Tiskové zprávy
Strana zelených: Z návrhu rozpočtu „kape beton“
Úřadující předseda Strany zelených Ondřej Liška při dnešním jednání Poslanecké sněmovny podrobil kritice návrh státního rozpočtu na rok 2010. Strana zelených nesouhlasí s tím, že vláda v době hospodářské krize paradoxně navyšuje prostředky na výstavbu dálnic a zároveň bere peníze školám. Investice do vzdělávání přitom podle všech ukazatelů OECD patří mezi ty zdaleka nejvýhodnější. Návrh státního rozpočtu má podle Lišky jen podmínečnou podporu zelených. Strana bude požadovat pro školství více peněz.
„Vláda šetří na oblastech, které jsou naprosto klíčové pro boj s krizí a naši budoucnost, a na druhé straně navyšuje prostředky tam, kde se dlouhodobě plýtvá a kde selhává veřejná kontrola,” řekl Ondřej Liška v narážce na zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu, že se v České republice staví nejdražší dálnice v Evropě.
„Když si uděláme srovnání s rokem 2009, vidíme, že nejvyšší nárůst je u ministerstva dopravy, zatímco u školství jsme na 90 % stavu z loňského roku. Prý je nárůst v kapitole dopravy a Státního fondu dopravní infrastruktury je způsoben tím, že jde o kofinancování s Evropskou unií. Jinými slovy - příspěvek z evropských fondů údajně vyvolává i adekvátní nárůst z národních prostředků. Tak lze ale odůvodnit jen 9 miliard, zatímco výdaje v této kapitole se navyšují celkem o 22 miliard. Proč máme tedy tak drahé dálnice? V České republice selhává kontrola hospodaření s veřejnými prostředky,” upozornil Liška.
Podle úřadujícího předsedy Strany zelených jsou těžké časy vždy příležitostí pro změnu priorit. Návrh rozpočtu na příští rok je však podle Lišky v principu velmi podobný všem předchozím – kape z něj beton.
„Když to srovnáme s čísly, které jsou v kapitole vzdělávání, vidíme, že je to absolutní nepoměr. Ukazuje se, jaké priority vláda ve skutečnosti má a že nedodržuje ani vlastní programové prohlášení, kde se o podpoře vzdělání mluví velmi krásnými slovy.”
Polovina dopravních staveb je zbytečná
Ondřej Liška upozornil na dnes zveřejněné závěry studie Společného řídícího výboru. Podle ní je z 30 velkých velkých dopravních staveb u nás polovina úplně zbytečná a nedomyšlená. „Podoba rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury odpovídá faktu, že neposuzujeme stavby podle dopravního a socioekonomického přínosu, podle a vlivu na životní prostředí a zdraví obyvatel. U nás se prostě postupuje jen podle toho, jak se kterou stavbu podaří prolobovat. V minulých letech došlo k bezprecedentnímu rozestavění celé řady projektů a nikdo - rozhodně ne Ministerstvo dopravy – nedomýšlí, co nás to bude v příštích měsících a letech stát,” varoval Liška.
Školy volají o pomoc
Úřadující předseda zelených také ostře kritizoval škrty v oblasti vzdělávání. „Priorita vzdělávání zůstává jenom na papíře. Všechny prokazatelné informace, údaje, statistiky, analýzy z OECD, z EU i naše vlastní ukazují, že jednou z nejlepších protikrizových investic jsou výdaje na vzdělávání, výzkum a vývoj. Rozpočet na rok 2010 to nezohledňuje. Naopak, ve školství se krátí. Přitom každý z nás, kdo se jde podívat do nějaké základní nebo střední školy, vidí, že není kde šetřit. Zeptejte se těch ředitelů a učitelů, na čem mají dneska šetřit. Zeptejte se krajských úřadů. Zeptejte se obcí, obecních zastupitelstev a starostů, kde se má šetřit. Oni vám řeknou, že nemají peníze pomalu na to, aby vytopili ty budovy, aby zaplatili elektřinu. A vy chcete šetřit? Tady už prostě není kam jít,” zdůraznil Ondřej Liška.
Receptem na změnu je podle jeho názoru jedině změna zákona o rozpočtových pravidlech. „Zelení navrhují, aby se ze zákona stanovilo, že do škol půjde každý rok 12% veřejných výdajů. Dnes je to 9,6%, přitom u vyspělých zemí činí tato částka až 13%. Ten zdánlivě malý rozdíl v procentech znamená několik miliard korun, které školství zoufale scházejí.”
Návrh rozpočtu ignoruje NERV
Dále se Ondřej Liška pozastavil nad tím, že drtivá většina doporučení expertní Národní ekonomické rady vlády (NERV) návrh rozpočtu zcela ignoruje. „Tady se odehrálo něco úplně tradičního pro českou politiku. Stejně jako za vlády sociální demokracie Rada pro rozvoj lidských zdrojů pod vedením pana Jahna neprosadila vůbec nic, tak i teď jsou návrhy NERV, tedy návrhy expertů, zcela ignorovány. Dlouhodobým handicapem státního rozpočtu je, že zároveň s ním není zveřejněna fiskální projekce a návrhy opatření na straně výdajů. Z nich by měl vyplývat termín, kdy dojde k dosažení vyrovnaných veřejných rozpočtů a docílení přebytkového financování po dobu alespoň tří přebytkových let. Veřejnost by také docela zajímal údaj, o kolik by se musely zvednout daně, aby stát hospodařil vyrovnaně. Tam by se konečně ukázal skutečný stav našich veřejných rozpočtů. Zajímavé by bylo vědět, kdy dojde ke snížení zadluženosti na úroveň 20 % HDP a jak dlouho by se musel splácet dluh až do jeho úplného splacení,” uvedl.
Závěrem konstatoval, že příjmová stránka rozpočtu zdaleka nevyužívá potenciál spotřebních daní v oblasti substancí s negativními účinky na lidské zdraví. To je přitom podle Lišky nejsnáze administrovatelná forma znevýhodnění rizikového chování. „To je přece ten nástroj, který umožňuje zvýšit příjmy státního rozpočtu a zároveň motivovat spotřebitele, aby lépe a zodpovědněji rozhodovali o svém zdravotním stavu, o svém životním stylu,” uzavřel úřadující předseda zelených Ondřej Liška.
„Vláda šetří na oblastech, které jsou naprosto klíčové pro boj s krizí a naši budoucnost, a na druhé straně navyšuje prostředky tam, kde se dlouhodobě plýtvá a kde selhává veřejná kontrola,” řekl Ondřej Liška v narážce na zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu, že se v České republice staví nejdražší dálnice v Evropě.
„Když si uděláme srovnání s rokem 2009, vidíme, že nejvyšší nárůst je u ministerstva dopravy, zatímco u školství jsme na 90 % stavu z loňského roku. Prý je nárůst v kapitole dopravy a Státního fondu dopravní infrastruktury je způsoben tím, že jde o kofinancování s Evropskou unií. Jinými slovy - příspěvek z evropských fondů údajně vyvolává i adekvátní nárůst z národních prostředků. Tak lze ale odůvodnit jen 9 miliard, zatímco výdaje v této kapitole se navyšují celkem o 22 miliard. Proč máme tedy tak drahé dálnice? V České republice selhává kontrola hospodaření s veřejnými prostředky,” upozornil Liška.
Podle úřadujícího předsedy Strany zelených jsou těžké časy vždy příležitostí pro změnu priorit. Návrh rozpočtu na příští rok je však podle Lišky v principu velmi podobný všem předchozím – kape z něj beton.
„Když to srovnáme s čísly, které jsou v kapitole vzdělávání, vidíme, že je to absolutní nepoměr. Ukazuje se, jaké priority vláda ve skutečnosti má a že nedodržuje ani vlastní programové prohlášení, kde se o podpoře vzdělání mluví velmi krásnými slovy.”
Polovina dopravních staveb je zbytečná
Ondřej Liška upozornil na dnes zveřejněné závěry studie Společného řídícího výboru. Podle ní je z 30 velkých velkých dopravních staveb u nás polovina úplně zbytečná a nedomyšlená. „Podoba rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury odpovídá faktu, že neposuzujeme stavby podle dopravního a socioekonomického přínosu, podle a vlivu na životní prostředí a zdraví obyvatel. U nás se prostě postupuje jen podle toho, jak se kterou stavbu podaří prolobovat. V minulých letech došlo k bezprecedentnímu rozestavění celé řady projektů a nikdo - rozhodně ne Ministerstvo dopravy – nedomýšlí, co nás to bude v příštích měsících a letech stát,” varoval Liška.
Školy volají o pomoc
Úřadující předseda zelených také ostře kritizoval škrty v oblasti vzdělávání. „Priorita vzdělávání zůstává jenom na papíře. Všechny prokazatelné informace, údaje, statistiky, analýzy z OECD, z EU i naše vlastní ukazují, že jednou z nejlepších protikrizových investic jsou výdaje na vzdělávání, výzkum a vývoj. Rozpočet na rok 2010 to nezohledňuje. Naopak, ve školství se krátí. Přitom každý z nás, kdo se jde podívat do nějaké základní nebo střední školy, vidí, že není kde šetřit. Zeptejte se těch ředitelů a učitelů, na čem mají dneska šetřit. Zeptejte se krajských úřadů. Zeptejte se obcí, obecních zastupitelstev a starostů, kde se má šetřit. Oni vám řeknou, že nemají peníze pomalu na to, aby vytopili ty budovy, aby zaplatili elektřinu. A vy chcete šetřit? Tady už prostě není kam jít,” zdůraznil Ondřej Liška.
Receptem na změnu je podle jeho názoru jedině změna zákona o rozpočtových pravidlech. „Zelení navrhují, aby se ze zákona stanovilo, že do škol půjde každý rok 12% veřejných výdajů. Dnes je to 9,6%, přitom u vyspělých zemí činí tato částka až 13%. Ten zdánlivě malý rozdíl v procentech znamená několik miliard korun, které školství zoufale scházejí.”
Návrh rozpočtu ignoruje NERV
Dále se Ondřej Liška pozastavil nad tím, že drtivá většina doporučení expertní Národní ekonomické rady vlády (NERV) návrh rozpočtu zcela ignoruje. „Tady se odehrálo něco úplně tradičního pro českou politiku. Stejně jako za vlády sociální demokracie Rada pro rozvoj lidských zdrojů pod vedením pana Jahna neprosadila vůbec nic, tak i teď jsou návrhy NERV, tedy návrhy expertů, zcela ignorovány. Dlouhodobým handicapem státního rozpočtu je, že zároveň s ním není zveřejněna fiskální projekce a návrhy opatření na straně výdajů. Z nich by měl vyplývat termín, kdy dojde k dosažení vyrovnaných veřejných rozpočtů a docílení přebytkového financování po dobu alespoň tří přebytkových let. Veřejnost by také docela zajímal údaj, o kolik by se musely zvednout daně, aby stát hospodařil vyrovnaně. Tam by se konečně ukázal skutečný stav našich veřejných rozpočtů. Zajímavé by bylo vědět, kdy dojde ke snížení zadluženosti na úroveň 20 % HDP a jak dlouho by se musel splácet dluh až do jeho úplného splacení,” uvedl.
Závěrem konstatoval, že příjmová stránka rozpočtu zdaleka nevyužívá potenciál spotřebních daní v oblasti substancí s negativními účinky na lidské zdraví. To je přitom podle Lišky nejsnáze administrovatelná forma znevýhodnění rizikového chování. „To je přece ten nástroj, který umožňuje zvýšit příjmy státního rozpočtu a zároveň motivovat spotřebitele, aby lépe a zodpovědněji rozhodovali o svém zdravotním stavu, o svém životním stylu,” uzavřel úřadující předseda zelených Ondřej Liška.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk