Tiskové zprávy
Sdružení obrany spotřebitelů ČR: Spoluprací proti narušitelům hospodářské soutěže
Narušení hospodářské soutěže se vždy obrátí proti spotřebitelům, proto představitelé Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) a Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS) podepsali společné memorandum. Na jeho základě se otevírá prostor pro spolupráci zejména ve věci společných konzultací a předávání podnětů od spotřebitelů.
Spotřebitelé si v poradnách Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS) každodenně stěžují na desítky různých problémů. Mnohé z nich se přitom dotýkají i případů, kdy některý subjekt zneužívá svého postavení na trhu. Proto v minulých letech SOS již opakovaně podávalo podněty Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Týkaly se např. stavebních spořitelen, poplatků za zrušení účtu u bank a balíčků Českého Telecomu.
Pro další prohloubení spolupráce podepsali dnes Ing. Martin Pecina, MBA, předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a v zastoupení předsedy SOS Františka Lobovského Ing. David Šmejkal, místopředseda Republikového výboru SOS, společné memorandum o spolupráci. Kromě operativnějšího předávání podnětů, pro které vytváří předpoklady, se otevírá širší prostor i vzájemným konzultacím, které mohou být prospěšné pro obě strany. Dalším příkladem připravované spolupráce je též uspořádání školícího semináře pro poradce SOS o otázkách hospodářské soutěže.
„Společné memorandum velice vítáme jako formální základ pro intenzivnější spolupráci s ÚOHS. V některých případech však je potřebné jít dál, a to až do legislativních úprav. Například se domníváme, že pokud nějaký podnik zneužívá své postavení na úkor spotřebitelů, pak by se neoprávněně získané zisky měly vrátit zpět spotřebitelům,“ uvedl Ing. David Šmejkal, místopředseda Republikového výboru SOS.
Předseda ÚOHS Ing. Martin Pecina, MBA, k tomu dodává: "Právě podepsané memorandum má význam zejména pro zlepšení informovanosti antimonopolního úřadu i vzájemné informovanosti mezi ÚOHS a Sdružením obrany spotřebitelů. To, co si od podpisu memoranda slibujeme nejvíce je, že budeme mít daleko více kvalitnějších informací z odvětví, která nás zajímají z pohledu naší působnosti," konstatoval předseda ÚOHS Martin Pecina.
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v osmi krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.cz) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.
Spotřebitelé si v poradnách Sdružení obrany spotřebitelů České republiky (SOS) každodenně stěžují na desítky různých problémů. Mnohé z nich se přitom dotýkají i případů, kdy některý subjekt zneužívá svého postavení na trhu. Proto v minulých letech SOS již opakovaně podávalo podněty Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže. Týkaly se např. stavebních spořitelen, poplatků za zrušení účtu u bank a balíčků Českého Telecomu.
Pro další prohloubení spolupráce podepsali dnes Ing. Martin Pecina, MBA, předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže a v zastoupení předsedy SOS Františka Lobovského Ing. David Šmejkal, místopředseda Republikového výboru SOS, společné memorandum o spolupráci. Kromě operativnějšího předávání podnětů, pro které vytváří předpoklady, se otevírá širší prostor i vzájemným konzultacím, které mohou být prospěšné pro obě strany. Dalším příkladem připravované spolupráce je též uspořádání školícího semináře pro poradce SOS o otázkách hospodářské soutěže.
„Společné memorandum velice vítáme jako formální základ pro intenzivnější spolupráci s ÚOHS. V některých případech však je potřebné jít dál, a to až do legislativních úprav. Například se domníváme, že pokud nějaký podnik zneužívá své postavení na úkor spotřebitelů, pak by se neoprávněně získané zisky měly vrátit zpět spotřebitelům,“ uvedl Ing. David Šmejkal, místopředseda Republikového výboru SOS.
Předseda ÚOHS Ing. Martin Pecina, MBA, k tomu dodává: "Právě podepsané memorandum má význam zejména pro zlepšení informovanosti antimonopolního úřadu i vzájemné informovanosti mezi ÚOHS a Sdružením obrany spotřebitelů. To, co si od podpisu memoranda slibujeme nejvíce je, že budeme mít daleko více kvalitnějších informací z odvětví, která nás zajímají z pohledu naší působnosti," konstatoval předseda ÚOHS Martin Pecina.
Sdružení obrany spotřebitelů České republiky, založené v roce 1993, je nezávislé a neziskové občanské sdružení hájící zájmy spotřebitelů. Provozuje svá Spotřebitelská informační centra v osmi krajích ČR, vydává elektronický časopis Svět spotřebitelů (www.spotrebitele.cz) i tištěný časopis Štít spotřebitele a realizuje řadu dalších aktivit, zaměřených na zlepšení postavení spotřebitelů. Je členem evropské spotřebitelské organizace BEUC i celosvětové Consumers International. Od roku 2003 je signatářem Etického kodexu občanských spotřebitelských organizací; rejstřík signatářů je přístupný na adrese kodex.spotrebitele.info.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




