Tiskové zprávy
České dráhy: V pravidelném provozu zůstává poslední pražský banán
1. listopadu 2024 | České dráhy
Každý den se blíží konec provozu legendárních expresních lokomotiv řady 150.2 a 151 přezdívaných banán. Pražské depo dnes vystavuje naposledy na spěšné vlaky linky R41 Vrchlice Praha – Kutná Hora a zpět ještě tři lokomotivy řady 150.2. V pondělí už zůstane práce pro poslední stroj. Do dalších dvou plánovaných oběhů budou nasazeny čtyři nové jednotky RegioPanter.
RegioPantery jsou nyní turnusovány především na linku S4 / U4 Praha – Kralupy nad Vltavou – Ústí nad Labem. Na této lince slouží až 12 jednotek RegioPanter.
Elektrické jednotky RegioPanter jsou moderní bezbariérové vlaky vybavené klimatizací, palubní sítí Wi-Fi, možností napájení cestovní elektroniky ze zásuvek 230 V 50 Hz AC a USB kontaktů. Vlaky disponují velkým prostorem pro umístění invalidních vozíků, kočárků, jízdních kol a dalších objemných zavazadel. RegioPantery jsou vybaveny nejmodernější bezpečnostní a komunikační technikou, jako jsou evropský vlakový zabezpečovač ETCS nebo radiokomunikace GSM-R.
Elektrické lokomotivy původní řady E 499.2, později označené jako řada 150.2 s rychlostí 140 km/h a řada 151 s rychlostí 160 km/h jsou výkonné lokomotivy pro tratě napájené stejnosměrnou soustavou 3 kV DC. V roce 1978 je vyrobila lokomotivka Škoda v Plzni v počtu 27 kusů. Československé státní dráhy je určily pro dopravu těžkých expresů a rychlíků na tehdejší 1. železničním tahu z Prahy přes Pardubice, Olomouc, Ostravu a Žilinu do Košic a Čierné nad Tisou na hranicích s tehdejším Sovětským svazem. Ve své době to byly nejvýkonnější stejnosměrné elektrické lokomotivy v Československu s výkonem 4 000 kW a maximální tažnou sílou 227 kN. Na sklonově náročných úsecích přes Beskydy nebo na úpatí Tater měly nahradit dvě starší a méně výkonné lokomotivy v čele vlaků s 15 a více vozy, které měly hmotnost kolem 600 tun.
V současnosti tak zůstává do 13. prosince 2024 turnusována poslední lokomotiva řady150.2 na vlacích linky R41 Vrchlice Praha – Kutná Hora a zpět. Řada 151 je deponována v Bohumíně a dopravuje především vlaky InterCity a EurtoCity na trase Praha – Bohumín – Žilina. Do 14. prosince je turnusováno ještě 8 lokomotiv této řady. Od změny jízdního řádu od 15. prosince 2024 zůstává řada 151 nasazena v pravidelném provozu už pouze ve dvou kusech na rychlících Labe mezi Prahou a Děčínem. Většina lokomotiv řad 150.2 a 151 tak budou postupně odstavena a vyřazena z provozu.
Lokomotivy dostaly svou přezdívku "banán" díky původnímu nátěru s převažující krémovou barvou doplněnou v dolní části tmavě zelenou. V současnosti je většina lokomotiv v modro-šedém korporátním nátěru Českých drah. Několik lokomotiv neslo také reklamní nátěry. Pouze lokomotiva 151.023 je opatřena jedním z původních krémovo-zelených retronátěrů.
RegioPantery jsou nyní turnusovány především na linku S4 / U4 Praha – Kralupy nad Vltavou – Ústí nad Labem. Na této lince slouží až 12 jednotek RegioPanter.
Elektrické jednotky RegioPanter jsou moderní bezbariérové vlaky vybavené klimatizací, palubní sítí Wi-Fi, možností napájení cestovní elektroniky ze zásuvek 230 V 50 Hz AC a USB kontaktů. Vlaky disponují velkým prostorem pro umístění invalidních vozíků, kočárků, jízdních kol a dalších objemných zavazadel. RegioPantery jsou vybaveny nejmodernější bezpečnostní a komunikační technikou, jako jsou evropský vlakový zabezpečovač ETCS nebo radiokomunikace GSM-R.
Elektrické lokomotivy původní řady E 499.2, později označené jako řada 150.2 s rychlostí 140 km/h a řada 151 s rychlostí 160 km/h jsou výkonné lokomotivy pro tratě napájené stejnosměrnou soustavou 3 kV DC. V roce 1978 je vyrobila lokomotivka Škoda v Plzni v počtu 27 kusů. Československé státní dráhy je určily pro dopravu těžkých expresů a rychlíků na tehdejší 1. železničním tahu z Prahy přes Pardubice, Olomouc, Ostravu a Žilinu do Košic a Čierné nad Tisou na hranicích s tehdejším Sovětským svazem. Ve své době to byly nejvýkonnější stejnosměrné elektrické lokomotivy v Československu s výkonem 4 000 kW a maximální tažnou sílou 227 kN. Na sklonově náročných úsecích přes Beskydy nebo na úpatí Tater měly nahradit dvě starší a méně výkonné lokomotivy v čele vlaků s 15 a více vozy, které měly hmotnost kolem 600 tun.
V současnosti tak zůstává do 13. prosince 2024 turnusována poslední lokomotiva řady150.2 na vlacích linky R41 Vrchlice Praha – Kutná Hora a zpět. Řada 151 je deponována v Bohumíně a dopravuje především vlaky InterCity a EurtoCity na trase Praha – Bohumín – Žilina. Do 14. prosince je turnusováno ještě 8 lokomotiv této řady. Od změny jízdního řádu od 15. prosince 2024 zůstává řada 151 nasazena v pravidelném provozu už pouze ve dvou kusech na rychlících Labe mezi Prahou a Děčínem. Většina lokomotiv řad 150.2 a 151 tak budou postupně odstavena a vyřazena z provozu.
Lokomotivy dostaly svou přezdívku "banán" díky původnímu nátěru s převažující krémovou barvou doplněnou v dolní části tmavě zelenou. V současnosti je většina lokomotiv v modro-šedém korporátním nátěru Českých drah. Několik lokomotiv neslo také reklamní nátěry. Pouze lokomotiva 151.023 je opatřena jedním z původních krémovo-zelených retronátěrů.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk