Tiskové zprávy
Fórum dárců: Žebříček TOP 10 nejvíce medializovaných nadací a nadačních fondů sestavilo Fórum dárců
Fórum dárců sestavilo TOP nejvíce medializovaných nadací a nadačních fondů za uplynulý rok. Žebříček se sestavuje na základě analýzy tisku o filantropických tématech od Newton IT. Analýza letos sleduje, jak počet příspěvků, tak jejich mediální dopad. Výsledky analýzy prokázaly, že o nadacích a nadačních fondech nejčastěji referují regionální média. Nejvíce medializovanou nadací se stala Nadace Partnerství, která měla také nejvyšší počet publikovaných pozitivních příspěvků (zejména o projektu „Strom života“).
TOP 10 medializovaných nadací a nadačních fondů
Graf podává přehled o počtech příspěvků uveřejněných o vybraných top nadacích včetně jejich hodnocení v médiích. Jeden příspěvek mohl zmínit i více nadací současně. Mediální dopad vyjadřuje míru zásahu příspěvku mezi čtenáři (posluchači, diváky) a vychází z „průměrného“ oslovení procentuálního podílu populace starší 15 let. Tento parametr vychází především ze čtenosti (sledovanosti) jednotlivých médií, zároveň u tisku zohledňuje umístění článku v rámci titulu. Jednotkou měření mediálního dopadu jsou tzv. GRP (GRP = Gross rating points), přičemž jeden GRP odpovídá skupině 86 000 čtenářů, posluchačů či diváků, kteří se mohli s publikovaným příspěvkem seznámit. Čtenář, který mohl přečíst více než jeden příspěvek, je přitom započten vícekrát.
V seznamu „Top 10“ těch nejlepších se dál objevuje Nadační fond Kapka Naděje (jehož publikované příspěvky měly největší mediální dopad), Nadace Terezy Maxové (v loňském roce zejména v souvislosti s projektem v Moravskoslezském kraji s názvem „Najdi svůj směr“), Nadační fond Českého rozhlasu (s projektem „Světluška“ a jeho patronkou Anetou Langerovou), Nadace naše dítě (s kampaní „Stop násilí na dětech“), Nadace Charty 77 - Konto Bariéry (prodej pohlednic „Konto Bariéry), Nadace ADRA (oproti předchozímu roku, kdy se o ní často referovalo v souvislosti s humanitární katastrofou v Asii, zaznamenala výrazný pokles mediálních ohlasů), dále to byla Nadace pro transplantaci kostní dřeně (projekt penzionu pro dárce kostní dřeně), Nadace Dagmar a Václava Havlových Vize 97 (projekt na záchranu kostela sv. Anny na Starém Městě v Praze) a desítku nejcitovanějších uzavírá Nadace rozvoje občanské společnosti (známá již tradiční sbírkou „Pomozte dětem!“).
K tématům, která byla ve sledovaném období s nadacemi zmiňována nejčastěji, patří jejich aktivity na zvýšení povědomí o filantropii (jako jsou charitativní dražby, aukce a další akce se zřetelem na účast zástupců firemních partnerů a dárců). Tato oblast ve srovnání s výsledky z loňského roku narostla více než dvojnásobně – letos je to plných 32%. Dále byly převážně medializované jednotlivé konkrétní akce nebo kampaně nadací a ndačních fondů, které ve srovnání s loňskem zůstávají na víceméně stejných hodnotách. Třetí nejčastěji publikovanou filantropickou tématikou bylo angažmá veřejně známých osob v oblasti dárcovství, což je fenomén, který od poslední analýzy rovněž několikanásobně narostl. Tyto tři oblasti dohromady tvořily prakticky 80% z medializovaných příspěvků.
Graf č. 1 – Témata spojovaná nejčastěji s TOP nadacemi
Analýza tisku potvrdila, že zájem médií o oblasti filantropie postupně roste, i když v uplynulém roce byla medializace těchto témat o něco nižší, než v roce 2005. To souvisí zejména s obrovskou vlnou solidarity veřejnosti, která se zvedla po ničivých vlnách tsunami v jihovýchodní Asii z počátku roku 2005. Regionální deníky se na mediálních ohlasech podílely více než dvoutřetinovou částí (61%), zbytek tvořily celostátní deníky a ostatní tisk. V první desítce byla rovněž televizní stanice ČT1 a Lidové noviny.
Graf č. 2 – Medializace filantropie v letech 2000 - 2006
TOP 10 medializovaných nadací a nadačních fondů
Graf podává přehled o počtech příspěvků uveřejněných o vybraných top nadacích včetně jejich hodnocení v médiích. Jeden příspěvek mohl zmínit i více nadací současně. Mediální dopad vyjadřuje míru zásahu příspěvku mezi čtenáři (posluchači, diváky) a vychází z „průměrného“ oslovení procentuálního podílu populace starší 15 let. Tento parametr vychází především ze čtenosti (sledovanosti) jednotlivých médií, zároveň u tisku zohledňuje umístění článku v rámci titulu. Jednotkou měření mediálního dopadu jsou tzv. GRP (GRP = Gross rating points), přičemž jeden GRP odpovídá skupině 86 000 čtenářů, posluchačů či diváků, kteří se mohli s publikovaným příspěvkem seznámit. Čtenář, který mohl přečíst více než jeden příspěvek, je přitom započten vícekrát.
V seznamu „Top 10“ těch nejlepších se dál objevuje Nadační fond Kapka Naděje (jehož publikované příspěvky měly největší mediální dopad), Nadace Terezy Maxové (v loňském roce zejména v souvislosti s projektem v Moravskoslezském kraji s názvem „Najdi svůj směr“), Nadační fond Českého rozhlasu (s projektem „Světluška“ a jeho patronkou Anetou Langerovou), Nadace naše dítě (s kampaní „Stop násilí na dětech“), Nadace Charty 77 - Konto Bariéry (prodej pohlednic „Konto Bariéry), Nadace ADRA (oproti předchozímu roku, kdy se o ní často referovalo v souvislosti s humanitární katastrofou v Asii, zaznamenala výrazný pokles mediálních ohlasů), dále to byla Nadace pro transplantaci kostní dřeně (projekt penzionu pro dárce kostní dřeně), Nadace Dagmar a Václava Havlových Vize 97 (projekt na záchranu kostela sv. Anny na Starém Městě v Praze) a desítku nejcitovanějších uzavírá Nadace rozvoje občanské společnosti (známá již tradiční sbírkou „Pomozte dětem!“).
K tématům, která byla ve sledovaném období s nadacemi zmiňována nejčastěji, patří jejich aktivity na zvýšení povědomí o filantropii (jako jsou charitativní dražby, aukce a další akce se zřetelem na účast zástupců firemních partnerů a dárců). Tato oblast ve srovnání s výsledky z loňského roku narostla více než dvojnásobně – letos je to plných 32%. Dále byly převážně medializované jednotlivé konkrétní akce nebo kampaně nadací a ndačních fondů, které ve srovnání s loňskem zůstávají na víceméně stejných hodnotách. Třetí nejčastěji publikovanou filantropickou tématikou bylo angažmá veřejně známých osob v oblasti dárcovství, což je fenomén, který od poslední analýzy rovněž několikanásobně narostl. Tyto tři oblasti dohromady tvořily prakticky 80% z medializovaných příspěvků.
Graf č. 1 – Témata spojovaná nejčastěji s TOP nadacemi
Analýza tisku potvrdila, že zájem médií o oblasti filantropie postupně roste, i když v uplynulém roce byla medializace těchto témat o něco nižší, než v roce 2005. To souvisí zejména s obrovskou vlnou solidarity veřejnosti, která se zvedla po ničivých vlnách tsunami v jihovýchodní Asii z počátku roku 2005. Regionální deníky se na mediálních ohlasech podílely více než dvoutřetinovou částí (61%), zbytek tvořily celostátní deníky a ostatní tisk. V první desítce byla rovněž televizní stanice ČT1 a Lidové noviny.
Graf č. 2 – Medializace filantropie v letech 2000 - 2006
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk




