Radek Drahný "> Vyhodnocení zimní sezóny ve vztahu k dohodě o spolupráci při údržbě běžeckých tras v systému Krkonoše – lyžařský běžecký ráj - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/vyhodnoceni-zimni-sezony-ve-vztahu-k-dohode-o-spolupraci-pri-udrzbe-bezeckych-tras-v-systemu-krkonose-lyzarsky-bezecky-raj
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Správa KRNAP: Vyhodnocení zimní sezóny ve vztahu k dohodě o spolupráci při údržbě běžeckých tras v systému Krkonoše – lyžařský běžecký ráj

20. dubna 2004 | Správa KRNAP
Autor: Radek Drahný
V pondělí 19.4. proběhlo v příjemném prostředí restaurace Erpet u dolní stanice lanovky ve Svatém Petru vyhodnocení zimní sezóny ve vztahu k plnění dohody z 20.11.2003 o spolupráci při údržbě běžeckých tras v systému Krkonoše – lyžařský běžecký ráj.

Předseda Svazku měst a obcí Krkonoše (SMO) pan Ing. Jan Sobotka a koordinátor SMO pan RNDr. Pavel Klapuš v úvodu nešetřili optimizmem. Zazněla i slova díků všem zúčastněným partnerům.

S politováním musíme říci, že Správa KRNAP k tomuto projektu po letošní zimní sezóně nemůže zaujmout jednoznačně kladné stanovisko. Při porovnání reality v terénu s podepsanou dohodou z loňského roku je nutno konstatovat, že ve většině pro nás důležitých bodů tato dohoda plněna nebyla. Někde nebyla plněna vůbec, jinde jen částečně.

„Zobecněně řečeno mnoho subjektů, které se tohoto projektu účastnily, nedodrželo to, co bylo v dohodě. Hlavně se jednalo o dodržování šířkových kategorií údržby. Okatým příkladem je, že jeden z partnerů se v dohodě zavázal udržovat velké množství lyžařských kilometrů tras strojem o šířce 3,5 metru. Přitom stroj, který by tyto parametry splňoval nemají a navíc neuvažují o jeho zakoupení, což je minimálně divné.“ uvedl Ing. Miloš Růžička, odborný pracovník Správy KRNAP, který má na starosti projekt Krkonoše – lyžařský běžecký ráj. „Celou zimní sezónu byly inkriminované úseky v nejvzácnějších partiích Krkonoš, kde jsme požadovali údržbu úzkým strojem kvůli ochraně přírody, udržovány strojem o šířce přibližně 5,5 metrů. A to je pro nás nepřijatelné.“ dodal Růžička. Zároveň byly zjištěny občasné závady typu údržba nad rámec dohody. Konkrétně byla upravována cesta na Liščí hoře.

Již během vrcholné sezóny a obzvláště v současné době, kdy sníh taje se začínají projevovat škody způsobené použitím neadekvátní techniky obzvláště v hřebenových partiích. V současné době probíhá exhumace poškozené vegetace keřového a bylinného patra v místech, kde bylo upravováno v rozporu s dohodou nebo bez ohledu na výšku sněhové pokrývky. Logicky vzato, pokud projede široká rolba po úzké cestě, tak zákonitě musí poškodit keřové porosty i mimo cestu, nad kterou se pohybuje. Nejmarkantnějšími příklady poškození jsou osekané větve smrčků nebo kleče ležící buď přímo na upravené běžecké trati nebo po odtátí sněhu čnící jako pahýly mrzáků k nebi. Celý problém však nelze zužovat pouze na osekané větve stromů. Za jasné škody považujeme poškozené terminály kleče a smrků a přitom neznáme dopad na všechno kolem. Dnes nikdo neví, jak se současný stav podepíše na celkovém ekosystému.

V listopadu loňského roku byla podepsána „gentlemanská“ dohoda, jak se někdy honosně nazývá. Za současné situace však slovo gentlemanská nemá opodstatnění. „Někteří provozovatelé jsou neseriózní a není to partner, kterému můžeme důvěřovat. “ uvedl RNDr. Jan Vaněk, vedoucí oddělení ochrany přírody Správy KRNAP. Je třeba dodat, že problémové území I. a II. zóny zabírá pouhých 8400 ha, přičemž zhruba dalších 46000 ha na území KRNAP a mnoho dalších mimo naše území, kam lze sportovce usměrnit, je pro Správu KRNAP přijatelnější variantou. Zároveň musíme vyjádřit pochybnosti nad tím, zda se informace z dohody dostaly k těm, co vykonávali práce v terénu.

Správa KRNAP jako dominantní partner tohoto projektu vnímá význam celého projektu pro ostatní subjekty působících na území Krkonošského národního parku a proto v minulých sezónách zaujímala významně vstřícný postoj k lyžařským aktivitám. Velmi silně vnímáme a oceňujeme skutečnost, že se podařilo množství návštěvníků usměrnit z hřebenových partií na upravované trasy. Pro příští rok je však pro nás nepřípustné provozovat tyto aktivity pouze na základě „gentlemanské“ dohody. Musí být dodělán podklad pro územní řízení, jehož výsledkem musí být územní rozhodnutí. Každopádně musíme konstatovat, že technické řešení celého projektu existuje, ale za předem jasně stanovených podmínek.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist