde jen o špekáčky. Na trhu jsou další zhruba dvě desítky výrobků, které vyhláška rovněž chrání před nadměrným zlevňováním na úkor kvality. Jde o uzeniny prodávané pod názvem: šunka, kabanos, poličan, herkules, paprikáš, vysočina, o klobásy ostravskou a dunajskou, párky vídeňské, debrecínské či jemné, a salámy: šunkový, lahůdkový, spišský, gothajský, junior, český, turistický trvanlivý nebo lovecký.
Kontakt:
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.info
sos@spotrebitele.info
František Lobovský,
předseda Republikového výboru
lobovsky@spotrebitele.info,
603 248 266
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v osmi krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.info) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk