Tiskové zprávy
České dráhy: Vlaky ČD jezdí stále rychleji; v novém jízdním řádu překročí nejrychlejší z nich průměrnou rychlost 110 km/h
30. října 2006 | České dráhy
Vlaky Českých drah jsou stále rychlejší a v připravovaném jízdním řádu poprvé některé z nich překročí mezi Prahou a Ostravou průměrnou rychlost 110 km/h. Spoje SC Pendolino, které 351 kilometrů z Prahy do Ostravy Svinova překonají od 10. prosince za 189 minut (3 hodiny 9 minut), budou mít v celé této trase průměrnou rychlost 111 km/h. V některých kratších úsecích české železniční sítě jsou však průměrné rychlosti vlaků ČD ještě vyšší. Například 59 kilometrů mezi Brnem a Břeclaví urazí nejrychlejší vlaky za 30 minut průměrnou rychlostí 118 km/h. Maximální povolená rychlost na železnici v ČR je pak 160 km/hod.
Vysokou průměrnou rychlostí přitom nebudou jezdit pouze spoje SC Pendolino vedené rychlovlaky na trase Praha – Ostrava. Spoj kategorie InterCity Manažer, který bude veden běžnou soupravou složenou z vozů pro vlaky IC a lokomotivy, zvládne trasu Ostrava Svinov – Praha Holešovice za 3 hodiny 23 minut, což znamená průměrnou rychlost 104 km/hod.
Průměrnou rychlostí 105 km/hod. pojede také spoj SC Slovenská strela vedený jednotkou Pendolino. Ten zvládne vzdálenost mezi Prahou a Bratislavou za rekordní 3 hodiny 47 minut. Brno s Prahou spoje vedené jednotkami pendolino spojí 3x denně v obou směrech za 2 hodiny 23 minut – průměrnou rychlostí 107 km/hod.
Modernizované koridory a vyšší rychlosti se projevují také v kratších cestovních časech a kratší době, kterou tráví cestující ve vlaku. Zatímco v 50. letech byla obvyklá doba jízdy mezi Ostravou a Prahou přibližně 6 hodin a průměrná rychlost rychlíků byla asi 60 km/h, v 80. letech klesla tato doba na přibližně 4 a tři čtvrtě hodiny a průměrná rychlost se pohybovala kolem 75 km/h. Hranici 4 hodin na této trase pokořil v 90. letech tehdejší vlak SC Manažer, který však oproti jiným vlakům neměl žádné zastávky, jeho souprava se skládala obvykle jen ze 4 vozů a šlo o jediný spoj. Jeho průměrná rychlost dosáhla až 95 km/h a po předválečné Slovenské strele se stal po více než 50 letech nejrychlejším vlakem v bývalém Československu a současném Česku. Nový rekord na trase Ostrava Svinov – Praha pak po 10. prosinci vytvoří šest párů spojů SC Pendolino s jízdní dobou 3 hodiny 9 minut a s průměrnou rychlostí přes 110 km/h.
Rychleji také z Prahy na sever a do Brna
Díky dokončeným stavbám koridorů se v uplynulých letech výrazně zkrátila také doba jízdy z Prahy do Ústí nad Labem a Děčína nebo mezi Prahou a Brnem.
V 50. letech trvala cesta z Prahy do Děčína přibližně 2 hodiny a průměrná rychlost byla asi 64 km/h. Doba jízdy se pak dlouhá léta výrazně nezměnila. V roce 1970 jel expres Pannonia tuto trasu stále 2 hodiny a motorový expres Hungaria byl jen o 10 minut rychlejší. Ještě v roce 1990 potřebovala většina expresů na překonání vzdálenosti mezi Prahou a Děčínem téměř 2 hodiny. Expres Hungaria jel 1 hodinu a 50 minut a InterExpres Primátor 1 hodinu a 44 minut. Průměrná rychlost expresů na této trati tak zůstávala pod hranicí 70 km/h. V současném jízdním řádu potřebují vlak EuroCity pro překonání vzdálenosti mezi těmito městy 1 hodinu a 20 minut, dosahují tak průměrné rychlosti kolem 95 km/h.
Podobná situace panovala také mezi dvěma největšími městy v České republice – mezi Prahou a Brnem. V minulosti sice jezdilo mezi oběma městy několik výjimečných expresů, které dosahovaly v některých letech cestovní dobu kolem 3 hodin a měly průměrnou rychlost kolem 85 km/h, většina vlaků však jezdila mnohem déle. V 50. letech jezdily na této trase motorové expresy bez zastávky s dobou jízdy kolem 3 hodin a 20 minut, klasické rychlíky však potřebovaly na tuto trasu kolem 4 a půl hodiny. Od 60. let až do roku 1990 se pak doba jízdy mezi oběma městy pohybovala kolem 3 a půl až 3 a čtvrt hodiny s průměrnou rychlostí 75 až 80 km/h. V letošním roce potřebují vlaky IC a EC vedené jednotkami pendolino pro cestu mezi Prahou a Brnem 2 hod 23 minut a jejich průměrná rychlost je kolem 107 km/h.
Rychlost přitahuje další cestující do vlaků ČD
Právě díky vysoké rychlosti a pohodlí dává stále více cestujících přednost spojům Českých drah – například před individuální automobilovou dopravou. Za osm měsíců letošního roku přepravily České dráhy více než 118,1 milionů cestujících. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku to představuje nárůst počtu cestujících o 2,4 milionů. Loni přitom České dráhy za stejné období přepravily 115,7 milionů platících cestujících.
Vysokou průměrnou rychlostí přitom nebudou jezdit pouze spoje SC Pendolino vedené rychlovlaky na trase Praha – Ostrava. Spoj kategorie InterCity Manažer, který bude veden běžnou soupravou složenou z vozů pro vlaky IC a lokomotivy, zvládne trasu Ostrava Svinov – Praha Holešovice za 3 hodiny 23 minut, což znamená průměrnou rychlost 104 km/hod.
Průměrnou rychlostí 105 km/hod. pojede také spoj SC Slovenská strela vedený jednotkou Pendolino. Ten zvládne vzdálenost mezi Prahou a Bratislavou za rekordní 3 hodiny 47 minut. Brno s Prahou spoje vedené jednotkami pendolino spojí 3x denně v obou směrech za 2 hodiny 23 minut – průměrnou rychlostí 107 km/hod.
Modernizované koridory a vyšší rychlosti se projevují také v kratších cestovních časech a kratší době, kterou tráví cestující ve vlaku. Zatímco v 50. letech byla obvyklá doba jízdy mezi Ostravou a Prahou přibližně 6 hodin a průměrná rychlost rychlíků byla asi 60 km/h, v 80. letech klesla tato doba na přibližně 4 a tři čtvrtě hodiny a průměrná rychlost se pohybovala kolem 75 km/h. Hranici 4 hodin na této trase pokořil v 90. letech tehdejší vlak SC Manažer, který však oproti jiným vlakům neměl žádné zastávky, jeho souprava se skládala obvykle jen ze 4 vozů a šlo o jediný spoj. Jeho průměrná rychlost dosáhla až 95 km/h a po předválečné Slovenské strele se stal po více než 50 letech nejrychlejším vlakem v bývalém Československu a současném Česku. Nový rekord na trase Ostrava Svinov – Praha pak po 10. prosinci vytvoří šest párů spojů SC Pendolino s jízdní dobou 3 hodiny 9 minut a s průměrnou rychlostí přes 110 km/h.
Rychleji také z Prahy na sever a do Brna
Díky dokončeným stavbám koridorů se v uplynulých letech výrazně zkrátila také doba jízdy z Prahy do Ústí nad Labem a Děčína nebo mezi Prahou a Brnem.
V 50. letech trvala cesta z Prahy do Děčína přibližně 2 hodiny a průměrná rychlost byla asi 64 km/h. Doba jízdy se pak dlouhá léta výrazně nezměnila. V roce 1970 jel expres Pannonia tuto trasu stále 2 hodiny a motorový expres Hungaria byl jen o 10 minut rychlejší. Ještě v roce 1990 potřebovala většina expresů na překonání vzdálenosti mezi Prahou a Děčínem téměř 2 hodiny. Expres Hungaria jel 1 hodinu a 50 minut a InterExpres Primátor 1 hodinu a 44 minut. Průměrná rychlost expresů na této trati tak zůstávala pod hranicí 70 km/h. V současném jízdním řádu potřebují vlak EuroCity pro překonání vzdálenosti mezi těmito městy 1 hodinu a 20 minut, dosahují tak průměrné rychlosti kolem 95 km/h.
Podobná situace panovala také mezi dvěma největšími městy v České republice – mezi Prahou a Brnem. V minulosti sice jezdilo mezi oběma městy několik výjimečných expresů, které dosahovaly v některých letech cestovní dobu kolem 3 hodin a měly průměrnou rychlost kolem 85 km/h, většina vlaků však jezdila mnohem déle. V 50. letech jezdily na této trase motorové expresy bez zastávky s dobou jízdy kolem 3 hodin a 20 minut, klasické rychlíky však potřebovaly na tuto trasu kolem 4 a půl hodiny. Od 60. let až do roku 1990 se pak doba jízdy mezi oběma městy pohybovala kolem 3 a půl až 3 a čtvrt hodiny s průměrnou rychlostí 75 až 80 km/h. V letošním roce potřebují vlaky IC a EC vedené jednotkami pendolino pro cestu mezi Prahou a Brnem 2 hod 23 minut a jejich průměrná rychlost je kolem 107 km/h.
Rychlost přitahuje další cestující do vlaků ČD
Právě díky vysoké rychlosti a pohodlí dává stále více cestujících přednost spojům Českých drah – například před individuální automobilovou dopravou. Za osm měsíců letošního roku přepravily České dráhy více než 118,1 milionů cestujících. Ve srovnání se stejným obdobím loňského roku to představuje nárůst počtu cestujících o 2,4 milionů. Loni přitom České dráhy za stejné období přepravily 115,7 milionů platících cestujících.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk