Tiskové zprávy
Děti Země: Ústecký kraj připravuje zcela nový územní plán
Ústecký kraj připravuje zcela nový územní plán
“Zadání plánu podporujeme, ale s výhradami,” tvrdí Miroslav Patrik z Dětí Země.
Děti Země v minulých dnech odeslaly na Krajský úřad v Ústí nad Labem sedmistránkové připomínky k návrhu zadání nového územního plánu velkého územního celku Ústeckého kraje. I když jejich připomínky z velké části s navrženým textem zadání souhlasí, obsahují také kritická či odmítavá stanoviska. Příkladem sporných bodů z hlediska ochrany přírody jsou kromě trasy dálnice D8 v CHKO České středohoří bez dlouhého tunelu také dva jezy na dolním Labi nebo snaha vybudovat východní obchvat Bíliny.
“Se zadáním plánu jsme celkově spokojeni, ale u některých pasáží máme dojem, že jsou psány rukou stavební lobby,” prohlásil vedoucí dopravní sekce Dětí Země Miroslav Patrik z Brna. Podle něho je to nejvíce patrné u opakované snahy postavit dvě přehrady na Labi, i když tyto stavby mají podle MŽP zásadní negativní vliv na životní prostředí a přírodu. Proto také nemají statut veřejně prospěšné stavby.
V zadání plánu je totiž formulace o prověření a navržení stupně územní ochrany pro zlepšení plavebních podmínek řeky Labe. Ta se Dětem Země nezdá jako objektivní, protože jednoznačně preferuje pouze stavební řešení, když počítá s nějakou územní ochranou.
Děti Země kromě toho upozornily zpracovatele zadání plánu, že mezi hlavní podklady chybí usnesení vlády č. 993 z 11. října 2000 o řešení reorganizace dopravního systému v severních Čechách, jejímž cílem je převést z dálnice D8 kamionovou dopravu na jiné druhy dopravy.
“Máme pocit, že se k tomuto usnesení nechce nikdo znát ani ve vládě a ani na kraji, přestože bylo hlavním trumfem ministra Miloše Kužvarta k udělení výjimky pro dálnici v CHKO České středohoří,” vyjadřuje své překvapení Patrik.
Podporu Dětí Země naopak získaly např. návrhy na prověření možnosti budovat průmyslové zóny na zdevastovaných půdách a nikoliv na těch nejkvalitnějších (viz kauza firmy Nemak na Mostecku), prověření účelnosti vyhlášených dobývacích prostor pro těžbu kameniva v CHKO České středohoří, možnosti vyhlášení CHKO Dolní Poohří, reálnosti výstavby silnice z Prahy přes Most do Německa (jde o návrh Dětí Země rychlostní silnice R28) apod.
Děti Země se k rozvoji kraje vyjadřovaly naposledy v prosinci 1998 v rámci schvalování 2. změn a doplňků ÚP VÚC SHP. Již tehdy ve svých připomínkách odmítly povrchovou trasu dálnice D8, výstavbu dvou přehrad na Labi a jejich snahu o zařazení mezi veřejně prospěšné stavby a tzv. dálniční děčínský přivaděč. Naopak doporučily zachovat územní limity těžby uhlí, vybudovat novou silnici R28 mezi Lounami, Mostem a Německem a několik železničních tratí. Doplňky plánu SHP schválilo zastupitelstvo Ústeckého kraje vyhláškou 12. prosince 2001.
“Zadání plánu podporujeme, ale s výhradami,” tvrdí Miroslav Patrik z Dětí Země.
Děti Země v minulých dnech odeslaly na Krajský úřad v Ústí nad Labem sedmistránkové připomínky k návrhu zadání nového územního plánu velkého územního celku Ústeckého kraje. I když jejich připomínky z velké části s navrženým textem zadání souhlasí, obsahují také kritická či odmítavá stanoviska. Příkladem sporných bodů z hlediska ochrany přírody jsou kromě trasy dálnice D8 v CHKO České středohoří bez dlouhého tunelu také dva jezy na dolním Labi nebo snaha vybudovat východní obchvat Bíliny.
“Se zadáním plánu jsme celkově spokojeni, ale u některých pasáží máme dojem, že jsou psány rukou stavební lobby,” prohlásil vedoucí dopravní sekce Dětí Země Miroslav Patrik z Brna. Podle něho je to nejvíce patrné u opakované snahy postavit dvě přehrady na Labi, i když tyto stavby mají podle MŽP zásadní negativní vliv na životní prostředí a přírodu. Proto také nemají statut veřejně prospěšné stavby.
V zadání plánu je totiž formulace o prověření a navržení stupně územní ochrany pro zlepšení plavebních podmínek řeky Labe. Ta se Dětem Země nezdá jako objektivní, protože jednoznačně preferuje pouze stavební řešení, když počítá s nějakou územní ochranou.
Děti Země kromě toho upozornily zpracovatele zadání plánu, že mezi hlavní podklady chybí usnesení vlády č. 993 z 11. října 2000 o řešení reorganizace dopravního systému v severních Čechách, jejímž cílem je převést z dálnice D8 kamionovou dopravu na jiné druhy dopravy.
“Máme pocit, že se k tomuto usnesení nechce nikdo znát ani ve vládě a ani na kraji, přestože bylo hlavním trumfem ministra Miloše Kužvarta k udělení výjimky pro dálnici v CHKO České středohoří,” vyjadřuje své překvapení Patrik.
Podporu Dětí Země naopak získaly např. návrhy na prověření možnosti budovat průmyslové zóny na zdevastovaných půdách a nikoliv na těch nejkvalitnějších (viz kauza firmy Nemak na Mostecku), prověření účelnosti vyhlášených dobývacích prostor pro těžbu kameniva v CHKO České středohoří, možnosti vyhlášení CHKO Dolní Poohří, reálnosti výstavby silnice z Prahy přes Most do Německa (jde o návrh Dětí Země rychlostní silnice R28) apod.
Děti Země se k rozvoji kraje vyjadřovaly naposledy v prosinci 1998 v rámci schvalování 2. změn a doplňků ÚP VÚC SHP. Již tehdy ve svých připomínkách odmítly povrchovou trasu dálnice D8, výstavbu dvou přehrad na Labi a jejich snahu o zařazení mezi veřejně prospěšné stavby a tzv. dálniční děčínský přivaděč. Naopak doporučily zachovat územní limity těžby uhlí, vybudovat novou silnici R28 mezi Lounami, Mostem a Německem a několik železničních tratí. Doplňky plánu SHP schválilo zastupitelstvo Ústeckého kraje vyhláškou 12. prosince 2001.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk