https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/vlaky-ceskych-drah-hraji-v-primestske-a-mestske-doprave-v-ramci-prazske-aglomerace-klicovou-roli
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

České dráhy: Vlaky Českých drah hrají v příměstské a městské dopravě v rámci pražské aglomerace klíčovou roli

18. září 2006 | České dráhy
Více než 136 tisíc cestujících využívá v rámci Středočeského kraje denně regionální spoje Českých drah pro dopravu především do zaměstnání a škol. V rámci Prahy je to pak denně přibližně 76 tisíc cestujících s tím, že jejich počet každoročně roste. Nejfrekventovanějšími relacemi z hlediska přepravy cestujících regionálními vlaky jsou přitom Praha – Kolín – Pardubice a Praha – Beroun. Na spoje na obou těchto tratích přitom České dráhy v převážné míře nasazují moderní klimatizované příměstské jednotky 471 CityElefant – nabízející mimo jiné první třídu, možnost přepravy kol, invalidních vozíků apod. Během víkendových dní se pak pořadí výše zmíněných tratí vyměňuje a trať do Berouna je z hlediska počtu cestujících nejvíce frekventovaná.

Základní přepravní statistiky ČD ve Středočeském kraji a v Praze

Počty cestujících - jeden průměrný pracovní den, rok 2005
Praha 75 764
Středočeský kraj 136 077

Objem vlakokilometrů v Praze a ve Středočeském kraji
oblast 2004 2005 % 2006 %
Praha 2 629 850 vlkm - 2 768 023 vlkm - 105,25 - 2 861 355 vlkm - 103,37
Středočeský kraj 13 107 106 vlkm - 13 137 557 vlkm - 100,23 - 13 366 400 vlkm - 101,74

Předpoklad dalšího růstu pro období roku 2007:
Hl.město Praha nárůst + 5%
Středočeský kraj nárůst + 1%

Počet železničních stanic a zastávek v Praze a Středočeském kraji
Železniční stanice 180
Zastávky 325

Vlaky Českých drah jsou často využívány také jako „městská“ doprava v rámci pražské aglomerace. Na řadě relací nabízejí interval 15 nebo 30 minut; dojezdová doba je přitom až o několik desítek minut kratší ve srovnání s MHD nebo individuální dopravou.


Srovnání časového spojení některých částí Prahy
relace km interval železnice MHD
Klánovice – Praha Masarykovo n.

18


od 15 min.


26 min.


55 min.
Dolní Počernice – Praha Masarykovo n.

11


30 min.


19 min.


39 min.
Kolovraty – Praha hlavní n.

17


30 min.


30 min.


50 min.
Uhříněves – Praha hlavní n.

14


30 min.


23 min.


37 min.
Horní Měcholupy – Praha hlavní n.

12


30 min.


20 min.


37 min.
Hostivař – Praha hlavní n.

10


30 min.


16 min.


31 min.
Radotín – Praha hlavní n.

13


od 15 min.


16 min.


44 min.
Horní Počernice – Praha Masarykovo n.

15


30 min.


24 min.


36 min.
Roztoky u Prahy - Praha Libeň

14


30 min.


18 min.


40 min.


Dostavba Nového spojení umožní další rozvoj příměstské a městské železniční dopravy v pražské aglomeraci

V srpnu 2004 byla zahájena výstavba klíčové železniční dopravní stavby na území hl.m. Prahy – tzv. Nové spojení. Tato stavba zajistí nové kvalitní propojení stanic v centrální části města (Hlavní nádraží a Masarykovo nádraží) se stanicemi v severovýchodní části města (Libeň, Vysočany, Holešovice).

Dokončení výstavby Nového spojení (plánované na rok 2010, předpoklad 2008) přinese zcela nové možnosti pro příměstskou a městskou železniční dopravu. Vzhledem ke zvýšení kapacity železniční sítě v centru města bude možné zavést nové linky příměstské dopravy, které budou vedeny napříč Prahou (v současné době jsou všechny vlaky příměstské dopravy ukončeny na Hlavním nebo na Masarykově nádraží). Předpokládá se vznik dvou „diametrálních“ linek, první by měla být vedena po trase Milovice – Lysá nad Labem – Čelákovice – Praha hl.n. – Říčany – Strančice, druhá po trase Nymburk – Poříčany – Český Brod – Praha hl.n. – Černošice – Řevnice. Další plánovanou změnou je propojení železničních tratí 070 a 210 a vznik nové linky příměstské dopravy, která bude vedena po trase Mělník – Všetaty – Praha hlavní n. – Vrané nad Vltavou – Dobříš / Čerčany. Pilotním projektem budoucích tangenciálních linek je v současnosti první městská železniční linka, která spojuje nádraží Praha-Libeň, Praha-Holešovice a Praha-Bubeneč s Roztokami u Prahy. Výhledově se uvažuje o jejím prodloužení přes Prahu-Malešice do stanice Praha-Hostivař, ale v úvaze jsou také další tangenciální linky.

Ze zavedení výše zmíněných linek vyplývá zkrácení špičkového intervalu příměstské dopravy na nejvýznamnějších tratích až na 15 minut v ranní a odpolední špičce pracovního dne, resp. 30 minut v ostatních obdobích dne. Zavedení průjezdného modelu příměstské dopravy povede k vyššímu zapojení železnice do systému městské dopravy. Výrazně zlepší jak spojení Prahy se Středočeským krajem, tak i spojení v rámci Středočeského kraje s průjezdem přes Prahu.

Důležitým krokem podporujícím navržený model je rovněž zavedení jednotného tarifního systému integrované osobní dopravy, který musí vzniknout na základě dohody rovnocenných partnerů (Praha, Středočeský kraj, dopravci). Předpokladem pak je plné zapojení dopravce v železniční osobní dopravě v Praze a Středočeském kraji do tohoto tarifního systému. Tím se tarif integrované osobní dopravy stane „kmenovým tarifem“ dopravce v železniční osobní dopravě v Praze a Středočeském kraji s respektováním integrovaných tarifů sousedních regionů (v případě vlaků zajíždějící mimo Prahu a Středočeský kraj) a celostátního tarifu pro dálkovou dopravu uznáváním jízdních dokladů dle těchto tarifů.

Linky městské a příměstské dopravy

S1 Praha Mas. n. – Nymburk – Kolín
S2 Praha Mas. n. – Kutná Hora město
S3 Mělník – Praha hl. n. – Vrané n. Vlt. – Dobříš
S4 Mělník – Praha hl. n. – Vrané n. Vlt. – Čerčany,
S5 Praha Mas. n. – Kralupy n. Vlt. / Roudnice n. L.
S6 Praha Mas. n. – Kladno-Ostrovec
S8 Praha hl. n. – Rudná u P. – Beroun
S9 Praha-Libeň – Praha hl. n. – Beroun
S10 Praha-Vysočany – Praha hl. n. – Benešov u P.
S20 Řevnice – Praha hl. n. – Poříčany – Nymburk hl. n.
S21 Strančice – Praha hl. n. – Milovice
S22 Praha Mas. n. – Praha letiště
S32 Praha-Hostivař – Praha-Malešice – Roztoky u P.

Linky meziregionální dopravy

RR 1 Jihlava – Kolín – Praha – Beroun – Plzeň
RR 2 Pardubice – Kolín – Praha – Kralupy nad Vltavou – Ústí nad Labem – (Děčín)
RR 3 Hradec Králové – Nymburk hl.n. – Praha – Benešov u Prahy – Tábor – (Č. Budějovice)
RR 4 Mladá Boleslav – Neratovice – Praha – Kladno – Rakovník

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist