Zuzana Drhová "> Úřady ani soudy se ještě nenaučily pracovat s veřejností - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/urady-ani-soudy-se-jeste-nenaucily-pracovat-s-verejnosti
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Zelený kruh: Úřady ani soudy se ještě nenaučily pracovat s veřejností

26. května 2005 | Zelený kruh
Autor: Zuzana Drhová, tel: 222 517 143
Občanům jsou běžně protiprávně odepírány informace o životním prostředí, úřady nedodržují lhůty ve správních řízeních a soudy zasahují pomalu a bez ambicí učinit nápravu. To jsou závěry zprávy Zeleného kruhu o stavu implementace Aarhuské úmluvy v České republice.

Aarhuskou úmluvu - klíčovou mezinárodní smlouvu o občanských právech na informace o znečištění nebo vyjadřovat se k velkým projektům – ratifikovalo 35 zemí z Evropy a Asie, včetně Evropské unie. Česká republika ji ratifikovala v roce 2004 a je pro ni závazným dokumentem. „Smyslem úmluvy je posílit úlohu veřejnosti a ekologických organizací. Dohlížejí na to, aby byly dodržovány zákony a rozhodovalo se co nejšetrněji k přírodě a životnímu prostředí. U nás je však jejich role stále zpochybňována,“ konstatuje Zuzana Drhová, ředitelka Zeleného kruhu a označuje politický tlak na omezování účasti veřejnosti a slabou právní ochranu za největší slabiny současné české praxe.

Ze Zprávy vyplývá, že se úřady ještě nenaučily s veřejností pracovat. Neumějí ji včas oslovit, vyjednávat a zapracovávat její podněty a připomínky. Nemají také jasný výklad, co je informace o životním prostředí a zda vedou řízení podle zákona o právu na informace (právo na informace má každý) či např. podle stavebního zákona (právo na informace mají jen účastníci řízení).

Soudy jsou pak pomalé, zaměřují se pouze na procesní nedostatky, a protože se nevyužívá odkladný účinek, i když soud rozhodne ve prospěch občanského sdružení, bývá už pozdě, protože stavba stojí.

Senátorka Seitlová k tomu řekla: „Účast veřejnosti na rozhodování vede k jeho transparentnosti, posiluje kvalitu rozhodnutí, ale zejména je nástrojem a pojistkou proti korupci.“

Pavel Černohous z Ateliéru pro životní prostředí řekl: „Úmluva uznává právo lidí na příznivé životní prostředí a proto zavazuje smluvní strany – státy, které se k úmluv připojily – aby daly lidem nástroje, jak toto své právo chránit; konkrétně právo na informace o životním prostředí, právo účastnit se rozhodování o věcech zasahujících do životního prostředí a konečně právo na soudní ochranu výše uvedených práv.“

Publikace je ke stažení na www.ucastverejnosti.cz

Více informací:
Zuzana Drhová, tel. 777 230 356, 222 51 71 43
Jitka Seitlová, 581 205 600, e-mail: seitlovaj@senat.cz

============================================
Zpráva o naplňování Aarhuské úmluvy - souhrn

Podpis Aarhuské úmluvy Českou republikou byl v roce 1998 významným počinem. Již v průběhu ratifikačního procesu došlo k významným změnám, zejména v oblasti legislativy. Došlo k přijetí zákona o právu na informace o životním prostředí (1998), o svobodném přístupu k informacím (1999), nového zákona o posuzování vlivů na životní prostředí, zákona o strategickém posuzování (SEA) či novely soudního řádu správního (2003). Samotná ratifikace se však oddalovala, a to zejména díky odmítavému postoji významné části Parlamentu ČR. Původní závazek ratifikovat úmluvu v roce 2001 byl tak o 3 roky odložen a Česká republika Aarhuskou úmluvu ratifikovala až v roce 2004. Samotná ratifikace a přijetí potřebných zákonů však nejsou zárukou dobré praxe. Nevládní organizace připravily v roce 2005 první zprávu o implementaci Aarhuské úmluvy v ČR. Vychází z každodenních zkušeností jejich i jednotlivých občanů a poukazuje na obtíže, na které během své činnosti a uplatňování práv na přístup k informacím, účast na rozhodování a právní ochranu nejčastěji narážejí.

Česká republika splnila nutné podmínky k tomu, aby formálně plnila požadavky Aarhuské úmluvy:

* Právo na informace naplňují zákony o právu na informace o životním prostředí (č. 123/1998 Sb) a zákon o svobodném přístupu k informacím (č. 106/1999 Sb).

* Právo na účast veřejnosti naplňují zákon o posuzování vlivů na životní prostředí (EIA, č. 100/2001), zákon o posuzování vlivu koncepcí na životní prostředí (SEA, č.93/2004) a zákon o ochraně přírody a krajiny (č. 114/1992 Sb.), na jehož základě se mohou stát občanská sdružení působící v ochraně přírody účastníky správních řízení. Možnost veřejných konzultací a účasti občanských sdružení ve správních řízeních je zapracována také do zákona o vodách (č. 254/2001 Sb.), zákona o prevenci závažných havárií (č. 353/ 1999 Sb.) či zákona o integrované prevenci a omezování znečištění (IPPC, č. 76/2002).

* Právo na přístup k soudní ochraně je v České republice upraveno pouze obecně v zákoně č. 150/2002, soudním řádu správním. Výklad soudů o tom, kdo má právo podat podle této zákonné normy žalobu , je nejednotný. Stále převládá praxe, že žalovat mohou pouze občanská sdružení, pokud ve správním řízení, jehož se účastnily, byla porušena jejich procesní práva, a to takovým způsobem, že to podle soudu mohlo způsobit nezákonné rozhodnutí.

Konzultace s veřejností při tvorbě nových zákonů nejsou v ČR dostatečně zakotveny. Ministerstvo životního prostředí - v souvislosti s Aarhuskou úmluvou přijalo vnitřní směrnici, která stanovuje postup při přípravě nových zákonů, včetně konzultací s nevládními organizacemi, a která je prezentována jako příklad dobré praxe. Ostatní úřady však podobnou praxi nezavedly.

================
Problémy s implementací

Nevládní organizace narážejí při své činnosti na řadu obtíží, které souvisí se špatným uváděním výše zmíněných zákonů do praxe.

1. Přístup k informacím

- V praxi bývá zneužívána skutečnost, že není jasný výklad pro to, zda požadovanou informaci lze zpřístupnit na základě zákona o právu na informace (které má každý) či odepřít na základě stavebního zákona, kde má právo na informace pouze účastník řízení.
- V praxi se vedou spory, co je a co není informace o životním prostředí.
- Nejasná pravidla pro zpoplatňování vyhledávání informace dle zákona č. 106/1999 Sb. umožňují napočítávat neúměrně vysoké částky. To samé se týká kopírování dokumentů.
- Jako hlavní slabina současné praxe se ukazuje nedostatečná právní ochrana k článku 4 a žádné sankce pro úředníky

Soudní přezkum je pomalý a neúčinný.
Přístup k informacím má sloužit (také) jako nástroj veřejné kontroly státní moci, jako nástroj prosazování příznivého životního prostředí a také má povzbuzovat občany k vlastní aktivitě při ochraně a vytváření zdravého životního prostředí. Aby tento nástroj fungoval a získávání informací mělo smysl, je potřeba, aby je žadatel dostal pokud možno co nejdříve. Proto i soudní ochrana musí být rychlá. To, že soud dá běžně až po několika letech žalobci za pravdu, bývá často již pozdě — informace již není aktuální.

Soudní rozhodnutí o protiprávním odmítnutí informace navíc není zárukou, že se žadatel k odmítané informaci dostane. Soud jen zruší rozhodnutí, kterým odvolací orgán potvrdil zamítnutí žádosti o informaci a vrátí věc nazpět k řízení tomu, kdo informaci nechce poskytnout. Příkladem je Hlavní město Praha, které po prohraném soudu řeklo, že žádné řízení o (ne)poskytnutí informace už ani vést nemůže, neboť lhůta pro poskytnutí (počítaná od podání žádosti) již dávno vypršela a že by tedy jednalo v rozporu se zákonem, kdyby nyní, po uplynutí lhůty, informaci poskytlo.

Chcete si udělat kopii? Zakázáno!
Zejména na stavebních úřadech se rozmáhá praxe odpírání kopírování neutajovaných listin, dokonce i těch, jež jsou vyvěšeny na úřední desce – ač je to v přímém rozporu se zákonem. Občanovi úředník poručí, aby si vypisoval, že mu nic neokopíruje. Pokud si občan přinese digitální fotoaparát, úředníci mu zabrání ofotografovat dokumenty - a to zcela protiprávně, když neexistuje zákon, který by zakazoval občanovi ofotografovat si neutajované texty. Obdobně úředníci soustavně desinterpretují autorský zákon v zájmu neposkytování informací, zejména kopií z dokumentací staveb.

2. Účast veřejnosti

- Nedostatky jsou ve včasném informování a vytipování dotčené veřejnosti a jejím přímém oslovení.
- Nejasné vyřizování připomínek veřejnosti, která se nedozví, jak (a proč) bylo s jejími připomínkami naloženo.
- Formalistní přístup úřadů. Občanům je sice na papíře dána možnost vyjádřit se, ovšem obsahem připomínek se úřady běžně nezabývají.
- Úřady běžně překračují zákonné lhůty.
- Politické snahy účast veřejnosti na rozhodování omezovat. A to změnou zákonů, či využíváním vlivu samosprávy na rozhodování státní správy na úrovni krajů a obcí.

3. Přístup k právní ochraně

- Restriktivní výklad legitimace, kdy soudy obvykle tvrdí, že žalované rozhodnutí musí zasáhnout do subjektivních práv žalobce, aby byla splněna podmínka pro úspěšné podání žaloby. A takový zásah se v případě občanského sdružení často nedá prokázat, neboť obvykle mohou úspěšně prokazovat pouze zásah do svých procesních práv.
- Obtížně napadnutelná věcná pochybení ve správních rozhodnutích. Veřejnost je nucena soustředit se na formální námitky proti postupu úřadů. Předmětem sporu je tak způsob, jakým se nakládalo s výhradami a nikoliv věc samotná.
- Nechuť soudů k přiznání odkladného účinku správní žaloby

Soudní přezkum nevede k účinné nápravě
Přezkum rozhodnutí má podle čl. 9 odst. 4 zajistit přiměřenou a účinnou nápravu. Tento požadavek není v české praxi naplňován. Přezkum i v případech, kdy je návrh žalobce úspěšný, nemá žádný dopad na stav věci. Neúměrně dlouho trvající soudní řízení a především nepřiznaný odkladný účinek žaloby způsobují, že úspěšný výsledek soudního sporu není žalobci k ničemu, neboť např. stavba již dávno stojí a orgány státní správy nenacházejí odvahu, aby tento rozsudek uvedly v život.

================
Návrhy a doporučení

1. Účinněji prosazovat principy účasti veřejnosti (včasnost, srozumitelnost, vypořádání připomínek) s využitím možnosti metodického vedení a proškolování pracovníků veřejné správy, jak při zapojování veřejnosti do procesů konzultací či správních řízení nejlépe postupovat (Best practice guide).

2. Otevřít proces tvorby zákonů pro veřejnost a jednotlivé společenské aktéry např. novelizací Legislativních pravidel vlády.

3. Posílit právní ochranu např. proškolením soudců. Ve spolupráci MŽP a MS lze zařadit environmentální problematiku do rámce školení a průběžného vzdělávání soudců.

4. Předcházet konfliktům tím, že se otevřou možnosti debaty mezi investory a místními občany již před zahájením formálních řízení – nejlépe podporou nezávislé mediace jako cesty k hledání konsensu.

5. Analyzovat dopady reformy veřejné správy (propojení státní správy a samosprávy na úrovni krajů a obcí) na kvalitu a nestrannost rozhodování v otázkách životního prostředí a navrhnout kroky pro nápravu.

================
(Úplné znění zprávy najdete na www.ucastverejnosti.cz)

Zelený kruh je asociací 26 nevládních neziskových organizací. Zajišťuje organizační zázemí oborové platformy, která zahrnuje významné ekologické organizace z celé ČR. Více www.zelenykruh.cz.
Zuzana Drhová, tel: 222 517 143
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist