https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/soud-opet-uznal-ucast-deti-zeme-v-rizeni-o-povoleni-d1106
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Děti Země: Soud opět uznal účast Dětí Země v řízení o povolení D1106

8. září 2025 | Děti Země
Ministr dopravy Kupka je z řízení vyloučil s nepravdivými důvody

Městský soud v Praze rozsudkem ze dne 28. srpna 2025 podruhé zrušil rozhodnutí ministra dopravy Martina Kupky ze dne 11. května 2022, neboť s nezákonnými a s nepravdivými důvody vyloučil Děti Země z odvolací fáze řízení o změně umístění a povolení dvou objektů před jejich dokončením na dálnici D1106 z Hradce Králové do Smiřic.

Městský soud svůj první zrušující rozsudek z 30. dubna 2024 rozšířil o další závažné zjištění. Ministr Kupka by měl o rozkladu Dětí Země z února 2022 proti vydání rozhodnutí o změnách, v němž předložily sedm námitek, konečně rozhodnout, nikoliv jejich účast dále bojkotovat.

„Městský soud usvědčil ministra Martina Kupka, že ve svém rozhodnutí z května 2022 nás z řízení o změně povolení části hlavní trasy dálnice D11 v délce 7,64 km a o rozšíření protihlukové stěny v délce 3,071 km vyloučil s výmyslem, že vedle již existující trasy dálnice a stěny jde o nové objekty, které neprošly hodnocením vlivů na životní prostředí, takže nemůžeme být účastníky řízení,“ uvádí předseda Dětí Země Miroslav Patrik.

V rozsudku městského soudu ze dne 28. srpna 2025, spis. zn. 10 A 64/2022 se mj. uvádí následující: „Tvrzení žalovaného... že Stanovisko EIA „nepočítalo“ se stavbou protihlukových stěn je zjevně nepravdivé, na tomto nepravdivém tvrzení založil žalovaný svou úvahu, že se proto musí v případě povolovaných protihlukových stěn jednat o „novou stavbu“ a z toho důvodu nelze hledět… jako na navazující řízení ve smyslu zákona č. 100/2001 Sb... že rozhodnutí žalovaného o účastenství žalobce je v rozporu s podklady rozhodnutí...“

Ministr Kupka ve svém rozhodnutí zamítl účast Dětí Země ještě s odkazem na vyjádření KÚ v Hradci Králově ze dne 16. července 2021, které sice tvrdí, že změna části hlavní trasy dálnice i rozšíření protihlukové stěny jsou součástí dálnice, ale nové hodnocení vlivů na životní prostředí se přesto dělat nemusí, což bylo ale zavádějící.

Děti Země se v roce 2021 již soudně ubránily vyloučení ze dvou stavebních řízení na dálnici D0805 Lovosice – Řehlovice a v roce 2024 ze stavebního řízení na dálnici D4901 Hulín – Fryšták, takže jde o jejich čtvrtý úspěch.

„Resort dopravy svou honbou za zprovozňováním kilometrů dálnic je asi zoufalý, neboť vylučování spolků z řady řízení se stalo jakousi státní zábavou, která je jednak nezákonná a jednak podporuje další chaotickou přípravu dálnic, jak dokládá i dálnice D49 na Zlínsku, kterou se loni nepodařilo úplně zprovoznit,“ domnívá se Patrik.

Děti Země ve své žalobě z července 2022 namítaly, že i když platnost závazného stanoviska EIA z prosince 2016 skončila po pěti letech, tak důležité je, že dálnice D1106 prošla procesem EIA úspěšně, takže všechna řízení jsou navazující i s účastí spolků. Navíc ani vyjádření KÚ v Hradci Králové netvrdí, že spolky účastníky nejsou.


* * * * * * * * * * * * *


I. Správní řízení o změně umístění a změně povolení 2 objektů před dokončením na dálnici D1106 Hradec Králové – Smiřice (zatím 6/2021 až 5/2022, tj. 11 měsíců)


18.06.2021 = Ředitelství silnic a dálnic zasílá žádost
13.10.2021 = Ministerstvo dopravy oznamuje zahájení řízení o změně územního a stavebního rozhodnutí
07.12.2021 = končí platnost závazného stanoviska EIA ze dne 07.12.2016

04.01.2022 = Ministerstvo dopravy vydává rozhodnutí
03.02.2022 = Děti Země zasílají přihlášku s účastí v řízení a rozklad bez odůvodnění
24.02.2022 = Děti Země zasílají rozklad s odůvodněním
11.05.2022 = ministr dopravy Martin Kupka rozklad odmítá, neboť Děti Země nejsou účastníky řízení


II. Soudní řízení o zákonnosti rozhodnutí ministra dopravy o změně umístění a povolení 2 objektů na dálnici D1106 Hradec Králové – Smiřice (7/2022 až 8/2025, tj. 3 roky a 1 měsíc)


23.07.2022 = Děti Země zasílají žalobu proti vyloučení z odvolací fáze řízení o změně umístění a povolení 2 SO
30.04.2024 = Městský soud v Praze žalobu Dětí Země poprvé uznává (spis. zn. 10 A 64/2022)

13.05.2024 = Ředitelství silnic a dálnic zasílá kasační stížnost (najatý advokát)
14.05.2024 = Ministerstvo dopravy zasílá kasační stížnost (najatý advokát)
30.04.2025 = Nejvyšší správní soud obě kasační stížnosti uznává a řízení vrací soudu (spis. zn. 3 As 103/2025)
28.08.2025 = Městský soud v Praze žalobu Dětí Země podruhé uznává


III. Z rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 28. 8. 2025, č. j. 10 A 64/2022 – 138, který podruhé ruší rozhodnutí Ministerstva dopravy ze dne 11. 5. 2022, podle něhož byl rozklad Dětí Země proti změně umístění a změně povolení SO 101 (hlavní trasa) a SO 261 (PHS) na dálnici D1106 Hradec Králové – Smiřice nepřípustný, neboť nebyly účastníky řízení, jelikož oba objekty jsou novými objekty, takže s dálnicí D1106 nijak nesouvisí


„26. Soud ve věci rozhoduje podruhé poté, co Nejvyšší správní soud rozsudkem ze dne 30. 4. 2025, čj. 3 As 103/2024-45, rozhodnutí městského soudu ze dne 30. 4. 2024, čj. 10 A 64/2022-86... (zrušil)...


30. Soud provedl jako důkaz Stanovisko EIA ze dne 18. 10. 1996 pro záměr „Dálnice D11 v úseku Vlčkovice – Černožice“... bylo podkladem k vydání územního rozhodnutí pro dálnici D1106...

31. Dále soud provedl důkaz Stanoviskem EIA dne 7. 12. 2016... týkající se záměru D11 stavby 1106 Hradec Králové – Smiřice... uvádí, že „Součástí stavby je... také výstavba... protihlukových stěn“...


32. (...) bylo podkladem pro vydání stavebního povolení pro dálnici D1106-1... Podmínka č. 32 požaduje provést měření hluku během provozu a doložit, postavené PHS jako SO 261 jsou skutečně funkční…


35. Soud rovněž přezkoumal obsah stavebního povolení pro dálnici D1106-1... ze dne 22. 6. 2018... uvádí, že „... Předmětem stavebního povolení je SO 261 – Protihluková stěna, který je navržen v souladu se zpracovanou hlukovou studií a byl řádně posouzen orgánem ochrany veřejného zdraví...“ není pravdivé tvrzení osoby zúčastněné na řízení (...), že stavba PHS měla být pouze důsledkem jakéhosi memoranda mezi stavebníkem a majiteli nemovitostí sousedících s tímto úsekem dálnice...


45. Tvrzení žalovaného vyjádřeného v odůvodnění napadeného rozhodnutí, že Stanovisko EIA „nepočítalo“ se stavbou protihlukových stěn je zjevně nepravdivé, na tomto nepravdivém tvrzení založil žalovaný svou úvahu, že se proto musí v případě povolovaných protihlukových stěn jednat o „novou stavbu“ a z toho důvodu nelze hledět na správní řízení... jako na navazující řízení ve smyslu zákona č. 100/2001 Sb. Soudu nezbývá, než konstatovat, že rozhodnutí žalovaného o účastenství žalobce je v rozporu s podklady rozhodnutí, na nichž založil svůj závěr o neexistenci navazujícího řízení.


50. (...) Z textu EIA i z Vyjádření KÚ HK ze dne 16. 7. 2021, vyplývá, že objekty protihlukových stěn představují části funkčního celku dálnice... nelze považovat za „novou stavbu“ s dosavadní nesouvisející.


52. (...) Na str. 5 Stanoviska EIA se výslovně počítá, s tím, že v průběhu předčasného užívání stavby nebo zkušebního provozu stavby za plného provozu dálnice D11 je potřebné v určených úsecích provést měření hluku ze silniční dopravy akreditovanou nebo autorizovanou osobou v chráněném venkovním prostoru staveb...


55. (...) Žalovaný shledal, že pro posouzení žalobcova účastenství je podstatné, že Stanovisko EIA počítalo s realizací staveb jiných, než o které bylo v posuzovaném případě žádáno, tedy neobsahovalo doplnění staveb PHS km 90,800-98,400. Vzhledem k tomu, že se jedná o nové stavební objekty, se kterými stanovisko EIA nepočítalo, nelze na správní řízení, jímž se rozhodovalo o žádosti změny stavby před jejím dokončením, nutně hledět jakožto na navazující řízení ve smyslu zákona č. 100/2001 Sb...


56. Tento názor považuje soud za přezkoumatelný, ale nikoli skutkově podložený, je naopak v rozporu s obsahem Stanoviska EIA. Se stavbou protihlukových stěn Stanovisko výslovně počítalo a pro jejich umístění a velikost požadovalo provést na jednotlivých úsecích měření hluku.


60. Na základě citovaného textu vyplývá, že se je zcela nereálné nahlížet na povolované protihlukové stěny izolovaně a ignorovat skutečnost, že jsou koncipovány jako integrální součást plánované dálnice D11 1106. Opačný přístup by otevřel dveře tzv. salámové metodě, kterou podrobně popsal NSS v rozsudku 1 As 236/2018.


66. Soud shledal, že povolované objekty SO 101 a SO 261 PHS tvoří nedílnou součást záměru úseku dálnice D11 stavby 1106 Hradec Králové – Smiřice, který podléhal posouzení vlivů na životní prostředí podle zákona EIA, a jejich povolení je nezbytné k realizaci i provozování tohoto úseku dálnice… proto je povolovací řízení o nich… navazujícím řízením ve smyslu § 3 písm. g) zákona EIA, jehož účastníkem žalobce měl být.


67. Hlavní trasa dálnice D1106, jejíž nepochybně integrální součástí jsou SO 101 a SO 261 PHS a současně jako její vyvolaná část (zmírňující opatření), prošly v předpokládané podobě procesem EIA. Pokud by tomu tak nebylo, tak by SO 101 a SO 261 nemohly získat územní rozhodnutí a ani stavební povolení...


68. Žalovaný posoudil tuto otázku nesprávně, a proto soud zrušil jeho rozhodnutí dílem pro nezákonnost (...) a dílem pro vady řízení, neboť závěry žalovaného nemají oporu v podkladech, z kterých vycházel nýbrž jsou s nimi v rozporu (...), a věc mu vrátil k dalšímu řízení (...). V tomto řízení bude žalovaný vázán právním názorem vysloveným v tomto rozsudku (...) a jeho úkolem bude žalobci umožnit podat rozklad do rozhodnutí žalovaného ze dne 4.1.2022 a věcně jej projednat.“

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist