Tiskové zprávy
ČeMBA o.s.: Stanovisko ČeMBy k novele zákona Slovenské republiky č. 326/2005 o lesích
ČeMBA tímto reaguje na
novelu zákona Slovenské republiky č. 326/2005 o lesích, kterou 21.6. 2007
schválila Národná rada SR. Pokud prezident Slovenské republiky novelu nevrátí
do parlamentu, jízda na kole po lesních stezkách a pěšinách se na Slovensku
stane přestupkem. Terénní
cyklisté sdružení v ČeMBě tímto chtějí podpořit své slovenské kolegy
a vyjádřit nesouhlas s touto zákonnou úpravou. Postupujeme tak na
žádost slovenských bajkerů, kteří zatím nemají organizaci, jenž by systematicky
hájila jejich zájmy.
ČeMBA tímto reaguje na novelu zákona č. 326/2005, kterou 21/06 schválila Národná rada SR. Novela doplňuje § 31 ods. 1 písm. b) o text „a jazdiť na bicykli alebo na koni mimo lesnej cesty alebo vyznačenej trasy,".
§ 31 Zákaz niektorých činností tedy nyní zní (1) Na lesných pozemkoch je zakázané bod b) zakladať alebo udržiavať otvorené ohne na nich alebo v ich ochrannom pásme mimo vyznačených miest, a jazdiť na bicykli alebo na koni mimo lesnej cesty alebo vyznačenej trasy,Tato změna je odůvodněna
vysvětlením:
Na základe skúseností z aplikačnej praxe v období od nadobudnutia
účinnosti zákona č. 326/2005 Z. z.., ktorý vypustil z § 31 zákaz jazdiť na
bicykli alebo na koni mimo lesnej cesty alebo vyznačenej trasy dochádza
k nežiadúcej expanzii cyklistov a jazdcov priamo do lesných porastov
a k nárastu počtu kolízií pri plnení oprávnených záujmov
a zákonných povinností vlastníkov, správcov a obhospodarovateľov
predovšetkým v ochrane lesa, pri výkone ich práv a právom chránených
záujmov a neúmerne sa zvýšilo nebezpečenstvo ohrozenia života
a zdravia občanov, ktorí sa jazdou na bicykli a koni bez akéhokoľvek
obmedzenia dostávajú do odľahlých častí lesov s vysokou koncentráciou
zdravie a život ohrozujúcich prvkov (extrémne terénne podmienky, veľké
šelmy, absencia poznania traumatologického plánu pre prípad lokalizácie
a pod.).
Terénní cyklisté
sdružení v ČeMBě tímto chtějí podpořit
své slovenské kolegy a vyjádřit nesouhlas s touto zákonnou úpravou. Postupujeme tak na žádost slovenských terénních
cyklistů, kteří zatím nemají organizaci, jenž by systematicky hájila jejich
zájmy.
Vysvětlení, kterým je
změna odůvodněna je podle informací, která má ČeMBA k dispozici, zavádějící.
K rozšíření cyklistiky mimo široké lesní cesty na lesní stezky
a chodníky nedošlo v důsledku změny zákona v roce 1995. Tento
proces je způsoben přirozeným a celosvětovým vyústěním vývoje rekreační cyklistiky
na horském kole.
Ukazuje se, že po celém
světě stále více počty cyklistů pojímají horské kolo jako nástroj, který
umožňuje jízdu po hravých a pestrých cestách, stezkách a pěšinách.
Měřítkem přestávají být najeté kilometry a stává se jím vizuálně
a pohybově pestrá cyklistika po přírodě blízkých užších a vinoucích
se stezkách, které umožňují intenzivní přírodní zážitek.
Vysvětlení se dále
odvolává na to, že cyklisté se po lesních komunikacích nižší kategorie
dostávají až do odlehlých častí lesů. Skutečnost je však taková, že po lesních
stezkách a chodnících se cyklisté pohybují pomaleji než po lesních cestách,
ujedou menší vzdálenosti a v důsledků se naopak do odlehlých částí lesů
dostávají méně často. Strategií podpory rekreační cyklistiky by proto mělo mimo
jiné být udržování lesních stezek a chodníků ve stavu, který umožňuje jejich
rekreační využívání. Současná navrhovaná změna zákona však směřuje přesně proti
tomuto logickému kroku.
Dále se vysvětlení
odvolává na vyšší koncentraci zdraví a život ohrožujících prvků. Návštěvnost
lesů, jíž je rekreační jízda na kole legitimní součástí, je však na Slovensku
tradičně založena na principu obecného užívání lesů na vlastní
nebezpečí. Navrhovaná norma představuje posun od vlastní zodpovědnosti občanů
směrem k restriktivním opatřením státu. Pokud nějaké takové ohrožení existuje,
mělo by rozhodnutí, jak mu čelit, zůstat na zodpovědnosti občanů. Ochrana státu
před zmíněnými nebezpečími by 1) neměla spočívat v restriktivních
opatřeních nýbrž v aktivním managementu návštěvnosti 2) její podmínky by
měli být stejné pro všechny legitimní uživatelské skupiny. Navrhovaná úprava
budí dojem, že cyklisté a jezdci na koni jsou „prvky ohrožujícími zdraví a
život“ ovlivňováni jinak než pěší návštěvníci.
V obecné rovině navrhovaná
změna zákona směřuje proti současnému vývoji lesnictví. Multifunkční lesní
hospodářství, ke kterému na evropské úrovni zavazuje Akční plán EU pro lesnictví
a ke kterému se Slovenská Republika přihlásila v Národním lesnickém programu SR, se musí rovnovážně starat o všechny tři pilíře – ekonomický,
environmentální a sociální. Jako takové by mělo lesnictví a zákonné podmínky
jej vymezující přihlížet k zájmům občanů na sociálním pilíři, mimo jiné na
možnostech pro aktivní rekreaci.
Rekreace realizovaná
jízdou na kole po stezkách a pěšinách je součástí zdravého životního stylu a sociální a kulturní dimenze lesů. Dokáže také generovat masivní přínosy z cestovního ruchu a tím
značně zefektivnit příspěvek lesů k rozvoji vesnické ekonomiky. Využívání
stezek a pěšin k jízdě na kole by proto mělo zůstat legální aktivitou.
Místo restrikcí, by se měla Slovenská republika zastavit o to, aby se
(především v příměstských lesích a intenzívně rekreačně využívaných
oblastech) stala péče o stav stezek a pěšin základní součástí péče o rekreační
část sociálního pilíře funkčně integrovaného lesnického hospodářství.
ČeMBA proto vybízí Národno radu SR, aby přehodnotila svůj krok. Zákon č. 326/2005 Slovenské republiky by měl právo jízdy na kole explicitně formulovat v následujících alternativách:
1) právo cyklistů na užívání lesa bude vymezeno jako právo jízdy po všech
komunikacích lesní dopravní sítě.
2)
právo cyklistů na užívání lesa bude vymezeno jako právo jízdy po
lesních cestách, lesní stezkách a lesních chodnících
3)
právo cyklistů na užívání lesa bude vymezeno jako právo jízdy po
lesních účelových komunikacích. A zároveň jasně stanoveno, že účelovými
komunikacemi jsou všechny části LDS.
ČeMBA zároveň navrhuje
výslovně uznat jízdu na kole lesním porostem za nelegální. Dále vybízíme
k hledání nástrojů jimiž budou náklady na podporu rekreační funkce nad
rámec zákona (tedy nad pouhé umožnění individuálního užívání lesa) hrazeny
nestátním vlastníkům lesa.
za ČeMBu
Tomáš Kvasnička, předseda
ČeMBA (Česká mountainbikové asociace, www.cemba.cz) je občanské sdružení usilující o propagaci a
rozvoj terénní cyklistiky v České republice. ČeMBA hájí zájmy terénních cyklistů, především právo na užívání krajiny.
Snaží se zajistit ochranu proti narůstajícím zákazům jízdy na kole, podporuje
stavbu a údržbu přírodě blízkých stezek a cest, tras a jejich značení a poskytuje
k tomu své know-how.