Tiskové zprávy
Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu: Zprovoznění tunelů Dobrovského způsobí nadlimitní hluk - Zrušené stavební povolení musí znovu řešit hluk v Žabovřeskách
24. listopadu 2010 | Děti Země - Klub za udržitelnou dopravu
Z doručeného rozsudku Městského soudu v Praze ze dne 27. října 2010 o zrušení stavebního povolení pro tunely Dobrovského v Brně vyplývá, že z deseti námitek občanského sdružení „VMO Brno“ soud uznal jen tu, podle které nelze povolit stavbu bez splnění limitů hluku ve venkovním prostředí v Žabovřeskách kolem jeho západního portálu. Za tuto chybu může krajský úřad v Brně a Ministerstvo dopravy.
„Jde o obvyklý alibismus úředníků, kteří některé problémy jako je třeba nadlimitní hluk z dopravy přesouvají na navazující řízení, v tomto případě až na kolaudaci stavby, což může být pak obtížně řešitelné,“ komentuje rozsudek Miroslav Patrik z Dětí Země, které jsou od roku 2004 účastníky tohoto stavebního řízení.
Z akustické studie totiž vyplývá, že denní hlukový limit ve venkovním prostředí 60 dB byl překročen na 23 měřících místech z celkových 60 a noční limit 50 dB na 14 místech. Automobily jedoucí v okolí západního portálu tunelů Dobrovského by tak svým hlukem nezákonně obtěžovaly osoby bydlící na ulicích Voroněžská, Plovdivská, Záhřebská, Purkyňova, Svatopluka Čecha, Hradecká, Tererova a na námětí Svornosti.
„Podle soudu měla být již před vydáním stavebního povolení předložena taková technická opatření, která zajistí splnění těchto limitů, přičemž dokonce sám investor tvrdil, že prý jde o jednoduchý a snadno splnitelný požadavek,“ upřesňuje dále předseda sdružení „VMO Brno“ Karel Štěpaník, které podalo úspěšnou žalobu.
Krajský hygienik sice stavbu překvapivě povolil i s tímto nedostatkem, nicméně krajský úřad a ministerstvo jako odvolací orgán měly přesto po Ředitelství silnic a dálnic ČR žádat důkazy, že nelze technickými opatřeními limity hluku ve venkovním prostředí splnit a že tedy je nutné instalovat nová protihluková okna s větráním.
Podle soudu tak krajský úřad s ministerstvem porušily zákon, když rezignovaly na povinnost chránit veřejný zájem a zajistit ochranu obyvatel kolem tunelu před hlukem. Svým povinnostem se zpronevěřil i krajský hygienik, který problém zlehčoval s odkazem na nespolehlivost měření akustické studie.
Kontakty:
Ing. Karel Štěpaník, předseda občanského sdružení „VMO Brno“ – mobil 774 176 012
Časový průběh stavebního řízení pro tunely Dobrovského:
1)07. 06. 2004 = podání žádosti o stavební povolení ŘSD ČR a Statutárním městem Brno
2)02. 05. 2006 = vydání změněného stavebního povolení Ministerstvem dopravy
3)02. 03. 2007 = první zrušení stavebního povolení Městským soudem v Praze (pokračování v řízení na MD)
4)30. 08. 2007 = vydání druhého stavebního povolení Ministerstvem dopravy
5)27. 10. 2010 = druhé zrušení stavebního povolení Městským soudem v Praze (řízení o odstranění stavby)
Odkazy na internetové stránky:
1) Tunely Dobrovského v Brně opět bez stavebního povolení (08.11.2010)
http://www.detizeme.cz/zprava.shtml?x=2265586
2) Děti Země vyhrály spor o tunely Dobrovského v Brně (TZ, 15.05.2007)
http://detizeme.cz/zprava.shtml?x=2003518
„Jde o obvyklý alibismus úředníků, kteří některé problémy jako je třeba nadlimitní hluk z dopravy přesouvají na navazující řízení, v tomto případě až na kolaudaci stavby, což může být pak obtížně řešitelné,“ komentuje rozsudek Miroslav Patrik z Dětí Země, které jsou od roku 2004 účastníky tohoto stavebního řízení.
Z akustické studie totiž vyplývá, že denní hlukový limit ve venkovním prostředí 60 dB byl překročen na 23 měřících místech z celkových 60 a noční limit 50 dB na 14 místech. Automobily jedoucí v okolí západního portálu tunelů Dobrovského by tak svým hlukem nezákonně obtěžovaly osoby bydlící na ulicích Voroněžská, Plovdivská, Záhřebská, Purkyňova, Svatopluka Čecha, Hradecká, Tererova a na námětí Svornosti.
„Podle soudu měla být již před vydáním stavebního povolení předložena taková technická opatření, která zajistí splnění těchto limitů, přičemž dokonce sám investor tvrdil, že prý jde o jednoduchý a snadno splnitelný požadavek,“ upřesňuje dále předseda sdružení „VMO Brno“ Karel Štěpaník, které podalo úspěšnou žalobu.
Krajský hygienik sice stavbu překvapivě povolil i s tímto nedostatkem, nicméně krajský úřad a ministerstvo jako odvolací orgán měly přesto po Ředitelství silnic a dálnic ČR žádat důkazy, že nelze technickými opatřeními limity hluku ve venkovním prostředí splnit a že tedy je nutné instalovat nová protihluková okna s větráním.
Podle soudu tak krajský úřad s ministerstvem porušily zákon, když rezignovaly na povinnost chránit veřejný zájem a zajistit ochranu obyvatel kolem tunelu před hlukem. Svým povinnostem se zpronevěřil i krajský hygienik, který problém zlehčoval s odkazem na nespolehlivost měření akustické studie.
Kontakty:
Ing. Karel Štěpaník, předseda občanského sdružení „VMO Brno“ – mobil 774 176 012
Časový průběh stavebního řízení pro tunely Dobrovského:
1)07. 06. 2004 = podání žádosti o stavební povolení ŘSD ČR a Statutárním městem Brno
2)02. 05. 2006 = vydání změněného stavebního povolení Ministerstvem dopravy
3)02. 03. 2007 = první zrušení stavebního povolení Městským soudem v Praze (pokračování v řízení na MD)
4)30. 08. 2007 = vydání druhého stavebního povolení Ministerstvem dopravy
5)27. 10. 2010 = druhé zrušení stavebního povolení Městským soudem v Praze (řízení o odstranění stavby)
Odkazy na internetové stránky:
1) Tunely Dobrovského v Brně opět bez stavebního povolení (08.11.2010)
http://www.detizeme.cz/zprava.shtml?x=2265586
2) Děti Země vyhrály spor o tunely Dobrovského v Brně (TZ, 15.05.2007)
http://detizeme.cz/zprava.shtml?x=2003518
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk