Martin Skalský "> Úpravy zkušební dráhy nám nevadí, ale berte ohledy k přírodě, vzkázala občanská sdružení Škodovce - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/upravy-zkusebni-drahy-nam-nevadi-ale-berte-ohledy-k-prirode-vzkazala-obcanska-sdruzeni-skodovce
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Arnika - Centrum pro podporu občanů / Obora, o.s.: Úpravy zkušební dráhy nám nevadí, ale berte ohledy k přírodě, vzkázala občanská sdružení Škodovce

Občanská sdružení Arnika a Obora požádala společnost Škoda Auto, aby při úpravách tzv. dynamometrické dráhy u obce Úhelnice na Mladoboleslavsku omezila celkový negativní dopad plánovaných staveb na přírodu. Občanským sdružením jde především o to, aby společnost v rámci projektu omezila na minimum kácení lesních stromů. Zkušební polygon Škoda se totiž nachází uprostřed lesa zvaného Obora, který je domovem řady chráněných druhů rostlin a živočichů. Škoda Auto plánuje výstavbu nového oplocení areálu a okružní silnice s bezpečnostními systémy, které by umožnily lepší ostrahu polygonu. Žádné zásadní výhrady však občanská sdružení k projektu automobilky nemají.

„Škoda Auto plánuje v rámci úprav polygonu vykácet značné množství lesních stromů, což nepovažujeme za nezbytně nutné. Myslíme si také, že by měl být z testovacího areálu vyčleněn rybník Mordýř, který je domovem řady chráněných druhů obojživelníků a celkově významným biotopem uvnitř lesa,“ shrnuje hlavní výhrady Ing. Roman Žáček, předseda občanského sdružení Obora. „Navrhli jsme společnosti Škoda, aby svůj projekt v některých částech upravila. Celkově ale považujeme záměr za přijatelný,“ vysvětlil Žáček. Podle něj je z hlediska životního prostředí nesrovnatelně menším zásahem úprava stávající dynamometrické dráhy, než výstavba kompletně nového polygonu, o který již automobilka usilovala před několika lety.

Martin Skalský z Centra pro podporu občanů sdružení Arnika oceňuje, že se Škoda Auto obrátila na občanská sdružení v předstihu. „Zástupce firmy nás kontaktoval ještě dříve, než automobilka předala podklady stavebnímu úřadu. Mohli jsme tak naše připomínky vyjádřit včas, ještě před zpracováním konečné verze projektu. Takový přístup investorů je v České republice zatím vzácný, ale je to nejlepší cesta, jak předejít případným pozdějším konfliktům při správních řízeních a ušetřit peníze za přepracovávání stavebních projektů. V tomto ohledu by si z jednání automobilky mohlo vzít příklad mnoho českých firem,“ uvedl Skalský. Podle něj sice současný projekt úprav polygonu není z pohledu ochrany přírody optimální. „Věřím ale, že Škoda Auto bude ochotna jej změnit podle připomínek občanských sdružení, protože je sama požádala o konzultaci a vyjádření připomínek,“ dodal.

Polygon společnosti Škoda Auto byl vybudován v 80. letech v lese u obce Úhelnice k provádění rychlostních zkoušek nových typů automobilů. Jeho umístění zdůvodňuje společnost potřebou utajení před průmyslovou špionáží. Tzv. dynamometrická dráha u Úhelnice funguje dodnes. Složitější typy testů provádí automobilka na polygonu koncernu Volkswagen u německého Wolfsburgu. Pokud nebude polygon plošně rozšiřován, považují občanská sdružení dopady jeho provozu na životní prostředí za přijatelné.

Kontakt:
Arnika, Centrum pro podporu občanů, Chlumova 17, Praha 3, tel/fax: 222 781 471, www.cepo.arnika.org
Centrum pro podporu občanů / Martin Skalský, martin.skalsky@arnika.org
Tiskový mluvčí / Marek Jehlička, 606 727 942, marek.jehlicka@arnika.org
Občanské sdružení Obora – Ing. Roman Žáček, e-mail: fytospol@quick.cz

Martin Skalský, tel: 775 168 026
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist