Tiskové zprávy
MŽP ČR: Vyjádření MŽP k vrácení zákona o chemických látkách Poslanecké sněmovně
MŽP musí na včerejší vyjádření pana prezidenta reagovat těmito argumenty:
Novela zákona o chemických látkách nepřebírá požadavky nařízení REACH do českého právního řádu, protože evropské nařízení je přímo použitelný a bezprostředně závazný právní předpis – to zejména znamená, že členský stát nemůže přebírat jeho obsah do svého právního řádu a tudíž jej nemůže ani měnit. Z toho důvodu novela chemického zákona stanovuje pouze kompetence orgánů státní správy a sankce za neplnění ustanovení zákona a legislativy ES.
S tím souvisí i fakt, že přímo podle nařízení REACH – nikoliv podle prezidentem vrácené novely zákona – se zavádí povinnost pro výrobce a dovozce chemických látek registrovat je u Evropské agentury pro chemické látky. Výrobci a dovozci mají posoudit bezpečnost vyráběných látek jak pro lidské zdraví tak i pro životní prostředí a také navrhnout opatření pro jejich bezpečné používání. Pouze u velmi nebezpečných látek, jako jsou karcinogeny, mutageny nebo látky přetrvávající v životním prostředí, bude poté agentura rozhodovat o povolování jejich používání, a to na základě vědeckých kritérií. Nejedná se tedy o kontrolu evropských byrokratů nad naším chemickým průmyslem.
O obsahu nařízení se velmi podrobně diskutovalo na evropské úrovni v době jeho přípravy a projednávání. Stejně tak novela chemického zákona byla zpracována v úzké spolupráci se zástupci chemického průmyslu. V průběhu projednávání v Poslanecké sněmovně byl návrh předmětem podrobné diskuse v hospodářském výboru a na půdě výboru pro životní prostředí. Rovněž v rámci tohoto projednání uplatnili zástupci chemického průmyslu své připomínky, z nichž velká většina se do konečného znění promítla. I z tohoto důvodu poslanci necítili potřebu další podrobné diskuse v rámci 2. čtení na plénu.
Na pravou míru je nutno uvést i údajný záměrný přenos kontrolních pravomocí na Českou inspekci životního prostředí. Právě naopak, v průběhu přípravy zákona MŽP požadovalo, aby se na dozorové činnosti podílely také dozorové orgány jiných resortů (Česká obchodní inspekce za Ministerstvo průmyslu a obchodu, Hygienická služba za Ministerstvo zdravotnictví), avšak ty tento požadavek neakceptovaly.
Přesto věříme, že prezidentské veto neprodlouží zbytečně nejistotu chemického průmyslu a že při opětovném hlasování v Poslanecké sněmovně bude novela chemického zákona přijata. Česká republika se tak současně vyhne nepříznivým následkům spojených s neplněním povinností členského státu Evropské unie.
Novela zákona o chemických látkách nepřebírá požadavky nařízení REACH do českého právního řádu, protože evropské nařízení je přímo použitelný a bezprostředně závazný právní předpis – to zejména znamená, že členský stát nemůže přebírat jeho obsah do svého právního řádu a tudíž jej nemůže ani měnit. Z toho důvodu novela chemického zákona stanovuje pouze kompetence orgánů státní správy a sankce za neplnění ustanovení zákona a legislativy ES.
S tím souvisí i fakt, že přímo podle nařízení REACH – nikoliv podle prezidentem vrácené novely zákona – se zavádí povinnost pro výrobce a dovozce chemických látek registrovat je u Evropské agentury pro chemické látky. Výrobci a dovozci mají posoudit bezpečnost vyráběných látek jak pro lidské zdraví tak i pro životní prostředí a také navrhnout opatření pro jejich bezpečné používání. Pouze u velmi nebezpečných látek, jako jsou karcinogeny, mutageny nebo látky přetrvávající v životním prostředí, bude poté agentura rozhodovat o povolování jejich používání, a to na základě vědeckých kritérií. Nejedná se tedy o kontrolu evropských byrokratů nad naším chemickým průmyslem.
O obsahu nařízení se velmi podrobně diskutovalo na evropské úrovni v době jeho přípravy a projednávání. Stejně tak novela chemického zákona byla zpracována v úzké spolupráci se zástupci chemického průmyslu. V průběhu projednávání v Poslanecké sněmovně byl návrh předmětem podrobné diskuse v hospodářském výboru a na půdě výboru pro životní prostředí. Rovněž v rámci tohoto projednání uplatnili zástupci chemického průmyslu své připomínky, z nichž velká většina se do konečného znění promítla. I z tohoto důvodu poslanci necítili potřebu další podrobné diskuse v rámci 2. čtení na plénu.
Na pravou míru je nutno uvést i údajný záměrný přenos kontrolních pravomocí na Českou inspekci životního prostředí. Právě naopak, v průběhu přípravy zákona MŽP požadovalo, aby se na dozorové činnosti podílely také dozorové orgány jiných resortů (Česká obchodní inspekce za Ministerstvo průmyslu a obchodu, Hygienická služba za Ministerstvo zdravotnictví), avšak ty tento požadavek neakceptovaly.
Přesto věříme, že prezidentské veto neprodlouží zbytečně nejistotu chemického průmyslu a že při opětovném hlasování v Poslanecké sněmovně bude novela chemického zákona přijata. Česká republika se tak současně vyhne nepříznivým následkům spojených s neplněním povinností členského státu Evropské unie.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk