Tiskové zprávy
Ekologický právní servis: Studie odhalila nejhlučnější místa v Česku
S více než půlročním zpožděním zveřejnilo Ministerstvo zdravotnictví tzv. strategické hlukové mapy, které vyhodnocují nejhlučnější místa v České republice. Hlukové mapy byly zpracovány pro aglomerace Praha, Brno a Ostrava, letiště Ruzyně a nejdůležitější silniční a železniční tahy. Zpracování hlukových map je požadavkem Evropské unie, která se rozhodla proti hluku bojovat.
S více než půlročním zpožděním zveřejnilo Ministerstvo zdravotnictví tzv. strategické hlukové mapy, které vyhodnocují nejhlučnější místa v České republice. Hlukové mapy byly zpracovány pro aglomerace Praha, Brno a Ostrava, letiště Ruzyně a nejdůležitější silniční a železniční tahy. Zpracování hlukových map je požadavkem Evropské unie, která se rozhodla proti hluku bojovat.1)
„Výsledky studie potvrdily již známé předpoklady, sice že silniční doprava je nejvýznamnějším zdrojem hluku. A to nejen doprava městská uvnitř center, ale rovněž doprava tranzitní, především kamionová.“ říká k výsledkům hlukových map právník Michal Bernard z Ekologického právního servisu.
Hlukové mapy jsou přístupné veřejnosti, a to v sídle Ministerstva zdravotnictví, a také na internetu.2) Každý občan tak může snadnozjistit, zda je vystaven nadlimitnímu hluku, který poškozuje jeho zdraví.3)
Nejhorší situace je v Praze, kde je nadlimitnímu hluku vystaveno přes 100 tisíc obyvatel. V Brně je to pak 32 tisíce obyvatel. Výsledky z Ostravy dosud známy nejsou. Přepočteno na počet obyvatel je situace velmi závažná v obcích a městech, kudy prochází tranzitní kamionová doprava. 4)
Na strategické hlukové mapy navážou tzv. akční plány. Ty musí kraje a Ministerstvo dopravy vypracovat do června tohoto roku. „Akční plány musí být pořizovány za účasti veřejnosti a musí obsahovat konkrétní opatření ke snižování hlukové zátěže. Hlukem postižení občané tak mají jedinečnou šanci na zlepšení jejich současné situace.“ dodává Bernard.
Kontakt:
JUDr. Michal Bernard, mobil: 608 721 708
EPS, Záhřebská 50, 120 00 Praha 2
email: michal.bernard@eps.cz
URL: http://www.eps.cz , www.hluk.eps.cz
1) Požadavek vychází ze směrnice ES č. 2002/49, o hodnocení a řízení hluku ve venkovním prostředí. Tato první vlna mapování hlukové zátěže bude doplněna v roce 2012 o města nad 100 000 obyvatel a další silnice a železnice.
2) Hlukové mapy jsou zveřejněny na stránkách www.geoportal.cenia.cz a http://hlukovemapy.kaktus.cz/. V sídle Ministerstva zdravotnictví jsou k nahlédnutí v listinné podobě vždy v pondělí a ve středu, mezi 15. a 17. hodinou.
3) Hlukové limity jsou stanoveny nařízením vlády č. 148/2006 Sb. Základní limit je pro venkovní prostor 50 dB ve dne a 40 dB v noci, pro hlavní pozemní komunikace činí tento limit při započtení tzv. „staré hlukové zátěže“ 70 dB ve dne a 60 dB v noci.
4) Konkrétní seznam nejhlučnějších míst a počtu obyvatel vystavených nadlimitnímu hluku bude v dohledné době zveřejněn na stránkách www.hluk.eps.cz, které se problematice hluku podrobně věnují.
S více než půlročním zpožděním zveřejnilo Ministerstvo zdravotnictví tzv. strategické hlukové mapy, které vyhodnocují nejhlučnější místa v České republice. Hlukové mapy byly zpracovány pro aglomerace Praha, Brno a Ostrava, letiště Ruzyně a nejdůležitější silniční a železniční tahy. Zpracování hlukových map je požadavkem Evropské unie, která se rozhodla proti hluku bojovat.1)
„Výsledky studie potvrdily již známé předpoklady, sice že silniční doprava je nejvýznamnějším zdrojem hluku. A to nejen doprava městská uvnitř center, ale rovněž doprava tranzitní, především kamionová.“ říká k výsledkům hlukových map právník Michal Bernard z Ekologického právního servisu.
Hlukové mapy jsou přístupné veřejnosti, a to v sídle Ministerstva zdravotnictví, a také na internetu.2) Každý občan tak může snadnozjistit, zda je vystaven nadlimitnímu hluku, který poškozuje jeho zdraví.3)
Nejhorší situace je v Praze, kde je nadlimitnímu hluku vystaveno přes 100 tisíc obyvatel. V Brně je to pak 32 tisíce obyvatel. Výsledky z Ostravy dosud známy nejsou. Přepočteno na počet obyvatel je situace velmi závažná v obcích a městech, kudy prochází tranzitní kamionová doprava. 4)
Na strategické hlukové mapy navážou tzv. akční plány. Ty musí kraje a Ministerstvo dopravy vypracovat do června tohoto roku. „Akční plány musí být pořizovány za účasti veřejnosti a musí obsahovat konkrétní opatření ke snižování hlukové zátěže. Hlukem postižení občané tak mají jedinečnou šanci na zlepšení jejich současné situace.“ dodává Bernard.
Kontakt:
JUDr. Michal Bernard, mobil: 608 721 708
EPS, Záhřebská 50, 120 00 Praha 2
email: michal.bernard@eps.cz
URL: http://www.eps.cz , www.hluk.eps.cz
1) Požadavek vychází ze směrnice ES č. 2002/49, o hodnocení a řízení hluku ve venkovním prostředí. Tato první vlna mapování hlukové zátěže bude doplněna v roce 2012 o města nad 100 000 obyvatel a další silnice a železnice.
2) Hlukové mapy jsou zveřejněny na stránkách www.geoportal.cenia.cz a http://hlukovemapy.kaktus.cz/. V sídle Ministerstva zdravotnictví jsou k nahlédnutí v listinné podobě vždy v pondělí a ve středu, mezi 15. a 17. hodinou.
3) Hlukové limity jsou stanoveny nařízením vlády č. 148/2006 Sb. Základní limit je pro venkovní prostor 50 dB ve dne a 40 dB v noci, pro hlavní pozemní komunikace činí tento limit při započtení tzv. „staré hlukové zátěže“ 70 dB ve dne a 60 dB v noci.
4) Konkrétní seznam nejhlučnějších míst a počtu obyvatel vystavených nadlimitnímu hluku bude v dohledné době zveřejněn na stránkách www.hluk.eps.cz, které se problematice hluku podrobně věnují.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk