https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/tiskove-zpravy/zeleni-konec-vymluv-zavedte-v-brne-nizkoemisni-zonu
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Tiskové zprávy

Strana zelených: Zelení: Konec výmluv. Zaveďte v Brně nízkoemisní zónu

24. února 2014 | Strana zelených
Co nejrychlejší zavedení nízkoemisní zóny v centru Brna požadují zelení. Jedině omezení vjezdu pro nejvíce znečišťující automobily dokáže řešit katastrofální situaci na Úvoze , Kotlářské, Kolišti a dalších frekventovaných ulicích v centru města. Vzduch znečištěný jemným prachem tu ohrožuje zdraví desítek tisíc Brňanů, včetně dětí. Vedení města už se musí přestat vymlouvat a začít problém řešit.

Legislativa, která umožňuje obcím zavádět na svém území nízkoemisní zóny již platí téměř rok [1]. Přesto vedení města nebylo dosud schopno předložit do projednávání návrh na vyhlášení nízkoemisní zóny. Přitom stav ovzduší kolem frekventovaných ulic v centru města je katastrofální. V loňském roce byl překročený zákonem daný hygienický limit celkem 70 dní, přitom zákon připouští jen 35. V letošním roce bylo ovzduší v Brně silně znečištěné už zhruba 20 dní. Poslední důkaz o nebezpečnosti vzduchu kolem frekventovaných ulic v centru města přineslo minulý týden měření dánského experta Kaare Press-Kristensena, který do Brna přijel na pozvání Centra pro životní prostředí a zdraví. Například na Úvoze naměřil několikanásobné překročení norem běžných v evropských městech [2]. Vzduch znečištěný ultrajemnými prachovými částicemi ohrožuje desítky tisíc Brňanů. Velmi jemné částečky prachu se dostávají až do krve, poškozují stěny cév a způsobují vážná onemocnění.

Řešením, které zelení navrhují, je zavedení nízkoemisní zóny v centru města. Šlo by o vymezení dopravně nejzatíženějšího území ve středu Brna, kam by byl omezen vjezd automobilů s nejvyššími emisemi. Technické podrobnosti stanovuje nařízení české vlády, které platí od března loňského roku. Podobné nízkoemisní zóny jsou už řadu let zavedeny v mnoha německých městech, včetně našeho partnerského Stuttgartu, kde chrání ovzduší v centru města již šest let.

Vedení města však situaci zatím prakticky neřeší. Místo aby příslušní náměstci priátora přišli s návrhem vymezení ulic v centru, kde bude vyhlášena nízkoemisní zóna, zastavili v roce 2011 i nadějně rozjetý projekt prachových filtrů pro autobusy MHD a vozidla komunálních služeb.

Místo hledání rychlého řešení nabízejí výstavbu dalších a dalších silnic. Žádný dopravní model však zatím neprokázal, že by po výstavbě těchto silnic došlo ke snížení dopravy např. na Úvoze pod dnešní kritické hodnoty.

„Požadujeme, aby nízkoemisní zóna v centru města byla zavedena ještě letos. Znečištěný vzduch ohrožuje zdraví desítek tisíc lidí, řešení nelze odkládat. Téma chceme otevřít hned na nejbližším jednání zastupitelstva,“ uvedl Martin Ander, předseda klubu zastupitelů Strany zelených.

Martin Ander, zastupitel za Stranu zelených
Jana Drápalová, starostka MČ Brno-Nový Lískovec

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama


Pražská EVVOluce

 
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist