Tiskové zprávy
Správa KRNAP: Turistické vybavení je opět v terénu
Jak postupně odtává sníh z turistických cest, tak pracovníci Správy KRNAP do terénu navracejí turistickou infrastrukturu, která slouží návštěvníkům k orientaci, poučení i zábavě. K cestám se tak postupně vrací zejména dřevěné směrovníky a značení cyklostezek. V letošním roce navíc vyznačí nově vyhrazené cyklotrasy, které rozšíří stávající 400kilometrovou síť.
Správa Krkonošského národního parku věnuje značné úsilí, aby návštěvníci Krkonoš na svých cestách našli kvalitní turistickou infrastrukturu. Za poslední roky byly značné finanční prostředky investovány do oprav turistických chodníků. Pro pohodlné posezení návštěvníků slouží řada odpočinkových míst. Značnému zájmu se těší nespočet panoramatických pohledových map na dřevěných panelech, které jsou umístěny na místech dalekého rozhledu. Dřevěné informační tabule zaměřené na přírodu Krkonoš a vědomostní panely pro děti spojené s poznáváním krkonošských zvířat a rostlin zase přispívají k ekologické výchově. Vzhledem k náročným klimatickým podmínkám v zimním období je nezbytné toto vybavení terénu před zimou demontovat.
V současné době je po celých Krkonoších instalováno 5 kompletně vybavených dětských hřišť a téměř 150 odpočinkových míst, na tři desítky panoramatických map a více než 350 dřevěných informačních tabulí. Do zkvalitnění vybavení terénu a jeho oprav Správa KRNAP každoročně investuje částku okolo jednoho milionu korun.
Novinkou letošní letní sezóny je vyhrazení nových cyklotras, které rozšíří stávající 400 kilometrovou síť. Na podzim loňského roku ředitel Správy KRNAP Jan Hřebačka jmenoval pracovní skupinu, která v průběhu zimy prověřila návrhy na budoucí možné cyklotrasy. „Do pracovní skupiny jsem jmenoval odborníky ze Správy KRNAP a přizvali jsme ke spolupráci kolegy ze Svazku měst a obcí Krkonoše. Společně jsme pak oslovili místní města a obce, aby nám pomohli vytipovat možné cyklotrasy,“ řekl Hřebačka. Výsledem jejich práce jsou zatím tři nové úseky, které byly vyhrazeny. Jedná se o trasu z Horního Maršova na Rýchorskou boudu po žluté turistické značce, cestu z Dolních Míseček kolem Vídeňské skály a odbočku z Terexu na Voseckou boudu. „Jsem přesvědčen, že cyklisté tyto naše vstřícné kroky ocení,“ doplnil Hřebačka. Hovořit o vstřícnosti je namístě, protože zákon o ochraně přírody a krajiny jízdu na kolech na celém území všech národních parků zakazuje mimo silnice, místní komunikace a místa k tomu vyhrazená. Správa KRNAP nicméně již řadu let aktivně hledá trasy, kde cyklistika neohrozí (v případě, že budou cyklisté respektovat základní pravidla – například nejezdit mimo cestu) cenné přírodní hodnoty, které národní park chrání a takové trasy postupně vyhrazuje. Na území KRNAP je více než 400 km, což je v porovnání se srovnatelně velkými zahraničními národními parky úctyhodné číslo a mezi správami jiných národních parků v Evropě vyvolává značný údiv, že se vůbec tak velký počet tras pro cyklistiku v národním parku vyhradit dá.
Správa Krkonošského národního parku věnuje značné úsilí, aby návštěvníci Krkonoš na svých cestách našli kvalitní turistickou infrastrukturu. Za poslední roky byly značné finanční prostředky investovány do oprav turistických chodníků. Pro pohodlné posezení návštěvníků slouží řada odpočinkových míst. Značnému zájmu se těší nespočet panoramatických pohledových map na dřevěných panelech, které jsou umístěny na místech dalekého rozhledu. Dřevěné informační tabule zaměřené na přírodu Krkonoš a vědomostní panely pro děti spojené s poznáváním krkonošských zvířat a rostlin zase přispívají k ekologické výchově. Vzhledem k náročným klimatickým podmínkám v zimním období je nezbytné toto vybavení terénu před zimou demontovat.
V současné době je po celých Krkonoších instalováno 5 kompletně vybavených dětských hřišť a téměř 150 odpočinkových míst, na tři desítky panoramatických map a více než 350 dřevěných informačních tabulí. Do zkvalitnění vybavení terénu a jeho oprav Správa KRNAP každoročně investuje částku okolo jednoho milionu korun.
Novinkou letošní letní sezóny je vyhrazení nových cyklotras, které rozšíří stávající 400 kilometrovou síť. Na podzim loňského roku ředitel Správy KRNAP Jan Hřebačka jmenoval pracovní skupinu, která v průběhu zimy prověřila návrhy na budoucí možné cyklotrasy. „Do pracovní skupiny jsem jmenoval odborníky ze Správy KRNAP a přizvali jsme ke spolupráci kolegy ze Svazku měst a obcí Krkonoše. Společně jsme pak oslovili místní města a obce, aby nám pomohli vytipovat možné cyklotrasy,“ řekl Hřebačka. Výsledem jejich práce jsou zatím tři nové úseky, které byly vyhrazeny. Jedná se o trasu z Horního Maršova na Rýchorskou boudu po žluté turistické značce, cestu z Dolních Míseček kolem Vídeňské skály a odbočku z Terexu na Voseckou boudu. „Jsem přesvědčen, že cyklisté tyto naše vstřícné kroky ocení,“ doplnil Hřebačka. Hovořit o vstřícnosti je namístě, protože zákon o ochraně přírody a krajiny jízdu na kolech na celém území všech národních parků zakazuje mimo silnice, místní komunikace a místa k tomu vyhrazená. Správa KRNAP nicméně již řadu let aktivně hledá trasy, kde cyklistika neohrozí (v případě, že budou cyklisté respektovat základní pravidla – například nejezdit mimo cestu) cenné přírodní hodnoty, které národní park chrání a takové trasy postupně vyhrazuje. Na území KRNAP je více než 400 km, což je v porovnání se srovnatelně velkými zahraničními národními parky úctyhodné číslo a mezi správami jiných národních parků v Evropě vyvolává značný údiv, že se vůbec tak velký počet tras pro cyklistiku v národním parku vyhradit dá.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk