Tiskové zprávy
Český ekologický ústav: Víte, co znamená značka Ekologicky šetrný výrobek?
Český ekologický ústav se v rámci svých informačních a odborných služeb mimo jiné zabývá podporou Národního programu ekologicky šetrných výrobků. Protože právě uplynulo 10 let od udělení prvního označení "ekologicky šetrný výrobek" v České republice, předkládáme veřejnosti informace o tomto významném nástroji ochrany životního prostředí. Pro názorné přiblížení předmětných aktivit jsme zvolili formu otázek a odpovědí:
* Proč potřebujeme ekologické označování výrobků?
Zájem veřejnosti o životní prostředí stále roste. Zákazníci aktivně pomáhají chránit životní prostředí tím, že nakupují zboží, které má na jeho poškozování menší vliv (zboží, které životní prostředí zatěžuje méně).
Ekoznačka jednoduše informuje o vlastnostech a parametrech výrobku. Usnadňuje spotřebiteli rozeznat kvalitní výrobky, které jsou současně i přátelštější k životnímu prostředí (méně škodlivé pro životní prostředí) ve srovnání s neoznačenými konkurenčními výrobky.
* Na jakých výrobcích lze ekoznačku vidět?
S výjimkou potravin, nápojů, léků a zdravotních potřeb může ekoznačku získat každý výrobek nebo služba. Rozhodují je splnění stanovených kritérií pro hodnocení. V současné době jsou stanovena kritéria ve 32 vymezených skupinách výrobků. Je jasné, že jiná kritéria jsou pro nátěrové hmoty, papírenské výrobky, čisticí prostředky nebo plynové kotle.
Ekoznačka nemůže být udělena materiálům a výrobkům, které jsou toxické, nebezpečné životnímu prostředí a lidskému zdraví.
Ekoznačku získalo již více než 300 výrobků, přihlášených k hodnocení 75 výrobci nebo dovozci.
* Jak může výrobek obdržet ekoznačku? Kde ji zákazník najde a pozná ekologicky šetrný výrobek?
Žádná lidská činnost není zcela „přátelská“ vůči životnímu prostředí. Existují vždy příležitosti a možnosti, jak snížit nepříznivé dopady některých činností a výrobků na životní prostředí.
V programech ekoznačení na celém světě jsou stavena ekologická a funkční kritéria, sloužící pro posuzování produktů. Tato kritéria berou v úvahu všechny aspekty „života“ produktu od jeho výroby, užívání, až po jeho recyklaci či případné zneškodnění.
Označen může být pouze ten výrobek, který splní všechna kritéria.
Spotřebitel většinou najde ekoznačku na obalu, etiketě nebo na jiném viditelném místě výrobku.
* Jsou označené „zelené“ výrobky dražší? Jsou označené „zelené“ výrobky stejně dobré jako výrobky „neekologické“?
Platí, že výrobek s ekoznačkou je oceňován pro snížení nepříznivých dopadů na životní prostředí a současně splnění přísných technických požadavků na užitné vlastnosti. Aby vyhověl stanoveným kritériím, musí v něm být použity nejkvalitnější suroviny, součásti apod. To ovlivňuje cenu výrobku. Nemusí však platit vždy, že označený výrobek je dražší.
* Co zajímá výrobce, dovozce a obchodníky ?
Program ekoznačení:
- podporuje navrhování, produkci, marketing a užívání výrobků a služeb, které mají během svého životního cyklu omezené nepříznivé dopady na životní prostředí.
- poskytuje věrohodné a srozumitelné informace o „ekologické kvalitě“ zboží zákazníkům, což jim pomůže při rozhodování při jejich uvědomělém nákupu.
- ekoznačka funguje jako marketingový nástroj. Záleží na obchodním záměru firmy. Mnoho zákazníků oceňuje možnost volby, upřednostňují výrobky, které jsou k životnímu prostředí „přátelské“.
* Které jsou hlavní hlavní zásady programů ekoznačení ?
- celý životní cyklus výrobku nebo služby je zkoumán ohledně všech jeho případných vlivů na životní prostředí
- ekoznačení probíhá v 25 zemích světa, označené výrobky mohou být prodávány ve všech státech
- jsou dobrovolné, proto se nevytvořily bariéry v obchodování
- jsou výběrové, ekoznačka je udělována pouze těm produktům, které mají nejmenší nepříznivý vliv na životní prostředí
- jsou průhledné, protože ekologická kritéria, kterým musí výrobek vyhovovat, jsou založena na společných stanoviscích významných spolupodílejících se odvětví, jako je průmysl, obchod, ekologické organizace a obchodní společnosti. Mimo to si zákazníci mohou být jisti, že ekoznačka byla udělena nezávislou autoritou, která neměla nic společného s danou firmou.
* Jaká je vzájemná souvislost mezi programy ekoznačení ve světě? Jak spolupracují programy v jejichž rámci se udělují ekoznačky v EU, SRN, severských státech a dalších zemích?
Ačkoli národní ekoznačky byly pochopitelně velmi užitečnou zkušeností a samozřejmě přispěly k ekologickému uvědomění lidí, vývoj samotného trhu si vynutil vznik nového všeobecného nástroje, který by předcházel zmatku, který obklopuje výrobce i spotřebitele. Jedna z hlavních idejí, která stála v pozadí vytvoření ekoznačky EU, bylo zajištění takového programu, který by platil v celé EU. Ekoznačka EU je výsledek společné politiky. Od všech členských států a jejich národních programů se požaduje, aby kritéria společně vyvíjely, společně se podílely na jejich kontrole a aby spotřebitel dostával jasnou zprávu. Právě vzhledem k postupnému sjednocování kritérií a metod hodnocení jsou programy a hodnota udělovaných ekoznaček v různých státech srovnatelné.
Další informace najdete na adrese http://www.ekoznacka.cz.
* Proč potřebujeme ekologické označování výrobků?
Zájem veřejnosti o životní prostředí stále roste. Zákazníci aktivně pomáhají chránit životní prostředí tím, že nakupují zboží, které má na jeho poškozování menší vliv (zboží, které životní prostředí zatěžuje méně).
Ekoznačka jednoduše informuje o vlastnostech a parametrech výrobku. Usnadňuje spotřebiteli rozeznat kvalitní výrobky, které jsou současně i přátelštější k životnímu prostředí (méně škodlivé pro životní prostředí) ve srovnání s neoznačenými konkurenčními výrobky.
* Na jakých výrobcích lze ekoznačku vidět?
S výjimkou potravin, nápojů, léků a zdravotních potřeb může ekoznačku získat každý výrobek nebo služba. Rozhodují je splnění stanovených kritérií pro hodnocení. V současné době jsou stanovena kritéria ve 32 vymezených skupinách výrobků. Je jasné, že jiná kritéria jsou pro nátěrové hmoty, papírenské výrobky, čisticí prostředky nebo plynové kotle.
Ekoznačka nemůže být udělena materiálům a výrobkům, které jsou toxické, nebezpečné životnímu prostředí a lidskému zdraví.
Ekoznačku získalo již více než 300 výrobků, přihlášených k hodnocení 75 výrobci nebo dovozci.
* Jak může výrobek obdržet ekoznačku? Kde ji zákazník najde a pozná ekologicky šetrný výrobek?
Žádná lidská činnost není zcela „přátelská“ vůči životnímu prostředí. Existují vždy příležitosti a možnosti, jak snížit nepříznivé dopady některých činností a výrobků na životní prostředí.
V programech ekoznačení na celém světě jsou stavena ekologická a funkční kritéria, sloužící pro posuzování produktů. Tato kritéria berou v úvahu všechny aspekty „života“ produktu od jeho výroby, užívání, až po jeho recyklaci či případné zneškodnění.
Označen může být pouze ten výrobek, který splní všechna kritéria.
Spotřebitel většinou najde ekoznačku na obalu, etiketě nebo na jiném viditelném místě výrobku.
* Jsou označené „zelené“ výrobky dražší? Jsou označené „zelené“ výrobky stejně dobré jako výrobky „neekologické“?
Platí, že výrobek s ekoznačkou je oceňován pro snížení nepříznivých dopadů na životní prostředí a současně splnění přísných technických požadavků na užitné vlastnosti. Aby vyhověl stanoveným kritériím, musí v něm být použity nejkvalitnější suroviny, součásti apod. To ovlivňuje cenu výrobku. Nemusí však platit vždy, že označený výrobek je dražší.
* Co zajímá výrobce, dovozce a obchodníky ?
Program ekoznačení:
- podporuje navrhování, produkci, marketing a užívání výrobků a služeb, které mají během svého životního cyklu omezené nepříznivé dopady na životní prostředí.
- poskytuje věrohodné a srozumitelné informace o „ekologické kvalitě“ zboží zákazníkům, což jim pomůže při rozhodování při jejich uvědomělém nákupu.
- ekoznačka funguje jako marketingový nástroj. Záleží na obchodním záměru firmy. Mnoho zákazníků oceňuje možnost volby, upřednostňují výrobky, které jsou k životnímu prostředí „přátelské“.
* Které jsou hlavní hlavní zásady programů ekoznačení ?
- celý životní cyklus výrobku nebo služby je zkoumán ohledně všech jeho případných vlivů na životní prostředí
- ekoznačení probíhá v 25 zemích světa, označené výrobky mohou být prodávány ve všech státech
- jsou dobrovolné, proto se nevytvořily bariéry v obchodování
- jsou výběrové, ekoznačka je udělována pouze těm produktům, které mají nejmenší nepříznivý vliv na životní prostředí
- jsou průhledné, protože ekologická kritéria, kterým musí výrobek vyhovovat, jsou založena na společných stanoviscích významných spolupodílejících se odvětví, jako je průmysl, obchod, ekologické organizace a obchodní společnosti. Mimo to si zákazníci mohou být jisti, že ekoznačka byla udělena nezávislou autoritou, která neměla nic společného s danou firmou.
* Jaká je vzájemná souvislost mezi programy ekoznačení ve světě? Jak spolupracují programy v jejichž rámci se udělují ekoznačky v EU, SRN, severských státech a dalších zemích?
Ačkoli národní ekoznačky byly pochopitelně velmi užitečnou zkušeností a samozřejmě přispěly k ekologickému uvědomění lidí, vývoj samotného trhu si vynutil vznik nového všeobecného nástroje, který by předcházel zmatku, který obklopuje výrobce i spotřebitele. Jedna z hlavních idejí, která stála v pozadí vytvoření ekoznačky EU, bylo zajištění takového programu, který by platil v celé EU. Ekoznačka EU je výsledek společné politiky. Od všech členských států a jejich národních programů se požaduje, aby kritéria společně vyvíjely, společně se podílely na jejich kontrole a aby spotřebitel dostával jasnou zprávu. Právě vzhledem k postupnému sjednocování kritérií a metod hodnocení jsou programy a hodnota udělovaných ekoznaček v různých státech srovnatelné.
Další informace najdete na adrese http://www.ekoznacka.cz.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk