Ivana Picková "> SOS reaguje na vyjádření bank - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/sos-reaguje-na-vyjadreni-bank
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Sdružení obrany spotřebitelů ČR: SOS reaguje na vyjádření bank

1. září 2005 | Sdružení obrany spotřebitelů ČR
Autor: Ivana Picková, tel: 604 956 114
Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS) sleduje pozorně reakci bankovních domů působících v České republice na snahu Ministerstva financí ČR dosáhnout od nich určitých ústupků a zlepšit jejich přístup ke klientům.

Sdružení obrany spotřebitelů ČR, které dávalo v tomto směru podnět Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (2003 - kvůli poplatku za zrušení účtu), považuje některá opatření, která se MF nyní snaží prosadit, pro spotřebitele za klíčová. SOS se aktivně účastnilo jednání pracovní komise na MF a jedná také s Bankovní asociací především o problematice dalšího vzdělávání spotřebitelů v bankovních službách, nad slovníčkem bankovních pojmů a o otázce etických kodexů.

Především jednotnou terminologii ceníků bankovních operací v různých bankách považuje SOS za jeden z významných kroků, které by měly banky udělat. Současný stav je pro spotřebitele zavádějící, čehož banky využívají ve svůj prospěch. S tím také souvisí uvádění celkové ceny operací, aby si klient například místo celkové ceny za převod peněz do jiné banky nemusel sám v různých částech ceníku najít např. ceny za převod, za použití určitého platebního kanálu, za příplatek prostřednictvím zúčtovacího centra ČNB a ještě za účetní položku. Jde i o odbourání duplicitních plateb, aby klienti platili jen za vedení účtu, a již ne samostatně za další položky, které do něj logicky patří. A ceník by měl automaticky každý klient najít ve smlouvě. Pokud banka v něm provede nějaké změny, měl by spotřebitel mít možnost od banky v určité lhůtě odejít, a to bez jakýchkoli sankcí spočívajících např. v poplatku za zrušení účtu, či okamžitém účtování podle nového sazebníku.

„Nabídka finančních služeb bank pro klienty se musí zpřehlednit a zjednodušit. Jedině pak si budou spotřebitelé schopni sami zodpovědně vybírat pro své potřeby nejvhodnější produkt,“ zdůrazňuje Karel Pavlík z SOS, který se jednání účastní. „Zásadní je i spotřebitelské vzdělávání v oblasti finančních služeb. Pokud však budou banky své nabídky komplikovat např. i používáním různých pojmů, pak se v jejich nabídce klient přes maximální snahu ne vyzná. Je na bankách, aby ukázaly, že svou proklientskou rétoriku myslí vážně,“ zdůraznil Pavlík.

SOS považuje za důležité i rozšíření pravomocí finančního arbitra. Z podnětů spotřebitelů, s nimiž se na SOS obracejí, vyplývá, že mnohdy skutečně – kromě soudu – neexistuje nezávislý subjekt, na který by se mohli se svými problémy s bankami obrátit. Zpoplatňováním reklamací navíc některé banky domáhání se práva spotřebitelům dále komplikují.
SOS věří, české že banky nakonec vyjdou spotřebitelům vstříc a budou se chovat jako je obvyklé ve „starých“ zemích Evropské unie, či dokonce lépe.

Sdružení obrany spotřebitelů České republiky
tel.: 224 239 940, fax: 224 239 941
www.spotrebitele.cz
sos@spotrebitele.cz

Ivana Picková, public relations
pickova@spotrebitele.cz, 604 956 114
Karel Pavlík, pavlik@spotrebitele.info

Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v osmi krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.cz) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.
Ivana Picková, tel: 604 956 114
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist