Miroslav Šuta "> STUŽ k vedení silničních dopravních koridorů na trase Praha - České Budějovice v návrzích ÚPn VÚC Benešovsko a Pražský region - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/stuz-k-vedeni-silnicnich-dopravnich-koridoru-na-trase-praha-ceske-budejovice-v-navrzich-upn-vuc-benesovsko-a-prazsky-region
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

STUŽ - Společnost pro trvale udržitelný život: STUŽ k vedení silničních dopravních koridorů na trase Praha - České Budějovice v návrzích ÚPn VÚC Benešovsko a Pražský region

STUŽ své stanovisko zaslala Krajskému úřadu Středočeského kraje a na vědomí ho dostalo Ministerstvo dopravy ČR, Ministerstvo pro místní rozvoj ČR, Ministerstvo životního prostředí ČR a obce na trase „stabilizované“ varianty. Součástí stanoviska je výzva, aby územní plány NEBYLY schváleny v navržené podobě a aby odpovědné orgány nedovolily realizaci dálnice D 3 v krajinářsky hodnotném a rekreačně intenzívně využívaném území.

Společnost pro trvale udržitelný život podává k návrhům ÚPn VÚC Pražský region a Benešovsko ve vztahu k návrhu vedení nového dálničního koridoru D 3 řešeným územím obou územních plánů zásadní nesouhlasné stanovisko z následujících důvodů:

1. Dálnice D3 je v úseku Praha - České Budějovice vložena mezi stávající silniční dopravní koridory tvořené dálnicí D 1 spolu se silnicí I/3 a rychlostní silnicí R4 s pokračováním silnicemi I/4 a I/20. Kromě dálnice D 1 v úseku mezi silničním okruhem kolem Prahy a Mirošovicemi lze tyto silnice dále zkapacitňovat a zkvalitňovat jejich parametry tak, aby vyhověly pro předpokládané nárůsty zátěže, odstraní-li se na nich některé dopravní závady a průjezdy měst a obcí jako jsou Benešov u Prahy, Olbramovice, Miličín na I/3 nebo Čimelice na I/4, aniž musí splňovat všechny parametry R nebo dokonce D. Napojení zkapacitněné silnice I/3 na pražský silniční okruh nemusí být nezbytně řešeno přes dálniční úsek Praha - Mirošovice dálnice D 1. Protože ale jižní segment silničního okruhu ke škodě Prahy ještě nějaký čas nebude existovat, je zatím přesto nejreálnější. Také ze „stabilizované“ trasy D 3 by musel přenášet značnou část zátěže do Prahy při známé kvalitě a zátěži silnic uvnitř silničního okruhu mezi Jesenicí a Prahou.

2. V dělbě dopravní práce mezi silniční a železniční dopravou mezi Prahou a Českými Budějovicemi by se měla po dobudování připravovaných staveb, nezbytných pro modernizaci tohoto železničního koridoru, zvýšit kapacita, rychlost a tím i atraktivita železniční dopravy a tím převzít část zátěže ze silniční sítě.

3. V koridoru tzv. „stabilizované“ trasy D 3 nejsou žádné větší zdroje a cíle dopravy, které by zdůvodňovaly jeho vedení právě tudy. Takovými cíli nejsou ani města Jílové či Sedlčany nebo obce jako Sedlec - Prčice, které dálnice s převahou tranzitu poškodí na životním prostředí. Velká část dopravních místních a regionálních vazeb a tím i zátěže bude muset zůstat na stávajících silnicích, napojujících větší města jako Benešov, Votice na I/3 nebo Příbram na I/4, pro která nebude vzdálená trasa D 3 atraktivní.

4. Území dotčené tzv. „stabilizovanou“ trasou D 3 mezi Prahou a Meznem na hranici s Jihočeským krajem má vysokou krajinářskou hodnotu, dosud málo narušenou civilizačními vlivy. Jde vpravdě o jednu z posledních harmonických krajin v České kotlině, dosud nedotčené nezvrtaným civilizačním impaktem. Je proto přirozeným a velmi využívaným rekreačním zázemím Prahy. Tyto krajinářské a rekreační hodnoty budou protnutím tohoto členitého území dopravní stavbou s tak „tvrdými“ parametry, jako je dálnice, nenávratně zničeny. Dálnice by zde musela vést většinou v zářezech, na náspech, mostech či v tunelech s vysokým objemem zemních prací, s obrovským bariérovým efektem pro průchodnost krajiny, s její nepříznivou fragmentací, jaké byla dosud ušetřena.

5. V blízkém dosahu uvažovaného koridoru je mimořádně cenná státní přírodní rezervace Medník, koridor koliduje velmi necitlivě s významnými segmenty nadregionálního a regionálního územního systému ekologické stability.

6. Území dotčené zamýšleným vedením koridoru dálnice D 3 v okolí Sedlce a Prčic je dosud charakteristické nejvyšší čistotou ovzduší a nejmenší hustotou elektromagnetických polí v ČR. Jsou v něm proto umístěna vědeckovýzkumná, ale také spojová zařízení, využívající tohoto faktu. Tyto podmínky budou výstavbou a provozem dálnice D 3 právě tímto územím nepochybně zhoršeny.

7. „Stabilizovaná“ trasa D 3 je vedena poddolovaným územím po těžbě zlata na Jílovsku, s těžko předem odhalitelnými riziky z toho vyplývajícími pro stavbu i provoz. Je vedena tak, že ztěžuje racionální využití a vydobytí části ložiska keramických jílů u Jirčan.

8. Proti vedení koridoru dálnice D 3 v tzv. „stabilizované“ trase protestují nadále četná města a obce, které mají být výstavbou a provozem dotčena, včetně Jílového u Prahy, četná občanská sdružení i jednotliví občané, pro které se zhorší životní prostředí v místě bydliště nebo rekreace. Vzhledem k neexistenci větších zdrojů a cílů dopravy v dotčeném území nemůže nad těmito legitimními zájmy převážit argument „veřejného zájmu“ a „veřejné prospěšnosti stavby“, existují-li varianty splňující stejný dopravní účel, ale bez těchto průvodních negativních dopadů na životní prostředí nebo s dopady menšími, o čemž jsme nadále přesvědčeni.

9. Vyhodnocení SEA obou konceptů ÚPn VÚC byla provedena nekorektně, tendenčně, ve prospěch koridoru tzv. „stabilizované“ trasy D 3. S odvoláním na údajně pro porovnání nedostatečné zdokumentování konkurenčních variant „Zenkl - Vyhnálek“ a „Promika“ byly tyto varianty bagatelizovány. Nebylo řádně provedeno ani porovnání hodnot „naturálních“ ukazatelů hodnocených variant, např. záborů ZPF a PUPFL, chráněných území a prvků přírody, vodních zdrojů, ložisek surovin ap., ačkoliv je lze při využití možností GIS vyhodnotit z obecně dostupných údajů na zvoleném mapovém podkladu bez problémů. Nekorektnost porovnání byla při veřejném projednání konceptů konstatována tehdejší náměstkyní ministra i příslušným odborem MŽP. Přesto nedošlo k důsledné nápravě a část textu věnovaná SEA je tak v obou plánech zcela formální.

Z těchto důvodů žádáme zastupitelstvo Středočeského kraje, Ministerstvo dopravy, Ministerstvo pro místní rozvoj a Ministerstvo životního prostředí, aby nedopustily schválení obou územních plánů velkých územních celků ve stávající podobě a nedovolily umístění a realizaci dálnice D 3 tímto panenským, krajinářsky hodnotným a rekreačně intenzívně využívaným územím.

Jménem Společnosti pro trvale udržitelný život:

Pavel Šremer, prom. biol.
předseda

Obdrží: - Krajský úřad Středočeského kraje - Odbor regionálního rozvoje a územního plánování + Odbor dopravy
- Ministerstvo dopravy
- Ministerstvo pro místní rozvoj
- Ministerstvo životního prostředí
- obce na trase „stabilizované“ varianty

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist