Tiskové zprávy
NESEHNUTÍ: Úředníci se snaží znemožnit konání cyklojízdy ke dni bez aut
12. září 2002 | NESEHNUTÍ, tel: 0605239579
Stejně tak jako v minulých letech, i v tomto roce se u příležitosti Dne bez aut rozhodla brněnská občanská sdružení Děti Země, Klub Bicybo a NESEHNUTÍ Brno uspořádat tradiční cyklojízdu. Bohužel i přesto, že minulé ročníky (letos má jít už o sedmý) proběhly bez problémů jak ze strany účastníků, tak i ze strany úřadů, rozhodl se tentokrát úřad městské části Brno – střed její konání zakázat. Přesto, že cyklojízda režimu zákona shromažďovacího nutně nepodléhá a je tedy sporné zda-li je v tomto případě vůbec nutná nahlašovací povinnost, vyzval tajemník ÚMČ Brno – střed Radovan Novotný její organizátory k nahlášení akce. Poté, co organizátoři tento vstřícný krok udělali a následně ještě ustoupili v otázce trasy, byla cyklojízda obratem ruky zakázána. V pátek 20. září však brněnští cyklisté do ulic rozhodně vyjedou.
Se zákazem cyklojízdy nesouhlasí brněnská zastupitelka Jana Drápalová: „Brno se již druhým rokem k podpoře mezinárodního Dne bez aut přihlásilo. Proto mi informace, že Brno-střed tradiční cyklojízdu bez jakéhokoliv vyjednávání jednoduše zakázalo, připadá dost schizofrenní. Mám intenzivní pocit, že se zde neměří stejným metrem. Řidičům, kteří každý den blokují střed města stáním na chodnících i na místech, kde vyloženě brání průchodů chodců i zásobování se nic nestane, přesto, že porušují zákon. Vůči cyklistům, kteří nic neporušují a v zájmu spolupráce akci nahlásí, se postupuje nekompromisně.“
Celá akce se letos koná pod hesly „Za aktivnější budování cyklostezek“/“Proti rušení přechodů pro chodce“. Cyklistická jízda, organizovaná v den, který byl již podesáté vyhlášen Dnem bez aut, se tak i letos má stát příležitostí, kdy mohou občané veřejně vyjádřit svůj názor na některé problematické kroky brněnských úřadů v oblasti dopravní politiky.
„Cyklistická jízda městem je nejčastější způsob, jak se v řadě měst ke Dni bez aut jeho organizátoři připojují. Proto vůbec nechápu, že v Brně se po tolika letech dostáváme na bod nula,“ uvedl rozhořčeně vyhlašovatel Dne bez aut Miroslav Patrik z Dětí Země. Podle něho se obdobné akce v jiných městech dokonce osobně zúčastní i ministři Libor Ambrozek, v Českých Budějovicích, a Milan Šimonovský, v Kroměříži..
Neuspokojivé tempo budování cyklostezek v Brně má být i letos jedním z hlavních témat, na které má cyklojízda upozornit. Srovnání rozsahu a kvality sítě stezek pro cyklisty v Brně a např. v partnerském městě Utrecht, je totiž tristní. Podle jednoho z organizátorů akce, Klubu Bicybo, bylo z celkových plánovaných 150 km cyklostezek postaveno a vyznačeno za deset let cílené výstavby pouze 17 km (tj. 1,7 km za rok) a to ještě v místech méně problémových.
„Zákaz cyklojízdy s odůvodněním, že v tuto dobu je jízda nebezpečná, je úředním potvrzením stavu, s kterým se brněnští cyklisté potýkají denně. Radnice v civilizovanějších částech Evropy tuto situaci řeší budováním oddělených cyklistických komunikací. Letošní cyklojízda má také upozornit na konkrétní případ - potřebu zřízení cyklopruhu na Bratislavské ulici, kde nyní Magistrát zadává projekt rekonstrukce, který ovšem s úpravami ve prospěch cyklistické dopravy nepočítá.“, říká Jiří Jedlička z brněnského Klubu Bicybo, který se stavem brněnským cyklostezek aktivně zabývá.
ÚMČ Brno- střed cyklojízdu zakázal s tím, že trasa je tentokrát odlišná od minulých ročníků, což by mohlo způsobit vážné komplikace v dopravě a ohrožení účastníků silničního provozu. Toto tvrzení není pravdivé – trasa jízdy se mění každý rok, nikdy nebyla stejná a vždy její větší či mění část po velkém městském okruhu (který byl letos označen za problematický) vedla. Krátký časový úsek, kterým bude v reálném čase zatížena část komunikace by představovala pouze minimální omezení dopravy a zásobování. Tento předpoklad dokládá i skutečnost, že stejná akce se odehrává každý rok a nikdy, byť je obdobného rozsahu a termínu, nepředstavovala pro představitele úřadu problém řešitelný pouze zákazem shromáždění.
Občanská sdružení se proti zákazu ještě odvolají k soudu, i tak je ale už dnes jisté, že se cyklojízda příští týden uskuteční. Organizátoři znovu nahlásí shromáždění (bez jízdy) na místo srazu a následně se vydají na plánovanou trasu s tím, že vyzvou účastníky, aby dodržovali dopravní předpisy. Organizátoři jsou také kdykoliv připravení jednat s ÚMČ Brno – střed o sporných otázkách celé akce. Sraz účastníků je 20. září v 16 hodin před OD Centrum na Malinovského náměstí.
další informace: Filip Fuchs (0605239579)
Se zákazem cyklojízdy nesouhlasí brněnská zastupitelka Jana Drápalová: „Brno se již druhým rokem k podpoře mezinárodního Dne bez aut přihlásilo. Proto mi informace, že Brno-střed tradiční cyklojízdu bez jakéhokoliv vyjednávání jednoduše zakázalo, připadá dost schizofrenní. Mám intenzivní pocit, že se zde neměří stejným metrem. Řidičům, kteří každý den blokují střed města stáním na chodnících i na místech, kde vyloženě brání průchodů chodců i zásobování se nic nestane, přesto, že porušují zákon. Vůči cyklistům, kteří nic neporušují a v zájmu spolupráce akci nahlásí, se postupuje nekompromisně.“
Celá akce se letos koná pod hesly „Za aktivnější budování cyklostezek“/“Proti rušení přechodů pro chodce“. Cyklistická jízda, organizovaná v den, který byl již podesáté vyhlášen Dnem bez aut, se tak i letos má stát příležitostí, kdy mohou občané veřejně vyjádřit svůj názor na některé problematické kroky brněnských úřadů v oblasti dopravní politiky.
„Cyklistická jízda městem je nejčastější způsob, jak se v řadě měst ke Dni bez aut jeho organizátoři připojují. Proto vůbec nechápu, že v Brně se po tolika letech dostáváme na bod nula,“ uvedl rozhořčeně vyhlašovatel Dne bez aut Miroslav Patrik z Dětí Země. Podle něho se obdobné akce v jiných městech dokonce osobně zúčastní i ministři Libor Ambrozek, v Českých Budějovicích, a Milan Šimonovský, v Kroměříži..
Neuspokojivé tempo budování cyklostezek v Brně má být i letos jedním z hlavních témat, na které má cyklojízda upozornit. Srovnání rozsahu a kvality sítě stezek pro cyklisty v Brně a např. v partnerském městě Utrecht, je totiž tristní. Podle jednoho z organizátorů akce, Klubu Bicybo, bylo z celkových plánovaných 150 km cyklostezek postaveno a vyznačeno za deset let cílené výstavby pouze 17 km (tj. 1,7 km za rok) a to ještě v místech méně problémových.
„Zákaz cyklojízdy s odůvodněním, že v tuto dobu je jízda nebezpečná, je úředním potvrzením stavu, s kterým se brněnští cyklisté potýkají denně. Radnice v civilizovanějších částech Evropy tuto situaci řeší budováním oddělených cyklistických komunikací. Letošní cyklojízda má také upozornit na konkrétní případ - potřebu zřízení cyklopruhu na Bratislavské ulici, kde nyní Magistrát zadává projekt rekonstrukce, který ovšem s úpravami ve prospěch cyklistické dopravy nepočítá.“, říká Jiří Jedlička z brněnského Klubu Bicybo, který se stavem brněnským cyklostezek aktivně zabývá.
ÚMČ Brno- střed cyklojízdu zakázal s tím, že trasa je tentokrát odlišná od minulých ročníků, což by mohlo způsobit vážné komplikace v dopravě a ohrožení účastníků silničního provozu. Toto tvrzení není pravdivé – trasa jízdy se mění každý rok, nikdy nebyla stejná a vždy její větší či mění část po velkém městském okruhu (který byl letos označen za problematický) vedla. Krátký časový úsek, kterým bude v reálném čase zatížena část komunikace by představovala pouze minimální omezení dopravy a zásobování. Tento předpoklad dokládá i skutečnost, že stejná akce se odehrává každý rok a nikdy, byť je obdobného rozsahu a termínu, nepředstavovala pro představitele úřadu problém řešitelný pouze zákazem shromáždění.
Občanská sdružení se proti zákazu ještě odvolají k soudu, i tak je ale už dnes jisté, že se cyklojízda příští týden uskuteční. Organizátoři znovu nahlásí shromáždění (bez jízdy) na místo srazu a následně se vydají na plánovanou trasu s tím, že vyzvou účastníky, aby dodržovali dopravní předpisy. Organizátoři jsou také kdykoliv připravení jednat s ÚMČ Brno – střed o sporných otázkách celé akce. Sraz účastníků je 20. září v 16 hodin před OD Centrum na Malinovského náměstí.
další informace: Filip Fuchs (0605239579)
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk