Tiskové zprávy
MDS ČR: Ve dnech 14. – 17. dubna 2002 navštívil ministr dopravy a spojů Ing. Jaromír Schling v rámci delegace předsedy vlády České republiky Miloše Zemana Ruskou federaci
22. dubna 2002 | MDS ČR
Ve dnech 14. – 17. dubna 2002 navštívil ministr dopravy a spojů Ing. Jaromír Schling v rámci delegace předsedy vlády České republiky Miloše Zemana Ruskou federaci. Kromě společného programu s předsedou vlády, místopředsedou vlády a dalšími ministry, měl pan ministr Schling tato další jednání:
15. dubna 2002
Ministr dopravy a spojů Schling po společném celodenním programu s premiérem Milošem Zemanem navštívil překladiště nákladů kamionové dopravy, kde sídlí pobočka Sdružení automobilových dopravců ČESMAD.
Tato pobočka mimo jiné napomáhá našim dopravcům zvládat zahraniční prostředí, poskytuje místo pro odpočinek a získávání informací, které se týkají problematiky kamionové dopravy.
Program prvního dne návštěvy ukončilo večerní jednání ministra Schlinga s náměstkem ministra dopravy panem Smirnovem. Ministr Schling vyjádřil přesvědčení o důležitosti vzájemné silniční nákladní dopravy a o společném zájmu zvýšit podíl národních dopravců obou zemí na vzájemných přepravách. Dále ministr Schling vyjádřil spokojenost nad výstavbou lodí typu řeka – moře v Severní loděnici v Sant Petěrburgu v rámci deblokace ruského dluhu.
V rámci jednání ruská strana potvrdila spolupráci s Českou republikou v rámci mezivládní komise, která se týká využití přístavu Hamburk.
16. dubna 2002
Ministr Schling se setkal s náměstkem ministra dopravy panem Neradkem. Obě strany hovořily o důležitosti rozvoje vzájemné letecké dopravy, a to z důvodu hospodářského rozvoje obou zemí. Dále ministr Schling vyzdvihl potřebu liberalizace přístupu na tento trh při zachování pravidel rovné příležitosti a férové soutěže, která je taktéž ku prospěchu hospodářského rozvoje obou zemí. Ministr Schling požadoval, aby našim leteckým společnostem bylo umožněno létat i do jiných destinací než je Moskva a Petrohrad, tj. rozšíření přímých spojení z České republiky do Ruské federace. Obě strany se shodly na důležitosti rychlého jednání, které přinese dohodu obou států.
Obě strany hovořily o problematice víz a vstupních povolení pro řidiče kamionů a shodly se na důležitosti pomoci řidičům kamionů České republiky a Ruské federace.
Program pokračoval jednáním ministra Schlinga s delegací s ministrem spojů a informatizace panem Rejmanem. Obě strany si vyměnily zkušenosti z oblastí telekomunikací a poštovnictví. Vyjádřily názor, že existuje celá řada možností spolupráce v sektoru. Jako příklad připomněly společný podnik Lenstrom v Leningradské oblasti Ruské federace.
17. dubna 2002
Ranní program ministra Schlinga byl zahájen jednáním s ministrem železnic RF panem Fadějevem.
Za ruskou stranu se zúčastnili ministr železnic, jeho náměstci pánové Mišurin a Pustovoj a ředitel mezinárodního odboru pan Balakin a další.
Ministr železnic Fadějev, ocenil dosavadní vývoj vzájemné spolupráce a současný rozvoj hospodářských styků a dobré předpoklady pro další rozšiřování vzájemných vztahů a spolupráce v oblasti železniční dopravy a dopravního strojírenství. Dále se ve svém vystoupení věnoval následujícím oblastem:
Zásadní úkoly a principy práce ministerstva a řízení železnic RF
V současné době probíhají změny ve struktuře ministerstva, organizačním uspořádání železnic a ekonomických tocích. Ministr uvedl hlavní zásady:
stát má větší kontrolní funkce v hospodaření železnic
investice do dopravní sítě i vozidlového parku zajišťuje stát na základě zdůvodněných a přísně kontrolovaných požadavků ministerstva. Současná ekonomická bilance je značně napjatá a nepokrývá všechny potřeby rozvoje železnic. Za prioritu se považují investice do vozidlového parku, jehož stav se zhoršuje
legislativně je připravena reforma železnic uvažující se zřízením a.s. Ruské železnice zajišťující v plném rozsahu provoz železnice. Ministerstvu železnic zůstanou především kontrolní funkce a státní správa dopravní cesty. V dubnu t.r. bude komplex zákonů předložen Státní dumě, předpokládá se složité projednávání. V ideálním případě by mohla a.s. Ruské železnice vzniknout k počátku příštího roku
do budoucna se uvažuje o integraci ministerstva železnic s ministerstvem dopravy
Dopravní koridor Korejská republika, Japonsko – Rusko – Střední Evropa
Ministerstvo železnic považuje toto spojení za perspektivní nejenom z hlediska železniční dopravy, ale i rozvoje národního hospodářství Ruska. Ukončení ŠRT v Bohumíně se považuje za optimální, nikoliv však jediné řešení. Považuje za nutné zpracovat komplexní ekonomickou a provozně technologickou analýzu a v návaznosti na ni přijmout politické strategické rozhodnutí všech zúčastněných zemí. Při financování doporučuje účast zainteresovaných zemí a soukromého kapitálu.
Modernizace vozidlového parku
Ministr Fadějev ocenil kvalitu a výkony našich hnacích vozidel, především elektrických lokomotiv, které zajišťují převážnou většinu osobní dopravy. Za vhodné považuje modernizace lokomotiv. Širšímu rozvoji v rámci společného podniku v Jaroslavli brání zatím vysoká cena komponentů z ČR. V současné době se jedná o optimálním řešení. Vysoce ocenil spolupráci při výrobě strojů pro údržbu tratí, zvláště strojů na čistění štěrkového lože, vyráběných v Kaluze na základě naší licence.
Přeprava zboží a osob
Jsou předpoklady pro zvýšení přepravy zboží, zvláště v kombinované dopravě. Na ruských železnicích i na hranicích však chybějí příslušná technologická zařízení. Do budoucna doporučuje i rozvoj osobní mezistátní dopravy.
Ministr Schling ve svém vystoupení seznámil ruskou delegaci s organizací ministerstva a současným stavem restrukturalizace železnic včetně rozsáhlé liberalizace. Uvedl rovněž hlavní zásady v oblasti ekonomického řízení a investiční politiky.
K jednotlivým oblastem, o kterých se zmínil ministr Fadějev, ministr Schling sdělil:
Obnova parku vozidel – úsilí našich i ruských podnikatelů a institucí při modernizaci a budoucí výrobě lokomotiv i v oblasti spolupráce při výrobě traťových strojů má plnou podporu naší vlády i MDS a současné výsledky je možno hodnotit jako nadějné.
Dopravní koridor do střední Evropy – na základě našich rozborů je řešení s koncovým terminálem ŠRT v Bohumíně jedině možné z hlediska napojení na kvalitní a modernizovanou normálněrozchodnou síť a je současně ekonomicky nejefektivnější. Nevylučuje však vybudování nácestného terminálu v Polsku(Slavkov). Součástí koridoru musí být rovněž modernizace současné ŠRT na území Polska. Považuje za optimální postup paralelně zpřesňovat technickoprovozní a ekonomické studie a projekty a vést potřebná politická a další dvou a vícestranná jednání s cílem dosáhnout jednotného názoru na finální řešení. S těmito principy ministr Fadějev vyjádřil souhlas.
Na závěr oba ministři konstatovali užitečnost tohoto setkání a dalších kontaktů.
Po tomto jednání se ministr Schling s delegací opět připojil k programu pana premiéra Zemana.
15. dubna 2002
Ministr dopravy a spojů Schling po společném celodenním programu s premiérem Milošem Zemanem navštívil překladiště nákladů kamionové dopravy, kde sídlí pobočka Sdružení automobilových dopravců ČESMAD.
Tato pobočka mimo jiné napomáhá našim dopravcům zvládat zahraniční prostředí, poskytuje místo pro odpočinek a získávání informací, které se týkají problematiky kamionové dopravy.
Program prvního dne návštěvy ukončilo večerní jednání ministra Schlinga s náměstkem ministra dopravy panem Smirnovem. Ministr Schling vyjádřil přesvědčení o důležitosti vzájemné silniční nákladní dopravy a o společném zájmu zvýšit podíl národních dopravců obou zemí na vzájemných přepravách. Dále ministr Schling vyjádřil spokojenost nad výstavbou lodí typu řeka – moře v Severní loděnici v Sant Petěrburgu v rámci deblokace ruského dluhu.
V rámci jednání ruská strana potvrdila spolupráci s Českou republikou v rámci mezivládní komise, která se týká využití přístavu Hamburk.
16. dubna 2002
Ministr Schling se setkal s náměstkem ministra dopravy panem Neradkem. Obě strany hovořily o důležitosti rozvoje vzájemné letecké dopravy, a to z důvodu hospodářského rozvoje obou zemí. Dále ministr Schling vyzdvihl potřebu liberalizace přístupu na tento trh při zachování pravidel rovné příležitosti a férové soutěže, která je taktéž ku prospěchu hospodářského rozvoje obou zemí. Ministr Schling požadoval, aby našim leteckým společnostem bylo umožněno létat i do jiných destinací než je Moskva a Petrohrad, tj. rozšíření přímých spojení z České republiky do Ruské federace. Obě strany se shodly na důležitosti rychlého jednání, které přinese dohodu obou států.
Obě strany hovořily o problematice víz a vstupních povolení pro řidiče kamionů a shodly se na důležitosti pomoci řidičům kamionů České republiky a Ruské federace.
Program pokračoval jednáním ministra Schlinga s delegací s ministrem spojů a informatizace panem Rejmanem. Obě strany si vyměnily zkušenosti z oblastí telekomunikací a poštovnictví. Vyjádřily názor, že existuje celá řada možností spolupráce v sektoru. Jako příklad připomněly společný podnik Lenstrom v Leningradské oblasti Ruské federace.
17. dubna 2002
Ranní program ministra Schlinga byl zahájen jednáním s ministrem železnic RF panem Fadějevem.
Za ruskou stranu se zúčastnili ministr železnic, jeho náměstci pánové Mišurin a Pustovoj a ředitel mezinárodního odboru pan Balakin a další.
Ministr železnic Fadějev, ocenil dosavadní vývoj vzájemné spolupráce a současný rozvoj hospodářských styků a dobré předpoklady pro další rozšiřování vzájemných vztahů a spolupráce v oblasti železniční dopravy a dopravního strojírenství. Dále se ve svém vystoupení věnoval následujícím oblastem:
Zásadní úkoly a principy práce ministerstva a řízení železnic RF
V současné době probíhají změny ve struktuře ministerstva, organizačním uspořádání železnic a ekonomických tocích. Ministr uvedl hlavní zásady:
stát má větší kontrolní funkce v hospodaření železnic
investice do dopravní sítě i vozidlového parku zajišťuje stát na základě zdůvodněných a přísně kontrolovaných požadavků ministerstva. Současná ekonomická bilance je značně napjatá a nepokrývá všechny potřeby rozvoje železnic. Za prioritu se považují investice do vozidlového parku, jehož stav se zhoršuje
legislativně je připravena reforma železnic uvažující se zřízením a.s. Ruské železnice zajišťující v plném rozsahu provoz železnice. Ministerstvu železnic zůstanou především kontrolní funkce a státní správa dopravní cesty. V dubnu t.r. bude komplex zákonů předložen Státní dumě, předpokládá se složité projednávání. V ideálním případě by mohla a.s. Ruské železnice vzniknout k počátku příštího roku
do budoucna se uvažuje o integraci ministerstva železnic s ministerstvem dopravy
Dopravní koridor Korejská republika, Japonsko – Rusko – Střední Evropa
Ministerstvo železnic považuje toto spojení za perspektivní nejenom z hlediska železniční dopravy, ale i rozvoje národního hospodářství Ruska. Ukončení ŠRT v Bohumíně se považuje za optimální, nikoliv však jediné řešení. Považuje za nutné zpracovat komplexní ekonomickou a provozně technologickou analýzu a v návaznosti na ni přijmout politické strategické rozhodnutí všech zúčastněných zemí. Při financování doporučuje účast zainteresovaných zemí a soukromého kapitálu.
Modernizace vozidlového parku
Ministr Fadějev ocenil kvalitu a výkony našich hnacích vozidel, především elektrických lokomotiv, které zajišťují převážnou většinu osobní dopravy. Za vhodné považuje modernizace lokomotiv. Širšímu rozvoji v rámci společného podniku v Jaroslavli brání zatím vysoká cena komponentů z ČR. V současné době se jedná o optimálním řešení. Vysoce ocenil spolupráci při výrobě strojů pro údržbu tratí, zvláště strojů na čistění štěrkového lože, vyráběných v Kaluze na základě naší licence.
Přeprava zboží a osob
Jsou předpoklady pro zvýšení přepravy zboží, zvláště v kombinované dopravě. Na ruských železnicích i na hranicích však chybějí příslušná technologická zařízení. Do budoucna doporučuje i rozvoj osobní mezistátní dopravy.
Ministr Schling ve svém vystoupení seznámil ruskou delegaci s organizací ministerstva a současným stavem restrukturalizace železnic včetně rozsáhlé liberalizace. Uvedl rovněž hlavní zásady v oblasti ekonomického řízení a investiční politiky.
K jednotlivým oblastem, o kterých se zmínil ministr Fadějev, ministr Schling sdělil:
Obnova parku vozidel – úsilí našich i ruských podnikatelů a institucí při modernizaci a budoucí výrobě lokomotiv i v oblasti spolupráce při výrobě traťových strojů má plnou podporu naší vlády i MDS a současné výsledky je možno hodnotit jako nadějné.
Dopravní koridor do střední Evropy – na základě našich rozborů je řešení s koncovým terminálem ŠRT v Bohumíně jedině možné z hlediska napojení na kvalitní a modernizovanou normálněrozchodnou síť a je současně ekonomicky nejefektivnější. Nevylučuje však vybudování nácestného terminálu v Polsku(Slavkov). Součástí koridoru musí být rovněž modernizace současné ŠRT na území Polska. Považuje za optimální postup paralelně zpřesňovat technickoprovozní a ekonomické studie a projekty a vést potřebná politická a další dvou a vícestranná jednání s cílem dosáhnout jednotného názoru na finální řešení. S těmito principy ministr Fadějev vyjádřil souhlas.
Na závěr oba ministři konstatovali užitečnost tohoto setkání a dalších kontaktů.
Po tomto jednání se ministr Schling s delegací opět připojil k programu pana premiéra Zemana.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk