https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/v-pravidelnem-provozu-zustava-posledni-prazsky-banan
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

České dráhy: V pravidelném provozu zůstává poslední pražský banán

1. listopadu 2024 | České dráhy
Každý den se blíží konec provozu legendárních expresních lokomotiv řady 150.2 a 151 přezdívaných banán. Pražské depo dnes vystavuje naposledy na spěšné vlaky linky R41 Vrchlice Praha – Kutná Hora a zpět ještě tři lokomotivy řady 150.2. V pondělí už zůstane práce pro poslední stroj. Do dalších dvou plánovaných oběhů budou nasazeny čtyři nové jednotky RegioPanter.

RegioPantery jsou nyní turnusovány především na linku S4 / U4 Praha – Kralupy nad Vltavou – Ústí nad Labem. Na této lince slouží až 12 jednotek RegioPanter.

Elektrické jednotky RegioPanter jsou moderní bezbariérové vlaky vybavené klimatizací, palubní sítí Wi-Fi, možností napájení cestovní elektroniky ze zásuvek 230 V 50 Hz AC a USB kontaktů. Vlaky disponují velkým prostorem pro umístění invalidních vozíků, kočárků, jízdních kol a dalších objemných zavazadel. RegioPantery jsou vybaveny nejmodernější bezpečnostní a komunikační technikou, jako jsou evropský vlakový zabezpečovač ETCS nebo radiokomunikace GSM-R.

Elektrické lokomotivy původní řady E 499.2, později označené jako řada 150.2 s rychlostí 140 km/h a řada 151 s rychlostí 160 km/h jsou výkonné lokomotivy pro tratě napájené stejnosměrnou soustavou 3 kV DC. V roce 1978 je vyrobila lokomotivka Škoda v Plzni v počtu 27 kusů. Československé státní dráhy je určily pro dopravu těžkých expresů a rychlíků na tehdejší 1. železničním tahu z Prahy přes Pardubice, Olomouc, Ostravu a Žilinu do Košic a Čierné nad Tisou na hranicích s tehdejším Sovětským svazem. Ve své době to byly nejvýkonnější stejnosměrné elektrické lokomotivy v Československu s výkonem 4 000 kW a maximální tažnou sílou 227 kN. Na sklonově náročných úsecích přes Beskydy nebo na úpatí Tater měly nahradit dvě starší a méně výkonné lokomotivy v čele vlaků s 15 a více vozy, které měly hmotnost kolem 600 tun.

V současnosti tak zůstává do 13. prosince 2024 turnusována poslední lokomotiva řady150.2 na vlacích linky R41 Vrchlice Praha – Kutná Hora a zpět. Řada 151 je deponována v Bohumíně a dopravuje především vlaky InterCity a EurtoCity na trase Praha – Bohumín – Žilina. Do 14. prosince je turnusováno ještě 8 lokomotiv této řady. Od změny jízdního řádu od 15. prosince 2024 zůstává řada 151 nasazena v pravidelném provozu už pouze ve dvou kusech na rychlících Labe mezi Prahou a Děčínem. Většina lokomotiv řad 150.2 a 151 tak budou postupně odstavena a vyřazena z provozu.

Lokomotivy dostaly svou přezdívku "banán" díky původnímu nátěru s převažující krémovou barvou doplněnou v dolní části tmavě zelenou. V současnosti je většina lokomotiv v modro-šedém korporátním nátěru Českých drah. Několik lokomotiv neslo také reklamní nátěry. Pouze lokomotiva 151.023 je opatřena jedním z původních krémovo-zelených retronátěrů.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist