Tiskové zprávy
České dráhy: Zahájení elektrizace železniční tratě Kadaň - Karlovy Vary
14. ledna 2004 | České dráhy
Ve čtvrtek 15. ledna 2004 se v Karlových Varech uskuteční oficiální zahájení elektrizace trati Kadaň – Karlovy Vary. Stavbu na 47 km dlouhém úseku provedou Sdružení Kadaň – Karlovy Vary – PEÚ, pod vedením firmy Skanska ŽS, a Elektrizace železnic Praha podle projektu společnosti SUDOP Praha. Práce v hodnotě 2,7 miliardy Kč potrvají do června 2006.
Cílem stavby je zvýšení propustnosti trati, zvýšení bezpečnosti provozu, zkrácení jízdních dob a snížení zátěže životního prostředí. Vybudováním elektrizace v úseku Kadaň – Karlovy Vary vznikne plně elektrizovaný úsek mezi Ústím nad Labem a Chebem. To umožní jízdu v elektrické trakci při použití dvousystémové lokomotivy bez přesahu, při použití jednosystémové lokomotivy s jedním přesahem.
Stavba je členěna do dvou částí. První tvoří předelektrizační úpravy, druhou práce na sdělovacím a zabezpečovacím zařízení, na dálkové kabelizaci a samotná elektrizace trati.
Předelektrizační úpravy zahrnují směrovou a výškovou úpravu trati a železničních stanic. Ta umožní jízdu rychlostí 80 km/h, soupravám s naklápěcí technikou 100 km/h. V místech se zachováním stávajících oblouků o malých poloměrech je traťová rychlost 70 km/h. Sanace železničního spodku bude prováděna jen ve vybraných případech. V souvislosti se směrovými a výškovými úpravami tratě vznikne nové nástupiště pouze v železniční stanici Stráž nad Ohří, v ostatních stanicích a zastávkách zůstanou nástupiště stávající. Dále se zrekonstruuje sedm železničních mostů, dva silniční nadjezdy, šest úrovňových přejezdů a jeden propustek. Vybuduje se 1 850 m protihlukových stěn. Zhotovitelem těchto prací je Sdružení Kadaň – Karlovy Vary – PEÚ, které tvoří společnosti Skanska ŽS a.s. jako vedoucí Sdružení, Viamont DSP, a.s., a Chládek a Tintěra, a.s.
Součástí stavby bude instalace nového definitivního zabezpečovacího zařízení a s tím jsou spojené úpravy ve stanicích Kadaň, Karlovy Vary dolní nádraží, Stará Role a Chodov. Všechny stanice od Klášterce nad Ohří (včetně) až po Karlovy Vary (včetně) se vybaví novými elektronickými zabezpečovacími zařízeními 3. kategorie – elektronickými stavědly. Nová technika s třífázovými elektromotorickými přestavníky, se světelnými návěstidly a s počítači náprav umožní ústředně stavět vlakové i posunové cesty. Ovládání elektronických stavědel (mimo Karlovy Vary) bude ze zálohovaného jednotného obslužného pracoviště (JOP) v Karlových Varech, po přepnutí i z místního nezálohovaného pracoviště.
Hlavní elektrizační práce zabezpečí Elektrizace železnic Praha, a.s. Dvoukolejná trať v délce 46,7 km se zatrolejuje střídavým trakčním vedením s napětím 25kV, frekvence 50Hz; ve stanicích vždy dvě hlavní dopravní a dvě předjízdné koleje. Trakční vedení je podle typové sestavy "J" a "S" schválené ČD. Z hlediska podjezdné výšky nadjezdů je třeba pro umístění sestavy trolejového vedení upravit dva silniční nadjezdy, jeden nadjezd se zruší. Nově se provedou také silnoproudé rozvody a osvětlení instalované na trakčních stožárech. Pro napájení trakčního vedení se vybudují transformovny u Kadaně a ve stávající rozvodně ZČE Karlovy Vary-Bohatice. Spínací stanice se umístí ve stanici Vojkovice nad Ohří. Výhybky ve stanicích Klášterec nad Ohří, Perštejn, Stráž nad Ohří, Vojkovice nad Ohří, Hájek, Dalovice a Karlovy Vary budou elektricky vyhřívány.
Tato trať se nachází v oblasti s vysokými požadavky na ochranu přírody, avšak s menší intenzitou provozu. Pro dosažení předepsaných kvalitativních parametrů především železničního spodku se budou konat nepřetržité výluky jedné koleje s trvalým provozem na druhé koleji. Ukládání mostních konstrukcí a montáže návěstních lávek si vyžádají krátkodobá vyloučení provozu po obou kolejích v délce 4 – 6 hodin, kdy se zavede náhradní autobusová doprava. Stavba bran trakčního vedení bude probíhat ve vlakových přestávkách. Dopravní omezení silničního provozu se budou týkat pouze uzavírek silnic při rekonstrukci přejezdů, nadjezdů a železničních mostů.
Jednotlivé úseky stavby zahrnuté do předelektrizačních úprav, částečně i objekty dálkové kabelizace a úpravy zabezpečovacího zařízení, budou uváděny do provozu postupně, trakční vedení z části elektrizace trati se zapojí do provozu jako celek.
Cílem stavby je zvýšení propustnosti trati, zvýšení bezpečnosti provozu, zkrácení jízdních dob a snížení zátěže životního prostředí. Vybudováním elektrizace v úseku Kadaň – Karlovy Vary vznikne plně elektrizovaný úsek mezi Ústím nad Labem a Chebem. To umožní jízdu v elektrické trakci při použití dvousystémové lokomotivy bez přesahu, při použití jednosystémové lokomotivy s jedním přesahem.
Stavba je členěna do dvou částí. První tvoří předelektrizační úpravy, druhou práce na sdělovacím a zabezpečovacím zařízení, na dálkové kabelizaci a samotná elektrizace trati.
Předelektrizační úpravy zahrnují směrovou a výškovou úpravu trati a železničních stanic. Ta umožní jízdu rychlostí 80 km/h, soupravám s naklápěcí technikou 100 km/h. V místech se zachováním stávajících oblouků o malých poloměrech je traťová rychlost 70 km/h. Sanace železničního spodku bude prováděna jen ve vybraných případech. V souvislosti se směrovými a výškovými úpravami tratě vznikne nové nástupiště pouze v železniční stanici Stráž nad Ohří, v ostatních stanicích a zastávkách zůstanou nástupiště stávající. Dále se zrekonstruuje sedm železničních mostů, dva silniční nadjezdy, šest úrovňových přejezdů a jeden propustek. Vybuduje se 1 850 m protihlukových stěn. Zhotovitelem těchto prací je Sdružení Kadaň – Karlovy Vary – PEÚ, které tvoří společnosti Skanska ŽS a.s. jako vedoucí Sdružení, Viamont DSP, a.s., a Chládek a Tintěra, a.s.
Součástí stavby bude instalace nového definitivního zabezpečovacího zařízení a s tím jsou spojené úpravy ve stanicích Kadaň, Karlovy Vary dolní nádraží, Stará Role a Chodov. Všechny stanice od Klášterce nad Ohří (včetně) až po Karlovy Vary (včetně) se vybaví novými elektronickými zabezpečovacími zařízeními 3. kategorie – elektronickými stavědly. Nová technika s třífázovými elektromotorickými přestavníky, se světelnými návěstidly a s počítači náprav umožní ústředně stavět vlakové i posunové cesty. Ovládání elektronických stavědel (mimo Karlovy Vary) bude ze zálohovaného jednotného obslužného pracoviště (JOP) v Karlových Varech, po přepnutí i z místního nezálohovaného pracoviště.
Hlavní elektrizační práce zabezpečí Elektrizace železnic Praha, a.s. Dvoukolejná trať v délce 46,7 km se zatrolejuje střídavým trakčním vedením s napětím 25kV, frekvence 50Hz; ve stanicích vždy dvě hlavní dopravní a dvě předjízdné koleje. Trakční vedení je podle typové sestavy "J" a "S" schválené ČD. Z hlediska podjezdné výšky nadjezdů je třeba pro umístění sestavy trolejového vedení upravit dva silniční nadjezdy, jeden nadjezd se zruší. Nově se provedou také silnoproudé rozvody a osvětlení instalované na trakčních stožárech. Pro napájení trakčního vedení se vybudují transformovny u Kadaně a ve stávající rozvodně ZČE Karlovy Vary-Bohatice. Spínací stanice se umístí ve stanici Vojkovice nad Ohří. Výhybky ve stanicích Klášterec nad Ohří, Perštejn, Stráž nad Ohří, Vojkovice nad Ohří, Hájek, Dalovice a Karlovy Vary budou elektricky vyhřívány.
Tato trať se nachází v oblasti s vysokými požadavky na ochranu přírody, avšak s menší intenzitou provozu. Pro dosažení předepsaných kvalitativních parametrů především železničního spodku se budou konat nepřetržité výluky jedné koleje s trvalým provozem na druhé koleji. Ukládání mostních konstrukcí a montáže návěstních lávek si vyžádají krátkodobá vyloučení provozu po obou kolejích v délce 4 – 6 hodin, kdy se zavede náhradní autobusová doprava. Stavba bran trakčního vedení bude probíhat ve vlakových přestávkách. Dopravní omezení silničního provozu se budou týkat pouze uzavírek silnic při rekonstrukci přejezdů, nadjezdů a železničních mostů.
Jednotlivé úseky stavby zahrnuté do předelektrizačních úprav, částečně i objekty dálkové kabelizace a úpravy zabezpečovacího zařízení, budou uváděny do provozu postupně, trakční vedení z části elektrizace trati se zapojí do provozu jako celek.
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk