Kristýna Titěrová "> Začleňování žáků cizinců do škol - Ekolist.cz
https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/zaclenovani-zaku-cizincu-do-skol
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

META, o.s.: Začleňování žáků cizinců do škol

26. dubna 2010 | META, o.s.
Autor: Kristýna Titěrová
Učitelé základních škol jsou často vystaveni situaci, kdy jim do třídy nastoupí žák-cizinec, který nerozumí česky, nikdo nerozumí jemu a aniž by prošel jakýmkoliv jazykovým kurzem, sedí v lavicích s ostatními dětmi. Veškeré aktivity směrem k dětem cizinců jsou potom ponechány přímo na škole. V praxi proto často dochází k případům, že jsou tyto děti zařazovány i o několik ročníků níže a sedí mnohdy i řadu let bez povšimnutí a jakékoliv systematické podpory ve škole. Školství navíc opouštějí předčasně, často po absolvování povinné školní docházky, aniž by ukončili základní vzdělání.

Tento nepříjemný trend byl pro občanské sdružení META, které již několik let poskytuje odborné poradenství mladým migrantům v oblasti vzdělávání, impulsem k systematickému mapování možností českých učitelů při vzdělávání cizinců a rozšíření poradenství i pro pedagogické pracovníky. Výsledkem této činnosti je mimo jiné vytvoření informačního portálu www.inkluzivniskola.cz , který se věnuje problematice začleňování cizinců do českých škol z mnoha úhlů a učitelům tak poskytuje určité vodítko při práci s žáky-cizinci a jejich úspěšným začleněním.

Již svým názvem směřuje portál k podpoře školy, která odpovídá na podněty všech svých žáků a rozvíjí jejich individuální možnosti, což u žáků z odlišného sociokulturního prostředí vyžaduje z počátku nemalé úsilí. Informační portál www.inkluzivniskola.cz se snaží napovědět, jak na to.

„Portál se na integraci cizinců dívá komplexně ze všech úhlů pohledu – sleduje linii češtiny jako cizího jazyka, otázku samotných nově příchozích migrantů, jejich původu a právního rámce cizinecké problematiky. Organizační část se věnuje začleňování cizinců od přijetí po tvorbu IVP a kurzy češtiny a poslední sekce se týká pedagogické práce s diverzitou, založené na principech inkluzivní výuky,“ vysvětluje Zuzana Vodňanská, ředitelka sdružení META. „Věříme, že se portál stane pro učitele užitečnou pomůckou.“

Nedílnou součástí portálu jsou také zdroje a inspirace, které jsou jako samostatná sekce a zároveň jsou integrálně spjaty s jednotlivými tématy portálu. „Učitelé v nich naleznou příklady dobré praxe, ilustrativní kazuistiky, dokumenty ke stažení, užitečné studijní materiály a webové odkazy“, doplňují autoři portálu. „Tyto informace a dokumenty jsou praktické příklady z dané problematiky, které pomůžou učitelům při řešení konkrétních případů a zároveň ukážou, jak to řeší jinde, ať už u nás nebo v zahraničí.“

Stránky portálu jsou neustále doplňovány o nová témata a metodické návody, proto se učitelům potýkajícím se s problematikou migrace rozhodně vyplatí je průběžně sledovat.

Projekt na vytvoření informačního portálu pro učitele podpořilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ČR a jeho provoz je v současnosti hrazen z prostředků Evropského integračního fondu.
Tento článek patří do kategorie |

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist