Tiskové zprávy
Národní park Šumava: Začala rekonstrukce části Schwarzenberského kanálu
chwarzenberský plavební kanál - jedna z nejhodnotnějších historicko-technických památek na Šumavě se opravuje. Do rekonstrukce jedné z nejzanedbanějších částí významné památky na české straně se pustila Správa Národního parku Šumava. Opravy vyjdou na necelých 13 milionů korun, které Správa parku získala z evropských fondů - z cíle Evropské územní spolupráce Rakousko - Česká republika. Rekonstrukce bude hotová na podzim.
„Rekonstrukce se dočká úsek o délce 3,2 kilometru na Zadní Zvonkové, mezi potokem Pestřice a Medvědím potokem. Je to úsek, o který se od první světové války nikdo nestaral. Podle toho to kolem kanálu vypadá. Kanál je zarostlý nálety stromů a keřů,“ říká Josef Štemberk. Celkem bude nutné okolo kanálu porazit 238 stromů, jejichž kořeny do kanálu prorostly.
„Stavební povolení vydal Vodoprávní úřad v Českém Krumlově již v roce 2009, ale finanční zdroje na realizaci nemalého stavebního projektu se podařilo získat až na konci minulého roku.“ doplňuje Josef Štemberk. Dosavadní průběh rekonstrukce dnes navíc po prohlídce samotného místa schválil zástupce Národního památkového ústavu v Českých Budějovicích.
Kanál byl postavený v letech 1789 – 1822 a sloužil svému účelu na některých úsecích až do roku 1961. Již v roce 1963 byl plavební kanál vyhlášen nemovitou kulturní památkou. Na přelomu let 1999 a 2000 správa šumavského parku nechala rekonstruovat úsek o délce 10,6 kilometrů z Jeleních vrchů nad Novou Pec, v roce 2001 pak dalších dva kilometry od počátku kanálu ke Stockému potoku.
Projekt letošní rekonstrukce Schwarzenberského kanálu navazuje na dlouhodobé snahy partnerů z obou stran hranice o obnovu významné technické památky, která má díky svému přeshraničnímu charakteru ambici spolupodílet se na sbližování komunit z obou sousedících regionů.
„Z pohledu cestovního ruchu projekt významně doplní a oživí nabídku turistických atraktivit v rámci celého euroregionu,“ uvádí náměstek ředitele Správy Národního parku Šumava Jiří Mánek. Navíc rekonstruovaný úsek navazuje na opravy, do kterých se pustila rakouská strana v uplynulých letech. I další správce plavebního kanálu – Lesy České republiky – v letošním roce opraví úsek od potoku Ježová na Růžový Vrch. Na obou nově zrekonstruovaných úsecích se bude po dokončení oprav plavit dřevo jako atrakce pro turisty. Schwarzenberský kanál je nejen významnou kulturní technickou památkou, ale ve 20. a 21. století okolo něj vznikla i řada aktivit podporující cestovní ruch na Šumavě - podél Medvědího potoka ke státní hranici se zároveň rekonstruuje cyklotrasa, která naváže na cyklostezky v Rakousku.
„Tím bude dosaženo jednotného standardu turistické infrastruktury v celé délce kanálu. Vznikne tak další konkurenceschopný turistický produkt na Šumavě, který podpoří rozvoj cestovního ruchu regionu,“ uzavírá Jiří Mánek.
„Rekonstrukce se dočká úsek o délce 3,2 kilometru na Zadní Zvonkové, mezi potokem Pestřice a Medvědím potokem. Je to úsek, o který se od první světové války nikdo nestaral. Podle toho to kolem kanálu vypadá. Kanál je zarostlý nálety stromů a keřů,“ říká Josef Štemberk. Celkem bude nutné okolo kanálu porazit 238 stromů, jejichž kořeny do kanálu prorostly.
„Stavební povolení vydal Vodoprávní úřad v Českém Krumlově již v roce 2009, ale finanční zdroje na realizaci nemalého stavebního projektu se podařilo získat až na konci minulého roku.“ doplňuje Josef Štemberk. Dosavadní průběh rekonstrukce dnes navíc po prohlídce samotného místa schválil zástupce Národního památkového ústavu v Českých Budějovicích.
Kanál byl postavený v letech 1789 – 1822 a sloužil svému účelu na některých úsecích až do roku 1961. Již v roce 1963 byl plavební kanál vyhlášen nemovitou kulturní památkou. Na přelomu let 1999 a 2000 správa šumavského parku nechala rekonstruovat úsek o délce 10,6 kilometrů z Jeleních vrchů nad Novou Pec, v roce 2001 pak dalších dva kilometry od počátku kanálu ke Stockému potoku.
Projekt letošní rekonstrukce Schwarzenberského kanálu navazuje na dlouhodobé snahy partnerů z obou stran hranice o obnovu významné technické památky, která má díky svému přeshraničnímu charakteru ambici spolupodílet se na sbližování komunit z obou sousedících regionů.
„Z pohledu cestovního ruchu projekt významně doplní a oživí nabídku turistických atraktivit v rámci celého euroregionu,“ uvádí náměstek ředitele Správy Národního parku Šumava Jiří Mánek. Navíc rekonstruovaný úsek navazuje na opravy, do kterých se pustila rakouská strana v uplynulých letech. I další správce plavebního kanálu – Lesy České republiky – v letošním roce opraví úsek od potoku Ježová na Růžový Vrch. Na obou nově zrekonstruovaných úsecích se bude po dokončení oprav plavit dřevo jako atrakce pro turisty. Schwarzenberský kanál je nejen významnou kulturní technickou památkou, ale ve 20. a 21. století okolo něj vznikla i řada aktivit podporující cestovní ruch na Šumavě - podél Medvědího potoka ke státní hranici se zároveň rekonstruuje cyklotrasa, která naváže na cyklostezky v Rakousku.
„Tím bude dosaženo jednotného standardu turistické infrastruktury v celé délce kanálu. Vznikne tak další konkurenceschopný turistický produkt na Šumavě, který podpoří rozvoj cestovního ruchu regionu,“ uzavírá Jiří Mánek.
Tento článek patří do kategorie |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk