Tiskové zprávy
Děti Země: Soud zrušil stavební povolení pro silnici R49 do Fryštáku
18. ledna 2012 | Děti Země
Bývalý ministr dopravy Gustav Slamečka rozhodoval nezákonně.
Na základě správní žaloby Dětí Země – Klubu za udržitelnou dopravu a Unie pro řeku Moravu ze dne 7. června 2010 proti vydání stavebního povolení pro střední část silnice R4901 z Hulína do Fryštáku délky 5,4 km vydal Městský soud v Praze dne 14. prosince 2011 zrušující rozsudek.
V něm jako důvodné uznal čtyři žalobní body z pěti, takže mu nezbylo, než rozhodnutí bývalého ministra dopravy Gustava Slamečky o potvrzení stavebního povolení pro nezákonnost zrušit. Řízení se tak vrací na Ministerstvo dopravy.
„S krátkou délkou i s výsledkem soudního sporu jsme velmi spokojeni, neboť se prokázalo, že nelze vydávat stavební povolení, které bude v rozporu se dvěma podmínkami územního rozhodnutí, bude chybět jedno správní rozhodnutí na ochranu přírody a bude se tolerovat noční nadlimitní hluk z automobilové dopravy v blízké obci Třebětice,“ vypočítává hlavní důvody zrušení stavebního povolení soudem Miroslav Patrik z Dětí Země.
Ten za podstatné považuje názor soudu, že nelze povolovat stavbu, aniž by před tím byla vydána výjimka ke škodlivému zásahu do biotopů zvláště chráněných druhů živočichů a rostlin, což sice krajský úřad ve Zlíně již dne 4. srpna 2011 udělal, ale MŽP ještě zkoumá podaná odvolání. Tento problém se řeší od roku 2008.
Druhým závažným nezákonným postupem ministra Slamečky bylo odmítnutí požadavku obou sdružení a jednoho občana z obce Třebětic přezkoumat na Ministerstvu zdravotnictví závazné stanovisko krajského hygienika, neboť i po vybudování protihlukových stěn by na několika místech v obci byly překračovány noční hlukové limity, takže není splněna jedna podmínka územního rozhodnutí, že limity budou dodrženy.
„Po nástupu ministra Bárty dne 13. července 2010 si pak na ministerstvu asi uvědomili, že nelze další dvě dílčí stavební povolení pro tento úsek R49 vydávat, takže obě řízení byla raději přerušena,“ připomíná dále Patrik.
Na Ministerstvu dopravy tak nyní probíhají tři stavební řízení pro úsek silnice R4901 z Hulína do Fryštáku a lze jen stěží odhadnout, kdy budou dokončena. Navíc v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2012 a na roky 2013-4 nejsou vyčleněny zatím žádné peníze, takže s výstavbou tohoto úseku se zatím nepočítá. Z celkových nákladů 9,3 mld. Kč se v roce 2011 z plánovaných 4 mil. Kč utratilo jen 2,1 mil. Kč.
Ekonomická efektivnost a dopravní význam celého tahu silnice R49 z Hulína až ke státní hranici na Púchov jsou podle Dětí Země nízké, zvláště když má být v roce 2014 dokončena čtyřpruhová silnice z Otrokovic do Zlína-Malenovic, takže Zlínský kraj bude na dálniční síť ČR napojen rychlejším a levnějším způsobem.
„Z koncepčního hlediska silnice R49 zbytečně zničí krajinný ráz a přírodu Přírodního parku Vizovické vrchy, kde se s dlouhými a drahými tunely nepočítá a kde jsou dopravní intenzity velmi nízké,“ shrnuje na závěr Patrik.
Na základě správní žaloby Dětí Země – Klubu za udržitelnou dopravu a Unie pro řeku Moravu ze dne 7. června 2010 proti vydání stavebního povolení pro střední část silnice R4901 z Hulína do Fryštáku délky 5,4 km vydal Městský soud v Praze dne 14. prosince 2011 zrušující rozsudek.
V něm jako důvodné uznal čtyři žalobní body z pěti, takže mu nezbylo, než rozhodnutí bývalého ministra dopravy Gustava Slamečky o potvrzení stavebního povolení pro nezákonnost zrušit. Řízení se tak vrací na Ministerstvo dopravy.
„S krátkou délkou i s výsledkem soudního sporu jsme velmi spokojeni, neboť se prokázalo, že nelze vydávat stavební povolení, které bude v rozporu se dvěma podmínkami územního rozhodnutí, bude chybět jedno správní rozhodnutí na ochranu přírody a bude se tolerovat noční nadlimitní hluk z automobilové dopravy v blízké obci Třebětice,“ vypočítává hlavní důvody zrušení stavebního povolení soudem Miroslav Patrik z Dětí Země.
Ten za podstatné považuje názor soudu, že nelze povolovat stavbu, aniž by před tím byla vydána výjimka ke škodlivému zásahu do biotopů zvláště chráněných druhů živočichů a rostlin, což sice krajský úřad ve Zlíně již dne 4. srpna 2011 udělal, ale MŽP ještě zkoumá podaná odvolání. Tento problém se řeší od roku 2008.
Druhým závažným nezákonným postupem ministra Slamečky bylo odmítnutí požadavku obou sdružení a jednoho občana z obce Třebětic přezkoumat na Ministerstvu zdravotnictví závazné stanovisko krajského hygienika, neboť i po vybudování protihlukových stěn by na několika místech v obci byly překračovány noční hlukové limity, takže není splněna jedna podmínka územního rozhodnutí, že limity budou dodrženy.
„Po nástupu ministra Bárty dne 13. července 2010 si pak na ministerstvu asi uvědomili, že nelze další dvě dílčí stavební povolení pro tento úsek R49 vydávat, takže obě řízení byla raději přerušena,“ připomíná dále Patrik.
Na Ministerstvu dopravy tak nyní probíhají tři stavební řízení pro úsek silnice R4901 z Hulína do Fryštáku a lze jen stěží odhadnout, kdy budou dokončena. Navíc v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury na rok 2012 a na roky 2013-4 nejsou vyčleněny zatím žádné peníze, takže s výstavbou tohoto úseku se zatím nepočítá. Z celkových nákladů 9,3 mld. Kč se v roce 2011 z plánovaných 4 mil. Kč utratilo jen 2,1 mil. Kč.
Ekonomická efektivnost a dopravní význam celého tahu silnice R49 z Hulína až ke státní hranici na Púchov jsou podle Dětí Země nízké, zvláště když má být v roce 2014 dokončena čtyřpruhová silnice z Otrokovic do Zlína-Malenovic, takže Zlínský kraj bude na dálniční síť ČR napojen rychlejším a levnějším způsobem.
„Z koncepčního hlediska silnice R49 zbytečně zničí krajinný ráz a přírodu Přírodního parku Vizovické vrchy, kde se s dlouhými a drahými tunely nepočítá a kde jsou dopravní intenzity velmi nízké,“ shrnuje na závěr Patrik.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk