Tiskové zprávy
Arnika - Centrum pro podporu občanů / Obora, o.s.: Úpravy zkušební dráhy nám nevadí, ale berte ohledy k přírodě, vzkázala občanská sdružení Škodovce
10. února 2006 | Arnika - Centrum pro podporu občanů / Obora, o.s.
Autor: Martin Skalský, tel: 775 168 026
Autor: Martin Skalský, tel: 775 168 026
Občanská sdružení Arnika a Obora požádala společnost Škoda Auto, aby při úpravách tzv. dynamometrické dráhy u obce Úhelnice na Mladoboleslavsku omezila celkový negativní dopad plánovaných staveb na přírodu. Občanským sdružením jde především o to, aby společnost v rámci projektu omezila na minimum kácení lesních stromů. Zkušební polygon Škoda se totiž nachází uprostřed lesa zvaného Obora, který je domovem řady chráněných druhů rostlin a živočichů. Škoda Auto plánuje výstavbu nového oplocení areálu a okružní silnice s bezpečnostními systémy, které by umožnily lepší ostrahu polygonu. Žádné zásadní výhrady však občanská sdružení k projektu automobilky nemají.
„Škoda Auto plánuje v rámci úprav polygonu vykácet značné množství lesních stromů, což nepovažujeme za nezbytně nutné. Myslíme si také, že by měl být z testovacího areálu vyčleněn rybník Mordýř, který je domovem řady chráněných druhů obojživelníků a celkově významným biotopem uvnitř lesa,“ shrnuje hlavní výhrady Ing. Roman Žáček, předseda občanského sdružení Obora. „Navrhli jsme společnosti Škoda, aby svůj projekt v některých částech upravila. Celkově ale považujeme záměr za přijatelný,“ vysvětlil Žáček. Podle něj je z hlediska životního prostředí nesrovnatelně menším zásahem úprava stávající dynamometrické dráhy, než výstavba kompletně nového polygonu, o který již automobilka usilovala před několika lety.
Martin Skalský z Centra pro podporu občanů sdružení Arnika oceňuje, že se Škoda Auto obrátila na občanská sdružení v předstihu. „Zástupce firmy nás kontaktoval ještě dříve, než automobilka předala podklady stavebnímu úřadu. Mohli jsme tak naše připomínky vyjádřit včas, ještě před zpracováním konečné verze projektu. Takový přístup investorů je v České republice zatím vzácný, ale je to nejlepší cesta, jak předejít případným pozdějším konfliktům při správních řízeních a ušetřit peníze za přepracovávání stavebních projektů. V tomto ohledu by si z jednání automobilky mohlo vzít příklad mnoho českých firem,“ uvedl Skalský. Podle něj sice současný projekt úprav polygonu není z pohledu ochrany přírody optimální. „Věřím ale, že Škoda Auto bude ochotna jej změnit podle připomínek občanských sdružení, protože je sama požádala o konzultaci a vyjádření připomínek,“ dodal.
Polygon společnosti Škoda Auto byl vybudován v 80. letech v lese u obce Úhelnice k provádění rychlostních zkoušek nových typů automobilů. Jeho umístění zdůvodňuje společnost potřebou utajení před průmyslovou špionáží. Tzv. dynamometrická dráha u Úhelnice funguje dodnes. Složitější typy testů provádí automobilka na polygonu koncernu Volkswagen u německého Wolfsburgu. Pokud nebude polygon plošně rozšiřován, považují občanská sdružení dopady jeho provozu na životní prostředí za přijatelné.
Kontakt:
Arnika, Centrum pro podporu občanů, Chlumova 17, Praha 3, tel/fax: 222 781 471, www.cepo.arnika.org
Centrum pro podporu občanů / Martin Skalský, martin.skalsky@arnika.org
Tiskový mluvčí / Marek Jehlička, 606 727 942, marek.jehlicka@arnika.org
Občanské sdružení Obora – Ing. Roman Žáček, e-mail: fytospol@quick.cz
„Škoda Auto plánuje v rámci úprav polygonu vykácet značné množství lesních stromů, což nepovažujeme za nezbytně nutné. Myslíme si také, že by měl být z testovacího areálu vyčleněn rybník Mordýř, který je domovem řady chráněných druhů obojživelníků a celkově významným biotopem uvnitř lesa,“ shrnuje hlavní výhrady Ing. Roman Žáček, předseda občanského sdružení Obora. „Navrhli jsme společnosti Škoda, aby svůj projekt v některých částech upravila. Celkově ale považujeme záměr za přijatelný,“ vysvětlil Žáček. Podle něj je z hlediska životního prostředí nesrovnatelně menším zásahem úprava stávající dynamometrické dráhy, než výstavba kompletně nového polygonu, o který již automobilka usilovala před několika lety.
Martin Skalský z Centra pro podporu občanů sdružení Arnika oceňuje, že se Škoda Auto obrátila na občanská sdružení v předstihu. „Zástupce firmy nás kontaktoval ještě dříve, než automobilka předala podklady stavebnímu úřadu. Mohli jsme tak naše připomínky vyjádřit včas, ještě před zpracováním konečné verze projektu. Takový přístup investorů je v České republice zatím vzácný, ale je to nejlepší cesta, jak předejít případným pozdějším konfliktům při správních řízeních a ušetřit peníze za přepracovávání stavebních projektů. V tomto ohledu by si z jednání automobilky mohlo vzít příklad mnoho českých firem,“ uvedl Skalský. Podle něj sice současný projekt úprav polygonu není z pohledu ochrany přírody optimální. „Věřím ale, že Škoda Auto bude ochotna jej změnit podle připomínek občanských sdružení, protože je sama požádala o konzultaci a vyjádření připomínek,“ dodal.
Polygon společnosti Škoda Auto byl vybudován v 80. letech v lese u obce Úhelnice k provádění rychlostních zkoušek nových typů automobilů. Jeho umístění zdůvodňuje společnost potřebou utajení před průmyslovou špionáží. Tzv. dynamometrická dráha u Úhelnice funguje dodnes. Složitější typy testů provádí automobilka na polygonu koncernu Volkswagen u německého Wolfsburgu. Pokud nebude polygon plošně rozšiřován, považují občanská sdružení dopady jeho provozu na životní prostředí za přijatelné.
Kontakt:
Arnika, Centrum pro podporu občanů, Chlumova 17, Praha 3, tel/fax: 222 781 471, www.cepo.arnika.org
Centrum pro podporu občanů / Martin Skalský, martin.skalsky@arnika.org
Tiskový mluvčí / Marek Jehlička, 606 727 942, marek.jehlicka@arnika.org
Občanské sdružení Obora – Ing. Roman Žáček, e-mail: fytospol@quick.cz
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




