https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/vlaky-ceskych-drah-jezdi-stale-rychleji-v-novem-jizdnim-radu-prekroci-nejrychlejsi-z-nich-prumernou-rychlost-100-kmh
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

České dráhy: Vlaky Českých drah jezdí stále rychleji; v novém jízdním řádu překročí nejrychlejší z nich průměrnou rychlost 100 km/h

19. října 2005 | České dráhy
Vlaky v Česku jsou stále rychlejší a v připravovaném jízdním řádu poprvé některé z nich překročí průměrnou rychlost 100 km/h. Půjde o spoje SC Pendolino, které 358 kilometrů z Prahy do Ostravy překonají za méně než 3 a půl hodiny průměrnou rychlostí 103 km/h. V některých úsecích české železniční sítě jsou však průměrné rychlosti expresů ještě vyšší. Například 59 kilometrů mezi Brnem a Břeclaví urazí nejrychlejší vlaky za 30 min průměrnou rychlostí 118 km/h. Nejvyšší povolená rychlost na českých tratích je pak 160 km/h. Tyto rychlé úsek jsou například na trase Praha – Kolín – Pardubice – Choceň, v okolí Roudnice nad Labem, mezi Brnem a Břeclaví či na trati z Břeclavi do Přerova. Na několika úsecích koridorů je při testování vlaků pendolino dosahováno dokonce rychlosti 220 až 230 km/h. (Současný český rychlostní rekord padl na trati Břeclav – Brno – 237 km/h).

Modernizované koridory a vyšší rychlosti se projevují také v kratších cestovních časech a kratší době, kterou tráví cestující ve vlaku. Zatímco v 50. letech byla obvyklá doba jízdy mezi Ostravou a Prahou přibližně 6 hodin a průměrná rychlost rychlíků byla asi 60 km/h, v 80. letech klesla tato doba na přibližně 4 a tři čtvrtě hodiny a průměrná rychlost se pohybovala kolem 75 km/h. Hranici 4 hodin na této trase pokořil v 90. letech vlak SC Manažer, který však oproti jiným vlakům neměl žádné zastávky, jeho souprava se skládala obvykle jen ze 4 vozů a šlo o jediný spoj. Jeho průměrná rychlost dosáhla až 95 km/h a po předválečné Slovenské strele se stal po více než 50 letech nejrychlejším vlakem v bývalém Československu a současném Česku. Nový rekord na trase Ostrava – Praha pak vytvoří šest spojů SC Pendolino s jízdní dobou pod 3 a půl hodiny s průměrnou rychlostí přes 100 km/h. Tyto vlaky navíc zastaví v Pardubicích a v Olomouci – současně nabídnou přepravní kapacitu vyšší než 300 míst.

Rychleji také z Prahy na sever a do Brna

Díky dokončeným stavbám koridorů se v uplynulých letech výrazně zkrátila také doba jízdy z Prahy do Ústí nad Labem a Děčína nebo mezi Prahou a Brnem.

V 50. letech trvala cesta z Prahy do Děčína přibližně 2 hodiny a průměrná rychlost byla asi 64 km/h. Doba jízdy se pak dlouhá léta výrazně nezměnila. V roce 1970 jel expres Pannonia tuto trasu stále 2 hodiny a motorový expres Hungaria byl jen o 10 minut rychlejší. Ještě v roce 1990 potřebovala většina expresů na překonání vzdálenosti mezi Prahou a Děčínem téměř 2 hodiny. Expres Hungaria jel 1 hodinu a 50 minut a InterExpres Primátor 1 hodinu a 44 minut. Průměrná rychlost expresů na této trati tak zůstávala pod hranicí 70 km/h. V současném jízdním řádu potřebují vlak EuroCity pro překonání vzdálenosti mezi těmito městy 1 hodinu a 20 minut, dosahují tak průměrné rychlosti kolem 95 km/h.

Podobná situace panovala také mezi dvěma největšími městy v České republice – mezi Prahou a Brnem. V minulosti sice jezdilo mezi oběma městy několik výjimečných expresů, které dosahovaly v některých letech cestovní dobu kolem 3 hodin a měly průměrnou rychlost kolem 85 km/h, většina vlaků však jezdila mnohem déle. V 50. letech jezdily na této trase motorové expresy bez zastávky s dobou jízdy kolem 3 hodin a 20 minut, klasické rychlíky však potřebovaly na tuto trasu kolem 4 a půl hodiny. Od 60. let až do roku 1990 se pak doba jízdy mezi oběma městy pohybovala kolem 3 a půl až 3 a čtvrt hodiny s průměrnou rychlostí 75 až 80 km/h. V letošním roce potřebují vlaky EuroCity pro cestu mezi Prahou a Brnem přibližně 2 hod 40 minut a jejich průměrná rychlost je kolem 95 km/h. V nadcházejícím roce však bude i tento čas překonán vlaky EuroCity a InterCity vedenými jednotkami s naklápěcí skříní pendolino. Pro ně je plánovaná jízdní doba 2 hod. 23 minut a průměrná rychlost 107 km/h. Velmi rychlé budou i ostatní vlaky EuroCity s klasických vagónů bez naklápěcí technologie. Z Prahy do Brna dojedou tyto vlaky za 2 hodiny a 35 minut průměrnou rychlostí přibližně 99 km/h.

Zrychluje se také mezinárodní doprava na železnici

Kratší dobu stráví cestující ve vlacích také v mezinárodní dopravě. Například z Prahy do Vídně trvala dlouhá léta cesta slavným motorovým expresem Vindobona téměř šest hodin a dokonce se pomalu prodlužovala. V roce 1960 to bylo 5 hod. 34 min, v roce 1970 5 hod. 47 min. a v roce 1980 5 hod. 53 min. Průměrná rychlost expresu byla dlouhá léta kolem 60 km/h. K výraznému zrychlení došlo nejdříve na počátku 90. let po pádu „železné opony“ a zrušení dlouhých časů na pohraniční odbavení a nyní je doprava zrychlována také díky modernizaci tratí. V roce 1995 trvala Vindoboně cesta z Prahy do Vídně 4 hodiny 51 minut (průměrná měrná rychlost cca 83 km/h), zatímco v letošním roce to je u nejrychlejších spojů EuroCity méně než 4 a půl hodiny (průměrná rychlost překročila 90 km/h). Jednotky s naklápěcí skříní pendolino by pak měly zkrátit jízdní dobu mezi Prahou a Vídní již v příštím roce k hranici 4 hodin a vlaky tak pojedou průměrnou rychlostí téměř 100 km/h. Prakticky veškeré časové úspory a zkrácení jízdní doby z téměř 5 hodin v polovině 90. let na necelé 4 hodiny se přitom odehrává na českých tratích. V Rakousku totiž dosud nezačala významná modernizace tratě, která by umožnila zrychlit dopravu také u našich jižních sousedů.

Podobná situace je také mezi Prahou a Berlínem. Zatímco na území České republiky se v posledních 15 letech zkrátila doba jízdy přibližně o 30 minut, v sousedním Německu trvá cesta vlaku od hranic do Berlína přibližně stejně dlouho jako za dob NDR. Přesto i na této trase došlo v uplynulých letech ke zrychlení dopravy. Expresům zvučných jmen, jako jsou Vindobona či Hungaria, trvala cesta mezi Prahou a Berlínem od 60. do 80. let kolem 6 hodin a průměrná rychlost vlaků s pohybovala kolem 60 až 65 km/h. K výraznému zrychlení doprav došlo počátkem 90. let, kdy byla celá trať Praha – Berlín elektrifikována a do čela expresů byla postavena nová dvousystémová elektrická lokomotiva z plzeňské Škody. Doba jízdy se dostala pod 5 hodin a průměrná rychlost stoupla až na 80 km/h. Bohužel od počátku 90. let nedošlo k výraznému zkrácení jízdní doby na delším německém úseku tratě, a tak i nyní trvá cesta mezi Prahou a Berlínem téměř 5 hodin.

Naopak k výraznému zrychlení dopravy došlo mezi Prahou a Bratislavou. Zatímco od roku 1950 do roku 1990 se pohybovala doba jízdy nejrychlejších vlaků kolem 5 hodin (průměrná rychlost kolem 80 km/h), dnes jezdí nejrychlejší spoj EuroCity Slovenská strela mezi Prahou a Bratislavou 4 hod. 11 min. (průměrná rychlost asi 95 km/h). I na této trase však může být vytvořen v příštím roce nový rekord a pokořena hranice 4 hodin. V případě souhlasu slovenských železnic by na jednom spoji mezi Prahou a Bratislavou mohla jezdit souprava pendolino právě s jízdní dobou pod 4 hodiny a průměrnou rychlostí okolo 100 km/h.

Po dokončení stavby dalších koridorů z Prahy do Českých Budějovic a z Prahy do Plzně se zrychlí doprava také do těchto míst. Například doba jízdy mezi Prahou a Plzní by se mohla ze současných asi 1 a půl hodiny zkrátit na pouhých 40 minut. Přibližně o hodinu by se mohla zkrátit i doba cestování mezi Prahou a Českými Budějovicemi.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist